50Hz, 100Hz of 200Hz verschil tussen merken?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik zoek een tv voor op onze slaapkamer. Mag daarom niet te duur zijn. maximaal € 700,00.

Nou was ik dus een beetje aan het vergelijken geslagen en zag uiteindelijk een aantal tv's.
Het merk maakt mij niet zoveel uit. Nou vroeg ik mij af of er tussen de merken onderling nog verschil zit tussen het aantal Hz dat gebruikt wordt.

Is een Sony met bravia2 engine (geen 100Hz) toch vergelijkbaar met bijvoorbeeld een LG die wel 100Hz ondersteund?

Onder andere vraag ik het vanwege prijsverschillen. Sommige niet 100Hz 'tv's zijn toch prijziger dan wel 100Hz. Maar het design van enkele van de tv's die dus geen 100Hz ondersteunen vind ik persoonlijk wel mooier.

Ik kijk in de klasse tot € 700,00, 82-94cm, Full HD, 24p.

Daarbij wil ik nog wel zeggen dat wij toch behoorlijk wat tv op de slaapkamer kijken (ligt gewoon lekker relaxed natuurlijk). Waaronder ook filmnet+DVD's. Dus uiteindelijk vindt ik het beeld belangrijker dan het design (maar dat weet de bazin nog niet ;) ).

Het is niet mijn bedoeling om een lijst met tv's te verkrijgen. Maar meer om duidelijkheid te krijgen in de verschillende technieken die in deze prijsklasse gebruikt worden en invloed hebben op de beeldkwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-07 20:25
Je moet je niet blindstaren op de 100hz techniek. Het is een trucje dat ook zijn nadelen kent. Ga gewoon ergens kijken en kies de tv met het mooiste beeld volgens jou. Dan maakt het verder niet meer uit qua specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
Ja, maar dat vind ik in de winkel ook altijd lastig te beoordelen.
Daar staan de tv's ook op ideale instellingen/randapparatuur/demo-dvd's of een kabelaansluiting verdeeld over 'tig' tv's. Da's toch weer heel anders dan wanneer je thuis kijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventrigo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

Al hier gekeken? : http://www.lcdtvbuyingguide.com/ of http://www.google.nl/sear...ew+site&btnG=Zoeken&meta=

Beetje zoeken mag ook wel ;)

[ Voor 39% gewijzigd door Ventrigo op 26-06-2009 11:05 ]

Self reflection is the school of wisdom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morphweasel
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-04 08:50
Ik heb hier maar één woord voor: Samsung LE32B650.

Één van de weinige tv's van onder de 700 euro die 100Hz goed gebruikt. Bij veel tv's zorgt 100Hz juist voor wazige beelden of andere mankementen, terwijl je bij bovenstaande Samsung het mooi kan tweaken dat het beeld juist erg vloeiend en helder blijft. Het apparaat kreeg bovendien erg lovende cijfers in allerlei reviews. (De mijne haal ik vandaag op! :D)

Maar verkijk je niet op 100Hz. Om eerlijk te zijn zag ik aanvankelijk het verschil niet tussen 2 televisies die in de winkel naast elkaar staan, waarvan de ene wel en de andere niet 100Hz aan had. Maar als jij je kapot ergert aan schokkerige bewegingen, dan is het slim om eens te onderzoeken welke tv's dit goed oplossen.

Hopelijk heb je wat aan mijn tip ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:23
De term 100hz is erg verwarrend en werkt anders dan met de vroegere crt bakken.

Omdat crt tv's een interlaced beeld weergeven (eerst de oneven lijnen en daarna de even lijnen), kon de kijker het 50hz beeld lichtjes zien flikkeren en daarom was tv kijken voor sommigen een beetje vermoeiend.
De tv gaf dus eigenlijk maar 25 keer per seconde het gehele beeld weer.

