Stock Cooler intel I7, Hoe moet ik deze verhogen?

Pagina: 1
Acties:

• iamzero456
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:30
Hallo mensen,

Mijn I7 wordt aardig warm als ik een spel speel, ook bij simpel surfen en documentatie wordt hij niet lager dan 50 graden. Ik heb met HWmonitor de temperaturen uitgelezen. Maximaal 70 - 75 graden bij gamen (crysis, prototype, sims3) en idle dus rond 50-55. Dit vind ik eerlijk gezegd veel te warm.

Nu heb ik tevens opgemerkt in HW monitor dat de CPU stock fan niet hoger komt dan 890 RPM, dit lijkt mij nogal laag? Deze snelheid moet toch veel hoger liggen, vooral als de CPU harder werkt? Ik heb al veel gegoogeld naar dit probleem maar het is mij nog niet heel erg duidelijk. Speedfan veranderd niks aan instellingen of temperaturen. Ook in de bios is geen fan control te vinden (naar mijn weten). Kan iemand mij stap voor stap uitleggen (of in de goede richting duwen) hoe ik dit voor mekaar moet krijgen?

Natuurlijk lees ik overal dat de stock cooler een slechte cooler is, maar wil geen nieuwe cooler kopen en wil niet overclocken. Ik wil gewoon dat de I7 wat meer gekoelt wordt met deze stock cooler (geluid doet er niet toe, ik game met koptelefoon). Alvast bedankt voor reacties!

Computer: Intel x58 Smackover, I7 920, 3 gb , GTX 280, Antec Sonata III + 500W

vr. gr.

• Xenomorphh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03-2025

Xenomorphh

Soep met Ballen

probeer het programma intel desktop control center kan je gewoon je fans mee instellen ;) succes!

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Ik denk eerder dat de koeler niet goed gemonteerd zit, en hoe heb je de fans van de kast ingesteld staan? Heb je dus wel genoeg airflow?

Edit: de stockkoeler is niet slecht hoor, houdt hier mijn 920 op max 55c bij gamen en dan is ie licht overclocked naar 150 blck. In een Antec 900, dat wel ;)

[ Voor 37% gewijzigd door bvk op 27-06-2009 18:41 ]

Specs

Verwijderd

bvk schreef op zaterdag 27 juni 2009 @ 18:38:
Ik denk eerder dat de koeler niet goed gemonteerd zit, en hoe heb je de fans van de kast ingesteld staan? Heb je dus wel genoeg airflow?
Volgens mij is dit een vrij normale temp voor een i7 920 met stockkoeler. ;)

• iamzero456
Dat programma deed het hem :) Dankjewel!

Ik ga zo even testen hoeveel koeler de I7 wordt, dan post ik dan. Hij (stock cooler) kan nu in ieder geval veel harder.

Inderdaad, de I7 is een heethoofd maar volgens mij zijn deze temperaturen redelijk normaal. Ik heb een rear fan in mijn antec sonata III, die nu op Medium staat (hoorbaar geluid, iets harder draaiende). Salland heeft mijn computer in elkaar gezet, dus ik ga er vanuit dat de koeler + pasta goed zijn gemonteerd.

Mijn kast hoort wel een redelijke airflow te hebben volgens mij. Bedankt zover voor de reacties, ik ga even proberen met dat programma...

• feep
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
bvk schreef op zaterdag 27 juni 2009 @ 18:38:
Edit: de stockkoeler is niet slecht hoor, houdt hier mijn 920 op max 55c bij gamen en dan is ie licht overclocked naar 150 blck. In een Antec 900, dat wel ;)
Dat moet dan wel idle 55c zijn. Stressed kan dat nooit met z'n overklok

• iamzero456
Ja ik vond het ook wel knap. Weet je dat wel zeker? 55 graden miss bij kleine games, maar nooit bij hele grote (processorintensieve)...

• Xenomorphh

Xenomorphh

Soep met Ballen

dat kan wel met zon overclock als hij het voltage op default heeft staan dan is dat gewoon mogelijk ;) mijn i7 3,7 ghz word overigens idle ook maar 45 graden en onder load 65 ;)

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

• bvk
  • Nu online

bvk

Xenomorphh schreef op zaterdag 27 juni 2009 @ 18:53:
dat kan wel met zon overclock als hij het voltage op default heeft staan dan is dat gewoon mogelijk ;) mijn i7 3,7 ghz word overigens idle ook maar 45 graden en onder load 65 ;)
Voltage staat inderdaad bij mij op default en HT staat uit. En dat laatste telt! En nogmaals, ik heb zelf een Ninehundred en die koelt net even iets beter dan de Sonata van de TS. Nu met dit ineens warme weer zit ik op dit moment nog op 40c idle.

Maar ook met een Sonata is de genoemde idle/stressed temp van TS nog te hoog denk ik hoor.

