Oracle 10 G database op PC is niet meer bereikbaar

Pagina: 1
Acties:

• Toad
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-01 12:17
Ik heb op mijn PC met Winxp pro sp3 in mei van dit jaar Oracle 10g geïnstalleerd. Tot vandaag ging alles goed, maar als ik nu met sqlplus wil aanloggen als system dan krijg ik de melding: "ORA-12170: TNS: Timeout van de verbinding".

Lijkt er dus op dat de listener niet is gestart. Ik ben gaan kijken bij de services en zie dat de service "OracleOraDb10g_home1TNSListener" die normaal automatisch start niet is gestart. Als ik hem probeer op te starten dan krijg ik de melding: "De OracleOraDb10g_home1TNSlistener-service op Lokale computer is opgestart en is daarna gestopt. Sommige services stoppen automatisch als ze niets te doen hebben, bijvoorbeeld de Perfomance Logs and Alerts-service"

In de logboeken van Windows zie ik staan:

Type gebeurtenis: Fout
Bron van gebeurtenis: OracleDBConsoleghs
Categorie van gebeurtenis: Schijf
Gebeurtenis-ID: 4
Datum: 26-6-2009
Tijd: 21:32:25
Gebruiker: n.v.t.
Computer: INTEL6750
Beschrijving:
Agent process exited abnormally during initialization.

Aan het einde van de Oracle alert log file staat:

Starting background process QMNC
QMNC started with pid=18, OS id=4072
Fri Jun 26 21:27:30 2009
Completed: alter database open
Fri Jun 26 21:27:32 2009
db_recovery_file_dest_size of 2048 MB is 0.00% used. This is a
user-specified limit on the amount of space that will be used by this
database for recovery-related files, and does not reflect the amount of
space available in the underlying filesystem or ASM diskgroup.

Is er hier een Oracle dba-er die hier wat mee kan?

• J-M-J
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 25-11-2025

J-M-J

Broemmmm....

Hmm, zonder verdere logging (de logging uit de alertlog geeft de standaard meldingen van het starten van een 10g database aan) is het een beetje lastig om hier een uitspraak over te doen.

De foutmelding uit de eventviewer kan iets te maken hebben met het niet kunnen starten van de DBConsole (de webbased admin tool van de database) wat ook weer te maken kan hebben dat de listener niet gestart is.

Probeer eens in een dos-box het commando "lsnrctl start" en kijk of je een duidelijke foutmelding krijgt (wel even zorgen dat je ORACLE_HOME/bin in je path staat).

Als je absoluut zeker weet dat je niks verandert hebt (firewall, software installaties, etc) dan zou je winsock catalog ook nog een probleem kunnen zijn (vaker meegemaakt op windows).
Resetten daarvan (kan verder geen kwaad, moet wel herstarten): in dos-box "netsh winsock reset catalog"

Post, als geen van beiden helpt, je listener.ora en sqlnet.ora eens (beide te vinden in je ORACLE_HOME/network/admin directory).

Smart is when you believe only half of what you hear. Brilliant is when you know which half to believe.

• Toad
J-M-J schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 22:19:
Hmm, zonder verdere logging (de logging uit de alertlog geeft de standaard meldingen van het starten van een 10g database aan) is het een beetje lastig om hier een uitspraak over te doen.

De foutmelding uit de eventviewer kan iets te maken hebben met het niet kunnen starten van de DBConsole (de webbased admin tool van de database) wat ook weer te maken kan hebben dat de listener niet gestart is.

Probeer eens in een dos-box het commando "lsnrctl start" en kijk of je een duidelijke foutmelding krijgt (wel even zorgen dat je ORACLE_HOME/bin in je path staat).

Als je absoluut zeker weet dat je niks verandert hebt (firewall, software installaties, etc) dan zou je winsock catalog ook nog een probleem kunnen zijn (vaker meegemaakt op windows).
Resetten daarvan (kan verder geen kwaad, moet wel herstarten): in dos-box "netsh winsock reset catalog"

Post, als geen van beiden helpt, je listener.ora en sqlnet.ora eens (beide te vinden in je ORACLE_HOME/network/admin directory).
lsnrctl.exe start levert:

Fout bij luisteren op: <DESCRIPTION=(ADRESS=(PROTOCOL=TCP)(HOST=192.168.1.34)(PORT=1521)))
TNS-12545: verbinding is mislukt omdat bestemmingshost of object niet bestaat.
TNS-12560: TNS: fout bij protocoladapte.
TNS-00515: Verbinding is mislukt omdat bestemmingshost of object niet bestaat.

32-bit Windows Error: 49 : Unkown error

Listerner kon niet worden gestart. Zie bovenstaande meldingen..

Winsock catalog gereset en PC opnieuw opgestart: helaas geen effect.

listener.ora
# listener.ora Network Configuration File: C:\oracle\product\10.2.0\db_1\network\admin\listener.ora
# Generated by Oracle configuration tools.

