Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Auto besturen vanuit de passagiersstoel

Pagina: 1
Acties:

• zwippie
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

zwippie

Electrons at work

Topicstarter
Mag je eigenlijk een auto besturen vanuit de passagiersstoel? Dit zonder dat er iemand op de bestuurdersstoel zit.

Iemand die ik ken heeft dit wel eens gedaan. Hij is er nooit voor aangehouden, maar we komen er niet achter of het nou verboden is of niet. Via het wetboek verkeer en postbus 51 etc kunnen we er niet achter komen. Weet iemand het?

How much can you compute with the "ultimate laptop" with 1 kg of mass and 1 liter of volume? Answer: not more than 10^51 operations per second on not more than 10^32 bits.

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16:49

g0tanks

Moderator CSA
Mag ik vragen waarom je dat zou willen doen? :/

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

artikel 5 ;)

voor de volledigheid:
#
Artikel 5

Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.

[ Voor 90% gewijzigd door kamstra op 27-06-2009 19:39 ]

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:40

Reptile209

- gers -

(jarig!)
Ik weet dat mijn rijinstructeur prima achteruit kon inparkeren vanuit de bijrijdersstoel met zijn eigen drie pedalen. Hoe jij gas wil geven en wil remmen vanuit de bestuurdersstoel bijrijdersstoel *, is me niet helemaal duidelijk :)

* tnx steveman :+

[ Voor 12% gewijzigd door Reptile209 op 27-06-2009 21:13 ]

Zo scherp als een voetbal!

• zwippie
  • Niet online

zwippie

Electrons at work

Topicstarter
kamstra schreef op zaterdag 27 juni 2009 @ 19:38:
artikel 5 ;)

voor de volledigheid:

Artikel 5

Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.
Ja, die had ik ook gevonden en ik vind het ook zeker gevaarlijk rijgedrag. Maar hier zit dus iemand die vindt dat hij overal goed bij kan (2 meter +), de gordel gebruikt en een automaat heeft. :P Hij betwijfelt of je hiermee jezelf of anderen in gevaar brengt.

Het artikel waarin beschreven wordt dat 'een voertuig alleen vanaf de daarvoor bestemde zitplaats mag worden bestuurd' hebben we echter nog niet gevonden.

How much can you compute with the "ultimate laptop" with 1 kg of mass and 1 liter of volume? Answer: not more than 10^51 operations per second on not more than 10^32 bits.

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 01:11

steveman

Comfortabel ten onder

Reptile209 schreef op zaterdag 27 juni 2009 @ 19:41:
Ik weet dat mijn rijinstructeur prima achteruit kon inparkeren vanuit de bijrijdersstoel met zijn eigen drie pedalen. Hoe jij gas wil geven en wil remmen vanuit de bestuurdersstoel, is me niet helemaal duidelijk :)
Uh...? ;)

Ik denk dat als je een artikel 5 hiervoor krijgt, je het er niet mee eens bent en dan naar de rechter stapt, de rechter je uitlacht...

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

zwippie schreef op zaterdag 27 juni 2009 @ 19:49:
Hij betwijfelt of je hiermee jezelf of anderen in gevaar brengt.
Als hij hier over twijfelt, kan hij beter een strippenkaart kopen 8)7

Misschien moet men buiten de theorie ook het IQ testen :+

Verwijderd

Denk je dat het niet gevaarlijk zou zijn

Je zit niet voor het stuur maar ernaast in een bochtje
Stel je rijd met 50 ergens over een weg, en er steekt een kind over (kan altijd)
Denk je dat je dan optijd kan remmen, EN goed kan uitwijken?

Uitwijken op de normale plaats is al lastig, laat staan als je op de passagiers stoel zit, dat lukt je niet goed hoor

Word een artikel 5 idd als ze je aanhouden, is wel degelijk gevaarlijk rijgedrag

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:07

Onbekend

...

Het is inderdaad gevaarlijk, maar ik vraag mij dat af of het een artikel 5 zou zijn.
Een rijschool-instructeur heeft namelijk ook geen stuur voor zich, maar draagt wel de verantwoordelijkheid van de bestuurder.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:20
Onbekend schreef op zondag 28 juni 2009 @ 00:01:
Het is inderdaad gevaarlijk, maar ik vraag mij dat af of het een artikel 5 zou zijn.
Een rijschool-instructeur heeft namelijk ook geen stuur voor zich, maar draagt wel de verantwoordelijkheid van de bestuurder.
Ja maar die krijgt door zijn opleiding een ontheffing lijkt mij.

