Bij inschakelen receiver gaat tv ook aan

Pagina: 1
Acties:

• jesco_white
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:41
Heb sinds gisteren een Onkyo TX-SR507 aangesloten, op mijn LG lcd tv. Alles werkt op zich goed. Heb alleen een probleempje wanneer ik mijn receiver inschakel. Als ik bijvoorbeeld naar de radio wil luisteren en de receiver inschakel op "tuner" zet hij ook gelijk mijn tv aan. De receiver zit via HDMI aangesloten op mijn tv. Als ik tv of dvd wil gaan kijken is het wel makkelijk dat de tv aangaat, maar bij het luisteren van radio is het wel irritant als ik telkens de tv uit moet zetten. Iemand een idee? In de handleiding vind ik niet zoveel hierover. Wel over het bedienen van andere apparatuur met de afstandbediening, maar dan zou ik eerst een code in moeten voeren. Dat heb ik nog niet gedaan.

• Takkie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-06-2025
Als je de receiver aanzet, om naar de radio te luisteren, gebruik je dan ook de afstandbediening?
Het zou helpen als je van je tv ook een model op type kan aangeven.

Enige wat ik zo kan bedenken is dat er via de HDMI toch een signaal wordt doorgestuurd waarop jou TV reageerd door aan te gaan. Zou vast ergens ingesteld kunnen worden, het zij op de receiver of op de tv.

• jesco_white
takkie.com in "Bij inschakelen receiver gaat tv ook aan"
Ja dan gebruik ik de afstandbediening. De tv is een 37LF66. Ik denk ook dat het daar mee te maken heeft, de tv reageert op het binnenkomen van hdmi signaal denk ik.

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

Dan staat waarschijnlijk hdmi cec aan in je receiver.
als je dan je ab gebruikt gaat dus ook je tv aan, maar volgens mij kan je die niet apart instellen.
dus of aan (gaat je tv ook aan als je de reciever aanzet met de ab) of uit (moet je zelf ook je tv aanzetten als je tv/dvd wil kijken).

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• jesco_white
Ik zie nu ook dat de tv ook aangaat als ik van ingangsbron wissel op de receiver. Als ik bijv. van tuner naar tv schakel, of andersom. Dus stel dat ik tv kijk, en de receiver op tv audio staat, en ik wil radio gaan luisteren, dan zet ik de tv uit en schakel ik de receiver naar tuner. Op dat moment gaat de tv dan weer aan.

• jesco_white
chucky666 schreef op zaterdag 27 juni 2009 @ 11:22:
Dan staat waarschijnlijk hdmi cec aan in je receiver.
als je dan je ab gebruikt gaat dus ook je tv aan, maar volgens mij kan je die niet apart instellen.
dus of aan (gaat je tv ook aan als je de reciever aanzet met de ab) of uit (moet je zelf ook je tv aanzetten als je tv/dvd wil kijken).
Ok bedankt, ik ga eens zoeken of ik zoiets kan vinden op mijn receiver. Zet tv dan liever handmatig uit en aan.

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

jesco_white schreef op zaterdag 27 juni 2009 @ 11:24:
[...]

Ok bedankt, ik ga eens zoeken of ik zoiets kan vinden op mijn receiver. Zet tv dan liever handmatig uit en aan.
wist het eerst ook niet maar kwam er ook achter toen ik me philips dvp3360/12 aansloot op me tv, vond het irritant dus heb het uitgezet in het menu.

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:17

r0b

jesco_white schreef op zaterdag 27 juni 2009 @ 11:24:
[...]

Kijk ook even in je TV; bij mijn Samsung 40A557 heet het Anynet, maar bij een LG is het Simplink meen ik.
Zie ook hier: Wikipedia: HDMI
Consumer Electronics Control

Consumer Electronics Control (CEC) wiring is mandatory although implementation of CEC in a product is optional.[83] CEC uses the industry standard AV Link protocol, is used for remote control functions, is a one-wire bidirectional serial bus, and was defined in HDMI Specification 1.0 and updated in HDMI 1.2, HDMI 1.2a, and HDMI 1.3a (added timer and audio commands).[84][85][86][87] The CEC feature is used to allow the user to command and control multiple CEC-enabled boxes with one remote control and for individual CEC-enabled devices to command and control each other without user intervention.[85]

Alternative names for CEC are Anynet (Samsung), Aquos Link (Sharp), BRAVIA Theatre Sync (Sony), Kuro Link (Pioneer), CE-Link and Regza Link (Toshiba), RIHD (Remote Interactive over HDMI) (Onkyo), Simplink (LG), HDAVI Control, EZ-Sync and VIERA Link (Panasonic), EasyLink (Philips), and NetCommand for HDMI (Mitsubishi).
* r0b vindt het opzich best handig; DVD-speler aan = TV aan, TV switched automatisch naar goede kanaal, en zodra ik de TV uitzet gaat de DVD-speler ook uit :)

• jesco_white
Ok op mijn receiver heet het RIHD zo te zien, maar deze is al uitgeschakeld. Op mijn tv heet het SIMPLINK zo te zien, en deze stond aan. Ik heb deze uitgezet en de boel van de spanning gehaald en weer aangesloten. (Stond in handleiding van receiver). Helaas gaat de tv nog steeds aan zodra ik de receiver inschakel. Ook als de radio al speelt en ik druk op setup op de ab om in de setup te komen van receiver, gaat de tv al aan. Ik zoek nog wel even verder..

