Toon posts:

[Linux] Installatie klonen naar andere PC, beste methode?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Daar is /me weer, met deze keer een NOS probleem :7 .

Ik sta op het punt mijn huidige klaptop te vermarktplaatsen om dan vervolgens een nieuwe PC te kopen.

Nu draait daar al een mooi jaartje Debian Testing op :*) . Ik wil graag deze installatie klonen naar de nieuwe PC.

Er is géén mogelijkheid om zowel de hardeschijf van de oude klaptop en de schijf van de nieuwe PC tegelijk aan te sluiten op één computer om zo direct te kopiëren.

Nu zijn er twee opties waar ik aan dacht: dd of tar. Voordeel van dd is dat de partitie 1-op-1 word gekopieerd (met als tussenweg een imagebestand). Voordeel van tar is de compressiemogelijkheid.

Ik heb een 400 GB externe HDD tot mijn beschikking geformatteerd als EXT3.

Wat lijkt jullie tweakmensjes de beste oplossing? Dingen zoals grub installeren na het klonen en de configfiles aanpassen voor de nieuwe hardware is voor mij allemaal geen probleem.

Als ik tar ga gebruiken, welke folders moet ik dan excluden (/var, /proc onder andere denk ik)? En hoe zal ik dan de tar uitpakken? Zal ik op de nieuwe PC een lege EXT3 root partitie aanmaken en via een livecd de tarball daarop uitpakken, of is het beter als ik op die PC een kale Debian installeer en vervolgens daar overheen de tarball uitpak?

Uwe hulp zijt gewaardeerd :) .

Verwijderd

Tada: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=35087 :)

Btw clonen is niet gelijk aan backuppen ;)

• hostname
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-01 21:44
Als je voor tar gaat, kan je dat het beste vanuit een LiveCD doen. Dan heb je geen last van allerlei 'troep' die de kernel of udev aanmaakt zoals /dev, /proc en /sys. En gooi /tmp dan ook meteen eventjes leeg, die hoef je ook niet mee te nemen.

Met dd is het wel zo dat je alle fragmentatie van de oude partitie ook meeneemt, evenals oude rotzooi die al is verwijderd uit de index maar nog wel gewoon op de schijf staat. Tar lijkt me dus de beste optie :)

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:52

BCC

Rsync. Kun je die schijf straks ook blijven gebruiken als externe backup.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-01 23:21
Kijk eens naar clonezilla : http://clonezilla.org/

IMO de perfecte LiveCD / PXE client om offline je Linux systeem te clonen en terug te zetten. Ik gebruikte voorheen uiteraard Ghost, maar dit was niet geschikt voor Ext4 partities.

Je kan het image gewoon over het netwerk gooien naar een NFS, Samba share en er zijn nog wat andere mogelijkheden.

Bij mijn Mandriva installatie had hij wel mijn grub vernaggeld maar via supergrubbootdisk was dit zo 'gerepareerd' (duurde welgeteld 2 seconden :) ).

[ Voor 13% gewijzigd door SirNobax op 28-06-2009 14:07 ]

Pentaxiaan

Verwijderd

Topicstarter
BCC schreef op zondag 28 juni 2009 @ 13:32:
Rsync. Kun je die schijf straks ook blijven gebruiken als externe backup.
Die schijf zal ik meeverkopen met de oude laptop, dus rsync valt af. Bovendien heb ik géén mogelijkheid beide schijven tegelijk aan te sluiten, het klonen zal gaan met een extra tussenstap (de externe HDD). Maar voor andere doelen is rsync idd een zeer goed tooltje, maar gaat iets te ver voor wat ik nodig heb.
SirNobax schreef op zondag 28 juni 2009 @ 13:33:
Kijk eens naar clonezilla : http://clonezilla.org/

IMO de perfecte LiveCD / PXE client om offline je Linux systeem te clonen en terug te zetten. Ik gebruikte voorheen uiteraard Ghost, maar dit was niet geschikt voor Ext4 partities.

Je kan het image gewoon over het netwerk gooien naar een NFS, Samba en er zijn nog wat andere mogelijkheden.

