Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Word 2003] Probleem met formaat afbeeldingen

Pagina: 1
Acties:

• krietjur
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:06

krietjur

Where am I?

Topicstarter
We zijn onlangs overgestapt van Office 2000 naar Office 2003. Sindsdien hebben we problemen met de weergave van afbeeldingen in bestaande documenten, en met het invoegen van afbeeldingen in nieuwe documenten.

De afbeeldingen die we gebruiken zijn allemaal bijgewerkt in Photoshop, zodat ze de gewenste breedte hebben bij 300 DPI. Deze afbeeldingen zijn gekoppeld in diverse Word documenten. In Word 2000 werkt dit allemaal prima, afbeelding wordt met het juiste formaat weergegeven.

In Word 2003 worden de afbeeldingen echter veel te groot weergegeven. Als ik in Windows bij de eigenschappen van de foto kijk, dan wordt ook een lagere DPI weergegeven, bijvoorbeeld 150x150DPI, terwijl Photoshop keurig zegt dat de foto 300DPI is. Dit verklaart uiteraard waarom de afbeelding te groot wordt weergegeven, een afbeelding van 1000 pixels breed bij 150DPI is natuurlijk groter dan bij 300 DPI.

Het gekke is echter dat het in Word 2000 altijd goed gewerkt heeft, en nu in 2003 ineens niet meer. In andere applicaties werkt het ook gewoon goed.

Ik gok dat Word 2000 zelf in de afbeelding keek wat de DPI was, en dat hij nu de DPI waarde gebruikt die Windows weergeeft, en dus foutief is.

Iemand die hier enige ervaring mee heeft? Kan ik op de 1 of andere manier zorgen dat Word de juiste DPI waarde achterhaalt, zoals 2000 dat ook kon?

Ik heb het trouwens ook getest met Office 2007, die geeft precies hetzelfde probleem..

• krietjur
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:06

krietjur

Where am I?

Topicstarter
Nou, ik heb de oorzaak achterhaald.

Informatie over de resolutie wordt in de JPEG header opgeslagen in de XDensity en YDensity tags. Deze bevatten de goede resolutie. Er kan zich echter ook informatie over de resolutie bevinden in de EXIF data, in de XResolution en YResolution tags. Blijkbaar staat hierin soms (blijkbaar afhankelijk van de gebruikte camera) een verkeerde resolutie.

Word 2000 gebruikt de X/YDensity tags. Word 2003 gebruikt de X/YResolution tags wanneer die aanwezig zijn. Wanneer de EXIF informatie uit de foto gesloopt wordt, is het probleem dus opgelost.

Verwijderd

d:)b