(Software) raid 5/6 on a budget

Pagina: 1
Acties:

• itsgreen
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-12-2025

itsgreen

Large and in charge

Topicstarter
Sorry dat ik er een topic voor aanmaak, maar kon via de search niet echt iets vinden.

Ik heb op dit moment een server, Athlon64 3200, daarin heb ik een ruime handvol harde schijven zitten.

Het probleem is dat ze niet 'beveiligd' zijn tegen failures. Ze draaien als gewone disks, dus als er eentje faalt ben ik alle data kwijt op die disk.

Dat wil ik eigenlijk niet langer. Qua opties lijken me raid 5 en in mindere mate raid 6 interessant. Je kan dan een groot gedeelte van de ruimte gebruiken en toch ben je 'veilig'.

Maar om daar echt rendement uit te halen heb je al snel 5 of 6 harde schijven nodig. En een echte controller voor 6+ disk is (vind ik) duur.

Daarnaast is het dus een semi-oud beestje dat geen PCI-E heeft.

Ik ben op zich gehecht aan de Windows Vista die er nu op draait en heb ongeveer nul kennis van Linux.

Kortom:
Zijn er software matig opties voor Windows?
Zijn er RAID kaarten die 6+ raid 5 ondersteunen, die goed zijn, maar niet gelijk 400 euro kosten en werken met PCI?
Zijn er andere relevante opties die ik vergeet?

Note: prestaties zijn geen doorslaggevende factor; het gaat me er om dat ik mn data nog heb als er een disk faalt.

(Heb ook naar Windows Home Server lopen kijken, maar heb het idee dat die niet echt beveiliging geeft anders dan elk bestand dat je veilig wil hebben ook op een andere disk te zetten. Vrij vertaald een simpele raid 1)

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-02 18:17

• itsgreen

itsgreen

Large and in charge

Topicstarter
Ja ik geloof dat dat niet meer werkt. Ik kon er geen bevestiging van vinden dat het wel werkt.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:40

BCC

Lijkt me een goed moment om linux te leren? De basis installer van Ubuntu bevat tegenwoordig al een grafische wizard om raid arrays voor in je in te delen.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:02

heuveltje

KoelkastFilosoof

Heb ook naar Windows Home Server lopen kijken, maar heb het idee dat die niet echt beveiliging geeft anders dan elk bestand dat je veilig wil hebben ook op een andere disk te zetten. Vrij vertaald een simpele raid 1

En wat denk je dan precies dat raid nog meer doet ?
Raid 5 is eerder onbetrouwbaarder dan betrouwbaarder dan raid 1
Daarnaast ondersteunt windows server ook gewoon raid5

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-02 08:35

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Ik vrees dat met RAID 5 de prestaties wel erg in elkaar zullen zakken. Je geeft ook niet aan of alle schijven van dezelfde grootte zijn of niet.

Hoeveel diskspace wil je inruilen voor je veiligheid? Veel van de onboard / software controllers hebben ook een raid 1+0 beschikbaar.
Hoe doe je nu je backups? Raid is geen vervanging van backups, dus misschien is het handiger om te investeren in een betere backup oplossing

• itsgreen

itsgreen

Large and in charge

Topicstarter
heuveltje schreef op zondag 28 juni 2009 @ 10:52:
Heb ook naar Windows Home Server lopen kijken, maar heb het idee dat die niet echt beveiliging geeft anders dan elk bestand dat je veilig wil hebben ook op een andere disk te zetten. Vrij vertaald een simpele raid 1

En wat denk je dan precies dat raid nog meer doet ?
Raid 5 is eerder onbetrouwbaarder dan betrouwbaarder dan raid 1
Daarnaast ondersteunt windows server ook gewoon raid5
Raid 5 is onbetrouwbaarder dan raid 1, maar je hebt wel veel meer effectieve opslag capaciteit. Wat ook belangrijk is voor mij. Zo ver ik kan beoordelen bied raid 5 genoeg betrouwbaarheid voor mij.

Raid 1 valt eigenlijk direct voor mij af omdat ik dan maar 50% capaciteit heb.

Home Server heeft afaik geen raid 5 ondersteuning (of raid ondersteuning uberhaupt), maar Windows Server (proper) zou idd ook een optie kunnen zijn.
superduper schreef op zondag 28 juni 2009 @ 10:52:
Ik vrees dat met RAID 5 de prestaties wel erg in elkaar zullen zakken. Je geeft ook niet aan of alle schijven van dezelfde grootte zijn of niet.

Hoeveel diskspace wil je inruilen voor je veiligheid? Veel van de onboard / software controllers hebben ook een raid 1+0 beschikbaar.
Hoe doe je nu je backups? Raid is geen vervanging van backups, dus misschien is het handiger om te investeren in een betere backup oplossing
Ja het worden nieuwe disks, ik denk aan 5 of 6 1.5TB disks.

Mja de ruimte wordt voornamelijk gebruikt door bestanden van elk minimaal 700mb.

[ Voor 26% gewijzigd door itsgreen op 28-06-2009 10:58 ]

Verwijderd

Ik heb eens gegoogled, en ik kwam hier, hier(Van eigen bodem zelfs!) en hier.

Ik heb het zelf nog nooit geprobeerd, misschien is een flop. Maar de meesten spreken toch over een succesvol verhaal.

Wat Google allemaal niet kan doen voor jou. ;)

Verwijderd

Dit zijn makkelijk te beheren en te installeren oplossingen op freebsd en linux (en scheelt je een hoop geld!):
- http://www.openfiler.com/
- http://www.freenas.org/
Pagina: 1