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Even terug naar het begin:

WAAROM zou je in vredesnaam op de bijrijdersstoel een auto willen besturen?

Als je die vraag niet met enig zinnig antwoord kunt beantwoorden, is het toch totaal niet interessant om te weten of het strafbaar is of niet? (zonder twijfel zal dit artikel 5 zijn).

[ Voor 47% gewijzigd door Angeloonie op 28-06-2009 00:12 ]

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Mijn rijinstructeur is zo wel eens naar huis gereden omdat hij geen zin had om uit de auto te stappen na het afzetten van een leerling. Hij is aangehouden omdat de agent het vreemd vond dat er niemand achter het stuur zat. Toen de instructeur zei dat hij waarschijnlijk beter kon rijden vanaf de bijrijdersstoel dan de agent vanaf de bestuurdersstoel was die agent uitgeluld en is het bij een waarschuwing gebleven, maar als je de verkeerde treft krijg je gewoon een boete (naast het feit dat de agent het als belediging kan opvatten en daar ook nog een bon voor uitschrijft).

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-10 10:49

swtimmer

Ontrafelt het leven!

_JGC_ schreef op zondag 28 juni 2009 @ 00:23:
Mijn rijinstructeur is zo wel eens naar huis gereden omdat hij geen zin had om uit de auto te stappen na het afzetten van een leerling. Hij is aangehouden omdat de agent het vreemd vond dat er niemand achter het stuur zat. Toen de instructeur zei dat hij waarschijnlijk beter kon rijden vanaf de bijrijdersstoel dan de agent vanaf de bestuurdersstoel was die agent uitgeluld en is het bij een waarschuwing gebleven, maar als je de verkeerde treft krijg je gewoon een boete (naast het feit dat de agent het als belediging kan opvatten en daar ook nog een bon voor uitschrijft).
als je aangehouden word is het niet een kwestie van wie heeft de grootste. Deze agent heeft gelijk en had, vind ik, dit moeten doorspelen aan het RDW. Ter info, veel agenten krijgen tegenwoordig speciale cursussen voor snel rijden met/zonder sirene. Lijkt me een stukje verder qua rijtraining dan jouw rijinstructeur ooit heeft gehad.

Verwijderd

Het is duidelijk een artikel 5. Al was het maar imo dat je vanuit de bijrijderspositie een ander zich op de verkeerssituatie hebt dan vanuit de bestuurdersstoel. Zelfs als je overal bij zou kunnen (in mijn Salto zou het kunnen als je erg lange benen hebt), dan kun je nog niet fatsoenlijk de pedalen bedienen ivm de zeer schuine hoek. Je glijdt van de pedalen af of kunt niet op tijd voldoende kracht zetten. Daarmee veroorzaak je gevaar. En je ziet wellicht niet alles dat je zou zien vanaf de juiste zitpositie. Dus veroorzaak je gevaar.

Artikel 5.

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

En wat nou als je zo lang bent dat je de bestuurdersstoel eruit kunt halen en de auto kunt besturen vanaf de achterstoelen? :+

Afbeeldingslocatie: http://www.standaard.be/Assets/Images_Upload/nb2803langste.jpg

• Knightwolf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-11 11:50
Ik vraag me als eerste bij het lezen van dit topic af hoe je het in hemelsnaam uberhaupt voor elkaar kan krijgen te rijden vanaf de passagiersstoel. En dan bedoel ik met name de pedalen, want stuur en schakelen is niet zo moeilijk. Dus: HOE??? :? Ik kan me er niks bij voorstellen, in gevallen van alle auto's zonder dubbele (rijles) pedalen.

Dat je feitelijk rechts in de auto zit mag totaal geen parten spelen. Er zijn genoeg mensen die rechts-gestuurde (Engelse, Japanse) auto's hierheen importeren, zelfs op het forum hier al enkelen. En dat kan en mag immers wel gewoon legaal en dan zit je toch echt rechts in de auto.

Dat je tellers niet voor je neus hebt mag er ook al niet toe doen, aangezien tegenwoordig verschillende auto's de meters in het midden van de console hebben zitten. Ik vind het niks, maar dat kan ook gewoon. En vanaf de passagiers stoel zijn de meters in bijna alle auto's nog wel fatsoenlijk afleesbaar. Dat lijkt me dus ook al geen issue.

