Toon posts:

Overclocken?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey

Ik ben van plan om te overclocken maar heb dit nog nooit gedaan.
Zou iemand mij de beste guides om processor en grafische kaart te overclocken kunnen geven?

Moederbord = Gigabyte GA-MA790XT-UD4P
Processor: AMD Black Edition - 1 x AMD Phenom II X4 955 / 3.2 GHz - Socket AM3 - L3 6 MB - Box
Grafische kaarten = 2 x Sapphire RADEON HD 4890 TOXIC

Als je nog iets wil weten zeg je het maar :)
Thanks in advance

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2009 22:56 ]

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:21

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Er is op dit forum (en de rest van het internet) genoeg te vinden. Wij willen je best helpen hier, maar verwacht geen kant-en-klaar antwoorden. Dingen die je prima zelf op kunt zoeken, moet je gewoon zelf opzoeken. Zoek dus gewoon een beginner's guide op en ga aan de slag. Als je er niet uitkomt, dan kun je altijd hulp vragen, maar vermeld dan wel waar je tegenaan loopt, etc.

Rail Away!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Eerst geheugen op de juiste frequentie, voltage en timings instellen en dan de multiplier verhogen en na elk stapje testen of de PC nog stabiel is.
Moeilijker is het niet. ;)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Verwijderd

Topicstarter
Mad Marty schreef op zondag 28 juni 2009 @ 12:24:
Er is op dit forum (en de rest van het internet) genoeg te vinden. Wij willen je best helpen hier, maar verwacht geen kant-en-klaar antwoorden. Dingen die je prima zelf op kunt zoeken, moet je gewoon zelf opzoeken. Zoek dus gewoon een beginner's guide op en ga aan de slag. Als je er niet uitkomt, dan kun je altijd hulp vragen, maar vermeld dan wel waar je tegenaan loopt, etc.
Hoe weet ik welke guides het beste van toepassing zijn op mijn systeem?
-The_Mask- schreef op zondag 28 juni 2009 @ 12:25:
Eerst geheugen op de juiste frequentie, voltage en timings instellen en dan de multiplier verhogen en na elk stapje testen of de PC nog stabiel is.
Moeilijker is het niet. ;)
Hoe weet ik welke de juiste frequentie, voltage en timings zijn voor mijn systeem?
Er zijn namelijk zoveel guides over overclocken op het internet en ik ben er zeker van dat deze niet allemaal even goed zijn.. zeker niet voor mijn bepaald systeem.

Btw leuk om je weer eens te "zien" Mask
Heb mijn systeem nog niet hoor :)

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2009 12:28 ]

• -The_Mask-
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 28 juni 2009 @ 12:25:
Hoe weet ik welke de juiste frequentie, voltage en timings zijn voor mijn systeem?
Er zijn namelijk zoveel guides over overclocken op het internet en ik ben er zeker van dat deze niet allemaal even goed zijn.. zeker niet voor mijn bepaald systeem.
Wordt opgegeven door de fabrikant. ;)
Btw leuk om je weer eens te "zien" Mask
Heb mijn systeem nog niet hoor :)
Nog niet, duurt wel lang straks is die weer verouderd. :P

AMD Nieuwsdiscussie

Verwijderd

Topicstarter
-The_Mask- schreef op zondag 28 juni 2009 @ 12:31:
[...]
Wordt opgegeven door de fabrikant. ;)

[...]

Nog niet, duurt wel lang straks is die weer verouderd. :P
Hehe :)

Goh moet ik dan op de website van de fabrikanten kijken of ?

• -The_Mask-
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 28 juni 2009 @ 12:32:
[...]

Hehe :)

Goh moet ik dan op de website van de fabrikanten kijken of ?
Of het staat in de boekjes die je erbij krijgt, maar ik zou eerst maar eens wachten tot dat je het systeem hebt want overklokken bij met jouw PC is erg simpel.

Je kunt het zelf doen met software vanuit Windows kan er helemaal zo goed als niks mis gaan ;)

AMD Nieuwsdiscussie

• okkii
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 28-12-2025
Als je ook kut zeggen wat voor ram je gebruikt.

Dan kunnen we je een heel eind opweg helpen :)

Verwijderd

Topicstarter
okkii schreef op zondag 28 juni 2009 @ 12:36:
Als je ook kunt zeggen wat voor ram je gebruikt.

Kingston ValueRAM - Geheugen - 8 GB ( 4 x 2 GB ) - DIMM 240-pins - DDR3 - 1333 MHz / PC3-10600 - CL9 - 1.5 V -
-The_Mask- schreef op zondag 28 juni 2009 @ 12:35:
[...]

