mp3 van <192kbit filteren (en verwijderen)

Pagina: 1
Acties:

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-12-2025
Luitjes,

Misschien dat jullie me kunnen helpen. Ik zit al een tijdje op Google te zoeken, maar kom er niet uit.

Ik heb een externe schijf met 60000 mp3's. Deze mp3's zijn in verschillende bitrates (van 92kbps - 320kbps). Nu wil ik graag alleen de mp3's over houden die minimaal een bitrate hebben van 192kbps maar om ze nou allemaal af te gaan luisteren is geen optie, wat je wellicht zelf ook kunt begrijpen 8)7

Nu had ik bedacht dat ik wel een scriptje kon maken die alle mp3's inclusief in subdirectories die een bitrate hebben die lager is als 192kbps verwijdert. Probleem is dat ik eigenlijk 0,0 ervaring heb met het schrijven van Bash scripts en ook op Google kom ik niet echt resultaten tegen die ook maar enigszins hier op lijken.

Misschien dat jullie me kunnen en willen helpen.

Tnx :)

• F4T4L_3RR0R
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-07-2021
In Foobar kan je een kolom "bitrate" instellen. Als je heel je mp3 collectie in de playlist laadt, kan je hierop sorteren en selecteren. Vervolgens klik je op remove.

• LollieStick
F4T4L_3RR0R schreef op maandag 29 juni 2009 @ 04:35:
In Foobar kan je een kolom "bitrate" instellen. Als je heel je mp3 collectie in de playlist laadt, kan je hierop sorteren en selecteren. Vervolgens klik je op remove.
Op een server heb ik geen mediaplayer ;)
Was misschien niet zo handig om dat niet te vermelden. De externe schijf (ext2, dus aan Windows hangen is geen optie), hangt aan mijn Linux server.

• Graham
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-01 08:01
Hoezo? Samba share inrichten, muziek inlezen met foobar.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
LollieStick schreef op maandag 29 juni 2009 @ 04:42:
[...]
De externe schijf (ext2, dus aan Windows hangen is geen optie), hangt aan mijn Linux server.
Ext2 is "prima" onder Windows te gebruiken (root-rechten, nou ja, meer 'geen rechten', aangezien je overal bij kunt), ware 't niet dat je d'r een 3rd party driver voor nodig hebt, zoals Ext2 IFS For Windows

[ Voor 7% gewijzigd door Osiris op 29-06-2009 05:15 ]

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-01 14:04
Je wilt misschien ook onderscheid maken tussen absolute bit rate en variable bit rate encoded MP3. Een VBR 192kbps is denk ik prima te beluisteren, ABR misschien niet.

Verwijderd

Dit is wel te scripten met behulp van mp3info, foobar en die andere shit is helemaal niet nodig :)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
stacheldraht@lucky-star:~/Desktop$ mp3info -p "%r\n" Amoteph\ -\ The\ Mighty\ Ones.mp3 
128
stacheldraht@lucky-star:~/Desktop$ 

stacheldraht@lucky-star:~/Desktop$ mp3info -x Amoteph\ -\ The\ Mighty\ Ones.mp3 
File: Amoteph - The Mighty Ones.mp3
Title:   The Mighty Ones                Track: 
Artist:  Amoteph
Album:   Arise for Vengeance            Year:  
Comment: contact@amoteph.com            Genre: Metal [9]
Media Type:  MPEG 1.0 Layer III
Audio:       128 kbps, 44 kHz (joint stereo)
Emphasis:    none
CRC:         No
Copyright:   No
Original:    No
Padding:     Yes
Length:      5:51

stacheldraht@lucky-star:~/Desktop$

• maxjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-03-2025
Even mp3info installeren en locatie veranderen naar de juiste locatie.