Daarna kwam de 100hz en doordat het menselijk ook dit niet meer kan waarnemen was dit beeld rustiger voor de ogen. Het was nog steeds interlaced en eigenlijk werd er maar 50 keer per sec een geheel beeld getoond.

Een lcd of plasma kan geen interlaced beeld weergeven, maar doet dit altijd progressive. Het beeld wordt dus altijd in 1 keer getoond. De tv's kunnen wel een interlaced signaal ontvangen, maar berekent dit intern naar een progressive signaal.
Bij 50hz wordt het beeld dus ook 50 keer per seconde getoond.

Nu de 100 hz:

Er zijn meerdere manieren waarop de term 100hz wordt gebruikt bij hdtv's.

Panasonic plasma's laten bijvoorbeeld ieder 50hz beeldje 2 keer zien en verdubbelt dus de 50hz naar 100hz.

Samsung lcd's berekenen tussen de 50hz beeldjes, hoe het beeld er volgens de tv uit zou kunnen zien en plaatst meer of mindere beeldjes ertussen.
Je kunt dit in de opties sturen of je meer of minder beeldjes wilt laten berekenen.

Sommige Panasonic plasma's kunnen dit ook en dan wordt het IFC genoemd, intelligent frame creation.

Het is allemaal bedoeld om een vloeiender beeld te krijgen met minder ghosting. Je ziet dan bijvoorbeeld dat de motion resolution (beeldlijnen die perfect worden weergegeven en dus het meten van ghosting) bij de Samsung wordt verhoogd van 300 naar 600 beeldlijnen. De Panasonics hebben een motion resolution van de volledige 1080.

Er komt volgens mij nooit een 100 hz beeld binnen bij de tv (ik zou niet weten wanneer). Dus daadwerkelijk 100hz is het nooit.

Conclusie: is het heel belangrijk om het erop te hebben? Dat moet je zelf gaan bekijken in de winkel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
Thx voor de uitleg Ferry34. Dat maakt het wel een stuk duidelijker dus. Het is dus (zoals ik al een vermoedde) eigenlijk niet echt 100Hz maar meer beeldverbetering onder de populaire naam '100Hz'.

Ben net even gaan kijken in de winkel en mijn conclusie bij de televisies die ik op het oog heb, is dat ik zowel Full HD 1080p wil i.c.m. 100Hz/200Hz (ofwel motionflow verbetering). Het kan aan de instellingen liggen, maar de sony die ik op het oog had vond ik niet een heel mooi beeld hebben.

Mijn oog valt nu op de LG32LH5000 maar de Samsung van Morphweasel heeft ook wel aardige features met netwerkaansluitingen e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baggio666
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-07 23:59
Een toevoeging aan het verhaal van Ferry34:
Het verschil in techniek tussen CTR en LCD/Plasma zorgt voor het volgende fenomeen. Bij CTR's wordt het beeld eerder in een flits verlicht. Je hersenen berekenen automatisch het tussenliggende beeld tot de volgende flits. Bij LCD/Plasma is wordt het beeld continue weergegeven totdat het beeld in 1 klap wordt vervangen door het volgende. Je hersenen proberen wel de beweging door te zetten maar tot wordt tegengewerkt omdat ze het 1e beeld te lang blijven zien. Hierdoor kan het geheel nogal schokkerig overkomen.

Het is per persoon afhankelijk of / hoe erg je dit ziet. Het is een beetje hetzelfde als met de oude CTR's: ik zag bij 70 hertz echt nog het beeld verversen, anderen kunnen hier prima mee werken.

Je hebt trouwens gelijk dat het lastig TV's beoordelen is in een winkel, vrijwel altijd zijn de TV's daar opzettelijk 'fout' afgesteld. Aan de andere kant is dat wel logisch, jouw huiskamer/slaapkamer is toch iets anders verlicht dan de MM...

