Nieuwe raid controller voor ouder systeem

Pagina: 1
Acties:

• Robin4
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-02 12:57
Beste tweakers,

Ik heb een wat oudere pc waar ik zeg maar oudere games op kan spelen.

Het gaat om een Pentium 4 3Ghz systeem met HT en een moederbord waar AGP 8X PCI, ISA erop zit.

Kwa schijven heb ik 2x T166 320GB Sata draaien in raid 1.
Waarom ik dit gekozen heb? Het is de bedoeling heel veel oudere games erop te installeren als een soort van database aan games. Nou heb ik dus geen zin om al die opgebouwde data te verliezen als de schijf eens ooit kapot zou gaan.

Omdat het een wat ouder moederbord betreft heeft het bord geen Sata op het bord zitten. Ik moet daarom gebruik maken van een losse PCI Raid controller.

Ik gebruik hiervoor een XFX REVO 64 PCI. Deze controller werkt opzich wel goed. Ik gebruik hier een 3 poorts variant ervan.

Nou gebruik ik maar 2 poorten. En had er nog 1tje over. Ik dacht leuk kan ik nog mooi een extra schijf erop aansluiten. Nou mooi niet dus!. De kaart werkt alleen als alle schijven in raid modus draaien.

Ook zit er helemaal geen activiteits aansluiting op om het hardeschijf lampje te laten branden.

Ik zoek nou daarom dus een andere kaart die toch niet zo goed is en wel de overige dingen ook nog eens kan.

Met een beetje googlen kwam ik uit op de 3ware 9500S-4LP of de Highpoint RocketRAID 2220

Is het mogelijk om op beide de activity led aan te sluiten? En kan ik als ik 2 sata poorten gebruik voor raid 1 bij de overige aansluiting gewoon een device aansturen zonder die ook in raid te moeten laten draaien?

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Activity led bij 3Ware zou ik niet weten, moet je in de handleiding opzoeken. De 3Ware kan meerdere RAID arrays aan, en disks die niet toegewezen zijn als lid van een array of hotspare worden gewoon geexporteerd als losse schijven.
Als dat 3-poorts ding wat je nu hebt meerdere arrays aan kan, zou je evt ook een JBOD van 1 disk kunnen configureren, heeft hetzelfde effect als die disk gewoon los aan je controller hangen.

• Robin4
Het is wel voor een verwisselbare schijf in zo`n 5,25 slede. Dus weet niet of dat JBOD dan gaat werken. De schijf moet ook in me andere pc bruikbaar zijn.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:02

heuveltje

KoelkastFilosoof

Robin4 schreef op zondag 28 juni 2009 @ 17:31:
Beste tweakers,

Nou gebruik ik maar 2 poorten. En had er nog 1tje over. Ik dacht leuk kan ik nog mooi een extra schijf erop aansluiten. Nou mooi niet dus!. De kaart werkt alleen als alle schijven in raid modus draaien.
Probeer eens een raid array van 1 disk aan te maken, op die manier omzeilde je dat probleem op vroegere HP controllers iig.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Robin4
Wil liever gewoon toch een andere controller hebben die dat gezeur niet heeft.

Welke te nemen?

3ware 9500S-4LP of de Adaptec 2410SA? Voordeel van de 3ware is dat de cache grote aan te passen is, denk dat het wel handig is bij een bottleneck bus als pci.

De bedoeling is dat de 3de schijf uit het systeem gehaald kan worden en in een andere pc overgezet kan worden.
En dat de ingestoken schijf meteen herkend word zonder allerlei trukjes te moeten gaan doen.

[ Voor 28% gewijzigd door Robin4 op 28-06-2009 20:53 ]

• Pittie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-02 17:08
heuveltje schreef op zondag 28 juni 2009 @ 20:03:
[...]

Probeer eens een raid array van 1 disk aan te maken, op die manier omzeilde je dat probleem op vroegere HP controllers iig.
Het probleem met deze controller is dat je maar 2 arreys kunt maken..
Zelf wilde ik er 3 losse schijven aan hangen, maar dat was hierdoor dus niet mogelijk.

Maar een raid1 + een losse schijf zou dan wel mogelijk moeten zijn.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Let wel op dat de 3Ware 9500 een 64bit/66MHz PCI kaart is, ik weet niet in hoeverre dat werkt op een 32bit 33MHz slot.
Pagina: 1