Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 19:40
Ik gebruik Windows Vista home Premium 32-bit. Door een foute update van Vista, moest ik Vista opnieuw installeren. Ik deed dit op dezelfde lokatie, de C: partitie.

Ik gebruik drie SATA hardeschijven in de computer, met op twee schijven nog een paar partities. De derde hardeschijf is enkel een back-up drive, zonder partities, waar ik wat belangrijke bestanden naartoe kopieer.

Na de installatie van Vista waren de driveletters anders dan wat ik eerst had. Dit wilde ik aanpassen, maar bij de G: schijf lukte dit niet. Vista staat gewoon op de C: schijf.

C: (Mijn Windows): Eenvoudig Standaard NTFS (Opstarten, Wisselbestand, Actief, Crashdump, Primaire partitie)
G: (Mijn backup schijf): Eenvoudig Standaard NTFS (Systeem, Actief, Primaire partitie)

De rest van de schijven/partities (D, E, F, H, I) zijn (Primaire partitie)

Probleem: Ik wil van mijn G: schijf weer de Z: schijfletter toewijzen, zoals voorheen. Ik kan dit nu niet omdat het een Systeem schijf is. Voordat ik Vista opnieuw installeerde, kon dit wel.

Vraag: hoe kan ik van G: weer Z: maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dat gaat niet als het een systeemdisk is. Het makkelijkste (als je nog verder niets hebt gedaan behalve een schone install) is herinstalleren en dan zorgen dat je alleen de schijf aansluit waar je Vista op wilt zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
Erg prettig van Windows om zelf dit soort dingen te doen. Als niemand een ander idee heeft, dan zal ik weer (de vierde keer dan) alles installeren. Mijn vorige twee keer ging het fout omdat Windows Update niet goed zijn werk deed.

Nog even en ik kies voor mac, erg :( :r nu.

... maar bedankt voor het antwoord.

[ Voor 6% gewijzigd door honey op 28-06-2009 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
Ik heb Vista opnieuw geinstalleerd met enkel de hardeschijf waarop C: en alle updates laten installeren. Hierna heb ik de andere hardeschijven aangesloten.

Nog steeds krijg ik dat mijn backupschijf als 'system' wordt gezien. Haal ik bij deze hardescijf de SATA kabel los, dan is C: de 'system'. Weer aansluiten en mijn andere schijf is weer de 'system'.

Het heeft nu wel een andere letter en staat nu achteraan, maar het toewijzen van de letter Z: zou wel leuk zijn. Zo te zien maakt het niet uit voor het opstarten als ik de backup schijf die als 'system' is aangewezen nu wel of niet aansluit, dus wat voor nut het heeft weet ik niet. Meestal vervang ik de backup schijf als hij vol is.

Is dit allemaal normaal en moet ik het maar gewoon negeren. Voor de toekomst, maakt het dan nog uit als ik mijn backupschijf vervang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
Iemand nog een suggestie of antwoord op mijn vraag hierboven? Mogelijk is dit zo weinig voorkomend dat niemand het weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remy007
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-09 11:46

remy007

Broodje Bakpao Helmond

Weet je zeker dat je backupschijf niet als 'active' gemarkeerd staat? 2 active (boot partitie/schijf) gemarkeerde kan niet in een systeem.

Enkel 1 schijf of partitie kan 'active' zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door remy007 op 01-07-2009 14:30 ]

* V&A Advertenties * Systemen: Inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-09 01:12

F.West98

Alweer 16 jaar hier

het kan ook zijn dat vista nu alle NTFS-schijven als 'system' aanziet

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:19

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Het lijkt er op dat je de boot volgorde van de hardeschijven niet juist hebt staan. Op het moment dat je alle schijven hebt aangesloten wordt jouw "backupschijf" als systeemschijf gezien en vanaf daar wordt Windows gestart.

Daarnaast zal jou "backupschijf" ook nog een "s" flag hebben wat hem aanduid als systeemschijf. Ik zou eerst eens kijken of de bootvolgorde juist staat, is dit in orde dan zou je in een command prompt met attrib kunnen gaan werken om de "s" flag te verwijderen. Of de backupschijf eens formateren zodat ook de systemfiles verdwenen zijn.

Overigens is de/een verkeerde boor volgorde ook de oorzaak van het orginele probleem.

