Front usb connector wijkt af, hoe de pins bepalen?

Pagina: 1
Acties:

• marko77
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-05-2025
Ik heb hier een kast van een oude HP waar ik een nieuw mobo (Asus M2A-MX) in heb gezet.
Dit werkt allemaal goed, behalve de front usb van de oude case, de connector hiervan wijkt af van de USB aansluitingen op het nieuwe bord.

Ik heb het oorspronkelijke mobo nog en heb hiervan de manuals e.d. opgezocht, daar kan ik echter geen layout vinden van de FUSB connector. Sterker nog, in de manual ontbreekt de FUSB op de layout van het bord.

Ik heb zo'n vermoeden dat dit wellicht custom built is, alhoewel in de specs wel e.e.a. staat over reserver usb voor front.

Complete originele PC (die case is het dus):
http://support.packardbel...&pi=platform_eMove_iMedia

Mobo:
http://uk.ts.fujitsu.com/...rostar/ms6323/ms-6323.htm

Ik ben al een uurtje aan het googlen en het lijkt wel alsof de info die ik zoek er simpelweg niet is :(

Is er een verantwoorde manier om die alsnog werkend te krijgen (i.e. dus zonder risico om je mobo te fryen met een verkeerde connectie van FUSB) ?

Mijn rig

• cjdijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-04 09:48

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Ik heb dat probleem ook wel eens. Wat ik zelf altijd doe, is gewoon de boel aansluiten, en dan met een voltmeter gaan meten of de "massa" en "+5 Volt" kloppen. Dat zijn de buitenste 2 pootjes. Dit vergelijk ik met een usb aansluiting van een werkende pc. "Massa" moet 0 ohm weerstand hebben met de behuizing (stel de meter in op weerstands meting). "+5 Volt" moet 5 volt t.o.v. van massa zijn (stel de meter in op spannings meting). Let wel op dat je geen sluiting maakt bij het meten.

De overige 2 middelste pootjes kun je niet doormeten, maar het kan ook geen kwaad als die verkeerdom zitten. Dat zijn usb-signaaldraden. Volgens mij werkt een aangesloten apparaat dan gewoonweg niet, maar het aangesloten apparaat of moederbord kan niet stuk gaan als die 2 middelste verkeerdom zitten.

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

• Keesk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-05 18:31
http://www.usbman.com/Gui...rboard_cable_assembly.htm

Misschien heb je hier iets aan ?

Zoek anders eens op Google naar usb pin layout.

[ Voor 20% gewijzigd door Keesk op 27-06-2009 10:43 ]

• marko77
cjdijk schreef op zaterdag 27 juni 2009 @ 10:38:
Ik heb dat probleem ook wel eens. Wat ik zelf altijd doe, is gewoon de boel aansluiten, en dan met een voltmeter gaan meten of de "massa" en "+5 Volt" kloppen. Dat zijn de buitenste 2 pootjes. Dit vergelijk ik met een usb aansluiting van een werkende pc. "Massa" moet 0 ohm weerstand hebben met de behuizing (stel de meter in op weerstands meting). "+5 Volt" moet 5 volt t.o.v. van massa zijn (stel de meter in op spannings meting). Let wel op dat je geen sluiting maakt bij het meten.

De overige 2 middelste pootjes kun je niet doormeten, maar het kan ook geen kwaad als die verkeerdom zitten. Dat zijn usb-signaaldraden. Volgens mij werkt een aangesloten apparaat dan gewoonweg niet, maar het aangesloten apparaat of moederbord kan niet stuk gaan als die 2 middelste verkeerdom zitten.
Je bedoelt aansluiten van de hub zonder apparaten er aan?
De voltmeter optie zou voor mij de 'last resort' zijn, aangezien ik die zelf niet heb ;) Een beetje knappe documentatie leek me makkelijker

Mijn rig

• cjdijk

cjdijk

marko77 schreef op zaterdag 27 juni 2009 @ 10:49:
[...]

Je bedoelt aansluiten van de hub zonder apparaten er aan?
De voltmeter optie zou voor mij de 'last resort' zijn, aangezien ik die zelf niet heb ;) Een beetje knappe documentatie leek me makkelijker
hub? Ja ik bedoel de front usb connectors aansluiten op je moederbord, zonder een usb-apparaat erin te steken. Het aansluiten van een usb-apparaat zonder eerst te meten met een multimeter zal waarschijnlijk een defecte usb aansluiting en/of defect usb-apparaat tot gevolg hebben.

• marko77
hub/front panel, dat bedoel ik idd :)
Ik zal even een meter regelen en de boel doormeten en kijken of we er uit komen.