Spiegels zijn aan te passen waardoor je toch alles om je heen kan zien, lijklt me dus ook geen issue.

Blijft er weinig over dat het gevaarlijk kan maken :)
zwippie schreef op zaterdag 27 juni 2009 @ 19:36:

Iemand die ik ken heeft dit wel eens gedaan.
Dus: voordat de vraag komt of het gevaarlijk is, ben ik erg benieuwd naar HOE?

[ Voor 9% gewijzigd door Knightwolf op 28-06-2009 00:43 ]

Verwijderd

De pedalen zitten niet recht voor je. Dus kun je ze niet fatsoenlijk bedienen. Dát maakt het gevaarlijk.

Kom jij maar eens bij mij in de Salto zitten. Geen middenconsole. Je kunt als je wilt zo je benen spreiden en de beide wielkasten aantikken met je tenen.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2009 00:48 ]

• _JGC_
  • Nu online
swtimmer schreef op zondag 28 juni 2009 @ 00:27:
[...]

als je aangehouden word is het niet een kwestie van wie heeft de grootste. Deze agent heeft gelijk en had, vind ik, dit moeten doorspelen aan het RDW. Ter info, veel agenten krijgen tegenwoordig speciale cursussen voor snel rijden met/zonder sirene. Lijkt me een stukje verder qua rijtraining dan jouw rijinstructeur ooit heeft gehad.
De lesauto was voorzien van dubbele bediening met 3 pedalen. Zonder dubbele bediening is het gewoon direct artikel 5 en fikse boete. Met dubbele bediening kan je nog discussie voeren, maar het is gewoon niet slim om dit te doen.
Wat betreft inzicht: die rijinstructeur brengt >40 uur per week zijn tijd door op die stoel terwijl leerlingen aan het rijden zijn. Ondertussen houdt hij de weg in de gaten en grijpt in als dat nodig is, of vertelt hij de leerling om alles los te laten zodat hij kan laten zien hoe het moet. Als je jarenlang op die manier rijdt maakt het voor de verkeersveiligheid niet uit op welke van beide stoelen je zit als je een auto rijdt met dubbele bediening. Het is alleen wel een enorm stom gezicht om een auto te zien rijden zonder iemand achter het stuur, dus het is niet meer dan logisch dat je aan de kant wordt gehaald.

Verwijderd

Dan komt het neer op of je mag sturen zonder het hele stuur voor je te hebben. Een invalide die een speciaal aangepastte auto rijdt kan ook een auto bedienen zondr het hele stuur vast te kunnen houden. Maar daar zijn ze voor gekeurd en dat staat ook vermeldt op hun rijbewijs. Een instructeur heeft die vermelding niet en toch zit hij zo in de auto dat hij het stuur niet voor zich heeft.

Ik vraag me af hoe hij de auto onder controle heeft bij een nooduitwijking. Of iets vergelijkbaars. Als hij dan schuin door de auto moet hangen kan hij imo nooit goed de auto onder controle houden of alleen met heel veel mazzel. Dat is niet veilig.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2009 00:53 ]

• swtimmer
  • Laatst online: 16-10 10:49

swtimmer

Ontrafelt het leven!

_JGC_ schreef op zondag 28 juni 2009 @ 00:50:
[...]

De lesauto was voorzien van dubbele bediening met 3 pedalen. Zonder dubbele bediening is het gewoon direct artikel 5 en fikse boete. Met dubbele bediening kan je nog discussie voeren, maar het is gewoon niet slim om dit te doen.
Wat betreft inzicht: die rijinstructeur brengt >40 uur per week zijn tijd door op die stoel terwijl leerlingen aan het rijden zijn. Ondertussen houdt hij de weg in de gaten en grijpt in als dat nodig is, of vertelt hij de leerling om alles los te laten zodat hij kan laten zien hoe het moet. Als je jarenlang op die manier rijdt maakt het voor de verkeersveiligheid niet uit op welke van beide stoelen je zit als je een auto rijdt met dubbele bediening. Het is alleen wel een enorm stom gezicht om een auto te zien rijden zonder iemand achter het stuur, dus het is niet meer dan logisch dat je aan de kant wordt gehaald.
Ja dubbele voetbediening, maar volgens mij geen dubbel stuur? Hoe vang hij bijvoorbeeld een klapband op? Ik denk dat het gros van de mensen hier op het forum met rijervaring kan rijden zoals jouw rijinstructeur. Sturen is maar een klein deel van wat je moet kunnen. Qua overzicht op de weg overleef je het ook wel, in ieder geval dat lukt mij ook al enkele maanden in de UK.

