8800 GTS G92 Koeling problemen

Pagina: 1
Acties:

• windwarrior
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-07-2024

windwarrior

ʍıupʍɐɹɹıoɹ

Topicstarter
Ik heb een systeem in elkaar gezet (al enige tijd geleden), en nu leid ik onder nog al wat stabiliteitsproblemen

Ten eerste mijn systeem:
Asus P5N32-SLI Premium
Evga 8800 GTS G92 stock
Q6600 processor
2 gb ddr2 800 mhz geheugen
2x 160 gig WDC WD1600YS-01SHB1
520 watt realpower cooler master voeding
Cooler master mystique kast (deze http://images.icecat.biz/img/norm/high/454420-276.jpgmaar dan zonder deurtje, die is eraf gevallen :'( )
Plextor dvd-rewriter PX 810 S A
Samsung SyncMaster 226 BW + Benq T905
G15 toetsenbord
G 9 muis
Windows XP

Nu is het probleem dat mijn computer het bijltje er nog wel eens bij neer legt, en dat is vooral zo als ik aan het gamen ben, mijn computer gaat helemaal plat, hij laat het laatste beeld blijvend zien maar ik kan helemaal niets meer, mijn computer reageert niet meer op het toetsenbord, noch de muis.

Ik denk dat het probleem aan mijn graka ligt

nu heb ik even de Idle temperaturen achterhaald door middel van Everest, en die zijn:
Moederbord 39 °C (102 °F)
CPU 38 °C (100 °F)
CPU #1 / Kern #1 42 °C (108 °F)
CPU #1 / Kern #2 44 °C (111 °F)
CPU #1 / Kern #3 47 °C (117 °F)
CPU #1 / Kern #4 45 °C (113 °F)
GPU 74 °C (165 °F)
GPU geheugen 66 °C (151 °F)
GPU omgeving 59 °C (138 °F)
WDC WD1600YS-01SHB1 34 °C (93 °F)
WDC WD1600YS-01SHB1 32 °C (90 °F)

Nu zijn mijn vragen:
1) Zijn de temperaturen niet wat hoog?
2) zou het daarom misschien aan de koeling kunnen liggen?
3) zo niet waar kan het dan aan liggen

Ik heb even een snelle voorstelling gemaakt van hoe mijn kast eruit ziet, het klopt niet helemaal (videokaart zit iets lager en de HDD zijn groter, maar dit is het idee)

Afbeeldingslocatie: http://img32.imageshack.us/img32/2076/voorstellingkasttumb.jpg sorry voor imageshack maar ik was vergeten dat dat popups gaf
Bij voorbaat dank

Als ik deze post op de verkeerde plek heb gedaan of ik hier geen nieuw topic voor mocht maken dan spijt dat me zeer.

Ik heb dit in cooling gezet omdat ik denk dat dit aan mijn koeling ligt

[ Voor 10% gewijzigd door windwarrior op 29-06-2009 00:19 ]

Verwijderd

Deze temps zijn volgens mij niet hoog (prima zelfs) behalve de omgeving dan daar twijvel ik aan maar dit is idle als je gaat games kan dit verdubbelen als wat ik denk jouw koeling niet voldoende is gaat dit problemen geven. Heb je de kaart er wel is uit gehad en voorzichtig met een pincet oa. alle stof verwijderd daar kunnen die kaarten niet goed tegen ( de luchtkoelers zuige alle stof uit de omgeving op en komt som als een koel op het koellichaam te liggen die hierdoor dus oa de Ram DAC ( stroom geuleerden gedeelte) niet meer koelt en dan wil die wel idle goed werken maar niet gamen nie. misschien is het wel heel iets anders.. maar het is zomer en alhier is de Kamertemperatuur een stuk hoger als normaal iig en dat gaat deze week nog een stukje steigen als ik het goed heb begrepen:)

Afbeeldingslocatie: http://www.technibble.com/articlecontent/2008/09/computer-dust-3.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2009 23:52 ]

• windwarrior

windwarrior

ʍıupʍɐɹɹıoɹ

Topicstarter
hoe bedoel je, de hele kaart eruit halen en dan voorzichtig de stof uit het ventilatortje halen of zelfs de hele koeling eraf halen om stof van de componentenen te halen?