Of het staat in de boekjes die je erbij krijgt, maar ik zou eerst maar eens wachten tot dat je het systeem hebt want overklokken bij met jouw PC is erg simpel.

Je kunt het zelf doen met software vanuit Windows kan er helemaal zo goed als niks mis gaan ;)
Ik wil ook niet heel erg overclocken, gewoon veilig wat extra vermogen krijgen.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2009 12:39 ]

• -The_Mask-
  • Niet online
okkii schreef op zondag 28 juni 2009 @ 12:36:
Als je ook kut zeggen wat voor ram je gebruikt.
Te veel dat ene woord getypt? :+
Volgens mij gewoon Kinston ValueRAM op 1333MHz en dan is het helemaal simpel alleen multiplier aanpassen en soms voltage CPU. :)

AMD Nieuwsdiscussie

Verwijderd

Topicstarter
-The_Mask- schreef op zondag 28 juni 2009 @ 12:39:
[...]
Te veel dat ene woord getypt? :+

[...]

Volgens mij gewoon Kinston ValueRAM op 1333MHz en dan is het helemaal simpel alleen multiplier aanpassen en soms voltage CPU. :)
Je praat wel alsof ik er al wat van afweet, dit is spijtig genoeg niet het geval..
Ik denk dat je die multiplier moet aanpassen zodat alles wat word verhoogd, zowel cpu, graf kaart en ram en dat je dan soms voltage CPU moet verhogen zodat deze het extra vermogen kan voeden..

Maar heb ook gehoord dat je eerst zo wat zaken in de bios moet aanpassen zodat het systeem niet buiten zijn grenzen kan gaan en begint te flippen..
Ik weet allemaal niet hoe dit moet, waarschijnlijk in de bios maar het probleem is dat ik niet weet welke waarden moeten gewijzigd worden en in wat deze dan moeten gewijzigd worden.

• -The_Mask-
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 28 juni 2009 @ 12:43:
[...]

Je praat wel alsof ik er al wat van afweet, dit is spijtig genoeg niet het geval..
Ik denk dat je die multiplier moet aanpassen zodat alles wat word verhoogd, zowel cpu, graf kaart en ram en dat je dan soms voltage CPU moet verhogen zodat deze het extra vermogen kan voeden..

Maar heb ook gehoord dat je eerst zo wat zaken in de bios moet aanpassen zodat het systeem niet buiten zijn grenzen kan gaan en begint te flippen..
Ik weet allemaal niet hoe dit moet, waarschijnlijk in de bios maar het probleem is dat ik niet weet welke waarden moeten gewijzigd worden en in wat deze dan moeten gewijzigd worden.
Dan kun je helemaal beter even wachten, misschien hoef je ook niet te overklokken eerst en is die zo wel meer dan snel genoeg.
Als die dat toch niet is, wat ik me niet kan voorstellen kun je het altijd nog aanpassen en dan weet je ook waar wij het over hebben omdat je het dan met eigen ogen kunt zien. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Verwijderd

Topicstarter
-The_Mask- schreef op zondag 28 juni 2009 @ 12:49:
[...]

Dan kun je helemaal beter even wachten, misschien hoef je ook niet te overklokken eerst en is die zo wel meer dan snel genoeg.
Als die dat toch niet is, wat ik me niet kan voorstellen kun je het altijd nog aanpassen en dan weet je ook waar wij het over hebben omdat je het dan met eigen ogen kunt zien. ;)
Ja ik ben niet van plan om direct te overklokken, ik ga eerst een poos wachten maar ik wil dit al lang kunnen dus ik zou het graag nu al leren..
Ook zou ik dan graag deze computer overklokken, diegene die ik nu gebruik..
Maar probeer me al te leren hoor, ik heb al wat guides gelezen dus ik denk niet dat ik er totaaal niets van af weet.

Ben momenteel deze guide aan het lezen:
http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/oc-guide_7.html

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2009 12:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
Vertel me anders eens hoe jij te werk gaat om te overklokken?

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2009 13:50 ]

• Wava
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 06-12-2023
Ik prop mn tube op mn cpu, gooi er ln2 in, zet de vcore op 2v de fsb op 645 en het ram op 2ghz cl7.
Maar daar kom jij niet op met deze setup. Er zijn genoeg tutorials te vinden en de bedoeling van een forum is dat je een vraag kan stellen waar je niet uitkomt, niet om mensen te vragen om stap voor stap je handje vast te houden terwijl er al genoeg tutorials te vinden zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Heb overal wat gelezen en kom tot het volgende over CPU overklokken:

-Eerst en vooral zet ik mijn agp/pci bussen vast op 66/33mhz dat is dus een 2:1 ratio.
Dit is om zeker te zijn dat deze niet meer verhogen en dus niet beginnen doordraaien.

