Auto gekocht bij handelaar, kilometerstand is teruggedraaid

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 12.161 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:06

Haan

dotnetter

Topicstarter
Vorige week heb ik een auto gekocht bij Autocentrum Nieuw-Vennep, op wat kleine puntjes na een prima autootje (Peugeot 306 diesel uit '99, 179.000 op de teller).

Maar.. gisteren ging ik voor de zekerheid toch een check doen bij de Nationale Autopas, waar je de kilometerstand van je auto door kan geven, en dan een indicatie krijgt of dat klopt, een te verklaren afwijking heeft, of gewoon fout is (mogelijk door terug draaien kilometerstand). En jawel, mijn kilometerstand was fout :/

Nog steeds zocht ik er niet direct iets achter, maar via google kwam ik al snel op de site van autoweek: http://www.autoweek.nl/myreviewdealer.php?ID=4150 en daar werd ik niet echt vrolijk van..

Het bedrijf blijkt een waslijst aan negatieve ervaringen en waarschuwingen om er vooral weg te blijven te hebben -O- en al eerder onder andere namen actief te zijn geweest. Afgaande op de reacties daar schat ik de kans dat er met mijn auto ook geknoeid is, op ongeveer 99%.

Nu is dus de vraag wat ik hier tegen kan gaan doen, ik ga in ieder geval maandag langs bij een garage die is aangesloten bij de Nationale Autopas om de werkelijke kilometerstand op te vragen, en de auto gaat naar een Peugeot dealer voor een grote beurt. Ik heb wel rechtsbijstand afgesloten bij de autoverzekering, maar ik las ook ergens dat je daar niet veel aan hebt als het niet om een garage gaat die bij BOVAG is aangesloten.. Lastigst zal waarschijnlijk zijn om te bewijzen dat zij de kilometerstand hebben teruggedraaid, als dat lukt heb ik wel een sterk punt, omdat dat een strafbaar feit is.

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves
  • Laatst online: 22-11-2024

MrSleeves

You'll thank me later.

Tja, probeer maar eens aan te tonen dat je opgelicht bent. Misschien lukt dat aan de hand van NAP gegevens: als er gegevens zijn vlak voordat hij bij dat autocentrum terecht kwam (met het liefst aangegeven door wie die stand is ingevoerd), heb je wel bewijs. Maar dan nog: probeer dan maar eens je gelijk te halen.

Verder hoop ik dat er niet te veel met dat ding aan de hand is, want uit ervaring weet ik dat Peugeots redelijk onderhoudsgevoelig zijn (voor mij nooit meer een Franse auto; ik heb het gehad met die krengen).

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:44
zie o.a.: http://forum.fok.nl/topic/1307995

[ Voor 6% gewijzigd door 418O2 op 26-06-2009 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ik las gister ook een topic op Fok over dit bedrijf.
GMTA :*)

[ Voor 45% gewijzigd door Gunner op 26-06-2009 09:24 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __Kevind__
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-05 18:07
klink een beetje als firma list en bedrog al je het mij vraagt., kijk de standen hoeft niet persee te zijn terug gedraad he.
Het kan ook zijn dat console zelf kapot was en dat er ander console in is gekomen van de sloperij bijvoorbeeld.

Maarja nadat ej de reviews hebt gelezen ga je wel emer denken aan terugdraaien :(

Ik denk dat als je dit aangeeft bij RDW dat je dan sterk staat omdat zij verantwoordlijk zijn voor garages die auto's verkopen, en dat die veilig en met de juiste gegevens de weg op gestuurd worden.

Maar pin mij er niet op vast.

Mijn kennis heeft een garage en zal het een en ander wel eens navragen (wel bovag aangesloten trouwens).

misschien dat hij een aantal tips heeft voor je.