Iig bedankt voor de tips, ik vind het erg vervelend dat ik steeds vaker mijn computer echt helemaal uit moet zetten omdat hij helemaal niets doet

Edit: je was me voor geloof ik,dus gewoon de stof van de gewone kaart afhalen

Edit 2: zo erg is het nou ook weer niet

[ Voor 16% gewijzigd door windwarrior op 28-06-2009 23:56 ]

Verwijderd

idle temperaturen lijken mij te hoog. ik heb een asus 8800GTS 512MB:
GPU 60C
GPU omgeving 47C
GPU geheugen 52C
GPU fan 1690RPM
kamer temperatuur 30C

bij normaal kamertemperatuur van 20-22C is mijn GPU ongeveer 55C

@hieronder ik heb geen oplossingen gegeven , omdat larsiano die al heeft gegeven. ik heb dezelfde GPU en wil je alleen opwijzen dat de temps niet OK is.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2009 21:29 ]

• windwarrior

windwarrior

ʍıupʍɐɹɹıoɹ

Topicstarter
@onzam, heb je een G80 of G92?, en wat stel je voor als probleemoplosser?

De temperatuur in de "computerruimte" is volgens de thermometer die ik even weggesneakt heb beneden ongeveer 26.8 graden, wat best wel warm is.

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
hij heeft een g92, want de g80 is er niet met 512 mb, enkel 320 en 640.

het zijn idd qua buitentemperaturen geen goede dagen voor de pc. het verschil is goed merkbaar. goed blijven ventileren in de kamer waar hij staat.

probeer idd eens je kast te ontdoen van al het stof, dit scheelt al de helft. kijk eens of je anders dmv meer fans een betere airflow in je kast kunt krijgen.

test eens met gpu-z je temps, deze kun je loggen zodat je in een tekstbestandje na het gamen kan lezen wat ge temperaturen hebben gedaan.

gaat je gpu fan wel harder draaien tijdens het gamen?

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• windwarrior

windwarrior

ʍıupʍɐɹɹıoɹ

Topicstarter
he dat had ik kunnen weten (lezen is een kunst).

ik zal even proberen wat er gebeurd als ik ga gamen, vooral met dat programmaatje gpu-z. ik ben alleen bang dat er weinig aan extra airflow mijn kast in kan, de enige plek waar dat zou kunnen is het zijpaneel, maar dan verander ik waarschijnlijk de airflow te erg.

Allemaal heel erg bedankt voor de tips trouwens

[ Voor 7% gewijzigd door windwarrior op 29-06-2009 08:33 ]

Verwijderd

probeer met rivatuner de fan goed te regelen ?

---------------------------------------------------------------------------

This board ALWAYS shows a fan duty cycle of 100 % in the hardware monitor of RT. The way to fix this is to hit the 'setup' button while on the temp monitoring screen and then hit the 'plugins' button. Enable the ADT7473.dll and then you'll get both fan speed (RPM) as well as Fan duty cycle (%).

you also need to mod the rivatuner.cfg file in RT's folder so that the following line:
Code:
G92 = 610h-61Fhreads:
Code:
G92 = 610h-61Fh,600h

[ Voor 85% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2009 08:47 ]

• windwarrior

windwarrior

ʍıupʍɐɹɹıoɹ

Topicstarter
BTW ik heb even in 10 minuutjes een log file gemaakt terwijl ik het niet zo zware battlefield heroes speelde en die ziet er zo uit:

GPU-Z temperaturen

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12:08

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

Verwijderd schreef op maandag 29 juni 2009 @ 08:46:
probeer met rivatuner de fan goed te regelen ?
Eerst maar eens op 100% zetten om te kijken of de koeler alles nog wel kan bijbenen, is dat niet het geval moet je toch echt je pc schoonmaken en koelers schoonmaken en dergelijke, wat ook nog zou kunnen is dat de koelpasta is verdroogt en niet meer goed geleidt, dan word de koeler minder warm dan zou moeten en kan deze ook minder warmte afvoeren, misschien is het een idee dat je even aan de koeler voelt of ie wel goed warm word.
Anders moet je er een keer nieuwe pasta onder smeren.

@hierboven, dat ziet er niet eens zo heel slecht uit, gaat de fan ook harder draaien o.i.d. ?

[ Voor 6% gewijzigd door BGB4rn op 29-06-2009 08:54 ]

Signature

• windwarrior

windwarrior

ʍıupʍɐɹɹıoɹ

Topicstarter
ik heb laatst mijn kast open getrokken en het koelelement was goed warm dus aan de koelpasta zou het niet moeten liggen denk ik, dat met rivatuner probeer ik even

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

windwarrior schreef op maandag 29 juni 2009 @ 08:50:
BTW ik heb even in 10 minuutjes een log file gemaakt terwijl ik het niet zo zware battlefield heroes speelde en die ziet er zo uit:

GPU-Z temperaturen
In -principe- moet 81 graden echt geen probleem zijn, maar dit was vroeg in de ochtend. Ik vermoed dat het probleem eerder overdag/avond optreedt als het in de kamer warm is en de gaming sessie wat langer duurt dan tien minuten.