-Dan zou ik mijn RAM meer volt moeten geven zodat hij later de hogere snelheden aan kan, hoeveel volt dit moet bedragen heb ik geen idee van..
Dan zou ik de memory timings moeten aanpassen, ik zie vaak 3-4-4-8 staan..

-Dan altijd de FSB verhogen in stappen van 5-10mhz en na elke verhoging een benchmark doen om de stabiliteit te testen. Als het systeem onstabiel is dan verhoog ik de vcore met 0.25-0.5 volt totdat de stabiliteit terug is. Altijd wel de temperatuur in de gaten houden zodat deze niet hoger dan 55°C word.

-Als je dan op een muur botst zelfs met vcore te verhogen dan hoor je dividers te gebruiken, weet wel niet hoe deze precies in elkaar zitten..

-Als je totaal vastloopt dan gebruik je de cmos of neem je de batterij voor een tijdje uit het moederbord zodat de waarden weer naar standaard gaan.

-Het verschil tussen FSB en de multiplier begrijp ik niet goed..

-Hoor ook dat de beste ratio tussen FSB en memory speed 1:1 is.

Wat vinden jullie ervan?

• -The_Mask-
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 28 juni 2009 @ 22:41:
-Eerst en vooral zet ik mijn agp/pci bussen vast op 66/33mhz dat is dus een 2:1 ratio.
Dit is om zeker te zijn dat deze niet meer verhogen en dus niet beginnen doordraaien.
Volgens mij heb jij iets echt ouds gelezen. :P

Volgens mij zijn bijna alle dingen die je noemt niet voor jouw van toepassing. :)

[ Voor 11% gewijzigd door -The_Mask- op 28-06-2009 22:45 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Verwijderd

Topicstarter
-The_Mask- schreef op zondag 28 juni 2009 @ 22:45:
[...]

Volgens mij heb jij iets echt ouds gelezen. :P

Volgens mij zijn bijna alle dingen die je noemt niet voor jouw van toepassing. :)
Argh, al dat werk voor niets :'(

• -The_Mask-
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 28 juni 2009 @ 22:47:
[...]

Argh, al dat werk voor niets :'(
Niet helemaal nu weet je ongeveer wat overklokken inhoud, maar volgens mij is niks op jouw PC van toepassing. :P

AMD Nieuwsdiscussie

Verwijderd

Topicstarter
-The_Mask- schreef op zondag 28 juni 2009 @ 22:48:
[...]

Niet helemaal nu weet je ongeveer wat overklokken inhoud, maar volgens mij is niks op jouw PC van toepassing. :P
Kan er nog mee lachen lol
Wel minder dat ik nu nog altijd niet kan wat ik wil kunnen..
Is er dan geen guide die op mij van toepassing is?
Alle guides die ik heb gelezen zijn oud zoals jij zegt..

• Lubbers92
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-12-2025
paar leuke programmatjes om je te helpen:
cpu-z alle geheugen settings, cpu speed, VID enz...
everest temps
coretemp cputemp
orthos stresstester

• -The_Mask-
  • Niet online
Lubbers92 schreef op zondag 28 juni 2009 @ 23:21:
paar leuke programmatjes om je te helpen:
cpu-z VID enz...
Voor de VID moet je CoreTemp hebben, CPU-z kan alleen het ingestelde voltage van de CPU uitlezen. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Verwijderd

Topicstarter
Denk dat mijn CPU overklokken geen probleem meer zal zijn, nu nog uitzoeken hoe ik die grafische kaarten kan overklokken
HD 4890 TOXIC is precies niet echt rendabel buiten het overklok systeem van ati zelf.
Dit gaat tot 1000 mhz en de meesten die hoger willen en dus een ander systeem gebruiken geraken tot 1100 mhz, niet echt bepaald al de moeite waard precies.

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2009 23:54 ]

• Lubbers92
  • Laatst online: 19-12-2025
-The_Mask- schreef op zondag 28 juni 2009 @ 23:25:
[...]