You all laugh because I'm different - I laugh because you're all the same.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 217897

Even langs een politieburo gaan?
Als je harde bewijzen hebt, misschien dat ze er eens naar kunnen kijken. (al zal dat wel meevallen als er al zo veel klachten over het bedrijf zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Gunner schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 09:24:
Ik las gister ook een topic op Fok over dit bedrijf.

[...]

GMTA :*)
Ik zag de TT en dacht dat moet vast een bedrijf in Nieuw-Vennep zijn

Ze veranderen hun bedrijfsnaam wel eens, voorheen heette het A4 auto's geloof ik. Ze staan nu niet echt goed bekend, snap niet dat de BOVAG daar niets aan doet.

[ Voor 21% gewijzigd door Slasher op 26-06-2009 09:28 ]

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06:56

remco_k

een cassettebandje was genoeg

MrSleeves schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 09:22:
Tja, probeer maar eens aan te tonen dat je opgelicht bent. Misschien lukt dat aan de hand van NAP gegevens: als er gegevens zijn vlak voordat hij bij dat autocentrum terecht kwam (met het liefst aangegeven door wie die stand is ingevoerd), heb je wel bewijs.
... dat de KM stand is terug gedraait wel. Maar niet door wie of welk bedrijf.
Misschien wel door de vorige eigenaar...

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan

Haan

dotnetter

Topicstarter
Dat is inderdaad precies hetzelfde bedrijf.

Nu is het verder met de auto niet zo erg gesteld gelukkig, ik had het ding al wel goed bekeken met een vriend en er een proefrit mee gemaakt, dus wat dat betreft valt het nog wel mee. Ze hadden ook nog ter plekke wat dingetjes gefixt die we hadden gevonden en dat zag er wel goed uit. Ik zit nu vooral met vraagtekens over het onderhoud van de motor en eventuele 'reparaties' die ze hebben uitgevoerd en wat er met de kilometerstand is gebeurd.

@MrSleeves: ik heb juist goede ervaringen met Peugeots, m'n zus rijd ook in eentje, 205 uit '91 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Dus voor de volgende keer heb je geleerd dat je beter eerst kunt checken of er nare ervaringen zijn en of ze wel bij de BOVAG aangesloten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan

Haan

dotnetter

Topicstarter
Zeker een leermomentje, ik snap ook eigenlijk niet van mezelf dat ik geen ervaringen heb gezocht over het bedrijf, normaal gesproken bij bijv. een webshop doe ik dat altijd :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Deze mannen zijn vrij bekend, op zich best erg dat ze nog bestaan. Zoek maar eens op hun bedrijfsnaam, of hun oude bedrijfsnaam 'A4 Cars'. Jarenlange oplichters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

418O2 schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 09:59:
Deze mannen zijn vrij bekend, op zich best erg dat ze nog bestaan. Zoek maar eens op hun bedrijfsnaam, of hun oude bedrijfsnaam 'A4 Cars'. Jarenlange oplichters.
A4 Auto's. Misschien dat je het verwart met Jet Cars. Die heeft ook geen fraaie reputatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Oja, naja dat zijn allemaal vrij discutabele bedrijven.

Tegenwoordig kan je beter je auto op marktplaats kopen. Als je dan toch naar een bedrijf gaat, zoek dan eerst uit wat voor reputatie ze hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

Heb je enig idee hoe ver de km-stand terug werd gedraaid? Als het gaat over 2 à 3000 km moet je je weinig zorgen maken, maar als het gaat over 30000km of meer wordt het een heel ander verhaal (tijdig vervangen distributieriem en zulke dingen). Is er geen onderhoudsboekje van een dealer bij? Misschien dat je daar al een onderhoudhistoriek kan uithalen.

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:44

paQ

A4 ja?

