Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 13:20

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Ik wil graag mijn 2x16 LCD display (ARC-1000, display van mijn Areca RAID controller) met groene achtergrond vervangen door een display met een blauwe. Erg fout en overbodig, maar het ziet er niet uit naast de blauwe leds die de rest van mijn systeem heeft. Nu ben ik aardig aan het zoeken geweest, maar ik kom er niet uit.

Mijn opties lijken te zijn:
  1. Alleen het display vervangen: deze zit onder en boven vast met elk 4 gebogen lipjes. Ik kan niet vinden hoe de aansturing plaatsvind. Mogelijk via twee gesoldeerde pennen, maar dat vindt ik erg weinig.
  2. De hele LCD module met alles eromheen vervangen: ik heb behoorlijk wat gezocht op internet en kan bijna geen modules inclusief interface en knoppen vinden. Waarschijnlijk gebruik ik niet de juiste zoektermen/sites, maar ik weet niet waar ik wel op had moeten zoeken.
Mijn 2x16 display heeft vier knopjes eronder, en een acht pins interface met mijn raidcontroller. Deze interface lijkt de volgende definitie te hebben (het is een alles in een handleiding en niet altijd is duidelijk wat bij wat hoort): 1 +5V, 2 GND, 3 LCD Module Interrupt, 4 Protective Key, 5 LCD Module Serial Data, 6 Fault/activity clock, 7 Fault/activity Serial Data, 8 Module clock. Het lijkt een uitgebreider broertje van deze.

[ Voor 4% gewijzigd door Milmoor op 27-06-2009 15:38 ]

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Het displaytje zelf zit 'aangesloten' via van die rubber stripjes (LCD zebra strip heet het geloof ik)

Volgens mij moet je het display wel heel precies uitlijnen op die rubber stripjes, omdat je anders de verkeerde aansluitingen met elkaar verbind, waardoor het display niet goed werkt.

Waar je overigens ook op moet letten, is dat het huidige display geen custom characters gebruikt (logo'tjes o.i.d.) Het kan namelijk zijn dat je nieuwe schermpje dat niet heeft, en daardoor sommige dingen niet laat zien.

Volgens mij is het makkelijker om een los displaytje te bestellen, dan de hele module (inclusief display controller)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

is de achtergrond niet gewoon verlicht door een ledje? als het zo'n 2-glazen-plaatjes-met-een-laagje-grijs/zwart-lcd is, kun je waarschijnlijk zo de ledjes vervangen door blauwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
AlexanderB schreef op zaterdag 27 juni 2009 @ 17:40:
is de achtergrond niet gewoon verlicht door een ledje? als het zo'n 2-glazen-plaatjes-met-een-laagje-grijs/zwart-lcd is, kun je waarschijnlijk zo de ledjes vervangen door blauwe.
Je hebt ook verschillende types hé

Groene achtergrond, zwarte letters
Blauwe achtergrond, witte letters

En zo nog wel meer (weet ze niet allemaal uit m'n hoofd)

Alleen het LEDje verwisselen gaat dan niet helpen natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Het is zover ik kan nagaan puur een 2x16 karakterscherm waar tekst op getoond wordt. Vervangen van het display of puur de backlight lijkt het overzichtelijkst.
De voorgrondkleur maakt me niet zoveel uit, het gaat me om het achtergrondkleurtje. Die zebra strips doen waarschijnlijk puur de aansturing van de karakters. Ik verwacht dat de twee pinnen aan de zijkant voor de backlight zijn. Maar of dat een/meerdere ledjes zijn of wat anders, en of ze vervangbaar zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Achtergrond verlichting bij een LCD schermpje is vaak EL-folie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:35

ThaHandy

Discovery Channel

Meeste 2x16 displays werken via een Hitachi HD44780 controller. niet van toepassing dus
Dat is een los dislpay, verbonden met een andere PCB(ARC-1000) en die weer verbonden met de raid kaart)

Wat je kan doen is kijken of die ARC 1000 dat ook heeft en zoja een vergelijkbare lcd vinden
met oa. connector aan dezelfde kant. let wel op dat de pin out mogelijk anders kan zijn.