Ik post mijn bevindingen nog wel

Mijn rig

• Wokkels
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19-05 05:05

Wokkels

Het lekkerste zoutje

Aan de manual van je nieuwe moederbord te zien (pagina 32) moet de kleurcode van de bekabeling er zo uitzien:
Afbeeldingslocatie: http://www.usbman.com/Guides/C2.GIF
Die 'black' rechtsonder mag je wegdenken ;) Pas de boel eventueel zo aan dat het deze layout heeft, dan zou het moeten werken :)

Geen garanties, want als je het verkeerd doet gaat de boel kapot uiteraard :)

Dat doormeten wat cjdijk bedoelt kan uiteraard ook, maar dan zonder(!!) HUB eraan! Die is ook al in staat om de boel te slopen als het verkeerd zit aangesloten. Je meet dus gewoon in het aansluitinkje.

[ Voor 7% gewijzigd door Wokkels op 27-06-2009 11:44 ]

Permanent wintericon!

• cjdijk

cjdijk

Wokkels schreef op zaterdag 27 juni 2009 @ 11:43:
Dat doormeten wat cjdijk bedoelt kan uiteraard ook, maar dan zonder(!!) HUB eraan! Die is ook al in staat om de boel te slopen als het verkeerd zit aangesloten. Je meet dus gewoon in het aansluitinkje.
Het zou kunnen dat de massa van die frontconnctor is doorverbonden met de behuizing, dus inderdaad beter om direct op je moederbord te meten, zonder die frontconnector aan te sluiten.

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Heb je geen batterij en een lampje op lage spanning?

Dan doe je het zo: Je zoekt de pinout van een usb op. Je neemt je batterijeen lampje en wat kabels. En je gaat nameten welke kabel wat is.

vb massa:
Je legt 1 kabel aande massa en de andere kant aan de - het lampje. Je gaat van de + het lampje naar de + van de batterij en van de - van de batterij ga je naar de kabels van de poort. Zo ga je elke kabel van je poort af tot het lampje gaat branden. Die kabel waarbij het lampje brand markeer je als massa.

En dat doe je voor elke aansluiting op de usb poort.

LET OP: De usbpoort natuurlijk nergens op het moederbord aansluiten als je dit bezig bent!!

1.5V AA of AAA batterij en een led lampje of een 6V lampje. Het maakt niet uit dat er maar 1.5V op een 6V lampje staat, als het een zichtbaar verschil is als het oplicht is het voldoende.

[ Voor 12% gewijzigd door kluyze op 27-06-2009 13:35 ]

• marko77
Wokkels schreef op zaterdag 27 juni 2009 @ 11:43:
Aan de manual van je nieuwe moederbord te zien (pagina 32) moet de kleurcode van de bekabeling er zo uitzien:
[afbeelding]
Die 'black' rechtsonder mag je wegdenken ;) Pas de boel eventueel zo aan dat het deze layout heeft, dan zou het moeten werken :)

Geen garanties, want als je het verkeerd doet gaat de boel kapot uiteraard :)

Die manual en specs had ik idd al ;)

vwb het doormeten op de aansluiting, dat snap ik niet helemaal, ik moet de front panel connector toch aansluiten om er achter te komen welke pins waar uit komen? Dat is juist iets dat ik nu niet weet.

[ Voor 12% gewijzigd door marko77 op 27-06-2009 14:56 ]

Mijn rig

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Dat ligt eraan hoe je die doormeet... Als je gaat kijken welke kabel wat is dan kun je die het beste van het moederbord afhouden. Als je spanning gaat meten dan moet je die op het moederbord aansluiten.

Wat ik vertelde van dat lampje is ter vervanging van een voltmeter. Je gaat dan kijken welke aansluiting aan de kabel aan ene kant uitkomt aan welke aansluiting op de poort zelf. Zo kan je massa; Vdd, Data+ en data- bepalen op de connector aan de case en kan je die op de juiste manier aansluiten op het moederbord adhv je handleiding.

• cjdijk

cjdijk

marko77 schreef op zaterdag 27 juni 2009 @ 14:53:
[...]

Die manual en specs had ik idd al ;)

vwb het doormeten op de aansluiting, dat snap ik niet helemaal, ik moet de front panel connector toch aansluiten om er achter te komen welke pins waar uit komen? Dat is juist iets dat ik nu niet weet.
Zonder meter wordt dat lastig. En met zo'n batterijtje en lampje zoals iemand anders beschrijft zie ik ook niet zitten. Toch maar even een meter gaan halen. Desnoods zo'n goedkope van 5 euro bij Conrad. http://shop.conrad.nl/ele...ge-multimeter/120460.html Die voldoet ook prima voor dit doel.

Alvast de werkwijze. Voor het geval je niet weet hoe je moet meten.

1. Zet de meter op weerstand. Computer mag uitstaan. Houd de zwarte pen op je kast, meet welke van de 4 pootjes geen weerstand (0 Ohm) is, dat is de massa, hier moet de zwarte kabel op.

