Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[XP] Installeren op een laptop (SATA) lukt niet

Pagina: 1
Acties:

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:56
Vanmiddag hebben mijn ouders een nieuwe laptop gekocht. Een Compaq met een mooie SATA-schijf erin. Aan mij de vraag om Windows XP even te installeren en dat wilde ik met plezier doen. Maar na een middag prutsen lukt mij het nog steeds niet.

Het gaat om een laptop met de Intel GL40 + ICH9M-ME chipset aan boord. Aangezien het om een SATA-schijf gaat heb je de SATA-controller nodig om Windows XP te installeren. Nu heb ik vanmiddag al een aantal drivers proberen te slipstreamen op de Windows XP CD maar tijdens de installatie blijft hij maar een blauw scherm met de foutmelding 0x0000007B geven. Op het internet staat dat dit te maken heeft met het feit dat het om een SATA-controller gaat.

Nu heb ik ondertussen 5 CD's gemaakt met een SATA-driver erop maar keer op keer werkt het niet en klopt de installatie eruit omdat hij dus geen schijf kan ontdekken. Op GoT heb ik al gezocht maar vaak krijg je dan alleen reacties als: "op intel.com kun je de drivers downloaden." Nu heb ik al zitten speuren op de Intel site maar echt overzichtelijk is deze niet. Ook met Google (parameter site:intel.com) kom ik niet op zinvolle downloads uit waar ik iets aan heb. Als ik op Intel.com zoek op ICH9M krijg ik niets te vinden in het download centrum en zoek ik doorgaans op de GL40 dan krijg ik vaak GPU-drivers te pakken maar die heb ik nog niet nodig want zover zijn we nog niet.

Waar kan ik de drivers van de Intel ICH9M downloaden zodat ik deze kan slipstreamen?

offtopic:
Het installeren van Windows op lastige RAID-opstellingen is kinderspel, maar SATA blijft bij mij vaak een hoop gekloot.

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:04

Pixeltje

Woo-woohoo!

Hey,

mooie en duidelijke topicstart, ik hoop dat je hier iets aan hebt:

Website van Compaq Dit is weliswaar een executable, maar wie weet zit er meer in het zipje.

en hier: Klik

Dit is een soort gigantisch driver pakket, waarover op meerdere websites wordt gezegd dat het de juiste driver bevat. De link komt uit deze draad, kun je ook lezen dat de originele poster hetzelfde probleem heeft als jij. Met een andere laptop, zelfde chipset.

Succes!

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:41

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

De driver die je nodig hebt zit in de Intel Matrix Storage Manager, oftewel, hier: http://downloadcenter.int...ng&strOSs=44&submit=Go%21
Met hier de floppy bestanden die je nodig hebt. Even uitpakken met Winrar en je krijgt of losse bestanden, of een .ima welke je met een andere tool, zoals UltraISO kan uitpakken.
http://downloadcenter.int...OSs=&OSFullName=&lang=eng
Slipstreamen kan met nLite.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• sharvinz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-11 11:28
Hoezo doet hij dit uberhaupt niet met sata dan?
Ik heb meerdere keren windows xp etc.. geinstalleerd op mn broers laptop zonder enige problemen, en het is een vrij recente laptop met dus een sata schijf erin.

Ik gebruik een originele cd van windows xp miss een aanrader :P?
Als je toch een originele gebruikt vind ik het raar met mijne gaat het goed.

En die is toch al 5jaar oud ofzo.

Maar goed succes als dat van hero of time niet werkt, ga ik es even mijn cd rippen en upload/sturen naar jou.
Als je het wilt natuurlijk ;).

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:41

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@Sharvinz: Het is mogelijk een instelling in je BIOS die legacy mode aanzet, waardoor je een IDE schijf krijgt, ipv SATA. Daarom dat het werkt zonder een driver te integreren.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Robkazoe
Pixeltje schreef op zaterdag 27 juni 2009 @ 19:44:
Hey,

mooie en duidelijke topicstart, ik hoop dat je hier iets aan hebt:

Website van Compaq Dit is weliswaar een executable, maar wie weet zit er meer in het zipje.

en hier: Klik

Dit is een soort gigantisch driver pakket, waarover op meerdere websites wordt gezegd dat het de juiste driver bevat. De link komt uit deze draad, kun je ook lezen dat de originele poster hetzelfde probleem heeft als jij. Met een andere laptop, zelfde chipset.