Hitachi HD44780 specs:
Pin Symbol Level  Description
1   Vss    0V     Supply Voltage for logic Ground
2   Vdd    5.0V   Supply Voltage for logic and LED backlight
3   Vo     (Variable) Operating voltage for LCD
4   RS     H/L    H:DATA, L: Instruction code
5   R/W    H/L    H: Read(MPU->Module) ; L: Write(MPU->Module)
6   E      H,H->L Chip enable signal
7   DB0    H/L    Data bit 0
8   DB1    H/L    Data bit 1
9   DB2    H/L    Data bit 2
10  DB3    H/L    Data bit 3
11  DB4    H/L    Data bit 4
12  DB5    H/L    Data bit 5
13  DB6    H/L    Data bit 6
14  DB7    H/L    Data bit 7

15  A/Vee         Power supply for backlight V+ / Negative Voltage Output
16  K             Power supply for backlight V

Afbeeldingslocatie: http://www.8051projects.net/lcd-interfacing/lcdpins.jpg

[ Voor 181% gewijzigd door ThaHandy op 28-06-2009 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo te lezen zit je LCD display op een print met meer functionaliteit (knopjes). Het is handig als je van de print een (of meerdere) foto(s) kunt maken. Als je geluk hebt is het een LCD met LED backlight, die zal niet gevoed worden door de metalen "lipjes" maar is vaak wel te herkennen aan een hogere behuizing. Aan 1 van de kopse kanten zijn mogelijk de pootjes van een led te zien. Als je pech hebt is het een EL backlight, die is welliswaar te vervangen maar persoonlijk zou ik daar niet aan beginnen, het is een bijzonder preciesie werkje waarbij de mogelijkheid bestaat dat je niet alleen je schermpje maar ook de functionaliteit van je front panel verliest.

Verder heb je schijnbaar een gedetailleerde handleiding, ik ken niet veel handleidingen waarin pin signalen staan beschreven. Afgaande op je beschrijving zou ik zeggen dat er een microcontroller op de frontpanel zit die de LCD aanstuurt en de knoppen afhandeld, ik zou er niet van uit gaan dat je een willekeurig andere front panel module met blauwe backlight kunt plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Drie plaatjes. Het gebrek aan scherpte ligt aan mij, niet aan de camera. Toch maar eens op zoek gaan naar een statief.De handleiding waaruit ik de pinouts heb is trouwens die van mijn Areca 1220 raid controller, dat soort handleidingen zijn vaak behoorlijk uitgebreid. Het display wordt hier met een flatcable op aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphere-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-08 19:53
Gebruik eens de macro stand van je fotocamera.
Waarschijnlijk zit de LCD controller onder de glob-top (dat ronde geval) dus daar zijn we niet zoveel mee verder.
Maak eens een duidelijkere foto van die chips aan de rechterkant zodat de typenummers iig beter leesbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Onder de stikker zit trouwens een tweede glob-top (grappige naam, kende ik niet). Ik zal de handleiding nakijken hoe ik de macro stand aanzet (hij is van mijn vriendin). Tot die tijd alvast de chipnummers:

grote chip:
cM78P447SAMJ-G
0603H BJC61G3
Merk ELAN

kleine chipje:
74HC14D
AU973 05
Un60538f
Het merk is niet leesbaar, het ziet er ongeveer uit als het Philips-schild