Mijn G80GTX deed met de stock koeler ook gerust 87 graden zonder probleem :/ .

De meeste mensen deugen!

Verwijderd

Verander met Riva Tuner de default fan speed tot ongeveer 40-45.
Standaard is ongeveer is 29% . Hierdoor koelt hij beter en zal hij stabieler in temp zijn

• windwarrior

windwarrior

ʍıupʍɐɹɹıoɹ

Topicstarter
ik heb maar weer eens de temperatuur gemeten in de computerruimte en die is ongeveer 24,1 graden.

wat betreft rivatuner, ik start het programma op, en dan krijg ik een foutmelding:

Warning! RivaTuner has not been tested with the currently installed dispay driver.
It is strongly recommended to upgrade RivaTuner to a new version,
otherwise it may not work properly because the drivers is not officially supported

ik kan ook nergens de fan speed uitlezen, maar dat kan ook zijn omdat ik niet precies weet waar te zoeken ik dacht onder het tabje power user

p.s. mijn forceware versie is 185.85 ik weet niet in hoeverre dat de nieuwste is

[ Voor 6% gewijzigd door windwarrior op 29-06-2009 09:13 ]

Verwijderd

andere optie is de cooler vervangen door deze :
http://www.arctic-cooling...th=2_&mID=108&language=en

btw : rivatuner 2.24 gebruikt?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2009 09:25 ]

• BGB4rn

BGB4rn

Verwijderd schreef op maandag 29 juni 2009 @ 09:17:
andere optie is de cooler vervangen door deze :
http://www.arctic-cooling...th=2_&mID=108&language=en

btw : rivatuner 2.24 gebruikt?
Die zou ik niet kopen, je kunt beter investeren in 120mm fans en een accellero s1 rev2. heb ik hier ook draaien met een 9800GTX.

Signature

• windwarrior

windwarrior

ʍıupʍɐɹɹıoɹ

Topicstarter
misschien ook een idee ja, maar wat jij aanwees zijn alleen een paar kleine extra ventilatoren, ik denk dat je dat bedoeld samen met
Artic Accelero S1 Rev 2

Edit: Haha waarom is iedereen mij altijd voor
Edit 2: RivaTuner Versie 2.24 ja

[ Voor 14% gewijzigd door windwarrior op 29-06-2009 09:29 ]

Verwijderd

probeer deze workaround is ?

http://www.guru3d.com/art...-speed--overclock-guide/5

edit : ik heb goede ervaring met artic coolers en zijn goed betaalbaar

edit : Voor detectie problemen met riva dit :
Je kan dit oplossen door de driver versie te forceren..
Open het tabblad power user.. selecteer Rivatuner > systeem > ForceDriverVersion en vul daar de driver versie die wel bij je werkte..

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2009 09:35 ]

• BGB4rn

BGB4rn

Verwijderd schreef op maandag 29 juni 2009 @ 09:28:
edit : ik heb goede ervaring met artic coolers en zijn goed betaalbaar
Ik smeer 'm ook altijd aan als mensen problemen hebben met een graka koelen, hij past simpelweg op alle kaarten van tot de 9 serie van Nvidia, de GX2 kaarten uitgezonderd en in de GTX2xx serie heeft meestal te veel koeling nodig.

Maar voor de rest past ie op héél veel kaarten :)

Signature

Verwijderd

heb je al geprobeerd de kaart die het dichtste zit bij je grafische kaart te verplaatsen naar een ander slot om een betere airflow te krijgen?

• windwarrior

windwarrior

ʍıupʍɐɹɹıoɹ

Topicstarter
zoiets niet beter?, of houd passieve koeling het wel?
Artic Accelero TWIN TURBO
daar zitten ten minste fan gards op

[ Voor 4% gewijzigd door windwarrior op 29-06-2009 09:44 ]

• BGB4rn

BGB4rn

windwarrior schreef op maandag 29 juni 2009 @ 09:43:
zoiets niet beter?, of houd passieve koeling het wel?
Artic Accelero TWIN TURBO
daar zitten ten minste fan gards op
Neuh, dat zal wel mee vallen, mijn 9800gtx heeft er bij wel een 120mm fan nodig maar dat is dan lekker stil en een stuk koeler dan met stock koeler zooi.