Bij mijn Mandriva installatie had hij wel mijn grub vernaggeld maar via supergrubbootdisk was dit zo 'gerepareerd' (duurde welgeteld 2 seconden :) ).
Clonezilla is idd ook een goede optie, ik zal daar ook is naar kijken. Misschien ga ik dat systeem later wel gebruiken voor backups van mijn installatie, maar ik denk dat tar voor nu toch de beste optie is (als ten minste het antwoordt op mijn vraag op onderstaande quote positief is) :) .
hostname schreef op zondag 28 juni 2009 @ 13:30:
Als je voor tar gaat, kan je dat het beste vanuit een LiveCD doen. Dan heb je geen last van allerlei 'troep' die de kernel of udev aanmaakt zoals /dev, /proc en /sys. En gooi /tmp dan ook meteen eventjes leeg, die hoef je ook niet mee te nemen.

Met dd is het wel zo dat je alle fragmentatie van de oude partitie ook meeneemt, evenals oude rotzooi die al is verwijderd uit de index maar nog wel gewoon op de schijf staat. Tar lijkt me dus de beste optie :)
Dank :) .
Ik had ook nog ergens gelezen op een forum dat werd aangeraden eerst je distro te installeren op de nieuwe PC en vervolgens met een livecd de tarball uitpakken en dan files te overschrijven. Ik vind het zelf onnodig om eerst een kale Debian te installeren. Is dit noodzakelijk of kan ik gewoon een lege EXT3 partitie aanmaken en daar de tarball op uitpakken?

Gaan dingen zoals rechten en permissies trouwens ook goed mee als ik tar gebruik?

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2009 13:39 ]

Verwijderd

dd door ssh pipen? :-)

bron en target laptops booten met een live cd
Op de target laptop sshd opstarten, op de bron laptop dit runnen:
code:
1
dd if=/dev/hda | ssh user@ip dd of=/dev/hda

Et voilla, de disk is over ssh gecloont :-)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 28 juni 2009 @ 15:10:
dd door ssh pipen? :-)

bron en target laptops booten met een live cd
Op de target laptop sshd opstarten, op de bron laptop dit runnen:
code:
1
dd if=/dev/hda | ssh user@ip dd of=/dev/hda

Et voilla, de disk is over ssh gecloont :-)
+1 ingenieus _/-\o_

Helaas heb ik zoals ik al eerder zei niet beide laptops tegelijk tot mijn beschikking. Om mijn nieuwe namelijk te kunnen financieren moet ik eerst de oude verkopen :+ .

Weet niemand een antwoord op deze vraag :'( ?
Verwijderd schreef op zondag 28 juni 2009 @ 13:35:
[...]

Gaan dingen zoals rechten en permissies trouwens ook goed mee als ik tar gebruik?

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:52

BCC

Natuurlijk gaat dat goed. In je files staan alleen maar nummers bij je permissions. Deze worden dmv je /etc/passwd en /etc/groups omgezet naar namen. Als je die meeneemt, dan neem je ook alle permissies correct mee.

Je moet met tar wel even met -p expliciet aangeven dat je permissies wil behouden (bij compressie en decompressie).
Verwijderd schreef op zondag 28 juni 2009 @ 15:15:
Helaas heb ik zoals ik al eerder zei niet beide laptops tegelijk tot mijn beschikking. Om mijn nieuwe namelijk te kunnen financieren moet ik eerst de oude verkopen :+ .
Dit is wel vragen om ellende natuurlijk.... ik zou toch echt rsyncen naar een externe schijf. Die tool is bedoelt voor dit soort grappen.

[ Voor 58% gewijzigd door BCC op 28-06-2009 15:31 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet genoeg. Dank u allen _/-\o_ .

• riddles
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-05-2025
BCC schreef op zondag 28 juni 2009 @ 15:22:
Je moet met tar wel even met -p expliciet aangeven dat je permissies wil behouden (bij compressie en decompressie).
[...]
Dit is wel vragen om ellende natuurlijk.... ik zou toch echt rsyncen naar een externe schijf. Die tool is bedoelt voor dit soort grappen.
Ik heb tot nu toe altijd mijn systemen gecloned met tar en nog nooit problemen ondervonden. De -p optie bij backup is niet nodig. Wat ik wel altijd doe is een tar maken per filesysteem, dus bijv:
tar -cvlzf /mnt/backup/server-root.tgz /
tar -cvlzf /mnt/backup/server-home.tgz /home
Daarmee zorg je ook dat je al de rommel uit bijv. /proc niet meekrijgt, maar het mountpoint zelf wel.
Pagina: 1