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Het heeft verschillende namen, een andere is Active Control (gebruikt door Sony).

Kan het niet dat de I/O-knop van de afstandsbediening van je receiver hetzelfde signaal geeft als die van je TV? Controleer dat eens door de stekker van je receiver eruit te trekken.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• jesco_white
CodeCaster schreef op zaterdag 27 juni 2009 @ 11:48:
Het heeft verschillende namen, een andere is Active Control (gebruikt door Sony).

Kan het niet dat de I/O-knop van de afstandsbediening van je receiver hetzelfde signaal geeft als die van je TV? Controleer dat eens door de stekker van je receiver eruit te trekken.
Inderdaad, als ik de stekker van de receiver eruit zet gaat de tv ook aan met de ab van de receiver..

Hopelijk kan ik e.e.a. oplossen met de universele harmony ab van logitech.

Balen

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:11
jesco_white schreef op zaterdag 27 juni 2009 @ 11:55:
[...]

Inderdaad, als ik de stekker van de receiver eruit zet gaat de tv ook aan met de ab van de receiver..

Hopelijk kan ik e.e.a. oplossen met de universele harmony ab van logitech.
Ik verwacht dat dat geen verschil maakt: de apparatuur reageert simpelweg op dezelfde infrarood-signalen, die Harmony zendt exact dezelfde signalen uit.

• M@NIC
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-01 11:29
Ik had hetzelfde met die versterker en mijn panasonic plasma.
Tis een instelling die je onder het HDMI menu kunt aanpassen op je versterker. :)

• strikepro
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 29-01-2023
probeer anders een om de afstandsbediening op een ander infrarood signaal te zetten. (blz. 82 in handleiding).
dan zou je tv als het goed is niet meer moeten reageren op je ab.

als dat lukt zet je het ir signaal gewoon weer op die van je tv. (als het goed is heb je een boekje met allemaal ir frequentie's).

als dat allemaal lukt dan kan je op je ab de toetsen "tv" of "receiver" gebruiken om alles te bedienen.

Succes !

• jesco_white
strikepro schreef op zaterdag 27 juni 2009 @ 18:22:
probeer anders een om de afstandsbediening op een ander infrarood signaal te zetten. (blz. 82 in handleiding).
dan zou je tv als het goed is niet meer moeten reageren op je ab.

als dat lukt zet je het ir signaal gewoon weer op die van je tv. (als het goed is heb je een boekje met allemaal ir frequentie's).

als dat allemaal lukt dan kan je op je ab de toetsen "tv" of "receiver" gebruiken om alles te bedienen.

Succes !
Bedankt voor de tip. Ik heb zojuist de juiste tv code gevonden om in de afstandbediening van de receiver te zetten. Als ik nu via de ab de mode "tv" kies, kan ik inderdaad de tv bedienen. Maar als de tv uitstaat, en ik zet de receiver aan, via remote mode "receiver" en dan de aan/uit knop indruk, gaat mijn tv nog steeds aan.. Blijkbaar is het aan/uit signaal van de receiver ten allen tijde gelijk aan het aan-signaal van mijn tv. Ook als ik de verdere functies van de tv via een code onder de remote mode "tv" zet. Het is ook alleen maar het aan-signaal dat mijn tv opvangt. Als ik de receiver weer uitzet met de ab blijft de tv gewoon aanstaan, dus dan krijgt hij niet het signaal om uit te gaan.

• strikepro
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 29-01-2023
vreemd zeg,

dus tv ctrl staat uit ? (blz 74-75)
en hdmi ctrl ? (74-75)

anders kan je ook nog de remote id veranderen, dit staat ook op pagina 74.

anders zou ik het niet weten..

• jesco_white
strikepro schreef op zaterdag 27 juni 2009 @ 20:22:
vreemd zeg,

dus tv ctrl staat uit ? (blz 74-75)
en hdmi ctrl ? (74-75)

anders kan je ook nog de remote id veranderen, dit staat ook op pagina 74.

anders zou ik het niet weten..
Ja, tv-ctrl staat uit. Sterker nog, als hdmi ctrl uit staat (zoals in mijn geval) staat tv ctrl automatisch al uit. Die wordt dan niet zichtbaar in het menu. Zodra ik hdmi ctrl aanzet, komt ook de mogelijkheid voor tv ctrl pas in beeld. Ook als ik hdmi ctrl aanzet en tv ctrl uit heb ik het probleem.

Heb net geprobeert om de id's te veranderen. Op alle drie de id's blijft de tv aangaan helaas. In ieder geval erg bedankt voor je tijd en hulp die je geeft. Gelukkig werkt alles wel redelijk ok met de harmony ab, heb alleen die van de tv ernaast liggen om de tv apart uit te zetten indien nodig. Twee ab's is nog altijd beter als 5. (humax decoder + dvd speler + receiver + conceptronic mediaplayer + tv)
Pagina: 1