Signature

Verwijderd

neu heeft weinig zin die Artic Accelero TWIN TURBO mits je een zwaar overclock systeem wilt hebben

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2009 09:47 ]

• windwarrior

windwarrior

ʍıupʍɐɹɹıoɹ

Topicstarter
neej maar ik vond het zo raar, een passief gekoelde videokaart. Ik dacht dat, dat nooit koel zou blijven

Verwijderd

je kan ook een watergekoelde control systeem nemen maar dan zit je in een duurder segment

Verwijderd

De mijne zijn idle rond de 65 en onder full load rond de 75, dan gaan de fans flink draaien. Krachtige kaarten als deze worden altijd flink heet. Deze zijn van voor de generatie die terugklokken als je in Windows zit.

Ik heb de firmware van de kaarten gemod. Snelheden hoger gezet en fan-instellingen aangepast. Als je een beetje handig bent lukt dit jou ook. Even een programmaatje opzoeken genaamd NVflash. Daarmee kun je alles aanpassen.

Een van de hoogst geklokte 8800GTS 512 kaarten is dacht ik van MSI.
Core: 730MHz
Memory: 1,944MHz
Shaders: 1,825MHz.

Ik heb ze op die snelheid draaien en ik heb ook zitten spelen met de fan instellingen. Ze zijn prima stabiel.

• windwarrior

windwarrior

ʍıupʍɐɹɹıoɹ

Topicstarter
@ Tweakie_JKO, dat had ik ook wel gezien, maar dat zou een beetje een duur grapje worden voorn mijn ietwat oudere pc (in computertermen)

btw, ik heb mijn kast open gemaakt en even naar de koeler van mijn graka gekeken, behalve dat de sticker vervormt was heb ik niet heel veel stof gezien..... dus ik denk dat het niet aan de hoeveelheid stof kan liggen

Ook even voor de mensen die vroegen wat er zou gebeuren als ik de ventilatoren op 100% liet lopen:

GPU-z geeft dan het volgende

Afbeeldingslocatie: http://www.freeimagehosting.net/uploads/2761538536.gif

[ Voor 66% gewijzigd door windwarrior op 29-06-2009 20:03 ]

• Bas.
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23-01 18:49
Verwijderd schreef op maandag 29 juni 2009 @ 09:47:
neu heeft weinig zin die Artic Accelero TWIN TURBO mits je een zwaar overclock systeem wilt hebben
Zo duur is ie nou ook weer niet, en hij houd mijn HD3870 lekker koel op 45 graden stressed :z

• windwarrior

windwarrior

ʍıupʍɐɹɹıoɹ

Topicstarter
dat is opzich best netjes

Ook heb ik even over waterkoeling gedacht, maar dat wordt toch een duur grapje en ik heb bij god geen benul welke onderdelen goed zijn en welke echt heel slecht.

• BGB4rn

BGB4rn

windwarrior schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 13:20:
Ook heb ik even over waterkoeling gedacht, maar dat wordt toch een duur grapje en ik heb bij god geen benul welke onderdelen goed zijn en welke echt heel slecht.
Met lucht kun je zo als je misschien ziet genoeg bereiken :), verder geloof ik niet dat er echt heel belabberde spullen te koop zijn gezien dat dan niet zou verkopen, als je toch van plan was aan het water te gaan kun je waarschijnlijk wel iemand zijn systeem specs lenen :+.

Signature

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-01 09:44
windwarrior schreef op zondag 28 juni 2009 @ 23:39:
Ik heb een systeem in elkaar gezet (al enige tijd geleden), en nu leid ik onder nog al wat stabiliteitsproblemen

Ten eerste mijn systeem:
Cooler master mystique kast (deze http://images.icecat.biz/img/norm/high/454420-276.jpgmaar dan zonder deurtje, die is eraf gevallen :'( )
Even snel off-topic maar misschien wel hulpzaam, heb je dat deurtje er echt afgebroken? Daar zit namelijk een systeem in dat je hem er uit kunt halen, en om kunt draaien. Zodat hele kast aan de voorkant als 1 "golf" door loopt, of juist tegen elkaar in zeg maar. Of er voor zorgen dat deze andersom open gaat. Kamaraad heeft deze kast ook, en daarbij kan ik het deurtje er zo uithalen in der andersom instoppen. Wel opletten dat je het veertje wat er bij hoort goed er tussen stopt ;)

Specs!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 27-01 20:40

Bolletje

Moderator Harde Waren
Ik heb hier ook een Asus 8800GTS G92. Dat warme hoort nu gewoon bij het weer. Die van mij is nu ook wel 52 graden, terwijl hij in de winter maar iets van 30 is. Nu is de delta niet even groot bij beide, maar achja, :P

Niets om je over zorgen te maken. Deze chips kunnen wel wat hebben. De 9800GTX(+) die hoger geclockt is komt wel op hogere temperaturen en houdt dat ook wel vol. Mijn GTS is volgens mij zelfs 72 graden geworden van de week, iets wat ik voorheen ook niet tegen kwam.

