Optical SPDIF tussen Laptop en versterker

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burlapp
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-11-2024
Ik heb een acer Laptop met een gecombineerde mini-jack / SPDIF optische uitgang. Mijn analoge verbinding tussen de laptop en versterker zoemt af en toe, vandaar dat ik graag de digitale uitgang wil gebruiken.
Ik heb hiervoor een optische TOSLINK cable gekocht. Achterin mijn versterker zit een optische ingang (JVC MX-MD70). Na het verwijderen van het beschermkapje past netjes de TOSLINK kabel erin.

De andere zijde van de toslink kabel paste niet in de mini-jack ingang van mijn laptop, omdat de kabel de vorm heeft zoals op deze link: Wikipedia: Bestand:TOSLINK.jpg
Met het beschermkapje op de glasvezel heb ik de vorm bijgeslepen zodat hij wel in de minijack plug past. Als ik hem erin stop en vervolgens de instellingen vd laptop op digital out zet, zie ik inderdaad een rood licht door de glasvezel. Nu verwacht ik dat alles het moet doen, maar ik krijg geen signaal binnen op mijn versterker... Nu is mijn vraag wat zou er fout kunnen zijn. Ik weet 100% zeker dat mijn laptop een optisch signaal uit geeft (Er komt licht uit), en ik weet ook 100% zeker dat mijn versterker een optische ingang heeft (dat staat erop, en de kabel past precies)...

Zou het een probleem kunnen zijn met de codering / bitrate? En zo ja, hoe kan je dat dan instellen? Deze opties heb ik niet gevonden. Doordat ik de vorm van de connector heb aangepast, kan de kabel vrij draaien. Is het nodig dat zowel de ingang als de uitgang van de toslink kabel goed geoirienteerd moeten zijn t.o.v. elkaar? (dus als je een rotatie hebt, dat je geen signaal meer binnen krijgt?) Ik kan me dit bijna niet voorstellen, maar mogelijk is dit nog een oorzaak?

Hopelijk kan iemand mij verder helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06:28

Mr.Qips

Meneer Kips dus

Er bestaan speciale opzetstukjes om die kabel in je laptop te krijgen. Waarschijnlijk is de verbinding nu niet goed genoeg. Zie je ook licht aan de andere kant van de kabel (die de versterker in gaat)?

Edit: zie Google.

[ Voor 24% gewijzigd door Mr.Qips op 26-06-2009 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verdicampo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:13
Inderdaad, zoiets erop zetten:
Afbeeldingslocatie: http://www.audio-pluggen.nl/catalog/images/Optische%20adapter%20plug%20Toslink%20-%203.5mm.jpg

Het is meen ik wel zo, dat je alles of niets hebt bij zo'n optische verbinding, het is dus best belangrijk dat de verbinding 'perfect' is.

Die rotatie maakt niet uit, met zo'n opzetstukje kan de kabel ook gewoon draaien.

[ Voor 24% gewijzigd door Verdicampo op 26-06-2009 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burlapp
Ok, ja ik zie wel licht aan het andere eind van de kabel. Ook best fel. De plug kan er niet verder in... vandaar dat ik het idee heb dat het licht goed genoeg moet zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:24

kraats

Ik rol

Niet alleen de hoeveelheid licht, maar ook de richting van het licht moet een beetje goed zijn. Als het er te diffuus in komt (als de plug niet helemaal tegen de lichtbron aan zit), dan komt het licht ook niet netjes door de kabel heen. Zo'n opzetstukje, of een heel kabeltje met aan één kant de 3,5mm plug is de enige juiste oplossing.

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oXygeN
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 25-06 12:41

oXygeN

oftewel oxje...

'Oh het past niet (ook echt voor geen meter als je 't mij vraagt), laat ik het even bijslijpen, dan werkt het vast!' 8)7

Beter even deze halen

\o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burlapp
Ik heb inmiddels een nieuwe kabel (Toslink <--> minijack) maar in eerste instantie ook geen geluid. Wat blijkt nou, het geluid wordt alleen weergegeven als ik ga opnemen via Minidisc vanuit de digitale ingang. Deze ingang kan ik niet kiezen als ik normaal op "Aux" druk. Tijdens het opnemen op minidisc kan ik aangeven of ik een digitale of analoge bron wil, bij gewoon luisteren naar een externe bron zit deze optie er niet, of kan ik hem niet vinden.

Heeft iemand ervaring met dit soort systemen, of is het normaal dat je niet "alleen" kan luisteren naar het digitale signaal :S... ( Het gaat dus op een JVC MX-MD70)
Pagina: 1