Meneer John van der Pijl :)

(kijk uit met die lui, ze hebben regelmatig bij me voor de deur gestaan
Hij is wel al ten minste een keer eerder veroordeeld)

[ Voor 25% gewijzigd door paQ op 26-06-2009 10:14 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan

Haan

dotnetter

Topicstarter
Darkstar schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 10:08:
Heb je enig idee hoe ver de km-stand terug werd gedraaid? Als het gaat over 2 à 3000 km moet je je weinig zorgen maken, maar als het gaat over 30000km of meer wordt het een heel ander verhaal (tijdig vervangen distributieriem en zulke dingen). Is er geen onderhoudsboekje van een dealer bij? Misschien dat je daar al een onderhoudhistoriek kan uithalen.
Ik ga het maandag opvragen. Maar ik kan er vanuit gaan dat het minstens over tienduizenden kilometers gaat, anders krijg je een andere uitslag bij het checken via NAP. Onderhoudsboekje ontbreekt uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

Ontbreken van een onderhoudsboekje is jammer genoeg al geen goed teken. Zoiets blijft standaard wel in elke auto zitten, zeker als je'm ooit tweedehands wil verkopen.
Bummer, ik hoop echt dat het niet té extreem is.

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoutWout
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-02 22:03
Zie ook topic(s) op de website van Kassa.

Verkoper: 'Owh, uw wilt een testritje maken? natuurlijk kan dat! Als u eerst even deze aankoop overeenkomst (!) wilt tekenen dan halen we voor u de auto uit de loods.'

Dat doen ze echt. Doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is 'een formaliteitje' en dan blijk je simpelweg de auto te hebben gekocht.

Ik ben bij ze wezen kijken voor de grap (was wel op zoek naar een auto, maar had deze verhalen dus gelezen). Had 5 potentieel interessante auto's van hun site geplukt en afgedrukt. GEEN van de auto's stond er zoals vermeld. Allemaal ouder bouwjaar, hogere kilometerstand, minder opties etc.

Aldus verkoper: 'We hebben zoveel auto's, er sluipt wel eens een foutje in de advertenties'

Dit alles wil overigens niet zeggen dat je daar niet een redelijke auto vandaan kan halen. Maar niks tekenen totdat je de auto door een ANWB/TÜV/kenner hebt laten keuren. Wat ze verdacht maakt is dat ze dit onder allerlei slechte excuses bijna onmogelijk maken <- ergo: WALK AWAY

Red een boom, eet een bever

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

er is maar 1 oplossing voor dit soort zwendel:
Het verbieden van het aanpassen kilometerstand. Alleen dan kun je het strafbaar maken.

Als er dan iets moet aangepast worden, dan meot dat bijvoobeeld alleen door de RDW kunnen.
Dat deze actie namelijk nodig is, komt maar zelden voor. Dat het gebeurd, komt aan de lopende band voor.

(zie marktplaats)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-05 17:49

Sick Nick

Drop the top!

BoutWout schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 10:23:
Zie ook topic(s) op de website van Kassa.

Verkoper: 'Owh, uw wilt een testritje maken? natuurlijk kan dat! Als u eerst even deze aankoop overeenkomst (!) wilt tekenen dan halen we voor u de auto uit de loods.'
Of handgeld/wachtgeld betalen, ook zo'n ranzig trucje wat dat soort garages uithalen. Nooit aan beginnen want dat geld zie je dan echt nooit terug of je moet zo'n auto vol mankementen kopen (wat al helemaal een slecht idee is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan

Haan

dotnetter

Topicstarter
Ze wilden me inderdaad eerst 500 euro aan laten betalen voor ze de auto klaar zouden maken voor een proefrit. Uiteindelijk akkoord gegaan met 250, omdat de auto er bij eerste inspectie goed uit zag. Dat vond ik opzich nog niet zo heel raar omdat het ding helemaal ingebouwd op de eerste etage stond en hij ook nog APK keuring moest krijgen, dat kost hen natuurlijk ook tijd en moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Het bevreemd me ten zeerste dat er geen lampje bij je gaat branden als ze je vragen een aanbetaling te doen voor een (vrijblijvende) proefrit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Laatst online: 05-05 17:49

Sick Nick

Drop the top!

