Toon posts:

Q6600 overclocking hulp

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mede Tweakers.

Ik zit met een vervelend probleem. Ik zou graag mijn Q6600 Stepping: B Rev. G0 nog harder willen overklokken. Hij draait nu op 3.33 GHz zonder wijzigingen aan de VCore.
Het eigelijke probleem ligt denk ik bij mijn mobo. Ik heb een Asus P5Q - PRO, de FSB instellingen zijn 370x9.

Wel zodra ik naar 380 FSB ga faalt er wat en zegt de bios me dat ik de vorige settings moet terug zetten. Ik heb al vanalles geprobeerd om boven die 380 te raken maar het lukt me niet.

Even een lijstje van pogingen:
- VCore bumpen (tot 1.5V gegaan) - gefaald
- NB voltage bumpen (1,4V) - gefaald
- Load Line Calibration aan - gefaald
- C1E en EIST afgezet - gefaald
- Multiplier omlaag, FSB omhoog - gefaald

Ik ben niet aan het ram geheugen geweest omdat dit te ingewikkeld is voor mij. Dus ik laat de bios dit automatisch regelen. Het ram geheugen is 2x 2GB Corsair XMS2 PC2-6400.

Ik heb wel op een andere forum een signature gelezen van iemand die zijn Q6600 op 3.2Ghz kreeg bij 1.125V (en de mijne zit op 1.392V) zou het kunnen dat ik mijn voltage moet verlagen?
Op zich vind ik die 3,3Ghz wel fijn maar ik wil graag alles uit mijn cpu halen.

Koeling is ook geen probleem dankzij mijn Thermaltake ProWater 850i zit ik nu rond de 45°C terwijl de fan van de radiator op minimum speed staat.

Graag had ik wat verduidelijking waarom ik maar niet over die 380 FSB raak.

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-12-2025
Waarschijnlijk is het toch je geheugen,
hoeveel voltage geef je deze? probeer deze eens met kleine stapjes te verhogen?

Verwijderd

Topicstarter
thijszor schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 19:59:
Waarschijnlijk is het toch je geheugen,
hoeveel voltage geef je deze? probeer deze eens met kleine stapjes te verhogen?
Dat kan waar zijn en ga ik ook gelijk proberen. Alleen word de frequentie, timing en voltage van het geheugen door de bios zelf verhoogt dus ik snap niet waarom hij dit dan niet doet. :?

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Volgens mij staat het geheugen niet op de laagste frequentie ingesteld en dat moet wel. ;)
Dus loopt het geheugen wel 1:1 met de FSB?

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Verwijderd

Topicstarter
Het geheugen staat op 5:4 volgens CPU-Z en ik heb er al achter gezocht om dit op 1:1 te krijgen enkel vind ik de divider setting niet in de bios enkel een hele hoop timings.

• InfinityG35
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 25-01 16:03
Er zijn zovveel factoren die limiterend kunnen zijn; komt vooral neer op trial & error in bios.

Zeer waarschijnlijk zul je de geheugen timings + divider aan moeten passen. Evt. de voltages. Niks auto laten staan, alles manueel instellen. Eerst eens lossere timings, dan voltages en dan een andere divider.

extra NB voltage zal waarschijnlijk ook nodig zijn bij hogere FSB's, plus verhoging GTL /VTT en PLL voltages.

[ Voor 29% gewijzigd door InfinityG35 op 26-06-2009 20:09 ]

5800X3D - X570 Elite - 32Gb 3600C16 - 6700XT - 990PRO 2TB - RM750X

• -The_Mask-
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 20:07:
Het geheugen staat op 5:4 volgens CPU-Z en ik heb er al achter gezocht om dit op 1:1 te krijgen enkel vind ik de divider setting niet in de bios enkel een hele hoop timings.
Je zult ook niet zoiets als 'divider' vinden, maar wel gewoon de geheugen snelheid en deze moet op het laagst om de FSB 1:1 te laten draaien met het geheugen. :)

AMD Nieuwsdiscussie

Verwijderd

Topicstarter
InfinityG35 schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 20:07:
Er zijn zovveel factoren die limiterend kunnen zijn; komt vooral neer op trial & error in bios.

Zeer waarschijnlijk zul je de geheugen timings + divider aan moeten passen. Evt. de voltages. Niks auto laten staan, alles manueel instellen. Eerst eens lossere timings, dan voltages en dan een andere divider.

Houd trouwens je temps goed in de gaten, ik kan me niet voorstellen dat je 45C load hebt op 1.4V op lucht. Draai eens prime95 small of intelburntest en je zult zien dat de temp meer richting de 70C+ zal gaan.
Dan zal ik hulp nodig hebben, ik snap namelijk niets van die timings. :|
Ik zit met 45°C IDLE met waterkoeling.

• -The_Mask-
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 20:11:
[...]

Dan zal ik hulp nodig hebben, ik snap namelijk niets van die timings. :|
Hoeft ook nog niet je geheugen draaid immers nog steeds sneller dan de FSB.
Je kunt zonder het geheugen te overklokken 3,6GHz halen. :)

AMD Nieuwsdiscussie

Verwijderd

Topicstarter
-The_Mask- schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 20:17:
[...]Hoeft ook nog niet je geheugen draaid immers nog steeds sneller dan de FSB.
Je kunt zonder het geheugen te overklokken 3,6GHz halen. :)
Oef, dat is al een hele opluchting. :)

• mzq6600
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Ik zou dit even handmatig instellen:
Ram voltage: 1.9v
Ram Ferq: 800Mhz(of iets dat daar het dichtste bij zit)
CAS Latency (CL): 5
RAS-to-CAS-Delay (tRCD): 5
RAS-Precharge-Time (tRP): 5
Row-Active-Time (tRAS): 18
PCI ferq: 33,3Mhz
PCI-e ferq: 100Mhz(als dit niet werkt dan 101).