Voor de VID moet je CoreTemp hebben, CPU-z kan alleen het ingestelde voltage van de CPU uitlezen. ;)
owja klopt deed het ff uit m'n blote hoofd :$

• -The_Mask-
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 28 juni 2009 @ 23:31:
Denk dat mijn CPU overklokken geen probleem meer zal zijn, nu nog uitzoeken hoe ik die grafische kaarten kan overklokken
HD 4890 TOXIC is precies niet echt rendabel buiten het overklok systeem van ati zelf.
Dit gaat tot 1000 mhz en de meesten die hoger willen en dus een ander systeem gebruiken geraken tot 1100 mhz, niet echt bepaald al de moeite waard precies.
Overklokken van de videokaart doe ik meestal met Rivatuner en hier zijn naar mij weten ook wel tutorials van.
Lubbers92 schreef op maandag 29 juni 2009 @ 00:27:
[...]

owja klopt deed het ff uit m'n blote hoofd :$
Ik niet of zo. :P

AMD Nieuwsdiscussie

Verwijderd

Topicstarter
-The_Mask- schreef op maandag 29 juni 2009 @ 08:59:
[...]

Overklokken van de videokaart doe ik meestal met Rivatuner en hier zijn naar mij weten ook wel tutorials van.
Had dit al gevonden maar vond het me niet echt vooruithelpen, ik zal eens zoeken op Rivatuner.
http://vr-zone.com/articl...atuner/6880.html?doc=6880

Btw ondersteunt Rivatuner v2.24 twee HD 4890 TOXIC in crossfire?
Heb gezocht en blijkbaar ondersteunt v2.24 wat de laatste Rivatuner versie is niet 4890, laat staan TOXIC..

Nu vraag ik mij af:
Ze zeggen om dan maar een 4890 configuration file te downloaden, werkt die dan ook voor 4890 TOXIC?
Kan het antwoord nergens vinden.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2009 11:55 ]

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Nu online

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Met twee 4890's TOXIC (=standaard overclockte versie!) in CF hoef je je nog niet druk te maken over het verder clocken van die beestjes; je CPU gaat ze toch niet bijhouden. Je merkt daar dus effectief gezien niets van.

Je CPU overclocken kan wel interessant zijn. Waarom pak je niet de Overclockguide van GoT zelf erbij? Daar staat alles in volgens mij...

Verwijderd

Topicstarter
woelders schreef op maandag 29 juni 2009 @ 13:27:
Met twee 4890's TOXIC (=standaard overclockte versie!) in CF hoef je je nog niet druk te maken over het verder clocken van die beestjes; je CPU gaat ze toch niet bijhouden. Je merkt daar dus effectief gezien niets van.

Je CPU overclocken kan wel interessant zijn. Waarom pak je niet de Overclockguide van GoT zelf erbij? Daar staat alles in volgens mij...
Heb ik al onderzoek naar gedaan en ik denk dat mij dat wel zal lukken.

• Wava
Voor de Vid kan je meestal ook gewoon op de doos of in het BIOS kijken. Vid is namelijk niks meer dan het voltage wat standaard ingesteld wordt, veel kan je er ook niet aan afleiden eigenlijk.

Verwijderd

Topicstarter
Wava schreef op maandag 29 juni 2009 @ 14:30:
Voor de Vid kan je meestal ook gewoon op de doos of in het BIOS kijken. Vid is namelijk niks meer dan het voltage wat standaard ingesteld wordt, veel kan je er ook niet aan afleiden eigenlijk.
Bedoel je dat je gewoon het voltage moet verhogen zodat je daarna de snelheid kan verhogen?

• -The_Mask-
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 29 juni 2009 @ 14:35:
[...]

Bedoel je dat je gewoon het voltage moet verhogen zodat je daarna de snelheid kan verhogen?
Nee, het enige wat hij zei is dat VID een ander woord is voor standaard voltage van de CPU. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Verwijderd

Topicstarter
-The_Mask- schreef op maandag 29 juni 2009 @ 14:38:
[...]

Nee, het enige wat hij zei is dat VID een ander woord is voor standaard voltage van de CPU. ;)
Ok :), vraag mij wel af waarom hij daarover begon..
VID is dus met andere woorden het stock voltage van de CPU.

• Wava
Jup, Vid is het voltage dat ingesteld wordt als je je cpu erin prikt. Ik begon erover omdat er op de vorige pagina gezegd werd dat je met Coretemp je Vid kan bekijken. Maar eigenlijk is de Vid niet zo heel boeiend. Je kan er hooguit aan afleiden dat je een redelijk goeie of een iets mindere hebt, maar dit merk je pas met hogere snelheden.

Verwijderd

Topicstarter
Wava schreef op maandag 29 juni 2009 @ 15:41:
Jup, Vid is het voltage dat ingesteld wordt als je je cpu erin prikt. Ik begon erover omdat er op de vorige pagina gezegd werd dat je met Coretemp je Vid kan bekijken. Maar eigenlijk is de Vid niet zo heel boeiend. Je kan er hooguit aan afleiden dat je een redelijk goeie of een iets mindere hebt, maar dit merk je pas met hogere snelheden.
Achzo, niet waard om dat programma te downloaden dan volgens mij.