Tja, jij komt daar geld brengen als je een auto koopt dus zorgen ze maar dat het ding klaar staat voor een proefrit. Daar hoef je echt geen geld voor te betalen. Als je na de proefrit zou zeggen ik hoef m niet was je dus je geld kwijt geweest of ze kwamen met een of andere constructie dat het een aanbetaling is op de aankoop van de auto, dan ben je zelfs verplicht de auto te kopen (contractueel gezien dan).

Reed zeker ook iemand van de garage mee, je mocht 5 minuutjes rond rijden en dan weer terug? Want ja, teveel kilometers erbij kan natuurlijk niet en de diesel was ook bijna op. Maar de motor zeker wel al warm toen je ging rijden ;)

Nee, een proefrit maak ik zonder de verkoper. Ik hoef niet zo'n wijsneus ernaast, ik kijk/probeer zelf wel hoe de auto het doet. Een verkoper die tegen je zit te lullen met de radio aan schiet dat niet echt op bij het horen van kraakjes, rammeltjes of andere rare geluiden.

[ Voor 38% gewijzigd door Sick Nick op 26-06-2009 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Bij de dealer betaal ik echt niets voor een proefrit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan

Haan

dotnetter

Topicstarter
Ik wou de auto ook gewoon kopen, 'onder voorbehoud van goed rijden' zoals ze het zelf noemden, anders had ik het ook niet gedaan. Gelukkig heb ik er niet achter hoeven komen wat er met het geld was gebeurd op het moment dat de auto niet 'goed zou rijden'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Haan schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 11:03:
Ik wou de auto ook gewoon kopen, 'onder voorbehoud van goed rijden' zoals ze het zelf noemden, anders had ik het ook niet gedaan. Gelukkig heb ik er niet achter hoeven komen wat er met het geld was gebeurd op het moment dat de auto niet 'goed zou rijden'.
Had je naast de aanbetaling ook nog iets ondertekend voordat je de proefrit maakte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Haan schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 11:03:
Begrijpelijk, maar dan is het normaliter zo dat je eerste een prijs overeenkomt vóór proefrit.
Als je dan na de proefrit nog wat dingen tegenkomt kun je nog ergens over onderhandelen, of worden er dingetjes verholpen die dan aan het licht komen.
Vind je het niets, dan is er geen koop.

maar vooraf betalen bij een garage (Zeker bij de familie Pijl) is echt uit den boze.
Er zijn twee radar uitzendingen die specifiek hierover gingen.
zoek ze anders even op.
Ik schat voorjaar 2007

TS,
Als je dit wilt opgelost krijgen raad ik aan de publiciteit er (opnieuw) over op te zoeken, maar houd in je achterhoofd dat deze criminelen niet schuwen voor intimidatie en bedreiging.

edit:
Het is in jouw regio toch al vergeven van dit soort flessentrekkers.
pas goed op, en informeer jezelf goed vooraf via websites die er (nog :Y) ) zijn

[ Voor 18% gewijzigd door paQ op 26-06-2009 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan

Haan

dotnetter

Topicstarter
Gunner schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 11:04:
[...]

Had je naast de aanbetaling ook nog iets ondertekend voordat je de proefrit maakte?
Nee niets.
paQ schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 11:17:
[...]

Begrijpelijk, maar dan is het normaliter zo dat je eerste een prijs overeenkomt vóór proefrit.
Als je dan na de proefrit nog wat dingen tegenkomt kun je nog ergens over onderhandelen, of worden er dingetjes verholpen die dan aan het licht komen.
Vind je het niets, dan is er geen koop.
zo is het ook gegaan, we waren al een prijs overeengekomen, die al redelijk lager was dan hij er eerst voor vroeg, omdat het de auto voor minder op de website stond (met nieuwer bouwjaar en lagere km stand :') )
Als je dit wilt opgelost krijgen raad ik aan de publiciteit er (opnieuw) over op te zoeken, maar houd in je achterhoofd dat deze criminelen niet schuwen voor intimidatie en bedreiging.
Ik wacht eerst even af hoe erg het is en wat de rechtsbijstand er over te zeggen heeft :)

