Tweakers.net is een IT-gerelateerde website; waarop o.a. artikelen te lezen zijn met vaak een technologische inslag, waarvoor vaak een bepaalde mate van kennis over het onderwerp van het artikel vereist is om het artikel geheel te kunnen begrijpen.
Dat is wat mij betreft helemaal prima. De redactie van Tweakers.net gaat ervan uit dat haar lezers deze kennis bezitten of anderzijds zelf de beschikking hebben om zich in te lezen in de materie waardoor zij alsnog het artikel kunnen begrijpen.
Gelukkig maar, de lezer hoeft bijvoorbeeld niet meer uitgelegd te worden wat een browser of een OS is, hierdoor blijft een hoop overbodige tekst bespaard en kan de lezer snel de relevante informatie tot zich nemen.
Begrijpt een lezer bepaalde termen of delen van een tekst echter niet, maakt dat niet uit omdat hij/zij legio mogelijkheden heeft om dit uit te zoeken (met Google en Wikipedia kom je al een heel eind).
Dit is de lijn die ik van Tweakers.net gewend ben, waar ik volledig achter sta.
Daarom was ik nogal verbaasd over de tweede alinea in het volgende artikel:
nieuws: Brein dwingt UseNetBase op de knieën
In een vorig artikel over nzb-bestanden wordt ook geen uitleg gegeven; de redacteur van dat artikel gaat er wel van uit dat de lezer weet wat het is, of het zelf kan opzoeken:
nieuws: Brein gaat nzb-sites harder aanpakken
Ik vind dus dat deze alinea nogal overbodig is; wegens eerder genoemde redenen. En het is natuurlijk inconsequent tegenover andere artikelen.
Het is niet zo dat ik me er ontzettend aan stoor of zo, maar het kwam heel raar op me over. Dus dat wilde ik toch even melden
Dat is wat mij betreft helemaal prima. De redactie van Tweakers.net gaat ervan uit dat haar lezers deze kennis bezitten of anderzijds zelf de beschikking hebben om zich in te lezen in de materie waardoor zij alsnog het artikel kunnen begrijpen.
Gelukkig maar, de lezer hoeft bijvoorbeeld niet meer uitgelegd te worden wat een browser of een OS is, hierdoor blijft een hoop overbodige tekst bespaard en kan de lezer snel de relevante informatie tot zich nemen.
Begrijpt een lezer bepaalde termen of delen van een tekst echter niet, maakt dat niet uit omdat hij/zij legio mogelijkheden heeft om dit uit te zoeken (met Google en Wikipedia kom je al een heel eind).
Dit is de lijn die ik van Tweakers.net gewend ben, waar ik volledig achter sta.
Daarom was ik nogal verbaasd over de tweede alinea in het volgende artikel:
nieuws: Brein dwingt UseNetBase op de knieën
Hier wordt dus ineens een erg simplistische uitleg van Usenet en nzb-bestanden gegeven; alsof de redacteur ervan uit gaat dat dit nieuwe en relevante informatie voor de lezer is. Ik durf echter te stellen dat het overgrote deel van de T.net-lezers echt wel weet wat Usenet en nzb-bestanden zijn.Usenet is een netwerk van servers waarmee berichten worden verspreid, maar een populaire toepassing is ook het verspreiden van bestanden, de zogenaamde binaries. Zeer veel van deze binaries bestaan uit auteursrechtelijk beschermd materiaal, dat niet vrij verspreid mag worden. Om de gewenste files wat makkelijker te kunnen vinden en downloaden, bestaan er zogenaamde nzb-bestanden, waarin alle benodigde informatie staat.
In een vorig artikel over nzb-bestanden wordt ook geen uitleg gegeven; de redacteur van dat artikel gaat er wel van uit dat de lezer weet wat het is, of het zelf kan opzoeken:
nieuws: Brein gaat nzb-sites harder aanpakken
Ik vind dus dat deze alinea nogal overbodig is; wegens eerder genoemde redenen. En het is natuurlijk inconsequent tegenover andere artikelen.
Het is niet zo dat ik me er ontzettend aan stoor of zo, maar het kwam heel raar op me over. Dus dat wilde ik toch even melden