Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[NTFS] Rechten aanpassen op een netwerk map

Pagina: 1
Acties:

• fanta22
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 24-11 20:13
Ik zit met een beetje een lastig probleem.
Wij hebben een aantal printers met scan functie ( HP Laserjet 4050 )
Nou hebben wij voor de scan functie een mapje op het netwerk waar de gescande bestanden naar toe gezet worden. Om de bestanden hier heen te scannen is het noodzakkelijk dat de ''everyone'' rechten heeft op deze map. Ook alle gebruikers hebben alle rechten behalve full control. Alleen de administrator heeft full control op deze map.

Nou komt het geregeld voor dat een gebruiker ( per ongeluk ) de map gescande files verwijderd.
In sommige gevallen maakt de gebruiker dan zelf weer de map aan zodat het niet opvalt ( wat dus wel gelijk opvalt omdat niemand dan meer kan scannen omdat er niks geen rechten aan de map zijn toegekend)

Nou is mijn vraag is het mogenlijk dat gebruikers deze map ''gescande files'' niet kunnen verwijderen maar wel gewoon kunnen gebruiken voor hun scan werkzaamheden. Het probleem is echter dat de everyone wel rechten moet houden omdat anders de koppeling tussen de printer en de map niet werkt.

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-11 22:11

DarkSide

theres no place like ::1

Je kan toch special permissons zetten op die map. En het recht om te deleten voor everyone en de gebruikers gewoon verwijderen.
Everyone heeft alleen write en append rechten nodig waarschijnlijk.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-11 17:37

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Laserjet met scanfunctie? Weet je dat zeker?

Kan die scanner niet gebruiken van een account+wachtwoord zodat die schrijfrechten krijgt en de andere gebruikers enkel leesrechten? Dan eventueel een jobje draaien dat periodiek alles weggooid dat ouder is dan x uur.

This footer is intentionally left blank

• fanta22
Het is niet de bedoeling dat alles weggegooid wordt na x uur.
Ik zal het is proberen met special permissions maandag of hij het ook pikt als ik special uitvink voor everyone.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Over welke Windows versies heb je het hier?
Het zal sowieso wel een server-OS zijn waar die share op staat, denk ik?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• fanta22
De server heeft als OS Windows server 2003 R2 standaard.
De clients draaien allemaal XP pro.
De schrijf is er inderdaad 1 van de server waar rechten op staan die ik liever niet wil aanpassen aangezien de laatste rechten gelden wil ik ze aanpassen op de map N:\gescande documenten.

[ Voor 30% gewijzigd door fanta22 op 27-06-2009 08:02 ]

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-11 01:54
Indien je nu een aparte server maakt, en dus de server deelt, dan heb je geen map meer om te deleten.
Dus nu heb je gewoon n:\ waar de scans op staan.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

fanta22 schreef op zaterdag 27 juni 2009 @ 07:57:

De schrijf is er inderdaad 1 van de server waar rechten op staan die ik liever niet wil aanpassen aangezien de laatste rechten gelden wil ik ze aanpassen op de map N:\gescande documenten.
Ik kan hier even geen touw aan vast knopen.
De meeste schijven met een driveletter N: die ik tegenkom zijn drivemappings op de client naar een share op een server.
Dus als je een goed antwoord wil hebben, geef dan wel accurate informatie ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• fanta22
Het is me gelukt, heb bij de bij de everyone via de edit delete uit kunnen vinken. Dit heb ik ook gedaan bij de all users en het scannen gaat nog goed terwijl de gebruikers de map niet kunnen verwijderen.

(ps ik snap niet waarom mijn tittel is gewijzigd naar NTFS permisions omdat het over share permisions gaat wat een groot verschil is)

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-11 16:59

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

fanta22 schreef op maandag 29 juni 2009 @ 11:06:
(ps ik snap niet waarom mijn tittel is gewijzigd naar NTFS permisions omdat het over share permisions gaat wat een groot verschil is)
Dat komt waarschijnlijk omdat aangeraden wordt share permissions op full control te zetten, en alles via NTFS rechten te zetten.

Aangezien dit topic om het aanpassen van rechten gaat, is een mod er waarschijnlijk vanuit gegaan dat de "best practices" aangehouden worden en dat eea via NTFS geregeld zou worden.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Sowieso heb je inherent veel meer controle via NTFS permissies.
Hetgeen de TS wil is dan ook veel effectiever af te vangen via NTFS permissies dan de zeer beperkte share permissies die slechts op één nivo werken.

Pagina: 1