Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfuse
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-06 13:23
Ik vroeg me af of iemand ervaring heeft met het uit elkaar halen en verwisselen van earphones.

De reden dat ik dit wil doen is omdat ik een van die mensen ben die geen in-ear headphones kan dragen, omdat ze direct uit mijn oren vallen. Ik ben ook geen fan van de in-ear versie met een extra stuk over je oren heen, ik vind earcups gewoon veel fijner. En dan in het bijzonder de behind-the-neck soort, zodat je nog andere dingen op je hoofd kan dragen <+:)

Nu krijg ik binnenkort een iphone, waar uiteraard alleen een in-ear headset (met microfoon in het kabeltje) bij zit. Ik heb overal gezocht op internet, maar er bestaat blijkbaar geen hoofdtelefoon die aan de volgende voorwaarden voldoet:

- behind-the-neck
- microfoon in de kabel, zoals de standaard iphone dopjes (niet zo'n achterlijke headset microfoon voor je gezicht)
- gewone 3.5mm connector, dus geen bluetooth

Nu wilde ik proberen of ik van de bijgeleverde headphones de oordopjes eraf kan knippen, en dan de draadjes in een andere koptelefoon te steken. Dan zou ik die andere koptelefoon uit elkaar moeten halen, en de draadjes in de cups ergens verbinden en vastzetten.

Heeft iemand dat wel eens geprobeerd? Het lijkt me dat het elektronisch niet zo ingewikkeld moet zijn. De connector van de iphone plug is TRRS (middelste op dit plaatje: Wikipedia: File:IPod and iPhone audio plugs.JPG), maar de microfoon zit al vòòr de oordopjes (rechts op het plaatje), dus ik neem aan dat als ik de draadjes boven de microfoon afknip, de microfoon gewoon blijft werken?

Het enige wat ik zou kunnen bedenken, is dat er iets met impedantie oid mis kan gaan. Iemand ideeen?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-07 19:44
Ik weet niet wat voor impedantie oortjes er standaard bijgeleverd worden maar het lijkt me niet dat dat kwaad kan. Als de iphone bijv een 32 ohm versterkerchipje zou hebben dan zou dat ook moeten werken met 16 ohm oortjes/koptelefoon. Ik denk eerder dat je gezeur krijgt met het solderen van de draadjes. Ik heb mijn in-ears ook opengehaald maar die zou ik toch echt niet willen solderen. Er zullen vast mensen zijn die het wel kunnen met van die irritant kleine draadjes maar daar hoor ik dan niet bij ;)

Probleem is dus dat mocht het misgaan je straks nieuwe oortjes kan kopen (de basis van je concept). Zou zonde zijn, mocht je zelf niet zoveel weten van solderen dan raad ik je aan om even naar oom/tante/hond/vuljefamilielidin/vriend te gaan die wat beter met een soldeerbout overweg kan.

Mijn gedachte was ook om het even 'snel' te fixen, achteraf toch wel spijt van gehad.

Verder moet je hem uiteraard afknippen ná het microfoontje, dat kabeltje stopt uiteraard bij de mic waardoor je nog 2 draadjes overhoud.

Persoonlijk zou ik er niet teveel van verwachten, gezien het feit dat koptelefoons weinig geluid geven op een mp3
[/persoonlijk]

één is geen, twee is één

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:51
De dikte van de draadjes is het ergste nog niet. Vaak zit er coating ofzo over de draadjes, waardoor je het amper cq. niet kunt solderen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-06 23:13
ThinkPadd schreef op zondag 28 juni 2009 @ 17:46:
De dikte van de draadjes is het ergste nog niet. Vaak zit er coating ofzo over de draadjes, waardoor je het amper cq. niet kunt solderen :(
Dat gaat prima als je het uiteinde eerste even boven een vlammetje houdt. :)
Dan smelt de coating weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andyy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-07 17:14
Heb je het over echte in ears(die ook IN je oren gaan) of de standaard oordopjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfuse
Wackoz schreef op zondag 28 juni 2009 @ 17:42:
Persoonlijk zou ik er niet teveel van verwachten, gezien het feit dat koptelefoons weinig geluid geven op een mp3
[/persoonlijk]
Bedoel je dat koptelefoons sowieso niet veel geluid geven, of wanneer de impedantie niet overeenkomt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfuse
andyy schreef op zondag 28 juni 2009 @ 22:22:
Heb je het over echte in ears(die ook IN je oren gaan) of de standaard oordopjes?
Ik heb het over standaard oordopjes

Bedankt voor de reacties allemaal. Misschien doe ik het eerst bij een oude koptelefoon om te testen. De geluidskwaliteit moet wel gewoon goed zijn

Als iemand trouwens een koptelefoon weet die wel aan die specificaties voldoet hou ik me erg aanbevolen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

standaard apple oortjes en iets van geluidskwaliteit gaan niet samen, dat weet je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andyy
redfuse schreef op maandag 29 juni 2009 @ 01:48:
[...]

