Dynamische schijf naar standaard schijf converteren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:53
Hey,

Ik ben een tijdje op zoek geweest naar de oplossing om mijn dynamische schijf terug te zetten naar een standaard schijf zonder daarbij mn data te verliezen (928GB dus geen zin om het te verliezen :P) en ik heb het uiteindelijk gevonden en wil dat graag hier delen zodat mede-tweakers er gebruik van kunnen maken als ze het hier zoeken.

Ga als volgt te werk:
1) Download HxD Hex Editor (een low level harde schijf editor dus) vanaf hier
2) Installeer het programma en ga naar "Extras" en "Open Schijf", selecteer de schijf en vink het read-only vakje uit (PAS OP! Dingen die je hier wijzigt zonder te weten wat je doet kunnen je schijf onleesbaar maken dus!)
3) Je krijgt een lijst te zien van hexadecimale getallen die staan voor de info op je schijf, de eerste sector heeft dus invloed op hoe de schijf gelezen wordt en hier kun je dan ook wijzigen dat hij niet meer als dynamisch gezien wordt. Ga naar locatie "00000001C0" en dan kolom "02" daar staat 42 indien het een dynamische schijf is.

Afbeeldingslocatie: http://i246.photobucket.com/albums/gg90/bokkow/HxD.jpg
Hier dus.

4) Nu komt de truc: verander die "42" in "07" (voor NTFS) sla dit op bij diskette icoontje linksboven en start de pc overnieuw op.
5) Klaar! Waarschijnlijk wordt de schijf meteen goed herkend anders voer even chkdsk uit op de schijf.

Succes!

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:54
Uiteraard alleen aan te raden als je dynamic disk maar 1 partitie heeft. Deze aanpassing kan je ook gewoon met fdisk onder linux doen, kan je zo je partitietype aanpassen. Als je meer dan 1 partitie op een dynamic disk hebt staan is er een grote kans dat je die gewoon kwijtraakt met deze actie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xorsist
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-03-2023
Hier kun je beter het tooltje testdisk voor gebruiken. Dit kan ook als je meerdere partities hebt zonder problemen een dynamische naar standaard disk converteren. Bijkomende "handigheid" je kunt er ook verwijderde en beschadigde partities mee repareren en files terug halen. Het allermooiste is natuurlijk dat het freeware is.

Ik heb dit tooltje van de week zelf nodig gehad nadat ik een harddisk kreeg met een RAW partitie, dit bleek een dynamische partitie te zijn geweest welke na een herinstall van windows (was een datadisk) niet meer beschikbaar was. Tooltje gestart, naar partities laten zoeken en allemaal netjes teruggehaald zonder verlies van data :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 171104

Ik wil u nog effe bedanken voor deze tip, ik heb weken zitten kloten om mijn data(die in raid1 stond) terug te zetten. op 1 of andere manier verneukt die raidcontroller altijd m'n hardeschijven.
Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 436626

Goedenavond Jeroen,

ik heb een bericht van jou gelezen over een dynamische schijf naar standaard schijf converteren met behoud van data op die schijf. Ik heb een 3,5" schijf (1 TB) uit een desktop pc gehaald, die ik erbij gezet had voor uitbreiding van schijfruimte. Nu heb ik deze schijf in een behuizing gestopt met een USB 3.0 aansluiting. Wanneer ik deze aansluit op mijn laptop krijg ik niets te zien in verkenner, ik hoor wel het geluid dat windows maakt wanneer je via usb aansluit. In schijfbeheer en apparaatbeheer zie ik de schijf wel degelijk staan. Schijfbeheer geeft aan dat de schijf dynamisch is en eronder staat ongeldig. Ik heb het progje HxD geinstalleerd en zoals jij beschreef de schijf bekeken en er staat inderdaad op locatie "00000001C0" in kolom 02 het getal 42. Nu mijn vraag: hoe zeker kan ik zijn dat de actie van het veranderen van "42" naar "07" zonder problemen zal verlopen? Ik ben een beetje huiverig vanwege de melding van HxD dat wanneer je dingen verandert, je ze niet meer ongedaan kan maken en ik dan wellicht al mijn, voor mij, belangrijke data kwijt ben. Ik ben me ervan bewust dat je natuurlijk geen 100% garantie kan geven, maar mij hopelijk toch iets geruster kan maken.
Graag je antwoord.

Groet Ron