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die ELAN chip is inderdaad een microprocessor, het betreft hier geen standaard LCD module zoals ThaHandy beschrijft. Ik heb naar aanleiding van de foto's wel het vermoeden dat het een LCD met led backlight is. De led zit vermoedelijk aan de rechterkant van de display.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Als ik op internet zoek zijn er ontzettend veel varianten van 16x2 displays. Een fysiek compatible model vinden lijkt me uitdagend. Het is waarschijnlijk het makkelijkst om puur de led te vervangen. Bij deze lijkt er een blok aan de zijkant te zitten, maar dat is bij de mijne niet zo. De twee pootjes (bij D5) zitten hier onder het display. Als ik het display lossoldeer, heb ik dan een redelijk kans dat de led dan bereikbaar is? Of zit deze vaak ingegoten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Hij is uit elkaar. Er lijkt een soort "lichtbak" onder te zitten (SB185A-01). Ik verwacht dat hier allemaal SMD ledjes in zitten, maar heb deze nog niet geopend.
Bij het openen is een van de zebrastrippen licht naar buiten gekomen. Ik kon hem zo terug duwen, maar ben wel benieuwd of het straks nog werkt. Ik verwacht doordat het allemaal puur fysiek uitgelijnd moet zijn dat dit wel goed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:35

ThaHandy

Discovery Channel

messchien kan je dit toepassen: http://www.instructables.com/id/DIY-LCD-backlight/
of een andere soort LCD backlight papier die je op maar kan knippen (gezien @ sk,net, weet niet zeker)
of andere tweakers met ideën? :P

en om dat negatief effect te krijgen met je een polarisatiefilter gaan spelen zie:
Wikipedia: Liquid crystal display

[ Voor 4% gewijzigd door ThaHandy op 28-06-2009 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor je 'm openmaakt, ik ben wel benieuwd wat voor licht die "lichtbak" geeft? En het LCD glas, is dat gekleurd? Ik heb er hier namelijk eens een blauw lcd schermpje bijgepakt en heb eerlijk gezegd de indruk dat het niet de backlight is die voor de kleur zorgt maar het glas van het schermpje ... Dat begrijp ik niet helemaal want hoe is deze dan gemaakt:

Afbeeldingslocatie: http://i16.ebayimg.com/03/i/001/0b/7e/e874_1.JPG

Daar staat toch echt RGB led backlight??

Het is inderdaad belangrijk je zebra strips weer goed te krijgen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Te laat ;) De lichtbak bevat geen standaardledjes, maar metalige puntjes achter gaten in een wit folie. Heel erg plat allemaal. Het geheel is opgevuld met een doorzichtige silecone achtige substantie. Deze is bij het openen in twee stukken uit elkaar gegaan. Foto volgt, maar niet meer vandaag. Lijkt me verder niet zo'n probleem, de scheurlijn is straks toch niet zichtbaar.
Voor het testen qua kleur moet ik weten welke weerstand ik in serie moet opnemen. Het is erg lang geleden dat ik met led's gespeeld heb, maar dat weet ik nog.

<edit 1>Ik soldeer hem wel even terug, snel resultaat.</edit>

<edit 2>Even teruggeprikt: de lichtbak is hartstikke groen. De LCD zelf ziet er trouwens ook groen uit. Nu nog een compatible blauwe lichtbak vinden en kijken wat dat doet: vies blauw/groen, of mooi blauw. Ik zal hem eens achter een wit ledlampje houden, kijken wat dat doet.</edit>

<edit 3>Zowel voor een blauwe als een groene led gehouden: de LCD lijkt uit zichzelf wel wat kleur te hebben. Ik weet niet hoe het uitpakt als ik er egaal blauw achter weet te krijgen.</edit>

[ Voor 33% gewijzigd door Milmoor op 28-06-2009 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murphy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-09 09:15

Murphy

(2B||!2B)?

[grammar nazi break]
LCD = Liquid Crystal Display. Als je dus 'LCD display' zegt, zeg je eigenlijk 'Liquid Crystal Display display'.
[/grammar nazi break]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Je hebt gelijk :)
Ik heb de lichtbak vandaag vervangen door een die achter een blauwe LCD zat. Werkt perfect, wel opletten met kattenharen ;). Het is wit licht, de blauwe kleur had van de LCD moeten komen. Dit is echter al een grote vooruitgang. Als ik ooit een keer wat blauwe transparante folie vindt is dat eventueel alsnog te regelen.

Pagina: 1