Toon posts:

onjuiste MoBo temp en autoshutdown - ASUS Rampage II Extreme

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds een paar dagen schakelt mijn systeem zichzelf telkens na een tijdje automatisch uit. Ik heb het systeem nu een paar maanden, moederboard is een ASUS Rampage II Extreme. Tot kort geleden ging alles goed.

Bijgeleverd bij het MB is een LCD display waarop tijdens het booten POST messages getoond worden, en na het booten de temperaturen van de CPU, southbridge, northbridge en moederboard. Na een spontane shutdown ff gecheckt wat die display voor temperaturen aangaf, en tot mijn verbazing was de temp van het moederboard volgens de display 89 graden C. Ik weet dat in de BIOS grenswaarden van 90 graden C staan voor de SB en NB, neem aan dat dezelfde waarden gehanteerd worden voor CPU en MB, alleen zijn deze niet instelbaar. Het rare is dat als ik de temperatuur uitlees in de BIOS, dat deze dan meestal niet hoger is dan 30 - 35 graden C, terwijl de LCD 10 seconden later temperaturen boven 80 graden C aangeeft (wat dan toevalligerwijs weer erg lijkt op de temperaturen in graden Fahrenheit)?

Iemand een idee wat ik hiermee aanmoet? die autoshutdowns maken het systeem nagenoeg onbruikbaar (doorgaans shutdown binnen 5 minuten na het opstarten), en kan nergens een instelling vinden om die beveiliging uit te schakelen.

• Red-Front
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-05 18:56
Je kunt het wel willen uitschakelen maar zou je niet beginnen met de foutmelding serieus te nemen?

Verwijderd

Topicstarter
ok, stel dat ik even aanneem dat die 90 graden celcius van het moederboard ook echt klopt (ondanks de lage temperaturen in de bios), wat zou dit dan kunnen veroorzaken?

• omgwtfbbq
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-05 20:15
Brakke airflow, een koeler die in de weg zit, of alle lucht wegneemt. Een 3rd party cooler die niet goed is gemonteerd? Ik zou zeggen, richt eens een losse fan op de heatsink van je northbridge en houd de temps in de gaten :Y

Verwijderd

Topicstarter
Mijn kast heeft 4 casefans, 2 aan de ondekant die lucht aanzuigen (kast staat op pootjes), 2 aan de bovenkant die lucht afvoeren. Daarnaast heb ik momenteel de zijpanelen verwijderd, kast is dus helemaal open. Kamertemperatuur is ongeveer 20 graden. Zelfs na een hele nacht de stekker uit het stopcontact te hebben gehad is de temperatuur van het moederboard bij het opstarten 81 graden celcius (volgens POST LCD schermpje), terwijl de rest niet boven de 35 graden celcius uitkomt. Volgens de temperatuurmonitor in de BIOS heeft het moederboard bij het opstarten ook een temp die iets boven 30 graden celcius ligt.

Vraag me trouwens zoiezo af waar die temperatuursensor op het moederboard zit, aangezien northbridge en southbridge hun eigen sensor hebben.

Verwijderd

Welkom op GoT :)

Het is misschien handiger om al je specs hier neer te zetten, gebruikte software en eventueel een foto'tje van je systeem.

Verder vind ik je airflow zoals je omschrijft niet echt de beste, 2 stofzuigers van onderen en 2 van boven, die imho lekker de stof door je hele kast heen trekken en ook niet direct de warmte van je CPU/GPU wegzuigt, aangezien je niets aan de achterkant gebruikt wat directer is en GPu warmte verminderd van de CPU.