Een aftermarket koeler zou ik er ook niet voor aanschaffen. Voor dat geld kan je beter een betere videokaart (HD4870 bijv.) aanschaffen en die underclocken. Dan heb je dezelfde prestaties maar wel een koelere kaart :)

• windwarrior

windwarrior

ʍıupʍɐɹɹıoɹ

Topicstarter
@ GoldenBatt, ja ik heb hem er echt helemaal afgebroken, een van de pinnen is echt door (de helft is ook blijven zitten) Ik snap ook echt niet dat ze dat zoz wak maken, denk je toevallig dat ik nog ergens zo'n onderdeel kan scoren?

@ Bolletje, bij een belasting van 10 minuten werd hij 82 graden, en mijn computer bevriest soms helemaal (ik kan niets meer), het leek mij logisch dat er dan iets aan mijn videokaarttemp fout is omdat hij bij een niet al te lange belasting al zo heet wordt.

(erm, een koeler was iets van 30 euro, en die HD4870 is nog steeds zo'n 100 euro)

• wimpie007
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-01 20:46
windwarrior schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 13:23:
@ GoldenBatt, ja ik heb hem er echt helemaal afgebroken, een van de pinnen is echt door (de helft is ook blijven zitten) Ik snap ook echt niet dat ze dat zoz wak maken, denk je toevallig dat ik nog ergens zo'n onderdeel kan scoren?

@ Bolletje, bij een belasting van 10 minuten werd hij 82 graden, en mijn computer bevriest soms helemaal (ik kan niets meer), het leek mij logisch dat er dan iets aan mijn videokaarttemp fout is omdat hij bij een niet al te lange belasting al zo heet wordt.

(erm, een koeler was iets van 30 euro, en die HD4870 is nog steeds zo'n 100 euro)
Probeer dan eens zoals al gezegd is via rivatuner de kaart(en) op 60% fanspeed te zetten en dan te gaan gamen.

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-01 09:44
windwarrior schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 13:23:
Heb even voor je gekeken, maar in de coolermaster shop staat hij er ook niet tussen...
http://www.coolermaster.nl/shop/index.php?cPath=81

verder, geen idee. Misschien kun je coolermaster zelf eens mailen of er wat te regelen valt, en tja, anders heb ik ook geen idee.. Kreeg je geen reserver dingen bij kast?

Specs!

• windwarrior

windwarrior

ʍıupʍɐɹɹıoɹ

Topicstarter
@Wimpie007 ik draai nu inderdaad mijn fans op 60 procent, bedankt voor de tip.

@GoldenBatt, ik zal nog wel even een mailtje naar CM sturen (die windows is trouwens ook cool, maar dat terzijde)

Vandaag had ik weer 2 keer een complete bevriezing van mijn systeem, ik ben nu waterkoeling serieus aan het overwegen, maar dat is toch echt een dure oplossing. Toch is het miss wel een goede oplossing omdat de wereld van overclocking mij ook wel trekt, dus ik ga nog even twijfelen.

Trouwens iedereen die gereageerd heeft heel erg bedankt voor de hulp.

[ Voor 9% gewijzigd door windwarrior op 02-07-2009 23:49 ]

• junglelord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01-12-2013
he windwarrior ik heb dezelfde kaart als jou.
Ik had ook wat hogere temperaturen in het begin, tot ik een rivatuner fan profile had aangemaakt.

Ik draai met deze settings:

Duty cycle min:50
Duty cycly max:100
T min :50
T range :32
T operating :151
T low limit :0
T high limit :151

Dit kan je aanpassen onder low level system tweaks.

Erik

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:24

TGEN

Hmmmx_

Mijn 8800GTS512 tikt op dit moment ook de 74 graad Celsius aan, in idle, en ik maak me er verder geen zorgen over. Dergelijke waardes, en warmer, haalt hij al sinds dat ik hem kocht in December 2007, en vooralsnog heeft hij geen artifacts en dergelijke gegeven als hij wel aan de bak moet. Dit is overigens allemaal met de stock BIOS settings wat fan speed betreft, die notoir laag zijn (in ieder geval voor de BIOS revisies uit die tijd).

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

• windwarrior

windwarrior

ʍıupʍɐɹɹıoɹ

Topicstarter
Dankjewel voor alle tips mensen, ik heb nu nieuwe koelers in mijn systeem gezet, en nu wordt de graka nog maar 50 graden en de cpu nog maar 29. Dat is een winst van respectievelijk 24 en 9 graden!
Pagina: 1