Toon posts:

Fancontroller gezocht welke kan communiceren met mainbord.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zoek een fancontroller die eigenlijk als een soort uitbereiding kan werken op de "fancontroller" van het mainbord. Dit om wel 1 overzicht te houden van temperaturen en fan snelheden.
Ik heb niet 1 fancontroller kunnen vinden die ook maar het toerental van de cpu-fan via het mainbord uitleest.
Bij elke fancontroller moet je de de cpu-fan dan op de fancontroller aansluiten en extra temperatuur sensors in je kast gaan hangen etc.
Komt nog eens bij dat de meeste fancontroller maximaal 4 of 5 fans aan kunnen sturen/regelen.

Er zijn programma's zoals speedfan welke temperaturen en fanspeeds uit kunnen lezen, dan moet een fancontroller dat ook kunnen lijkt mij.
Bij het mainbord meegeleverde software van asus kan zelfs de instelling van de fans aanpassen. Het mooiste zou zijn als ik dat ook via een druk op een knop op een fancontroller kan doen.

Dus wat ik eigenlijk zoek is een fancontoller die een aantal eigen fans kan beheren maar tegelijk ook de fans die al aangesloten zijn op het mainbord beheren, of op z'n minst de fanspeed en waarden van temperatuur sensors kan weergeven op een display.

Iemand enig idee of dit te koop is, of dat het een zelfbouw project gaat worden?

• merijntjuh
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-01 22:45
hij is nog niet te koop volgensmij maar zoiets komt nog wel
het heet: Ikonik SIM daarmee kan je een heel aantal fans aansluiten en het werkt samen met de software. dus je hebt ook niet van die knopjes aan de buitenkant van je case;)

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

het kan wel, maar ik weet eigenlijk 0 voorbeelden, behalve een zelfbouw project.
de computer heeft namelijk wel n dedicated bus voor dingen als temps en fancontrol enzo, daar kun je je zelfgebouwde fancontroller mee laten communiceren..
aansluiten gaat echter wel wat lastiger, ik geloof dat het kan via een van de pootjes van een pci slot, of via een van de pootjes van het ram.
veel moeite dus, tenzei je al erg goed bent in programmeren van microcontrollers enzo..

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12:08

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

merijntjuh schreef op zondag 28 juni 2009 @ 15:15:
het heet: Ikonik SIM daarmee kan je een heel aantal fans aansluiten en het werkt samen met de software. dus je hebt ook niet van die knopjes aan de buitenkant van je case;)
Dat is de enige optie die ik ken ja.. misschien komen er over een tijdje nog concurrenten bij als het aanslaat.

Signature

Verwijderd

Topicstarter
merijntjuh schreef op zondag 28 juni 2009 @ 15:15:
Ik heb hem even opgezocht en dit apparaat werkt dus net niet zoals ik het bedoel. Ik wil een controller met een display voor in de kast en een knop waar mee ik in 1 keer van automatisch regelen naar bijvoorbeeld alles op volle toeren kan. Inclusief de fans die op mijn mainbord aangesloten zijn.
AlexanderB schreef op zondag 28 juni 2009 @ 15:17:
het kan wel, maar ik weet eigenlijk 0 voorbeelden, behalve een zelfbouw project.
de computer heeft namelijk wel n dedicated bus voor dingen als temps en fancontrol enzo, daar kun je je zelfgebouwde fancontroller mee laten communiceren..
aansluiten gaat echter wel wat lastiger, ik geloof dat het kan via een van de pootjes van een pci slot, of via een van de pootjes van het ram.
veel moeite dus, tenzei je al erg goed bent in programmeren van microcontrollers enzo..
Programma's als speedfan halen inderdaad hun informatie van een I2C bus als ik het goed heb. Deze zou eventueel ook wel benaderbaar moeten zijn via een USB-poort wat weer een boel geklooi met zolderen op het mainboard scheeld. Maar kon het wel weer eens een lastig verhaal worden met drivers etc.

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

die bus zit gewoon direct op de hw van het mobo, dus waarom gaan kloten met drivers en usb enzo, das een dubbele omweg voor iets wat je met 2 draadjes kan aftappen van n willekeurige pci kaart.. (als je toch zelf n controller bouwt, zet de hele boel meteen op n kaar die in n pci slot kan, is het gelijk weggewerkt, en heb je alle aansluitingen die je nodig hebt..

Verwijderd

Ik ken er een: SilverStone Commander ESA. Dit is een fancontroller zonder knoppen, en werkt via je mainboard. Mits je een Nvidia chipset hebt! :X Let hier dus wel op. Succes met zoeken!
Pagina: 1