SID_LIST_LISTENER =
(SID_LIST =
(SID_DESC =
(SID_NAME = PLSExtProc)
(ORACLE_HOME = C:\oracle\product\10.2.0\db_1)
(PROGRAM = extproc)
)
)

LISTENER =
(DESCRIPTION_LIST =
(DESCRIPTION =
(ADDRESS = (PROTOCOL = IPC)(KEY = EXTPROC1))
(ADDRESS = (PROTOCOL = TCP)(HOST = 192.168.1.34)(PORT = 1521))
)
)

sqlnet.ora
# sqlnet.ora Network Configuration File: C:\oracle\product\10.2.0\db_1\network\admin\sqlnet.ora
# Generated by Oracle configuration tools.

# This file is actually generated by netca. But if customers choose to
# install "Software Only", this file wont exist and without the native
# authentication, they will not be able to connect to the database on NT.

SQLNET.AUTHENTICATION_SERVICES= (NTS)

NAMES.DIRECTORY_PATH= (TNSNAMES, EZCONNECT)

Ik heb recent niks geïnstalleerd of veranderingen aangebracht aan instellingen.

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:24

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Klopt het IP adres nog (192.168.1.34? ). Als het een lokale database betreft dan kan je hem ook naar 127.0.0.1 zetten.

Nog beter is het om een loopback ( Microsoft loopback ) adapter te installeren en bijvoorbeeld als ip 10.10.10.10 te geven. Daarna geef je in je hosts file een fully qualified hostname op voor dit ipadres. Dan is je database altijd bereikaar via een vast IP en werkt je DB Admin console ook altijd.

Verder kan je nog proberen een lsnrctl status. Dan krijg je informatie over je listener process.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• J-M-J

J-M-J

Broemmmm....

Wat flitspaal.nl zegt. ;)

Probeer het eerst eens met 127.0.0.1 in je listener.ora te plaatsen en daarna (als het dan wel werkt) de loopback adapter te gebruiken.

Smart is when you believe only half of what you hear. Brilliant is when you know which half to believe.

• joppybt
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:51
Wat J-M-J zegt. ;)

Of zet gewoon je computernaam in plaats van IP-adres in listener.ora, dat heeft mij ook wel een paar keer gered.

Kijk ook in de 10.2.0\db_1 folder of er een subfolder staat 192.168.1.34_<dbname> met daaronder een folder sysman en een bestand emctl.pid. Dat betekent dat je Enterprise Manager hard gekoppeld is aan dit IP-adres. Dat heb ik in het verleden niet zonder her-installatie weten recht te breien.

• Toad
flitspaal.nl schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 23:01:
Klopt het IP adres nog (192.168.1.34? ). Als het een lokale database betreft dan kan je hem ook naar 127.0.0.1 zetten.

Nog beter is het om een loopback ( Microsoft loopback ) adapter te installeren en bijvoorbeeld als ip 10.10.10.10 te geven. Daarna geef je in je hosts file een fully qualified hostname op voor dit ipadres. Dan is je database altijd bereikaar via een vast IP en werkt je DB Admin console ook altijd.

Verder kan je nog proberen een lsnrctl status. Dan krijg je informatie over je listener process.
Het ip adres was inderdaad veranderd in 192.168.1.35. Heb dit veranderd en nu kan de listener wel opstarten met lsnrctl.exe startup. Heb het uiteindelijk veranderd in 127.0.0.1 en de listener loopt nu. Heb het in de tsnsnames.ora ook op 127.0.0.1, mag dat?

Als ik nu lsnrctl.exe status geef dan ziet het er wel goed uit, maar ik zie wel staan:
Service "PLSExtProc heeft 1 instance
Instance "PLSExtProc", toestand UNKOWN, heeft 1 handler(s) voor deze service.

Het slechte nieuws: ik kom met sqlplus nog steeds niet aangelogd op de database. Als ik als system wil aanloggen op mijn database met de naam GHS dan krijg ik:

ORA-12514: TNS: de service die in de verbindingsdescriptor is aangevraagd is niet bekend bij de listener.

Mijn database heet GHS en als ik doe ping GHS(in dos box) dan krijg ik de melding:
Ping-aanvraag kan host ghs niet vinden. Controleer de naam en probeer opnieuw.

Iemand nog suggesties?

• Toad
joppybt schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 23:18:
Wat J-M-J zegt. ;)

Of zet gewoon je computernaam in plaats van IP-adres in listener.ora, dat heeft mij ook wel een paar keer gered.

Kijk ook in de 10.2.0\db_1 folder of er een subfolder staat 192.168.1.34_<dbname> met daaronder een folder sysman en een bestand emctl.pid. Dat betekent dat je Enterprise Manager hard gekoppeld is aan dit IP-adres. Dat heb ik in het verleden niet zonder her-installatie weten recht te breien.
Bestand emctl.pid bestaat inderdaad en bevat alleen het getal 3360.