• _JGC_
  • Nu online
Sturen gaat dan met 1 hand. Maar dan nog, hoeveel mensen sturen met het stuur tussen duim en wijsvinger of met 1 hand aan het stuur en een hand op de middenarmsteun? Die houden de auto ook niet bij een klapband. Waar je hem zeker op kan pakken is het niet gebruiken van de richtingaanwijzer, want daar kan je gewoon niet bij vanuit de bijrijdersstoel. Ja, het kan met moeite, maar dan moet je zo debiel in de auto gaan zitten dat dat nooit goed kan zijn voor de veiligheid.

Overigens dateert dit verhaal van meer dan 10 jaar geleden. Toen konden agenten nog niet zo goed zwemmen als nu. Na de waarschuwing is de instructeur dus ook maar van stoel gewisseld, en heeft hij het niet weer gedaan.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Nee op de verkeerde plek gaan zitten om te rijden, das goed voor de veiligheid.
je weet dat een agent ook een behoorlijke rijtraining krijgt? Zou dat niet te hard zeggen.
Verder is dat bulshit dat die agent uitgeluld was want een artikel 5 is hier speciaal voor.
Overigens juist als je de goeie pakt krijg je hier een mooi dikke bon voor,
Auto rijden is geen geintje.
verder heb je je stuur ook verkeerd om vast, beetje milde versie van je stuur van je fiets verkeerd om vast hebben.
Imho ben je als je zoiets doet gewoon een lul. Hoop enkel dat ie zich om een boom vouwt en niet om een mede weggebruiker.

[ Voor 18% gewijzigd door GoldenSample op 28-06-2009 01:49 ]

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 28 juni 2009 @ 00:52:
Ik vraag me af hoe hij de auto onder controle heeft bij een nooduitwijking. Of iets vergelijkbaars. Als hij dan schuin door de auto moet hangen kan hij imo nooit goed de auto onder controle houden of alleen met heel veel mazzel. Dat is niet veilig.
En een nooduitwijking als er een leerling naast zit dan? Da's toch exact hetzelfde als zonder leerling in principe. (Waarschijnlijk nog betere reactiesnelheid ook zonder leerling, aangezien met leerling hij eerst nog de 'ingrijp'-actie moet uithalen vanuit een passieve houding.) En met leerling ernaast 'moet' ie dat ook allemaal kunnen.

[ Voor 4% gewijzigd door Osiris op 28-06-2009 01:53 ]

• zwippie
  • Niet online

zwippie

Electrons at work

Topicstarter
Over het hoe en waarom kunnen we kort zijn: kleine auto, lange benen en genieten van de verbaasde blikken.

En nogmaals voor de duidelijkheid:
Ik vind het zelf ook een compleet idiote actie :X (kan het eindelijk zeggen nu, persoon in kwestie is inmiddels vertrokken ;) ) en was dus ook hard op zoek naar een onweerlegbaar bewijs dat het niet mag.

Maar goed, ik snap inmiddels dat artikel 5 tegenwoordig wordt gebruikt om een hele hoop niet nader omschreven gevaarlijke acties aan te pakken. Of je hiermee anderen in gevaar brengt: Ik denk het wel, je rijvaardigheid en reactiesnelheid zullen zeker negatief beïnvloed worden door de scheve houding achter het stuur en de pedalen. Ook zouden andere weggebruikers kunnen schrikken van het feit dat er niemand achter het stuur zit.

Ik zal het hem nog eens aan zijn verstand proberen te peuteren...

Ik heb de vraag trouwens hier gesteld en niet in de HK om het aantal 'vouw je dan maar om een boom' reacties een beetje binnen de perken te houden ;)

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:50

Fiber

Beaches are for storming.

Sommige oude (amerikaanse) auto's hadden een voorbank. dan kun je wel enigzins naar rechts opschuiven..... ;)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• RollieBollie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:03
Volgens mij zijn we er dus uit dat de auto besturen vanuit de passagierstoel die naast de bestuurderstoel staat niet de auto bestuurd mag worden.