Succes!
Raar dat ze op de website van Compaq bij de productiepagina van de Compaq CQ70-200ED die downloads niet hebben bijgeplaatst. Want daar had ik wel gekeken en vond ik niets. Heb alles van dat zipje via nLite erin gezet maar het mocht niet baten. Ik kreeg weer een mooi blauw 0x0000007B-scherm. Morgen de driverpack maar eens proberen. Hopelijk werkt het dan wel, al moet ik wel een manier vinden om die drivers op één CD te zetten. Het zal wel een DVD worden vrees ik en dan moet de image omgezet worden. In ieder geval bedankt voor de input!
Hero Of Time schreef op zaterdag 27 juni 2009 @ 19:47:
De driver die je nodig hebt zit in de Intel Matrix Storage Manager, oftewel, hier: http://downloadcenter.int...ng&strOSs=44&submit=Go%21
Met hier de floppy bestanden die je nodig hebt. Even uitpakken met Winrar en je krijgt of losse bestanden, of een .ima welke je met een andere tool, zoals UltraISO kan uitpakken.
Aangezien de tip van hierboven niet werkte ga ik dit hierna maar eens proberen. Deze drivers zullen wel op één CD passen. Morgen hoor je de uitslag. Het nLite-principe was mij al duidelijk (vergeten in de topic te melden). Ook bedankt voor de input!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Voor de duidelijkheid: Intel heeft zogenaamde F6floppy drivers voor de Textmode Setup van Windows XP (dat zijn niet je standaard in-windows drivers).
Als je een floppydrive zou hebben kun je de entry uit de FAQ volgen, en anders voeg je de uitgepakte 'F6' drivers in je installatieCD met Nlite.

En dat is een vaker terugkomend verschijnsel.

[ Voor 7% gewijzigd door alt-92 op 27-06-2009 23:01 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:04

Pixeltje

Woo-woohoo!

alt-92 schreef op zaterdag 27 juni 2009 @ 23:00:
Voor de duidelijkheid: Intel heeft zogenaamde F6floppy drivers voor de Textmode Setup van Windows XP (dat zijn niet je standaard in-windows drivers).
Als je een floppydrive zou hebben kun je de entry uit de FAQ volgen, en anders voeg je de uitgepakte 'F6' drivers in je installatieCD met Nlite.

En dat is een vaker terugkomend verschijnsel.
Kun je die niet ook van een ander apparaat laten lezen dan floppydrives? Bij mijn dekstop heb ik ook eenmaal windows geinstalleerd, toen de harde schijf op een raidcontroller hing. Ik heb toen f6 gedrukt, en de windows cd uit de drive gehaald, een driver cd erin gestopt, driver geinstalleerd, en windows cd er in terug. Werkte als een zonnetje.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-11 22:01
Ik heb dat ook ooit gehad. Bleek uiteindelijk dat ik ACHI moest uitschakelen in het BIOS, toen kon ik het gewoon installeren zonder driver diskette.

Ik kon met AHCI aan met geen enkele driver diskette, textmode of welke dan ook, installeren zonder die BSOD te krijgen...

[ Voor 29% gewijzigd door eX0duS op 28-06-2009 13:44 ]

• Robkazoe
eX0duS schreef op zondag 28 juni 2009 @ 13:43:
Ik heb dat ook ooit gehad. Bleek uiteindelijk dat ik ACHI moest uitschakelen in het BIOS, toen kon ik het gewoon installeren zonder driver diskette.

Ik kon met AHCI aan met geen enkele driver diskette, textmode of welke dan ook, installeren zonder die BSOD te krijgen...
Het is jammer dat het BIOS zo beperkt is, anders was dat inderdaad een optie. Ik kan alleen wat self-tests doen, de opstartprocedure wijzigen, de tijd aanpassen en dat was het wel zo'n beetje.

• Robkazoe
Hero Of Time schreef op zaterdag 27 juni 2009 @ 19:47:
De winnende tip. De drivers die in de Matrix Storge Manager van Intel zaten zijn hetzelfde als die van de Floppy-utillity. Voeg je ze samen met nLite dan kun je zelf aangegeven welke chipset je wilt toevoegen (of als je niet zeker bent, allemaal). Erg bedankt voor de informatie. Problem solved!
Pagina: 1