• J-M-J

J-M-J

Broemmmm....

Kan even duren voordat je database zich bij de listener heeft aangemeld.
Je zou je database een keer kunnen herstarten.

Je kan de database niet pingen. Wat wel kan is tnspingen ;)

Als je "tnsping GHS" uitvoert zou je, mits de database aangemeld is bij de listener, een OK terug moeten krijgen.

• Toad
Vreemd: als ik sqlplus als system opstart zonder database(GHS) kom ik gewoon in de database.

Ook TOAD 9.1 doet het nu ook!

Ik heb de listener en tnsname de computernaam gezet i.p.v. 127.0.0.1

Bedankt jullie alledrie!

• Toad
J-M-J schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 23:51:
Kan even duren voordat je database zich bij de listener heeft aangemeld.
Je zou je database een keer kunnen herstarten.

Je kan de database niet pingen. Wat wel kan is tnspingen ;)

Als je "tnsping GHS" uitvoert zou je, mits de database aangemeld is bij de listener, een OK terug moeten krijgen.
Je hebt helemaal gelijk: tnsping ghs werkt!

Bedankt!

• J-M-J

J-M-J

Broemmmm....

Nog even voor je DBConsole problemen:

Je kan eens proberen om in een dos-box de volgende commando's uit te voeren en de gevraagde info in te voeren:

set oracle_sid=GHS
emctl stop dbconsole
emca -repos recreate
emca -deconfig dbcontrol db
emca -config dbcontrol db

Enne graag gedaan :)

[ Voor 4% gewijzigd door J-M-J op 26-06-2009 23:57 ]

• J-M-J

J-M-J

Broemmmm....

Toad schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 23:54:
Vreemd: als ik sqlplus als system opstart zonder database(GHS) kom ik gewoon in de database.

[...]
Dat komt omdat je dan buiten de listener om connect aan je database. Dat heet een beqeath connectie.

• Toad
J-M-J schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 23:57:
Nog even voor je DBConsole problemen:

Je kan eens proberen om in een dos-box de volgende commando's uit te voeren en de gevraagde info in te voeren:

set oracle_sid=GHS
emctl stop dbconsole
emca -repos recreate
emca -deconfig dbcontrol db
emca -config dbcontrol db

Enne graag gedaan :)
emctl stop dbconsole geeft:

OC4J Configuration issue. C:\oracle\product\10.2.0\db_1/oc4j/j2ee/OC4J_DBConsole_192.168.1.35_GHS not found

Ik laat het wel hierbij want het loopt allemaal weer en daar ben ik heel blij mee.

Ik ga nu (proberen) te slapen in deze hitte.

Wel te rusten en nogmaals bedankt.

• joppybt
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:51
Toad schreef op zaterdag 27 juni 2009 @ 00:08:

OC4J Configuration issue. C:\oracle\product\10.2.0\db_1/oc4j/j2ee/OC4J_DBConsole_192.168.1.35_GHS not found
Dit is het soort problemen waar ik ook ooit tegen aanliep toen ik de Enterprise Manager opnieuw probeerde te configureren. J-M-J heeft wel de juiste te volgen stappen beschreven.

Deze 'ellende' is waarschijnlijk allemaal ontstaan omdat je PC zijn IP-adres via DHCP verkrijgt. Bij de installatie van Oracle heb je hier waarschijnlijk ook een waarschuwing over gekregen ('Prerequisite fixed IP not met')
Voor een volgende keer:
  • Zorg dat je een vast IP adres hebt
  • of: ga aan de slag met de loopback adapter (zelf geen ervaring mee)
  • of: zorg dat voor je begint te installeren ORACLE_HOSTNAME in je Windows environment is gezet (bijvoorbeeld op je PC naam). Dan wordt automatisch overal bij de installatie die naam gebruikt in plaats van het dynamische IP-adres.

[ Voor 7% gewijzigd door joppybt op 27-06-2009 12:54 ]

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:09

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Aangezien we hier puur alleen met de installatie/configuratie van Oracle bezig zijn even een tikje door naar Serversoftware en Windows Servers. Met programmeren heeft het nu weinig te maken.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• J-M-J

J-M-J

Broemmmm....

Toad schreef op zaterdag 27 juni 2009 @ 00:08:
[...]

Ik laat het wel hierbij want het loopt allemaal weer en daar ben ik heel blij mee.
Dat is een logische foutmelding, je DBConsole configuratie verwacht een configuratie die gekoppeld is aan je IP welke niet aanwezig is doordat je een ander IP hebt. Is ook niet erg, je kan gewoon doorgaan met de stappen.

Overigens, de stappen hebben alleen toepassing op de enterprise manager repository. De data in je eigen schema's blijft ongemoeid en heeft ook verder niks met de listener te maken.

Kiekt maar wat je doet ;)

[ Voor 9% gewijzigd door J-M-J op 29-06-2009 00:14 ]

Pagina: 1