• Wava
Is het ook niet voor de VID, maar je temperaturen zijn altijd goed om in de gaten te houden!

Verwijderd

Topicstarter
Wava schreef op maandag 29 juni 2009 @ 16:18:
Is het ook niet voor de VID, maar je temperaturen zijn altijd goed om in de gaten te houden!
Is dat mogelijk met de AMD OverDrive software?

• mzq6600
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 29 juni 2009 @ 16:23:
[...]

Is dat mogelijk met de AMD OverDrive software?
Ja, maar ik zou voor het oc'en CoreTemp en Everest erbij houden.
CoreTemp vereist geen installatie en is heel klein, everest is groter, maar dat moet geen probleem zijn voor je mooie pc.

Verwijderd

Topicstarter
mzq6600 schreef op maandag 29 juni 2009 @ 16:38:
[...]

Ja, maar ik zou voor het oc'en CoreTemp en Everest erbij houden.
CoreTemp vereist geen installatie en is heel klein, everest is groter, maar dat moet geen probleem zijn voor je mooie pc.
Waarom juist 3 programma's voor de temperatuur bij te houden?

• mzq6600
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 29 juni 2009 @ 16:47:
[...]

Waarom juist 3 programma's voor de temperatuur bij te houden?
2 Programma's, die van amd hoef je dan niet meer te gebruiken(maybe voor het oc'en, maar dat kan ook vanuit het bios).
Met CoreTemp wordt de cpu temp goed uitgelezen en met everest kan je temps van o.a.
gpu(omgeving, geheugen, core enzo), northbridge, southbridge, mobo, voltages(geen temps) enzo.
Ook weergeeft everest allemaal info dat goed bruikbaar is voor het oc'en.

• -The_Mask-
  • Niet online
mzq6600 schreef op maandag 29 juni 2009 @ 17:04:

Met CoreTemp wordt de cpu temp goed uitgelezen en met everest kan je temps van o.a.
gpu(omgeving, geheugen, core enzo), northbridge, southbridge, mobo, voltages(geen temps) enzo.
Ook weergeeft everest allemaal info dat goed bruikbaar is voor het oc'en.
CoreTemp werkt niet goed met AMD Phenom II CPU's is mij bevinding, kun je beter de nieuwste Everest voor gebruiken. :)

AMD Nieuwsdiscussie

Verwijderd

Topicstarter
-The_Mask- schreef op maandag 29 juni 2009 @ 17:06:
[...]

CoreTemp werkt niet goed met AMD Phenom II CPU's is mij bevinding, kun je beter de nieuwste Everest voor gebruiken. :)
Ok 1 programma dus: Everest :)

Voor de CPU ga ik volgende programma's gebruiken:
-3DMark05
-AMD OverDrive
-Cinebench10
-cpuz151
-Everest

Voor de Grafische kaart ga ik volgende programma's gebruiken:
-FurMark
-RivaTuner

Als iemand nog iets weten dat ik kan gebruiken laat dan maar weten!

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2009 17:31 ]

• -The_Mask-
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 29 juni 2009 @ 17:26:
[...]

Ok 1 programma dus: Everest :)

Voor de CPU ga ik volgende programma's gebruiken:
-3DMark05
-AMD OverDrive
-Cinebench10
-cpuz151
-Everest

Voor de Grafische kaart ga ik volgende programma's gebruiken:
-FurMark
-RivaTuner

Als iemand nog iets weten dat ik kan gebruiken laat dan maar weten!
Voor de CPU zou ik ook nog een stress programma zoeken zoals Orthos, Prime95 of een programma dat Linpack gebruikt zoals IntelBurnTest en OCCT (OCCT is eigenlijk prime95, IntelBurnTest en FurMark in 1)

En voor de videokaart is GPU-z ook wel handig. :)

AMD Nieuwsdiscussie

Verwijderd

Topicstarter
-The_Mask- schreef op maandag 29 juni 2009 @ 17:34:
[...]

Voor de CPU zou ik ook nog een stress programma zoeken zoals Orthos, Prime95 of een programma dat Linpack gebruikt zoals IntelBurnTest en OCCT (OCCT is eigenlijk prime95, IntelBurnTest en FurMark in 1)

En voor de videokaart is GPU-z ook wel handig. :)
Is FurMark niet voor de grafische kaart? Of is het voor allebei?
Eigenlijk als je het zo bekijkt zijn dit veeeel programma's, dewelke gebruik jij?
Waarschijnlijk toch niet zoveel?

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2009 23:41 ]

Pagina: 1