Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik bezorg kranten als vaste bijbaan en ik wil vakantiewerk ergens anders,bijv. bij een supermarkt. Als ik bij de supermarkt ga werken als vakantiebijbaan, krijg ik hierover dan ook loonheffingskorting?

alvast bedankt

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-11 20:07
Eerste hit op google op "loonheffingskorting" geeft het antwoord; gewoon op de site van de belastingdienst.
Werknemers met meer dan 1 werkgever of uitkeringsinstantie

De loonheffingskorting mag maar bij 1 werkgever of uitkeringsinstantie worden toegepast. De werknemer moet een schriftelijk, gedagtekend en ondertekend verzoek bij u doen als hij wil dat u de loonheffingskorting toepast.

Als de werknemer/uitkeringsgerechtigde de loonheffingskorting niet bij u laat toepassen, dan mag u met geen enkele heffingskorting rekening houden. In afwijking van deze regel mag u wel altijd de jonggehandicaptenkorting toepassen als u een Wajong-uitkering (door)betaalt.

Als de werknemer meerdere werkgevers of uitkeringsinstanties heeft, is het mogelijk dat hij niet de volledige loonheffingskorting kan verrekenen. Ook is het mogelijk dat de werknemer ervoor kiest om de loonheffingskorting bij geen enkele werkgever of uitkeringsinstantie te laten toepassen. In deze situaties kan de werknemer na afloop van het kalenderjaar teruggaaf vragen via het aangiftebiljet inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen. Een voorlopige teruggaaf van de loonheffingskorting is niet mogelijk.
bron

Loonheffingskorting kan dus maar bij 1 werkgever aangevraagd worden. De rest wordt via de aangifte verrekend. Het is dus het slimst om loonheffingskorting toe te passen op het loon waar het meeste loonheffingskorting toegepast kan worden; dan heb je de centen wat sneller.

Pvouput live

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Nee, loonheffingskorting geldt bij één werkgever meestal die waar je over het hele jaar gezien het meest verdient. Wat je nu teveel betaalt komt terug als je je aangifte over 2009 doet.

ARME AOW’er

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-11 13:05

Brons

Fail!

Maar het antwoord op zijn vraag is dus: ja. Hij krijgt ook loonheffingskorting bij je nieuwe baan (edit: tenzij je veel kranten bezorgd natuurlijk ;)). Je zal echter bij deze baan moeten aangeven dat je geen loonheffingkorting wil en je zal dan via de aangiften 2009 je geld terug moeten vragen. Je kan natuurlijk ook je loonheffingskorting bij de krant 'opzeggen'.

[ Voor 7% gewijzigd door Brons op 28-06-2009 22:18 ]

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:06
Onder de streep maakt het niets uit waar je wel of niet deze heffingskorting laat verrekenen. Alles wat je nog niet hebt gehad, krijg je achteraf terug bij je voorlopige aanslag. Alles wat je teveel hebt gehad (bijvoorbeeld door twee werkgevers over dezelfde periode de korting te laten toepassen) betaal je achteraf aan de belastingienst terug.

Het is dus net wat handiger of makkelijker is.

Verwijderd

Topicstarter
Krijg je nou over beide loonheffingskorting (al dan wel of niet via aangifte)? Er wordt hier verschillend beweerd.

• Groentenman
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-11 20:40
Officieel mag je maar bij één werkgever je loonheffingskorting aan hebben staan. Maar wat ik heb begrepen is dat je het bijvoorbeeld ook bij twee of drie bedrijven kan aanzetten mits je totale inkomen niet hoger wordt dan 5500,- per jaar. Dus verdien je in totaal minder dan 5500,- per jaar zou ik het bij beide aanzetten aangezien je dan het meeste salaris ontvangt.

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-11 13:05

Brons

Fail!

Je mag maar bij 1 bedrijf tegelijk loonheffingskorting hebben. Ik weet echter niet wat de consequenties zijn als je het bij 2 of meer bedrijven hebt. Ik zou het overigens maar bij 1 bedrijf doen aangezien je anders het risico loopt dat je in 2010 belasting moet bijbetalen. En aangezien je blijkbaar een scholier/student bent is het niet grappig om opeens onverwacht extra te moeten betalen.

Mijn advies: maar bij 1 bedrijf loonheffingskorting doen en dmv belastingaangifte eventueel teveel betaalde belasting terug halen. Dan zou het best eens een leuke meevaller kunnen zijn.
Groentenman schreef op zondag 28 juni 2009 @ 23:08:
Dus verdien je in totaal minder dan 5500,- per jaar zou ik het bij beide aanzetten aangezien je dan het meeste salaris ontvangt.
Je krijgt uiteindelijk evenveel salaris. Maakt niet uit of je nou bij 1, 2 of 0 bedrijven loonheffingkorting hebt.

[ Voor 28% gewijzigd door Brons op 29-06-2009 00:43 ]

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-11 23:43

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Idd. Loonheffingskorting is geen gratis geld oid, of een korting zoals in een winkel. Zonder loonheffingskorting houden ze in de regel teveel belasting in van je loon. Dit geld kun je echter gewoon terugvragen dmv belastingaangiften voor dat jaar of mbv de voorlopige teruggaaf (dacht ik?). Pas je wel loonheffingskorting toe, dan betekent dat alleen maar dat je aan het eind van het jaar netto beter uitkomt, en dat je dus ook minder geld terugkrijgt van de belasting. Het enige verschil is dat je in feite je geld gewoon eerder terughebt. Pas je loonheffingskorting bij beide werkgevers toe, dan loop je het risico dat je bij de volgende aanslag geld moet gaan betalen.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Mischien ook goed te vermelden dat wanneer je een naheffing krijgt, je ook heffingsrente moet betalen. Het is dus niet gunstig om bij meer dan één werkgever de loonheffingskorting te laten toepassen.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:06
Verwijderd schreef op zondag 28 juni 2009 @ 23:06:
Krijg je nou over beide loonheffingskorting (al dan wel of niet via aangifte)? Er wordt hier verschillend beweerd.
N.B. het antwoord betreft de algemene heffingskorting. Die heffingskorting krijg je slechts 1x. Het bedrag is bijna 2000 euro per jaar, of ca. 160 euro per maand. In principe wordt het bij je belastingaanslag verrekend, maar je kunt hem ook bij een werkgever in je loonstrook laten verwerken. Doe je bij twee werkgevers, dan heb je aan het eind van het jaar meestal teveel ontvangen en moet je aan het eind terugbetalen aan de belastingdienst.

Een uitzondering: als je in een baan weinig verdient (minder dan 500 euro bruto per maand), dan wordt niet de volledige heffingskorting gebruikt. De loonheffing kan namelijk niet onder nul uitkomen. Dat blijft er een stukje heffingskorting over wat je in een andere baan zou kunnen gebruiken.
Pagina: 1