Een goede speciaalzaak of reviews zijn een goede toevoeging. Met reviews moet je wel uitkijken. Ik hecht voor TV's bijvoorbeeld niet veel waarde aan kieskeurig, het is niet of de gemiddelde reviewer 3 TV's in z'n huiskamer heeft getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:23
Het belangrijkste is dat je echt zelf gaat testen!

Dat betekent niet dat je met je armen over elkaar naar de verschillende demo's moet gaan kijken, want die zijn speciaal gemaakt om de nadelen van de schermen te verbloemen. Blu-ray ziet er voor de leek op iedere tv geweldig uit.

Neem zelf dvd's mee of wat je er ook mee wilt doen. Ikzelf heb destijds mn xbox meegenomen, omdat ik daar mn scherm voornamelijk voor ging gebruiken.

Verander de beeldinstellingen naar jouw smaak (en haal de tv meteen van het afschuwelijke Dynamisch af).
Kijk kritisch naar dingen die jij belangrijk vindt, denk aan de vloeiende beelden, maar ook zwart-enkleurweergave, details in het zwart, motion resolution, inkijkhoek en backlight bleeding (een soort strooilicht, de hoeken zijn lichter dan het midden).

Ik heb bijvoorbeeld gezien dat de Samsung B serie juist een heel beroerde inkijkhoek heeft en dat de zwartweergave nogal tegenvalt. Bezitters klagen daar ook over in het samsung lcd forum.
Kijk in de winkel of jij dit ook vindt. Test voor de gein ook s de nieuwe Pansasonic plasma G10 serie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparks.nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-06 18:30
Baggio666 schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 13:23:
Het is per persoon afhankelijk of / hoe erg je dit ziet. Het is een beetje hetzelfde als met de oude CTR's: ik zag bij 70 hertz echt nog het beeld verversen, anderen kunnen hier prima mee werken.

Je hebt trouwens gelijk dat het lastig TV's beoordelen is in een winkel, vrijwel altijd zijn de TV's daar opzettelijk 'fout' afgesteld. Aan de andere kant is dat wel logisch, jouw huiskamer/slaapkamer is toch iets anders verlicht dan de MM...
Ik zag het zelfs bij 75Hz nog (en soms 85Hz, prut monitoren waarschijnlijk).

Het beoordelen van tv's in de winkel op beeldkwaliteit is inderdaad heel lastig. De Samsung (B650) is trouwens wel een goede tv. De kijkhoek lijkt me trouwens geen relevant issue op de slaapkamer aangezien je de tv meestal optimaal neerzet en er toch verder niemand meekijkt.

Veel mensen vergeten trouwens dat de CRT tv's van Philips met PixelPlus en Natural Motion beelden tussen de te ontvangen beelden inrekenden. In het geval dat dit aanstond spraken we NIET over 100Hz beeldweergave. Denk maar na, je hebt 50 beelden en hier werd steeds een beeld tussen berekend (bron ontwerper).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-07 20:25
Hou ook rekening ermee dat de films via bluray en mkv files (van HD) vaak ook in 24p zijn (films worden met 24fps opgenomen). Om de verwarring nog groter te maken, zie Wikipedia: 24p. We hebben namelijk altijd films voorgeschoteld gekregen in versnelde weergave. De film 2001 duurt in 24p een paar minuten langer dan in pal (50hz, 25x2).

24p material can be converted to the PAL format with the same methods used to convert film to PAL. The most popular method is to speed up the material by 25/24 (4%). Each 24p frame will take the place of two 50i fields. This method incurs no motion artifacts other than the slightly increased speed, which is typically not noticeable. As for audio, the ~4% increase in speed raises the pitch by 0.7 of a semitone, which again typically is not noticed. Sometimes the audio is pitch shifted to restore the original pitch.

Het probleem bij alle weergave is dat de oorspronkelijke bron anno 2009 in 100hz zou moeten zijn. Maar dat zal helaas wel voorlopig een droom blijven.

Vandaar dat 100hz een truc blijft.
Pagina: 1