[ Voor 7% gewijzigd door _Dune_ op 01-07-2009 14:38 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

_Dune_ schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 14:37:
Op het moment dat je alle schijven hebt aangesloten wordt jouw "backupschijf" als systeemschijf gezien en vanaf daar wordt Windows gestart.
Dat kan toch niet? Op die back-upschijf staan toch niet de Windows-Bestanden? Dus zou ie niet vanaf de backupschijf opstarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

floriswesterman schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 14:47:
[...]

Dat kan toch niet? Op die back-upschijf staan toch niet de Windows-Bestanden? Dus zou ie niet vanaf de backupschijf opstarten
De Windows bestanden en Systeem bestanden zijn niet gelijk. De Windows bestanden staan over het algemeen in de folder "Windows", deze folder hoeft niet op de systeemschijf te staan waar de systeembestanden op staan. De systeembestanden staan in de root van de systeemschijf en zijn veelal verborgen. De systeembestanden geven aan waar het bootproces de Windows folder kan vinden.

Aangezien de systeembestanden op de "backupschijf" gewoon naar de Windows folder op de c: schijf/partitie verwijzen zal Windows gewoon opstarten. Op het moment dat de "backupschijf" wordt verwijderd kijkt de Pc verder of er een systeemschijf gevonden kan worden en vindt de C: scijf welke nu ook systeembestanden bevat welke ook naar de Windows folder op de c: schijf/partitie verwijst en zo wordt Windows weer opgestart.

De TS moet er dus voor zorgn dat zijn "backupschijf" niet meer als syteemschijf wordt gezien.

[ Voor 31% gewijzigd door _Dune_ op 01-07-2009 14:59 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

offtopic:
wist ik niet. maar dan zou het kunnen zijn dat de windows folder op een USB-stick of een Blu-ray-schijf staat, en op de HD een systeembestand staat die verwijst dat de Windows-folder op de blu-ray-schijf staat of op de USB-stick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
Bij de TS had ik vermeld als gegevens van de beide hardeschijven:

C: (Mijn Windows): Eenvoudig Standaard NTFS (Opstarten, Wisselbestand, Actief, Crashdump, Primaire partitie)
G: (Mijn backup schijf): Eenvoudig Standaard NTFS (Systeem, Actief, Primaire partitie)

Als ik mijn backupschijf los maak (SATA kabel eruit), dan start het systeem gewoon op. Dan geeft Vista aan dat C: de systeemschijf is. Blijkbaar kan dit veranderen.

Ik ben nu niet thuis, dus zal eens zien hoe de bootvolgorde is. In BIOS staat wel bootseq. 1=hardeschijf; 2=CD-ROM en 3=disabled, maar ik neem aan dat je wat anders bedoeld. (?)

@floriswesterman
het kan ook zijn dat vista nu alle NTFS-schijven als 'system' aanziet
Nee, want de andere schijf (en partities) is ook NTFS (zie TS).

[ Voor 12% gewijzigd door honey op 01-07-2009 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

honey schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 15:17:
Als ik mijn backupschijf los maak (SATA kabel eruit), dan start het systeem gewoon op. Dan geeft Vista aan dat C: de systeemschijf is. Blijkbaar kan dit veranderen.
Dat klopt, de schijf waar daadwerkelijk vanaf wordt geboot wordt door Windows als actieve systeemschijf gezien.
Ik ben nu niet thuis, dus zal eens zien hoe de bootvolgorde is. In BIOS staat wel bootseq. 1=hardeschijf; 2=CD-ROM en 3=disabled, maar ik neem aan dat je wat anders bedoeld. (?)
Over het algemeen kun je ook specificeren vanaf welke hardeschijf geboot moet worden, wanneer er meerdere schijven aanwezig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kosh66
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 31-07 21:40
Heb je op de G-drive de files: ntldr/ntoskrnl32.exe/boot.ini of een swapfile staan? Zo ja, keil die eraf.
En geef dan je G-drive een andere letter.

In het uiterste geval: Backup die belangrijke data tijdelijk op een andere disk/partitie en herformatteer die G-drive/disk. Zet dan je data terug, dan moet ie wel haast goed gaan.

[ Voor 9% gewijzigd door Kosh66 op 01-07-2009 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
ntldr/ntoskrnl32.exe/boot.ini kan ik niet vinden op mijn 'backup' schijf.

@_Dune_ Ik kan niet kiezen van welke hardeschijf ik wil booten (in het BIOS moet ik het kiezen toch?)

Allemaal vreemd. Ik kan altijd nog de suggestie doen van hierboven, mijn schijf kopieeren en formatteren. Ik laat het eerst maar zo, tenzij natuurlijk iemand nog andere suggesties heeft.

Bedankt allemaal.
Pagina: 1