2. Zet de meter op gelijkspanning. Computer moet aanstaan. Houd de zwarte pen op je kast, meet welke van de 4 pootjes 5 Volt geeft, dat is de +5V, hier moet de rode kabel op.

De overige 2 draden (wit en groen) sluit je tussen die zwarte en rode aan, meestal zit die witte naast de rode en die groene naast die zwarte.

[ Voor 28% gewijzigd door cjdijk op 28-06-2009 07:31 ]

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Je kan toch ook gewoon de weerstand meten tussen de pinnetjes van je front USB poort en de kabeltjes van de aansluiting? Je weet dat een USB poort de volgende pinnen heeft:
Afbeeldingslocatie: http://www.berklix.com/~jhs/txt/usb/usb_skta.gif

Als de weerstand tussen één van die pinnen en één van de kabeltjes 0 of heel laag is, dan weet je waarvoor dat kabeltje dient.

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

cjdijk schreef op zaterdag 27 juni 2009 @ 10:38:

Waarom moeilijk doen, je pakt pin layout erbij, je kijkt wel kleuren er op wel pin van de usb connector is aangesloten en je verzetten de pinnetjes in het blokje, wat een omweg neem jij zeg. :P

• marko77
Normaal gesproken kan dat, echter in dit geval weet ik dus _niet_ wat de draadjes in het blok zijn, aangezien het een custom front connector betreft. Die gegevens mis ik dus :)
Ik heb het reeds opgelost door een pci usb geval te modden, die heb ik naar voren geroute.

Het is niet de mooiste oplossing, maar het werkt.

Mijn rig

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:12
Admiral Freebee schreef op zondag 28 juni 2009 @ 10:11:
Je kan toch ook gewoon de weerstand meten tussen de pinnetjes van je front USB poort en de kabeltjes van de aansluiting? Je weet dat een USB poort de volgende pinnen heeft:
[afbeelding]

Als de weerstand tussen één van die pinnen en één van de kabeltjes 0 of heel laag is, dan weet je waarvoor dat kabeltje dient.
Inderdaad, dit is verreweg de makkelijkste manier! Voor de mensen die zeggen 'kijk naar de kleuren'. Custom aansluitingen in merk-pcs hebben meestal helemaal geen kleuren, of niet de correcte

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Makkelijk schreef op zondag 28 juni 2009 @ 15:07:
[...]

Inderdaad, dit is verreweg de makkelijkste manier! Voor de mensen die zeggen 'kijk naar de kleuren'. Custom aansluitingen in merk-pcs hebben meestal helemaal geen kleuren, of niet de correcte
Je weet toch de pinnen van de usb connector, kijk aan de achterkant welke kleur op welke pin zit aangesloten of je volgt het draadje naar het headerblokje. Dus niet het blokje die op het moederbord gaat (header), maar de achterkant van de usb connector, en dan weet je precies wel kabeltje op wel pinnetje van de usb zit aangesloten, je weet dan welke data zijn en welke grond en plus. Is dan kwestie van pinnetjes eruit wippen en goed terug plaatsen

Afbeeldingslocatie: http://www.berklix.com/~jhs/txt/usb/usb_skta.gif

Je weet met dit simpele plaatje welke kabel data zijn en welke grond en plus, is dus kwestei van aan de achterkant kijken welk kabetje op wel pinnetje is gesoldeerd. :)

Heb dit in het verleden heel vaak gedaan, zijn zoveel kasten van pc bouwers die niet standaard zijn, en in het begin van usb was dat na mijn idee veel vaker het geval.

En doormeten kan je ook zonder de usb aan te sluiten gewoon meten welke kabel op welke pin van de usb zit aangesloten, mocht er geen gekleurde kabels zijn gebruikt en de kabels niet los te volgen zijn naar de header stekker, dan weet je ook wat data lijnen zijn en welke grond en Plus.

Zo moeilijk is dit toch niet, usb kant van de kabel is altijd gelijk dus mooi uitgangspunt,

[ Voor 28% gewijzigd door mad_max234 op 29-06-2009 04:19 ]

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:23
Makkelijk schreef op zondag 28 juni 2009 @ 15:07:
[...]
Bij custom front panels kan je gewoon op de print van je frontpanel kijken. Daar staat meestal naast elk kabeltje wat voor signaal er wordt weggestuurd. Kleurtjes volgen naar de connector en je weet de volgorde aldaar. Verder kan je dat ook gewoon door meten :)

Voor mobo was bij mij vooralsnog de handleiding elke keer toereikend. Maar zals bovenstaand is aangegeven kan je ook dat doormeten.

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

• Swaptor
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-02 22:21

Swaptor

Java Apprentice

offtopic:
Je noemt de pc in je TS een oude HP, maar je geeft de manual van een PB ;)

Ontdek mij!
Proud NGS member
Stats-mod & forum-dude

Pagina: 1