Verwijderd

Topicstarter
mzq6600 schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 20:32:
Ik zou dit even handmatig instellen:
Ram voltage: 1.9v
Ram Ferq: 800Mhz(of iets dat daar het dichtste bij zit)
CAS Latency (CL): 5
RAS-to-CAS-Delay (tRCD): 5
RAS-Precharge-Time (tRP): 5
Row-Active-Time (tRAS): 18
PCI ferq: 33,3Mhz
PCI-e ferq: 100Mhz(als dit niet werkt dan 101).
Kan spelen met de PCI en PCI-e freq geen ernstige gevolgen hebben voor je harde schijven? Ik heb ooit eens gelezen dat als je deze opdrijft (met +15Mhz) je je data op de harde schijven wel eens zou kunnen ruineren...

• mzq6600
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 20:39:
[...]

Kan spelen met de PCI en PCI-e freq geen ernstige gevolgen hebben voor je harde schijven? Ik heb ooit eens gelezen dat als je deze opdrijft (met +15Mhz) je je data op de harde schiven wel eens zou kunnen ruineren...
Als je een ssd op de pci-e hebt aangesloten wel ja.
De standaard waarde is 100 dus...

Verwijderd

Topicstarter
:) wel ik raak nu over de 380 FSB! maar nu treed er een ander probleem op: zonder reden om willekeurige tijdstippen een auto-reboot zonder Bsod of dergelijk.

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Is windows ingesteld dat die moet rebooten bij een fout? Zo ja uit zetten (dit is standaard zo ingesteld) dan zie je de foutmelding misschien.

Verder kan het ook gewoon zijn dat jouw moederbord, cpu of geheugen die snelheden niet aankunnen. Er is niet voor niks een beperking opgelegd door de fabrikant. En omdat het bij iemand anders wel lukt is nog geen garantie dat het bij jou ook lukt. Een cpu bv is iets zo ingewikkeld dat ze niet eens 2 identieke exemplaren KUNNEN maken.

Een zelfde type cpu + moederbord + geheugen + ... kan zeer goed bij één persoon een overclock van 50% aan kunnen terwijl bij een andere persoon misschien niet eens 15% haalbaar is.

Die reboots duiden in elk geval op een probleem. Misschien was die 3.3GHz wel alles dat er uit te halen was. Ook een lage temp wil niet zeggen dat hij nog meer potentieel heeft.

• -The_Mask-
  • Niet online
kluyze schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 23:45:
Misschien was die 3.3GHz wel alles dat er uit te halen was.
De kans dat dit zo is in theorie mogelijk, maar in praktijk waarschijnlijk niet. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb Windows al zo ingesteld dat ik de bsod te zien krijg als er wat mis loopt dat is niet zo zeer het probleem. Ik denk dat het aan de temperatuur ligt, hoewel dat dit ook erg onwaarschijnlijk is omdat CoreTemp bij idle 44°C aangeeft en hij valt dus in idle uit.

Het kan misschien aan mijn northbridge liggen, die word zeer heet. Al vind ik maar geen tool om die temperatuur te meten :s
Of het is mijn voeding van 600W die het niet meer trekt. Volgens Sandra Lite trekt mijn CPU toch al 158W en daar bovenop dan nog eens 2 Sapphire HD 3850's bij kom je al snel aan +500W.

Ach 3.3 GHz is ook mooi meegenomen :) dus alles is wel in orde.

Maar toch nog 1 laatste vraag: als ik nu de Multiplier verlaag naar 6 en de FSB omhoog haal tot +-550 (=3.3GHz) ligt de prestatie dan niet een stuk hoger omdat door de verhoogde FSB er meer instructies tegelijk naar de CPU gaan?

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2009 10:57 ]

• -The_Mask-
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 27 juni 2009 @ 10:54:
Ik heb Windows al zo ingesteld dat ik de bsod te zien krijg als er wat mis loopt dat is niet zo zeer het probleem. Ik denk dat het aan de temperatuur ligt, hoewel dat dit ook erg onwaarschijnlijk is omdat CoreTemp bij idle 44°C aangeeft en hij valt dus in idle uit.
Ligt waarschijnlijk gewoon aan een instelling. ;)
Het kan misschien aan mijn northbridge liggen, die word zeer heet. Al vind ik maar geen tool om die temperatuur te meten :s
Heb je dan een sensor in je NB?
Of het is mijn voeding van 600W die het niet meer trekt. Volgens Sandra Lite trekt mijn CPU toch al 158W en daar bovenop dan nog eens 2 Sapphire HD 3850's bij kom je al snel aan +500W.
Wat voor HD3850's heb jij dan?
Ach 3.3 GHz is ook mooi meegenomen :) dus alles is wel in orde.

Maar toch nog 1 laatste vraag: als ik nu de Multiplier verlaag naar 6 en de FSB omhoog haal tot +-550 (=3.3GHz) ligt de prestatie dan niet een stuk hoger omdat door de verhoogde FSB er meer instructies tegelijk naar de CPU gaan?
Ja dat is sneller, maar hoe wil je het doen je haalt immers niet eens 400MHz stabiel. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Verwijderd

Topicstarter
- Ik zou niet weten wat ik heb veranderd aan de thermal management instellingen van windows. Heeft Xp dat zelfs wel?

- De northbridge heeft een sensor en geeft vrij hoge waarden aan: 55°C en hoger

-Ik gebruik Sapphire HD 3580 1Gb Editie videokaarten. Linkage: http://www.mycom.nl/Produ...,%201024%20MB/202227.aspx

- Ok dat van Multiplier 6 was misschien wat overdreven maar 8 of misschien 7 kan ik toch wel halen.
Pagina: 1