Bash:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
#!/bin/bash
cd locatie      #locatie van de mp3 bestanden
mkdir lessthan192      #hier komen alle mp3 met een bitrate lager dan 192 te staan. Dus niet in subdirs maar op allemaal bij elkaar.

find -name "*.mp3" > mp3files
while read f; do
     bitrate=`mp3info -p "%r\n" "$f"`
     if [ "$bitrate" != "Variable" ] && [ "$bitrate" -lt 192 ]; then
        mv -v "$f" lessthan192
     fi
done < mp3files

cd -

[ Voor 16% gewijzigd door maxjuh op 29-06-2009 12:20 ]

• LollieStick
@Maxjuh en voorgangers

Bedankt voor de input. Ik zal er mee gaan spelen zodra ik thuis ben. Houd jullie op de hoogte... Ben intussen ook aan het uitpluizen hoe ik het script kan vertalen naar human readable, maar dat is niet eens zo heel moeilijk :)

Toch maar eens wat boeken lezen over bash scripting :P

• maxjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-03-2025
LollieStick schreef op maandag 29 juni 2009 @ 13:07:
Toch maar eens wat boeken lezen over bash scripting :P
Dan zou ik is een kijkje nemen naar de tut: Steve's Bourne / Bash shell scripting tutorial. Is van de Bourne zelf en behandeld de basis.

[ Voor 26% gewijzigd door maxjuh op 29-06-2009 13:27 ]

Verwijderd

Misschien een heel dom idee, maar in Windows wordt de bitrate gewoon weergeven in Verkenner ('bitverwerkingssnelheid' hier). Kan je niet gewoon in de Linux-verkenner (ben er niet zo in thuis, dus weet niet hoe dat heet) de MP3-tjes sorteren op bitrate en vervolgens alles tot 192kbps selecteren en verwijderen?

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-01 13:50

WHiZZi

Museumdirecteurtje

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

• LollieStick
Verwijderd schreef op maandag 29 juni 2009 @ 14:05:
Misschien een heel dom idee, maar in Windows wordt de bitrate gewoon weergeven in Verkenner ('bitverwerkingssnelheid' hier). Kan je niet gewoon in de Linux-verkenner (ben er niet zo in thuis, dus weet niet hoe dat heet) de MP3-tjes sorteren op bitrate en vervolgens alles tot 192kbps selecteren en verwijderen?
Jawel hoor, maar wat ik in mijn TS al aangaf is dat de MP3's in verschillende subdirectories staan. En om alle directories bij langs te gaan is een no-go.

Verwijderd

Wat ik dan in Windows doe is zoeken naar muziekbestanden in de rootmap van de muziek (Muziek, is onderverdeeld in map A, B, C etc). Even wachten tot hij alle 60k bestanden heeft gevonden en dan listen op bitrate en verwijderen.

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01 09:09

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Waarom wachten op een GUI, als er prima commandline scriptjes hier gepost zijn? :P (en zoals gezegd, Nautilus doet standaard niet aan bitrates, dus moet je alsnog aan het scripten)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Verwijderd

Demoniac schreef op maandag 29 juni 2009 @ 17:26:
Waarom wachten op een GUI, als er prima commandline scriptjes hier gepost zijn? :P (en zoals gezegd, Nautilus doet standaard niet aan bitrates, dus moet je alsnog aan het scripten)
Als dat sneller voor jou werkt is het natuurlijk prima om het met een scriptje te doen. :-) In windows is het voor mij echter sneller om het gewoon even via de GUI te doen in plaats van eerst een scriptje te kloppen. Maar to each is own natuurlijk. ;)

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01 09:09

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Verwijderd schreef op maandag 29 juni 2009 @ 17:41:
[...]

Als dat sneller voor jou werkt is het natuurlijk prima om het met een scriptje te doen. :-) In windows is het voor mij echter sneller om het gewoon even via de GUI te doen in plaats van eerst een scriptje te kloppen. Maar to each is own natuurlijk. ;)
In Windows kan je überhaupt niet fatsoenlijk scriptjes kloppen :P Maar wat ik bedoelde, er worden de TS kant-en-klare scriptjes aangeboden en vervolgens nog allerlei GUI-oplossingen die of alsnog scripting nodig hebben (de Nautilus manier) of traag gaan zijn - ik heb even geen samba-share met 60k bestanden binnen handbereik :P maar Windows search op een dergelijk grote hoeveelheid bestanden gaat láng duren. Bovendien is mijn ervaring met de Windows search dat ie niet altijd alles laat zien waar je op zoekt :X

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Pagina: 1