Maar dan de volgende vraag:
Mag je de auto wel besturen vanaf de achterbank?
Dus wat Xander2000 ook vraagt.

15 jaar geleden heb ik namelijk iemand gekend die was 2 m + beetje en als auto had hij een kleine oude auto, dacht iets als een Mini of Fiat 500, aangezien hij dus opgevouwen moest zitten op de bestuurdersstoel had hij die eruit gehaald.
Helaas weet ik niet of hij ooit is aangehouden. :(

• _JGC_
  • Nu online
Als je vanaf de achterbank recht achter je stuur zit, de gordel om hebt, fatsoenlijk bij je pedalen en stuur kunt en in je spiegels en zijramen kunt kijken, zou ik niet weten waarom je niet vanaf de achterbank met weggesloopte voorstoel mag rijden. Lijkt me altijd nog veiliger dan opgevouwen met je knieen tegen het stuur rijden vanaf de voorstoel dan.
Ik rijd zelf ook wel eens met de stoel iets meer naar voren zodat degene erachter wat meer beenruimte heeft, maar dat rijdt absoluut niet lekker, je hebt veel minder gevoel in de bediening van de pedalen.

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Verwijderd schreef op zondag 28 juni 2009 @ 00:29:
Het is duidelijk een artikel 5. Al was het maar imo dat je vanuit de bijrijderspositie een ander zich op de verkeerssituatie hebt dan vanuit de bestuurdersstoel. Z
Ow dus auto's met het stuur rechts zijn volgens jouw logica ook verboden hier? :P

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Napo
  • Niet online
Atlas schreef op zondag 28 juni 2009 @ 14:14:
[...]

Ow dus auto's met het stuur rechts zijn volgens jouw logica ook verboden hier? :P
De bijrijdersstoel is links als het stuur rechts zit dus jou logica gaat niet op 8)7

Verwijderd

[...]

Wrong

Engelse auto zijn rechts gestuurd, dus geld die rechtse plaatse weer als bestuurdersstoel en de links juist als bijrijdersstoel :P

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Het klinkt heel erg als borrelpraat. Ik geloof er eigenlijk niks van (nou ja, ik geloof wel dat je rijinstructeur je dat verteld heeft, maar het verdere verhaal is heel ongeloofwaardig. Zeker met die agent die uitgeluld was).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• IcE_364
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-11 19:03
Marzman schreef op zondag 28 juni 2009 @ 17:59:
[...]

Het klinkt heel erg als borrelpraat. Ik geloof er eigenlijk niks van (nou ja, ik geloof wel dat je rijinstructeur je dat verteld heeft, maar het verdere verhaal is heel ongeloofwaardig. Zeker met die agent die uitgeluld was).
Inderdaad, een agent kun je niet uitlullen, die geeft je gewoon een boete. Je gelijk mag je achteraf halen als je dat al had :).

• _JGC_
  • Nu online
Mijn rijinstructeur kennende denk ik wel dat het verhaal klopt. Hij staat er redelijk om bekend een grote bek te hebben en >10 jaar terug wilden agenten nog wel eens wat door de vingers zien en konden ze nog om dat soort dingen lachen. Als je dat tegenwoordig uithaalt heb je gewoon 2 bonnen te pakken: een artikeltje 5 en een artikeltje ambtenaar in functie beledigen.

• Tatsu
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Iemand die redelijk bekend staat een grote bek te hebben, kan ook bekend staan als iemand met een ego... De kans dat hij die agent eruit lulde kan net zo groot zijn als een eigen draai aan het verhaal geven.

En iemand kennende is tot zover iemand zich aan de buiten wereld laat zien en dan nog eens je eigen interpretatie hiervan.

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:15
Verwijderd schreef op zondag 28 juni 2009 @ 00:29:
Al was het maar imo dat je vanuit de bijrijderspositie een ander zich op de verkeerssituatie hebt dan vanuit de bestuurdersstoel.
Artikel 5.
[...]
Verwijderd schreef op zondag 28 juni 2009 @ 17:33:
[...]
Wrong

Engelse auto zijn rechts gestuurd, dus geld die rechtse plaatse weer als bestuurdersstoel en de links juist als bijrijdersstoel :P
Ehm, als je hier in een bijrijdersstoel zit zit je toch rechts. Als je in een engelse auto zit zit je rechts. Dan heb je in een engelse auto dus dezelfde zicht op de verkeerssituatie als dat je op een europese auto op de bijrijdersstoel zit ?
Verder valt dit naar mijn idee gewoon onder artikel 5. Je zit scheef achter het stuur, kunt slechter bij de pedalen etc.

