• cedrique
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 29-12-2025
Hallo,

ik heb net een nieuw LCD toestel gekocht : Samsung LE40A558

Om films te bekijken hang ik mijn laptop via zijn DVI-poort aan de hdmi ingang van de tv. De audio gaat via een extra kabeltje.
De laptop heeft een native resolutie van 1280x800, de tv is Full-HD.
Als ik dit test, werkt dit goed. Maar ik vraag me het volgende af :
- Zendt mijn graka een 1280x800-signaal uit, die mijn tv dan upscaled ?
- Of stel ik beter mijn laptop-scherm in op de full-HD resolutie zodat de tv niet meer moet upscalen ? Noemt men dit 1:1 Pixel-mapping ?

Ik speel voornamelijk 720p materiaal af daar mijn laptop niet in staat is tot fatsoenlijk afspelen van 1080p beelden.
Ik veronderstel dat de player (MPC HC / VLC) de film beter kan upscalen naar Full-HD dan dat het tv toestel dit zou doen, niet ?

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-02 12:37
Probeer het uit :)
Omdat je zegt dat jouw laptop niet fatsoenlijk 1080p materiaal kan afspelen zou ik de upscaling door de tv laten doen en 'm dus een 1280*720 signaal voeden. Maar proberen en kijken of je verschil ziet is gewoon het beste.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:31
Zet de resolutie van de laptop op 1280x720. Een hdtv pakt via hdmi alleen deze hd-reso of de 1920x1080, anders zijn je verhoudingen niet goed.

Upscalen: het is voor een lcd of plasma hdtv onmogelijk om iets anders weer te geven dan zn native resolutie. Wanneer de tv dus een reso ontvangt die hoger of lager is dan zn eigen reso, zal de tv dit altijd up-of downscalen naar zn eigen resolutie.
Het ligt aan de apparatuur welke oplossing het beste is: upscalen laten doen door de tv of door het aangesloten apparaat.
Krijgt de tv een reso binnen die hij niet ondersteunt, blijft het scherm zwart.

• cedrique
Wat ik wel merk is dat, wanneer ik de resolutie van de laptop instel op Full-HD, het televisietoestel het beeld ietsje verkleint. Ik zit dus met een zwarte rand rond het beeld.
Ooit heb ik hierover gelezen, maar ik ben vergeten hoe dit fenomeen noemt, en wat er tegen te doen valt.

Iemand een idee ?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

overscan gok ik zo

zul je even op pc en tv uit moeten zetten

[ Voor 55% gewijzigd door Fish op 28-06-2009 23:42 ]

Iperf

• Ferry34
Dit kan alleen als er een underscan aanstaat bij de instellingen van je videokaart van je laptop.

Als de overscan aanstaat op de tv, zou het beeld juist te groot zijn. Staat die uit, dan moet die precies passen. Is het beeld te klein, dan doet de pc aan underscan.

• cedrique
Oké bedankt. Door de tv op "Just Scan" in te stellen, en in ATI Catalyst de over/underscan op 0% te stellen, is de pixelmapping perfect. Prachtig beeld :-)

Bedankt allemaal !!!

• Ferry34
Als het werkt zijn wij blij ;)
Geniet ervan!
Pagina: 1