• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07-2025

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Topicstarter
Vanwege uiteenlopende topics op internet is er moeilijk draad aan te binden. De grote deel gaat over linux, en weinig over Windows. Dus ik heb nog geen goed overzicht over de mogelijkheden.

Voor niet-kenners:
PAL60 is weinig voorkomende signaal. Je zal het dan ook amper tegenkomen in dagelijks leven. We hebben meestal PAL50 oftewel B/G/I en NTSC. Meeste tv of capture kaarten hebben dan ook niet altijd PAL-60 in de settings staan.

Wat is PAL-60 signaal dan? Je komt de signaal alleen tegen in:
- game consoles die exclusief op PAL-60 ingesteld zijn
- PAL videorecorders met NTSC playback mogelijkheid

Ik heb hier dus bijvoorbeeld oude VHS NTSC banden die ik graag wil digitaliseren voordat ze vergaan. Ik plaats ze dus in de videorecorder met NTSC playback mogelijkheid. Eerst zou je denken dat de videorecorder de beeld in PAL kan omzetten. Dat klopt maar gedeeltelijk. Het heeft voor uitgang nog steeds NTSC 60 fps signaal, maar krijgt voor de kleuren de PAL deel.
"A "PAL 60" signal is similar to an NTSC (525/30) signal but with a PAL chrominance subcarrier at 4.43 MHz (instead of 3.58) and with the PAL-specific phase alternation of the red colour difference signal between the lines."
Het lijkt dan op NTSC443 signaal (gecontroleerd met mijn oude beamer).
Het is hybride PAL en daar kunnen niet alle televisie goed aan. Dus ook niet alle TV / capture kaarten.
Als ik goed heb is het ook anders dan PAL-M of NTSC-M

Ik beschik nu over PVR150 Retail. Deze kan via compositie verschillende tv signalen aan, maar ik heb nog geen PAL-60 gezien in de settings (via WinTV). Echter via linux zijn er meldingen dat het wel mogelijk is.

Met Windows weet ik niet veel wat de mogelijkheden zijn. Graag zou ik zien wat de oplossingen zijn van mensen die al langer mee bezig zijn met PAL-60 signaal en het backuppen van oude media.

Je mag hier ook andere apparatuur aanwijzen zoals Pioneer DVD recorders die PAL-60 schijnen te ondersteunen. Maak er maar goed topic van zodat we allemaal baat aan hebben zodat we NTSC banden kunnen digitaliseren. Dank je wel. :)

(noot aan mod: mogelijk zit het in verkeerde subforum, indien ja, graag moven)

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07-2025

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Topicstarter
Ik heb geen berichten hierop, dus ik zit in verkeerde subforum.
Graag moven naar LCD, Plasma, Projectie & Recording subforum als het kan voor meer kans op reacties.

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:00

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Gebruik de Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/images/icons/icon_hand.gif-knop om een move aan te vragen van je topic, dan ben je zeker dat een mod 't ziet. Helaas kan ik je niet helpen met je probleem :)

Rail Away!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

aud > lppr

Wise enough to play the fool

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:30
MrDummy schreef op zondag 28 juni 2009 @ 12:29:
Ik beschik nu over PVR150 Retail. Deze kan via compositie verschillende tv signalen aan, maar ik heb nog geen PAL-60 gezien in de settings (via WinTV). Echter via linux zijn er meldingen dat het wel mogelijk is.
Met Windows weet ik niet veel wat de mogelijkheden zijn.
Het is al weer een heel tijdje geleden dat ik met PAL-60 en mijn PVR-150 aan het experimenteren ben geweest. :)
De PVR-150 hardware kan zeker overweg met PAL-60.
In de latere PVR-150 drivers van Hauppauge is hiervoor ook de support aanwezig.
Helaas is naar ik weet hiervoor (nog steeds?) geen support in de Hauppauge applicaties zoals WinTV.

Zie dit oudere onderwerp op het SHSPVR forum.
SHSPVR Forum: WinTV2000 and PAL60 mode?

De enige manier waarmee ik met mijn PVR-150 succesvol PAL-60 heb kunnen capturen is met de CHRIS-TV software applicatie.
Chris P.C. Support Forum: Pal Vcr With Ntsc Tapes To Pc, Capture NTSC VHS Tape to PC

Toch blijft het capturen van (PAL of PAL60) VHS materiaal met de PVR-150 vaak problematisch als er geen TBC gebruikt wordt.