[removed]

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Marzman schreef op zondag 28 juni 2009 @ 17:59:
[...]

Rij-instructeuren moeten vanaf de bijrijderstoel de auto volledig kunnen bedienen. Dus het klint wat dat betreft wel plausibel. Het agent gedeelte zal wel iets overdreven zijn :+

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Atlas schreef op zondag 28 juni 2009 @ 20:01:
[...]

Rij-instructeuren moeten vanaf de bijrijderstoel de auto volledig kunnen bedienen. Dus het klint wat dat betreft wel plausibel. Het agent gedeelte zal wel iets overdreven zijn :+
Vanaf de bijrijdersstoel naar huis rijden is iets anders dan wat stuur en snelheidscorrecties geven. Ook betwijfel ik dat hij beter kan rijden dan die agent op de bestuurdersstoel en dat die agent daar om kan lachen.

/▌

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:43

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Atlas schreef op zondag 28 juni 2009 @ 20:01:
[...]

Nee hoor. Er moet dubbele bediening voor rem en koppeling zijn. De rest is optioneel en ik heb nog nooit een lesauto gezien met een extra stuur aan de rechterkant.
En hoe wil je fatsoenlijk sturen als je rechts zit? Je moet reiken naar het stuur en dan nog kun je alleen met je linkerhand sturen. Hoe doe je het dan als je snel moet uitwijken? Dat gaat dus echt niet.

Ik zou direkt een boete voor artikel 5 uitschrijven en afhankelijk van het commentaar de bestuurder wel of niet verwijzen voor psychologisch onderzoek. Want als je ook maar heel even denkt dat het veilig kan zijn dan zit er een steekje los.

Signatures zijn voor boomers.

• Yotta
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 15:19

Yotta

0110101001111010

Als de bestuurder van het voertuig zijn telefoon opneemt, dan is dat strafbaar.
Als de bestuurder van het voertuig zijn besturing uit handen geeft (de bijrijder neem het stuur over, zit dus schuinlinks naar voren), is dat dan strafbaar? O-)
Is het dan strafbaar om te bellen, of is het dan strafbaar om als bijrijder het stuur over te nemen? >:)

0110101001111010

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik zou er als agent (dat ben ik dus niet) twee bekeuringen voor uitschrijven. Je kan ook gewoon je telefoon op laten nemen door de passagier.

[ Voor 8% gewijzigd door Marzman op 02-07-2009 13:27 ]

/▌

Verwijderd

Wat een discussie. Als je op de bijrijderstoel zit kun je het voertuig niet goed besturen. Of je nou 1,20 of 2,20m bent. De pedalen kun je niet goed bedienen, het stuur kun je niet snel genoeg draaien bij gevaarlijke situaties, en je hebt een zeer onstabiele positie waardoor je bij de minste uitwijkmanouvre de controle over stuur en pedalen verliest. Je kunt het stuur niet als houvast gebruiken. Als ik agent was zou ik je keihard beboeten.

Voor rijinstructeurs geldt natuurlijk hetzelfde, behalve dat ze minimaal 2 pedalen en wat extra spiegels hebben. Nog steeds levensgevaarlijk om zo te rijden.

• aequitas
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:42
Verwijderd schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 13:37:
Wat een discussie. Als je op de bijrijderstoel zit kun je het voertuig niet goed besturen. Of je nou 1,20 of 2,20m bent. De pedalen kun je niet goed bedienen, het stuur kun je niet snel genoeg draaien bij gevaarlijke situaties, en je hebt een zeer onstabiele positie waardoor je bij de minste uitwijkmanouvre de controle over stuur en pedalen verliest. Je kunt het stuur niet als houvast gebruiken. Als ik agent was zou ik je keihard beboeten.

Voor rijinstructeurs geldt natuurlijk hetzelfde, behalve dat ze minimaal 2 pedalen en wat extra spiegels hebben. Nog steeds levensgevaarlijk om zo te rijden.
^^, valt niks aan toe te voegen
Pagina: 1