Ik heb het over standaard oordopjes

Bedankt voor de reacties allemaal. Misschien doe ik het eerst bij een oude koptelefoon om te testen. De geluidskwaliteit moet wel gewoon goed zijn

Als iemand trouwens een koptelefoon weet die wel aan die specificaties voldoet hou ik me erg aanbevolen!
nuforce ne-7m
daadwerkelijk in-ear (bij vrijwel iedereen blijft het goed zitten), goede geluidskwaliteit (zie ook de vele positieve reviews) en MET microfoon in de kabel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F4T4L_3RR0R
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-07-2021
http://www.google.nl/sear...=Google+zoeken&meta=lr%3D

Je mag wel iets meer vertellen, dan alleen maar een Google linkje neergooien.

[ Voor 33% gewijzigd door een moderator op 29-06-2009 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfuse
andyy schreef op maandag 29 juni 2009 @ 02:22:
[...]

nuforce ne-7m
daadwerkelijk in-ear (bij vrijwel iedereen blijft het goed zitten), goede geluidskwaliteit (zie ook de vele positieve reviews) en MET microfoon in de kabel ;)
Dank je wel voor de link. Dat ziet er inderdaad anders uit dan die standaard dopjes die er altijd uit vallen. Maar het ziet er wel uit alsof die dopjes direct je trommelvliezen aandrijven, zo ver moeten ze in je oor :) Misschien moet ik ze eens proberen ergens (vraag me af of ze daar in de winkel blij mee zijn)
Bedankt, maar die Altec Lansing heeft geen microfoon helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martkrui
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:06
Misschien is dit iets : http://www.griffintechnology.com/products/smarttalk
Adaptertje met mic. : Adds a microphone and a control button to your favorite earphones

I haven't lost my mind! It's backed up on tape somewhere!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfuse
Martkrui schreef op maandag 29 juni 2009 @ 10:35:
Misschien is dit iets : http://www.griffintechnology.com/products/smarttalk
Adaptertje met mic. : Adds a microphone and a control button to your favorite earphones
Bedankt, dat ziet er ook interessant uit. Het enige nadeel zou zijn dat je dan heel veel koptelefoonkabel overhoudt vanaf waar je hem inplugt.

Ik ga toch maar die nuforce dingetjes proberen. Er zitten drie verschillende groottes dopjes in de verpakking, dus hopelijk blijft er een daarvan steken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F4T4L_3RR0R
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-07-2021
redfuse schreef op maandag 29 juni 2009 @ 10:30:
Bedankt, maar die Altec Lansing heeft geen microfoon helaas.
Sorry, komt door slim Googlen en dan niet het resultaat controleren. :$

Ik zat te Googlen op: neck headset inline -boom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andyy
redfuse schreef op maandag 29 juni 2009 @ 10:30:
[...]

Dank je wel voor de link. Dat ziet er inderdaad anders uit dan die standaard dopjes die er altijd uit vallen. Maar het ziet er wel uit alsof die dopjes direct je trommelvliezen aandrijven, zo ver moeten ze in je oor :) Misschien moet ik ze eens proberen ergens (vraag me af of ze daar in de winkel blij mee zijn)
de trommelvliezen liggen dieper dan je denkt hoor :P
ze komen niet eens in de buurt van je trommelvliezen, en ze dempen ook enigszins geluid waardoor het volume niet zo hoog hoeft te staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-07 19:44
redfuse schreef op maandag 29 juni 2009 @ 01:44:
[...]

Bedoel je dat koptelefoons sowieso niet veel geluid geven, of wanneer de impedantie niet overeenkomt?
{late reactie}

Ik doel er meer op dat er bij een koptelefoon voldoende versterking ervoor moet zitten wil je hetzelfde geluidsniveau halen als met in-ears (die al vaak harder klinken vanwege het feit dat ze omgevingsgeluiden beter dempen).

Impedantie speelt er een rol in, maar het maakt maar het verschil van drivers is nog wel het grootst. Moet je met (bijv) 25mW drivertjes van ~13mm aansturen of drivers van ruim ~50mm (hoofdtelefoon) ;)

Mijn mixer heeft totaal geen moeite met de logste, grootste koptelefoons, echter mijn mp3-speler wel. Terwijl die toch een redelijk vermogen heeft (2x30 mW @ 16Ohm). Sowieso zijn de meeste koptelefoons (de grotere/betere) vaak 32 Ohm waardoor het versterker chipje vaak al meer moeite moet doen om überhaupt de officiële specificaties waar te kunnen maken.

Dit soort problemen heb je al veel minder zodra de gevoeligheid van de hoofdtelefoon hoog ligt. Helaas ligt die vaak onder het niveau van een redelijk in-ear setje (zoals o.a een budget Shure setje: 105 dB) waardoor bijna alle factoren tegenzitten.

één is geen, twee is één

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfuse
Nog even een reactie voor mensen die met hetzelfde probleem zitten als ik, ik heb de nuforce ne-7m in-ear oordoppen inmiddels twee weken in gebruik en ze blijven prima zitten :) (gewone oordoppen vallen er bij mij altijd uit)
Dus nog bedankt voor de tips!
Pagina: 1