• WPN
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 25-11-2025
Wij zijn hier bezig met een bestuurlijke fusie tussen 3 partners en voor de fusie hebben we naar buiten toe een gezamelijk domein.

Voor dit domein maken wij nu gebruik van de service van Cleanport die de mail op spam/virus controleerd en gebaseerd op geadresseerde doorstuurd naar de juiste mail server van een van de fusie partners.

Het primaire e-mail adres wat in een account staat wordt per 1 juli dus ook met de nieuwe domeinnaam.
Het oude domein blijft echter ook bereikbaar voor alle mail die nog binnen blijft komen.

echter wanneer wij dus een mail gaan sturen en de ontvangende server doet een reverse DNS dan zal daar niet het nieuwe domein naam in naar voren komen. Aangezien ik wil voorkomen dat er mailtjes gedropped worden als zijnde spam of iets dergelijks vraag ik me nu af hoe dit aan te pakken is of dat dit uberhaupt een probleem is?

kort samen gevat
onze eigen mailservers (met hun eigen IP) verwijzen naar het oude domein welke in gebruik blijft
de mx records van het nieuwe domein bevatten geen van allen het ip van een van onze servers

moeten we dan nog 3 mx records aanmaken met een lagere (dus qua getal hoger) prioriteit dan de mx records die naar Cleanport verwijzen en daarbij de prioriteit van de 3 servers hetzelfde houden?

Als ik denk zoals ik dacht, dan doe ik zoals ik deed, als ik doe zoals ik deed, dan denk ik zoals ik dacht! Cogito Ergo Sum

• xtra
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-11-2025
Reverse DNS kijkt naar de HELO-naam en de bijbehorende DNS-records. Je SMTP-server en A/PTR records moeten dus in orde zijn. Dat gaat dus om de server, niet om de afzender.

Ik heb nog niet gezien (als in, ik weet het niet 100% zeker.) dat het domein van je SMTP-server hetzelfde moet zijn als het domein van de afzender. Een mail versturen van naam@bedrijf.nl via smtp.provider.nl is daarom geen probleem. (en ouddomein vs. nieuwdomein ook niet.)

Je verzendende server hoeft ook niet tussen de MX te staan. Veel spammers/bots schijnen standaard de laagste in prioriteit te pakken in de hoop dat die geen filter heeft. Dat zou jullie (kostbare) filteroplossing zinloos maken.

Om het af te maken kun je je SPF-records nog even op orde maken.