Specs

• iamzero456
Xenomorphh schreef op zaterdag 27 juni 2009 @ 18:53:
Is dit met de standaardkoeler? dat lijkt mij heel erg dubieus :P

Ik heb nu mijn processorkoeler op 100% staan (2000rpm ong) en de temperaturen zijn nu met 10 graden verminderd :D (38-40 idle, 63-66 gaming).Is het wel verstandig om de standaardkoeler 24/7 op 100% te laten staan? Ik hoor geen duidelijk verschil in geluid. Turbo boost staat trouwens uit...

Mijn voltage staat zo te zien op 1.2 (met dat intel programmaatje), kan ik deze verlagen, zoja is dit verstandig? Kan ik nog iets anders doen (geheugen 1:1 laten lopen bijvoorbeeld) om de temperaturen omlaag te helpen, of de processor zuiniger te laten lopen/langer mee te laten gaan?

vr. gr.

• bvk
  • Nu online

bvk

Kijk nou eerst eens of je koeler er wel goed op zit. Heb je deze zelf gemonteerd of is het zo geleverd?

Misschien toch een haastklusje van Salland en zit de koeler niet goed met alle 4 de pinnen vast.

En ik zou turboboost lekker weer aanzetten (heb je veel meer aan met gamen) en HT uit, plus alles aan het BIOS overlaten qua voltage settings.

Edit: niet goed gelezen ;)

Edit 2: De Sonata reeks is een kast gebouwd voor stilte en niet zozeer op gamen gericht. Ik had hiervoor een Sonata II en de airflow van de NineHundred die ik nu heb is echt veel groter!

[ Voor 40% gewijzigd door bvk op 27-06-2009 19:25 ]

Specs

• iamzero456
Iamzero456 schreef op zaterdag 27 juni 2009 @ 18:45:
Salland heeft mijn computer in elkaar gezet, dus ik ga er vanuit dat de koeler + pasta goed zijn gemonteerd.
Zo te zien zit hij er gewoon netjes op. Hyperthreading en Turbo boost kan ik beter aanpassen in het bios dan in het programmaatje lijkt mij? Ik ga nu even eten en start zo mn pc wel opnieuw op.

[ Voor 8% gewijzigd door iamzero456 op 27-06-2009 19:24 ]

• iamzero456
HT = off
TB = on

Idle = 37-40 graden
stressed = 58 - 61 graden

Getest met Orthos Prime 95 - 100% cpu belasting
en met Intel Burn test.

• Xenomorphh

Xenomorphh

Soep met Ballen

Iamzero456 schreef op zaterdag 27 juni 2009 @ 19:02:
[...]
Is dit met de standaardkoeler? dat lijkt mij heel erg dubieus :P

Ik heb nu mijn processorkoeler op 100% staan (2000rpm ong) en de temperaturen zijn nu met 10 graden verminderd :D (38-40 idle, 63-66 gaming).Is het wel verstandig om de standaardkoeler 24/7 op 100% te laten staan? Ik hoor geen duidelijk verschil in geluid. Turbo boost staat trouwens uit...

Mijn voltage staat zo te zien op 1.2 (met dat intel programmaatje), kan ik deze verlagen, zoja is dit verstandig? Kan ik nog iets anders doen (geheugen 1:1 laten lopen bijvoorbeeld) om de temperaturen omlaag te helpen, of de processor zuiniger te laten lopen/langer mee te laten gaan?

vr. gr.
Nee is met een scythe mugen 2 ;) mag ook wel als je hoge overclock heb :) trouwens je kan hem altijd op 100% laten lopen hoor en met standaard koeler kan je hem wel op 3,2 ghz laten lopen. je kan proberen te undervolten maar waarom zou je de temperatuur van 66 graden onder gamen is niet zo erg kan die wel tegen.

• bvk
  • Nu online

bvk

Iamzero456 schreef op zaterdag 27 juni 2009 @ 20:19:
HT = off
TB = on

Idle = 37-40 graden
stressed = 58 - 61 graden

Getest met Orthos Prime 95 - 100% cpu belasting
en met Intel Burn test.
Dit zijn nu prima temps, zo heb ik ze ook. Maar heb je dit alleen bereikt met het uitschakelen van HT, of heb je nog meer gedaan dan dat?

Specs

• iamzero456
Ik heb HT uit en TB on... meer heb ik niet echt gedaan, voltages onveranderd als je dat bedoeld. Hij draait nu op
20 * 150 (dat is dan zonder de verhogende multiplier van TB) en dat zijn bijna dezelfde temps. Orthos Prime een halfuurtje op 100% (22x multi) aan laten staan en hij wordt 62-65 graden.

Mijn probleem (te lage fanspeed) is hierbij wel opgelost. Ik hoor nauwelijks verschil met 40% waar hij eerst op stond en met nu (100%). Wat mij betreft mag hier een slotje op, tenzij iemand anders nog wat te melden heeft ;)

Heel er bedankt voor de hulp allen!

[ Voor 3% gewijzigd door iamzero456 op 28-06-2009 11:41 ]

• MrHarry
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-05 11:37
had dat ook met mn stock cooler kreeg zelfs temps van 90 graden bij 100% load.
nu een cm dr op en is die lief 3x graden idle.
en 4x stressed
Pagina: 1