Verwijderd

Topicstarter
dank je :-)

Specs:

Asus Rampage II Extreme, S1366, X58, 6xDDR3, ATX
Intel i7 920 2.66GHz, 4.8GT/sec, 8MB, S1366, Boxed
2x Sapphire Radeon HD 4890 1GB (SLI)
Creative SB X-Fi Titanium, PCIe
2x Kingston 6GB Kit, 3x2GB DDR3, 1333MHz, CL9
2x WD Caviar Black 1TB, 7200rpm, 32MB, SATA2
LG GGW-H20L 6x Blu-ray Writer/HD-DVD Rom,SATA,bulk
Antec Signature 850 voeding, 850Watt

Kast: Zalman GS1000
CPU koeler: Zalman CNPS9700LED

Van de 2 koelers aan de bovenkant zit er 1 in het "plafond" van de kast, en 1 aan de achterkant. daarnaast blaast de CPU koeler ook naar de achterkant (zit op 1 lijn met de casefan aan de achterkant). Maar zelfs al zou ik helemaal geen casefans hebben, dan nog zou de temperatuur van het moederboard niet binnen een minuut al op 90 graden mogen zitten. (CPU, northbridge en southbridge doen het prima, die schommelen rond de 40 - 45 graden bij normaal gebruik)

Edit:

Software:

Windows Vista 64bit
er draait een programma'tje wat op de drivercd van het moederboard stond met powersaving functies (weet de naam niet en kan 't nu ook niet opzoeken omdat het systeem weigert te booten ivm temperatuur), maar het overclockt/underclockt het systeem op basis van de load.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2009 16:29 . Reden: toevoeging ]

Verwijderd

Ik zou eens beginnen met het nalopen van je MoBo, of alles goed bevestigd zit op de backplate en of dat je geen rare weerstanden ziet, bol of gesprongen. Zelf zou ik persoonlijk alles demonteren, goed nakijken, opnieuw inbouwen en dan zo kaal mogelijk opstarten, 1 graka, 1 harde schijf etc etc. Enigeste manier denk ik om het probleem te tackelen.

Verwijderd

Ik heb precies het zelfde probleem.
Alleen heb ik het met de Southbridge... die geeft meteen na het opstarten 80 graden aan. die was eerst 90 maar na een cmos clear heeft ie er 80 van gemaakt. Het systeem loopt verder goed.
I7 asus rampage II extrem
gtx260
Southbridge en northbridge zitten beiden goed gemonteerd en zijn standaard. geen after market coolers of iets.
heb zo het idee dat het door de laatste bios komt moet ik zeggen..
Maar kan het zo niet terug flashen via ez flash.. en wil hem niet om zeep helpen
hou ook mij op de hoogte van het probleem!
Maandag ga ik zowiezo met mycom bellen aangezien er vandaag geen td was.

Groet,
Dennis

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 16:25:
er draait een programma'tje wat op de drivercd van het moederboard stond met powersaving functies (weet de naam niet en kan 't nu ook niet opzoeken omdat het systeem weigert te booten ivm temperatuur), maar het overclockt/underclockt het systeem op basis van de load.
Dat zal de 6 engine EPU zijn. Verstandig is om dat ding uit te zetten. Dat ding bespaart namelijk helemaal geen energie, het laat het systeem juist nog meer verbruiken in veel gevallen.

Verder als ik het zo lees dan lijkt het erop dat er een sensor niet helemaal goed is. De Rampage II Extreme is wel een bord dat flink wat stroom lust en goed heet wordt, maar direct zulke hoge temps heb ik niet gemeten op dit bord.

Het probleem van autoshutdowns komt me met Asusborden bekend voor, ik zou als ik jou was nog even een biosupdate er tegenaangooien (maar laat het systeem daarvoor eerst even een kwartier aanstaan in de bios om te kijken of hij dan ook op z'n gat gaat). Draait dat niet stabiel dan zou ik het ding gewoon RMAen.

Verwijderd

Ik gebruik ook de epu software en heb hem nu gewoon op standaard staan. Ik heb nooit problemen gehad en hij was nooit uitgevallen. Na de laatste bios dus wel.
Ik denk er ook sterk aan dat er iets niet goed is tussen graden en fahrenheid. misschien is het gewoon een bug.
Want als ik met de vingers voel aan de sb voelt hij normaal warm aan ..
Pagina: 1