SD kaartje werkt niet in camera's

Pagina: 1
Acties:

• jaapgvk
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15-06-2024
Ik heb op ebay twee el cheapo OEM class 2 8gb sdhc kaartjes gekocht.

Meteen uit de verpakking in mijn sanyo ca65 gestopt en kreeg een menutje om te formatteren. Tijdens het formatteren kreeg ik echter een 'system error'.

Ik heb ze toen in mijn pc gestopt waar ik ze met succes geformatteerd heb (FAT32). Ik heb ze gebruikt om bestanden over te zetten en ik heb er een dvdtje op gezet om de snelheid+capaciteit te testen en deze kloppen gewoon. Leessnelheid en schrijfsnelheden zijn allebei 2+ MB/s en capaciteit is ook 8GB.

In de computer en tussen computers doen ze het gewoon, echter in de verschillende camera's waar ik ze heb geprobeerd worden ze geweigerd of niet juist geformatteerd. Ik heb de sanyo geprobeerd, een Nikon D40 en een samsung fotocamera (allemaal SDHC compatible)

De sanyo zegt dat het kaartje geformatteerd moet worden maar geeft vervolgens een 'system error'
De Nikon zegt "This memory card cannot be used. Card may be damaged. Insert another card.
De Samsung formatteerd het kaartje en geeft vervolgens een een 'card error'

Ik heb al naar specifieke format software gezocht maar deze programmatjes helpen ook niet. Is er een specifieke format die gebruikt moet worden om de kaartjes geschikt te maken voor camera's (blockgrootte e.d.?) Of wat kan anders de reden zijn dat deze kaartjes niet herkend worden?

Of moet ik gewoon accepteren dat camera's specifieker zijn wat betreft het slikken van SD kaartjes dan PC's?

Op zich...

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15-02 12:49
fat16 mss?

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

• jaapgvk
Ik zou het geprobeerd hebben, maar ik kan alleen fat32 selecteren (zal wel met de max partitiesize van 4GB voor fat 16 te maken hebben??

Op zich...

• Gnermo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-08-2025

Gnermo

All about that bass!

Ik heb hetzelfde met een 4GB PEAK kaartje.

• jaapgvk
Ik heb de verkoper van de kaartjes al een mailtje gestuurd voor een refund. Echter, ik ben nog steeds benieuwd waarom dit kan?

Het kaartje is wat het is, ik kan hem op de computer formatteren zoals ik wil (blockgrootte instellen e.d.) Ze als memorystick gebruiken tussen computers zonder problemen. Maar zodra ik ze in een camera stop gaan ze flippen :'(

Op zich...

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Tenzij je maar 5 euro of zo voor die kaartjes hebt betaald begrijp ik echt niet waarom je zo'n onbekende ultratrage kaartjes koopt op ebay. Dat is toch vragen om problemen.
Wat je nog zou kunnen proberen is eerst een volledige wipe zodat het bestandssysteem volledig gewist is en dan formatteren in de camera.
Maar een betere oplossing is om een paar eurotjes meer uitgeven voor een degelijk kaartje. Kijk hiervoor bv. eens op blahdvd.com

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:10
Ligt niet aan je kaartjes. Ik heb Dane Elec 8GB SDHC kaart gekocht en deze werkt niet mijn digitale fotolijst en niet in mijn fototoestel. Wel gewoon in mijn computer. De apparatuur ondersteunt gewoon niet groter dan 2 of 4 GB. Nu heb ik pas een nieuwe Kodak z8612 en die ondersteund na wat prutsen met formatteren wel de 8 GB, en hij werkt perfect.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• DECOY88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
SDHC? ondersteund je camera dat wel?

[ Voor 44% gewijzigd door DECOY88 op 28-06-2009 18:41 ]

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:10
SDHC-kaarten zijn alleen geschikt voor apparaten die voldoen aan de SD 2.0 specificatie. Oudere apparaten die alleen SD 1.0 of 1.1 ondersteunen, kunnen de SDHC-kaartjes niet lezen of beschrijven.
Ah daar ligt het dus aan, dacht dat alleen voor High Capacity stond :)

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Verwijderd

Een D40 is SDHC-compatible en daarin werkt het ook niet dus dat lijkt me het probleem niet.

• jaapgvk
Twister336 schreef op zaterdag 27 juni 2009 @ 11:17:
Tenzij je maar 5 euro of zo voor die kaartjes hebt betaald begrijp ik echt niet waarom je zo'n onbekende ultratrage kaartjes koopt op ebay. Dat is toch vragen om problemen.
Wat je nog zou kunnen proberen is eerst een volledige wipe zodat het bestandssysteem volledig gewist is en dan formatteren in de camera.
Maar een betere oplossing is om een paar eurotjes meer uitgeven voor een degelijk kaartje. Kijk hiervoor bv. eens op blahdvd.com
Ze waren idd maar 7 euro p.s dus ik kon het allicht proberen..

Ik heb al een volledige wipe geprobeerd, maar ook hiermee helaas geen effect.

Ik zou ze toch alleen maar gebruiken in mijn sd videocam (JA DIE IS SDHC COMPATIBLE ZOALS AL AANGEGEVEN IN DE OP, VOOR DE SLECHTE LEZERS ONDER JULLIE) en die neemt maar op met een bitrate van 3Mbit/s dus daarvoor zouden deze kaartjes ruim voldoende zijn.

Ik vind de incompatibiliteit maar raar, ook al waren ze goedkoop. Als ze het nou helemaal niet deden alá, maar ze werken gewoon prima in mijn pc's en de capaciteit en transfer-rate kloppen gewoon..

Ik heb nu overigens wat 'merk' sd class-6 kaartjes besteld.

Concluderend: niemand mij kan vertellen waarom ze niet werken behalve dat het 'om problemen vragen is als je goedkope OEM kaartjes koopt'.

Op zich...

Verwijderd

Ik denk toch een gevalletje:

Zo goedkoop dat de specificaties niet volledig nagevolgd zijn, misschien een keer met speciale partitie software het ding echt hard formateren? Kan me iets herineren waar Ubuntu een keer een hidden partitie aangemaakt had waar Windows overheen schreef maar toch later problemen gaf.
Pagina: 1