Toon posts:

Electronica noob met vragen over AVR en aanverwanten.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb op school een blok les gehad met micro controllers en ik vond het best wel leuk nu wil ik graag thuis verder gaan met micro controllers en printplaatjes.
ik heb nu spullen nodig om op te starten kunnen jullie me hierbij helpen?

De lessen op school gingen met een pic16F877A en een easypic5, ik heb dus al enige kennis om zo'n chip te programmeren (duh ik volgt een Ti opleiding :P ) echter ik werkt thuis op Linux dus een easypic5 en een PIC zijn dan niet zo handig.(drivers en andere blablabla)

Wat heb ik al gedaan?
  • GOT doorzocht al aardig wat algemene antwoorden opgeleverd echter ik werk met Linux en daarop kon ik weinig vinden.
  • Google aan het werk gezet
Wat Weet ik nu van mijn zoektocht?
  • Ik wil met Atmel AVR gaan werken vanwege de support daarvoor in GCC en dus Linux
  • Weerstanden, condensatoren en overige zijn uitgezocht
    (mijn vader kan me daar desnoods bij helpen met het verder uitzoeken)
  • AVR's uitgekozen waarmee ik aan de gang ga.
Wat weet ik niet? (en hoop dat jullie mij ermee kunnen helpen)
  • Ik ben van plan om in het begin schakelingen te maken op een breadboard echter hoe moet ik het geheel gaan voeden? Ik dacht zelf aan een instelbare labvoeding is dit een goed idee of overkill?
  • Een programer. De AVR's moeten ook worden geprogrameerd.
    Ik vond bijvoorbeeld een AVR dragon voor 60 euro maar ook een lpt of RS323 programmer voor 12 euro wat is slim om mee te beginnen?
  • Ik wil misschien in de toekomst schakelingen ontwerpen ik heb gezocht en kwam uit op gEDA, is dat wat of zijn er betere makkelijkere EDA's?(voor Linux)
  • JTAG of ISP programmer? Welke van de twee en waarom? ik kom er maar niet achter welke van de twee voor mij beter zou uitkomen.....
Tips?
Hebben jullie nog tips om mee makkelijk op weg te helpen, ze zijn welkom!

Ik hoop dat jullie genoeg info hebben om mij te helpen als ik iets ben vergeten zeg het, ik zal er vast niet over nagedacht hebben!

Bij voorbaat dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

http://crew.tweakers.net/Atlas/atmel.jpg
Ik heb dit zelf in elkaar gebeund :)

Voeding is een LM7805, 1 Ampere bij 5 volt. Lijkt me genoeg om mee te beginnen.
Tja breadboard, ik moet ze niet. Ik pak liever een printje om ze zelf op te solderen en vanaf daar ermee aan de slag te gaan. Heb al vaak genoeg gehad dat het breadboard net geen goed contact maakte waardoor alles niet werkte, en ik maar zoeken......
En qua programmere is ISP op zich prima. Voor de programmer: http://www.circuitsonline.net/circuits/view/112

Zie ook: http://www.circuitsonline.net/artikelen/view/15

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:03

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Labvoeding kan maar is misschien een beetje overdreven.. een breadboard power supply kan ook

Je kan ook kijken naar een arduino, deze kan je kant en klaar via usb aansluiten en programmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Tips:
- Als je werkt op een breadbord is een voeding met kortsluitbeveiliging aan te raden.
dit is een niet al te duur stap model, maar ik heb er geen ervaring mee (1A is misschien ook beetje weinig)
daarachter (tussen voeding en breadbord een 7805 schakeling voor een stabiele voedingsspanning)
- Breadbord: eentje met dubbele voedingslijnen aan de zijkant (+ en gnd) is wel handig.
- Programmer: Als je werkt met een laptop kan je problemen krijgen met een rs232 variant.
LPT poorten zitten niet meer standaard op moederborden, maar daar zijn wel de meest eenvoudige ISP programmers voor te maken. (misschien een leuk projectje als je begint met electronica) en JTAG werkt niet op alle avr's.
- Bij onderdelen kan je alvast de 10K weerstandjes en de 100nF condensatoren opschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties tot zover!

Ik heb nog een LPT poort dus dat is het probleem niet en ik heb een aantal oplossingen voor het voeden van het geheel.

ik denk dat ik voor een labvoeding ga (niet te duur) ik wil later ook stappenmotoren e.d aansturen.
een simpele LPT of RS323 ISP programmer (mischien zelfbouw)

kortom ik denk dat ik wel genoeg weet om te prutsen.

p.s.

de 10K weerstandjes en de 100nF condensatoren zijn bij de onderdelen lijst bijgevoegd dank!
(ik was net bezig om onderdelen lijst te maken :D )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsvliet
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 03-10-2023
Ik ben een tijdje geleden ongeveer net zo begonnen als jij (ik doe ook TI).

Ik heb met de usbasp programmer goede ervaringen. Ook in combinatie met Linux (werkt met avrdude).
http://www.fischl.de/usbasp/
Je kunt deze programmer goedkoop via bijv. ebay krijgen.

Verder lopen er ook vaak acties op samenkopen.net. Hier kun je als je een paar weken geduld hebt goedkoop breadboardjes, weerstandjes, en AVR controllers kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb veel plezier van de USBtinyISP van Adafruit, mooi klein printje en net als de USBasp rechtstreeks op de USB poort aan te sluiten. Het makkelijkst is de complete kit inclusief (voorgeprogrammeerde) attiny en 12Mhz osc. (daar is lastig aan te komen). In de shop hebben zo voor 10$ ook een "Barebones" development board die ik zelf nooit heb gehad maar me wel handig lijkt.

Ik gebruik ook enkel linux, avr-gcc, avrdude makefiles en vi ... werkt prima.

Als je echter in system wilt debuggen zijn de duurdere programmers nodig, hoe/of dat samenwerkt met de linux tools weet ik niet.

Jammer genoeg wordt, zover ik weet, de Easy AVR5 nog niet ondersteund in linux, dat is wel een heel mooi experimenteer bordje ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ok ik denk dat ik weer vooruit kan ik ga achter zo'n usb programmer aan, dank voor de tip!

ik had ook naar de easyavr5 gekeken maar inderdaad windows only dus dikke vinger terug.
mocht ik debuggen echt nodig gaan vinden dan koop ik wel iets als een avr dragon.

Ben nu een lichtbak aan het maken (duur wel even :P) ik had toevallig een oude scanner en gezicht bruiner staan, dus ik ga daarmee morgen aan de slag.

Super dank voor alle reacties!!!!
Pagina: 1