• Farkuh jurgen
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-09-2025
Beste mede tweakers,

Ik ben nu reeds 3 jaar in het bezit van een Nikon D50. Een leuk toestel om mee te beginnen maar helaas is er een kink in de kabel gekomen. Er blijken volgens de plaatselijke fotowinkel namelijk 1 of meerdere beestjes in mijn toestel te zitten.

Het kwam aan het licht nadat mijn toestel eventjes stil had gelegen hier op mijn werkkamer en ik een foto maakte. Op de computer zag ik dat er een zwart vlekje op de foto was te zien, en bij het inzoomen leek het alsof een stukje stof was met uitsteekseltjes. Denk aan een bolletje stof op een sweater.

Ik ben met het toestel naar de fotowinkel gegaan en de man achter de balie keer met een vergootglas naar de plek waar het "stofje zat" Dit bleek tussen de beeldchip en het beschermende glaasje te zitten. Hij kon het niet zomaar verwijderen en zei dat het ongeveer 90 euro zou gaan kosten. Prima, toestel op laten sturen. 1,5 maand later kreeg ik bericht van de fotowinkel. De reparateur had geconstateerd dat het om een beestje ging dat zich ertussen had gewurmd. Volgens de verkoper een vrij zeldzaam fenomeen wat gebeurt is of op vakantie in een ver land of ik heb mijn toestel bewaard op een vochtige vieze plek zoals bijvoorbeeld een kelder. Geen van beide opties is overigens het geval.

Er waren volgens hun twee opties voor reparatie:

1. Het toestel uit elkaar halen en schoonmaken. Hier gaven zij geen garantie op want er konden meer beestjes inzitten die zij eventueel niet kunnen verwijderen. Kosten 250 euro

2. Het gehele binnenwerk vervangen en hier wel garantie op geven. Kosten 500 euro.

Ik heb mijn toetsel maar terug laten sturen want om nou 500 euro te cashen voor een toestel wat 500 euro gekost heeft zet ik mijn vraagtekens bij.

Ik heb nu dus een aantal vragen:

1. Hebben jullie ooit gehoord van beestjes in je camera?

2. Als een stofje verwijderen tussen de beeldchip en het beschermende glas 90 euro kost, waarom rekenen ze dan 250 euro voor het schoonmaken. Misschien is het maar 1 beestje en niet meer. Deze optie hebben ze mij in ieder geval niet gegeven.

3. Ik ben en blijf een holander, dus kan het niet goedkoper?

Ik zie graag jullie reacties tegemoet.

• Aubergine
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18-01 13:33
Bedankt voor je opmerking, maar in het vervolg graag ook een ontopic opmerking :)

[ Voor 79% gewijzigd door Zoefff op 28-06-2009 22:15 ]

Verwijderd

Laat ze dan een "stofje" verwijderen ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2009 16:52 ]

• Marten
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-08-2025
Ik heb wel eens beestjes in m'n TFT gehad, dus ik kan me voorstellen dat het hier ook kan. Maar waarom een stofje goedkoper te verwijderen is dan een dood beestje weet ik niet. Dat lijkt me toch precies hetzelfde kwa opruimhandelingen...

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-01 11:56
Tsjah, het zijn behoorlijk irritante besstjes... Heb er al een stuk of 5 in een oude BenQ FP557s TFT monitor zitten en eentje in mijn veel meer gebruikte Samsung SyncMaster 940BW. En je kan ze ook niet opjagen naar de rand van het scherm want als ze schrikken schijnen ze snel dood te gaan. :P

Ik kan me derhalve ook goed voorstellen dat die beestjes ook in camera's kruipen.

In de regio waar ik woon zeggen we er vaak "onweersbeestjes" tegen (komen nml. vaak net even voordat het gaat onweren), maar wat nu de officieële naam van die beestjes is?

Verwijderd

dondervliegjes ofzoiets

Verwijderd

Is het niet gewoon een bug? :+

Optie X: toestel terug laten sturen en opsturen naar een onafhankelijk service centrum.

• BellySM
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-01 10:26
Wel vreemd, om deze offerte pas na 1,5 maand te krijgen. Ieder met gezond verstand zou geen 500 euro uitgeven aan een reparatie als je er praktisch een nieuwe voor kan kopen voor het bedrag. Misschien willen (en kunnen) ze het niet repareren en noemen een ontmoedigend reparatiebedrag. Ik zou idd net als wat mig29 zegt (rechtstreeks) naar een ander servicecenter zoals Nikon (Beverwijk?) of RoFa Repair in Den Haag brengen.

Kan je niet camerabody zonder lens met de mount naar de grond gericht even op burst schieten? Wie weten vallen die beestjes eruit. Maak het ze iig niet makkelijk zou ik zeggen... :+

• Kwartjuh
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-01 17:42
als het mormel tussen je AA filter en je sensor zit gaatie echt niet eruitvallen door op burst te schieten hoor :)

Rofa is overigens een zeer redelijk bedrijf voor dit soort werk, meer nog dan beverwijk is mijn ervaring.

-[ Het Kwartjuh Valt... ]-

• Marten
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-08-2025
Joen schreef op zondag 28 juni 2009 @ 17:01:
In de regio waar ik woon zeggen we er vaak "onweersbeestjes" tegen (komen nml. vaak net even voordat het gaat onweren), maar wat nu de officieële naam van die beestjes is?
Tripsen

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-01 11:56
Aha! Onwijs bedankt! :)

• adoy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-12-2025

adoy

1 dubbele WifWaffer® aub!

Als ik jou was zou ik op marktplaats kijken voor een 2e hands D50 body. Heb een vriend van mij er pas nog 1 aangesmeerd die in perfecte staat was. :) Je kunt natuurlijk ook voor een nieuwe body kijken, maar dan kom je al snel uit op een D90 als je je glaswerk wilt gebruiken zonder eigen focusmotor.

Fotogear -> Nikon D50 ★ Stukjes glas ★ Flitsert ★ Kleine snuisterijen

• dsibma
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-01 20:27
Koop voor 300-400 euro een tweedehands D80, lijkt me een mooie upgrade na 3 jaar en je kunt je eventuele lenzen houden.
Pagina: 1