• Timo002
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Beste tweakers,

Ik ben in het bezit van een Dell Inspison 6400 laptop. Deze is inmiddels 3 jaar oud. De laptop werkt perfect en wordt veel gebruikt (dagelijks). De accu is inmiddels al overleden dus hij ligt standaard aan de netvoeding.

Het enigste probleem wat ik er nu mee heb is dat hij knetter heet wordt aan de onderkant. Zo heet dat je de hand er bijna niet tegenaan kunt houden. Als ik ervoor zit is dat rechts. Aan die kant zit ook de harde schijf en de netvoeding. De linker kant is gewoon "koel" en de lucht die er links uitgeblazen wordt is ook "koel". De fans draaien continue, waar ze eerder alleen aangingen als je veel met de laptop deed. Maar nu in rust wordt hij al erg warm.

Ik heb in de bios gekeken maar kan niet vinden wat betreft temperatuur metingen. Weet ook niet of die uit te lezen zijn met een Windows programma.

Ik heb de laptop al eens los gehaald om schoon te maken. Echter valt dat loshalen flink tegen. Stof kon ik voor zover ik hem los gehaald heb ook niet vinden. Alles zag er schoon uit!

Iemand enig idee waar dit aan kan liggen en wat ik er aan kan doen? Ik kan me niet voorstellen dat deze hoge temperatuur er goed voor is.

Groeten

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:03
Met HdTune kan je de temperatuur van je harde schijf uitlezen. Als deze boven de 50°C is dan kan de levensduur van je harde schijf verkorten. Als dit het geval is dan zou ik in ieder geval al een back up nemen van al je bestanden.
Ik zou ook eens de temperaturen via Speedfan uitlezen, idle is achteraan de 40° in ieder geval normaal. Alleen voor de harde schijf is hoger dan 50° niet gezond.
Er zijn trouwens ook veel topics te vinden via de zoekfunctie hier op GoT ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Malantur op 28-06-2009 14:57 ]

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• marccom
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 31-12-2025
Ik heb hier wel eens een Inspiron gehad waar dusdanig veel stof voor de ingang van het koelfannetje zat dat deze ook amper koelde en daardoor continu stond te blazen. Het beste is om de hele case open te maken, scherm even losschroeven en dan nog een stuk of 20 schroefjes, dan kun je hem zo los halen en kun je bij de fan komen. Die er even uitschroeven en voorzichtig schoonmaken (let op dat er geen schoepen afbreken!)
Wellicht heb je processen die veel cpu belasting genereren? Had hier McAfee op mn laptop en daardoor kwam de load vaak omhoog en ging de laptop blazen, McAfee weg, load weg, blazen weg :*)

Whoop!

Verwijderd

Als de fan continu draait is het toch zo dat een component met temperatuuruitlezing te heet wordt waarop de fan reageert. Dat de uitgeblazen lucht koel is en de laptop toch heet wordt, doet me vermoeden dat het heatpipesysteem is losgekomen van 1 van de chips die gekoeld moet worden. Dat zou verklaren waarom de laptop heet wordt, de fan voluit draait (probeert de temp van de chip omlaag te krijg maar lukt niet) en de uitgeblazen lucht toch koel is.

• Timo002
  • Niet online
Even een overzicht van de temperaturen uitgelezen met speedfan 4.38:

HD: 53C
Temp1: 46C
Core0: 39C
Core1: 38C

Verwijderd

Dat is zeker niet slecht, alleen de HDD is wat warm.

• Timo002
  • Niet online
Heb hem nu gewoon nog ff in rust staan en volgens mij is de fan gestopt, temperaturen zijn nu wel flink gestegen.

HD: 50C
Temp1: 40C
Core 0: 54C
Core 1: 54C

Misschien toch maar eens loshalen en koeling controleren.

• MarElo
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-02-2025

MarElo

Ik zie je wel!

Gewoon eens rustig op je gemak de hele laptop openschroeven.
Display eraf, palmrest etc.

Waar het vooral inzit, is waarschijnlijk de thermische prut tussen je heatsink en je cpu.
Dat zal keihard zijn, en dit zal ook niet meer goed geleiden als de cpu wat heet gaat worden.

Zo goed als mogenlijk alle prut van heatsink en cpu afhalen, en daarna nieuwe erop doen.
En natuurlijk alle stof verwijderen.
Pagina: 1