Toon posts:

Mijn CPU zit vast aan m'n koeler ?!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb onlangs een nieuwe koeler gekocht (de Scythe Mugen 2) om mijn standaard AMD-cooler te vervangen, want die maakt namelijk veel te veel herrie. Mijn computer is nu pas een maand oud, ik heb hem besteld bij Azerty.nl en ik heb alleen de CPU (+koeler) door hun op het moederboard laten zetten.

Maar nu wilde ik dus vandaag mijn koeler gaan vervangen, maar zat deze best stevig vast. Heb hem eraf gekregen, maar de CPU bleef gewoon aan de koeler plakken. (ondanks dat de CPU dus ook nog aan het moederboard vast zat!!) Hij zit zo vast als een huis! Blijkbaar hebben die klungels bij Azerty geen koelpasta gebruikt, maar gewoon LIJM! Kan iemand mij hier uitleg over te geven, of zijn jullie het met me eens dat Azerty er NOOIT lijm op had mogen doen?

Alvast bedankt!

Jip Stam

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-10-2025
Proberen om hem draaiend eraf te krijgen. Werkt dit nog niet, stook het koelblok even warm met de föhn ( geen verfbrander! )

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:53

BHQ

Verwijderd schreef op zaterdag 27 juni 2009 @ 17:52:
Blijkbaar hebben die klungels bij Azerty geen koelpasta gebruikt, maar gewoon LIJM!
Yeah right, ze gooien er lijm op, dat zal pas goed de hitte geleiden :z Onzin dus.

Ik heb meerdere processoren meegemaakt die aan de heatsink bleven plakken door de koelpasta. De processor is er wat makkelijker af te krijgen als de boel warm is, dan valt ie er voorzichtig af te wippen. Eigen risiso uiteraard.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:16
Xtresis schreef op zaterdag 27 juni 2009 @ 17:55:
Proberen om hem draaiend eraf te krijgen. Werkt dit nog niet, stook het koelblok even warm met de föhn ( geen verfbrander! )
Volgens mij heeft ie 'm al eraf gekregen (dat begrijp ik tenminste uit "Heb hem eraf gekregen" :P), maar het lijkt me sterk dat het ook echt lijm is, misschien koelpasta dat opgedroogd was ofzo. Maar vraag het eens na bij Azerty.

[ Voor 34% gewijzigd door Hahn op 27-06-2009 17:56 ]

The devil is in the details.

• okkii
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-02 09:59
als je even verder leest zegt hij "Heb hem eraf gekregen, maar de CPU bleef gewoon aan de koeler plakken."

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
Ik heb het ook wel een paar keer meegemaakt, soms is koelpasta net lijm. Gewoon de processor vastpakken en draaien, meestal komen zedan wel los.

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-05 00:52
Gewoon met een schroevendraaier er af wippen... Op eigen risico natuurlijk. ;)
Heb er wel eens een tussen de bankschroef gezet, kwam ie ook vaneigens los.

[ Voor 33% gewijzigd door eX0duS op 27-06-2009 18:00 ]

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:25

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Jarpse schreef op zaterdag 27 juni 2009 @ 17:55:
[...]

Yeah right, ze gooien er lijm op, dat zal pas goed de hitte geleiden :z Onzin dus.
Er is ook zoiets als thermal adhesive, maar dat zullen ze wel niet gebruikt hebben. Toen ik de topictitel las dacht ik meteen aan een socket478 processor. :)

Toen waren beige computers heel gewoon.

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-05 21:38
Volgens mij is bij medion dit ook echt lijm. :)
Mijn ouders moederbord was dood, dus ik denk ik haal de cpu uit de socket.... de hele heatspreader zat vast aan de koeler, heb nu dus een p4 2,66 zonder IHS. :+

• miniBSD
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-12-2023
Sommige koelers hebben standaard een sticker-achtige koelpasta erop zitten. Overigens heb ik ook zelf verschillende malen meegemaakt dat de CPU echt vast bleef zitten met koelpasta. Er staan hierboven al verschillende oplossingen, maar ik wil je alleen waarschuwen om geen pootjes op de CPU te verbuigen.

Quidquid latine dictum sit, altum sonatur (Whatever is said in Latin sounds profound).

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-05 12:45
De processor wil zich ook nog wel eens vacuümzuigen op het heatsink. Het wil dan wel eens helpen de heatsink te vervarmen, en de processor te draaien. Al draaiend kun je hem vaak richting de zijkant schuiven en floept hij los.

Verwijderd

Jarpse schreef op zaterdag 27 juni 2009 @ 17:55:
[...]

zalman thermal adhesive? warmte geleidende 2 componenten lijm.

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:53

BHQ

Verwijderd schreef op zaterdag 27 juni 2009 @ 18:36:
[...]

zalman thermal adhesive? warmte geleidende 2 componenten lijm.
Joah, maar dat moet er ook weer vanaf te krijgen zijn op een propere manier. ;) TS doelt wrs. op een echte klodder doodnormale lijm..

Verwijderd

Topicstarter
Dank jullie wel voor de reacties, het is dus onwaarschijnlijk dat ze er een soort lijm hebben gebruikt... Naar mijn idee dat er wel erg veel 'Koelpasta' op, aangezien het er aan de zijkanten van de CPU gewoon onderuit kwam. Maar goed, ik zal nog even proberen rustig te verwarmen en draaien!

In elk geval bedankt!

Verwijderd

Topicstarter
Ja beste tweakers! Het is gelukt, de Föhnmethode was de oplossing! Dank jullie wel, ik heb mijn nieuwe koeler erop gezet en alles loopt weer perfect! Wat mij betreft "topic closed"!

Thx

Jip

Verwijderd

Dat de processor aan de heatsink blijft plakken is zoals eerder gezegd niet heel vreemd. Ik maak het regelmatig mee. In ieder geval goed om te horen dat het de TS gelukt is met behulp van de föhn. Mocht er iemand met hetzelfde probleem via de search op dit topic stuiten en net als ik niet in het bezit zijn van een föhn dan adviseer ik het gebruik van flosdraad. In combinatie met een heatsink cleaner (je hebt ze ook met een lekker citrus geurtje :9) lukt het me iedere keer weer.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:27

Umbrah

The Incredible MapMan

offtopic:
Eigenlijk geld bij koelpasta/koelers op kamertemperatuur: hoe vaster hoe beter, het 'doel' van koelpasta is om kleine (veelal) onzichtbare groefjes op te vullen voor een betere geleiding. Die pasta is zowiezo een 'laag' die ondanks zo goed mogelijke eigenschappen zowiezo minder hitte geleid dan de koeler en de processor zelf. In het optimale geval is de pasta zo dun en zo precies in de groeven van zowel sink als core/heatspreader, dat er een vacuüm kan ontstaan door het uitzetten (en ontsnappen) van lucht zodra de PC aan gaat, en het niet meer terug kunnen komen. Zit er te veel pasta op, heb je risico dat de koeler er juist makkelijker afkomt omdat er 'belletjes' in de laag kunnen komen waardoor er weer lucht ín kan komen. In lekenterm: een goede hoeveelheid koelpasta gekoppeld met het juiste processoroppervlakte en de juiste heatsink kan de heatsink de functie geven van een metalen zuignap.

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20:28
Jip, ga je ook nog sorry zeggen tegen die "klungels bij Azerty"?

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:14

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Probeer in geen geval de koeler met processor en al van je moederbord te trekken of te kantelen. Dat lukt, maar dan kun je daarna een middag lang pootjes recht gaan buigen.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Pagina: 1