[ Voor 44% gewijzigd door Haan op 26-06-2009 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Raven
  • Laatst online: 29-04 19:36
Met alle respect hoor, maar waarom ga je dan ook naar een garage die niet bij de Bovag is aangesloten? Dan kun je toch op je klompen aanvoelen dat het geen zuivere koffie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Haan schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 11:21:
[...]

Ik wacht eerst even af hoe erg het is en wat de rechtsbijstand er over te zeggen heeft :)
Zij zijn niet NAP aangesloten.
En er zal nergens in het contract staan dat ze garanderen dat de opgegeven km stand klopt.

Dus je staat juridisch erg zwak, behalve dat heel Nederland weet dat je bewust werd opgelicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chario2
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:00

chario2

Chario2 (818126)

paQ schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 11:25:
[...]

Dus je staat juridisch erg zwak, behalve dat heel Nederland weet dat je bewust werd opgelicht.
dat is dus het meest bizarre, weer een leermomentje zal ik maar zeggen ;)
en misschien valt het wel mee en rij je nog een tijdje in deze wagen, ik hoop het voor je

Chario2 (818126)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06:24
Helpt je rechtsbijstandsverzekering je uberhaupt wel met aankoopgeschillen?
Haan schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 09:14:
Ik heb wel rechtsbijstand afgesloten bij de autoverzekering, maar ik las ook ergens dat je daar niet veel aan hebt als het niet om een garage gaat die bij BOVAG is aangesloten..
De rechtsbijstandsverzekering die je bij een autoverzekering kunt afsluiten is meestal vrij beperkt en alleen bedoeld om bijstand te verlenen bij het claimen van autoschades, toch?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan

Haan

dotnetter

Topicstarter
Dat zou best zo kunnen zijn inderdaad, in dat geval houdt snel op ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Laatst online: 06:24
Ik zou er niet te veel van verwachten. Al was het alleen maar omdat je die verzekering (waarschijnlijk) afgesloten hebt net ná het tekenen van de koopovereenkomst...?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

chario2 schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 11:42:
[...]

dat is dus het meest bizarre, weer een leermomentje zal ik maar zeggen ;)
en misschien valt het wel mee en rij je nog een tijdje in deze wagen, ik hoop het voor je
teruggedraaide km standen hebben op nog meer plekken impact dan alleen maar de km-stand.

Als je je auto total loss rijdt, en er blijkt bij inspectie dat de wagen 100.000 meer heeft gelopen, dan is je dagwaarde (en dus uitkering) ineens behoorlijk veel lager.

En hoe denk je hem nog te gaan verkopen?
"164.00 op de teller.... en 289.000 gelopen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 176826

Terug verkopen aan dezelfde oplichters?!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Anoniem: 176826 schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 13:10:
dan kom je dus in eht handelcircuit
10.000 betaald
6500 terug

En ze vangen weer 10k bij de volgende.... [vul maar in] ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Anoniem: 176826 schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 13:10:
Die weten natuurlijk wat voor bagger auto het is en je gaat helemaal nat op de inruil prijs. Maar ik zou daar dan ook echt geen auto meer kopen, begin je natuurlijk weer van voor af aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krietjur
  • Laatst online: 07:29

krietjur

Where am I?

D-Raven schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 11:25:
Met alle respect hoor, maar waarom ga je dan ook naar een garage die niet bij de Bovag is aangesloten? Dan kun je toch op je klompen aanvoelen dat het geen zuivere koffie is.
Dat vind ik nogal overdreven, alsof elke garage die niet bij de Bovag aangesloten is, niet deugt :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Als er iets niet deugt is het de Bovag zelf.
Het zegt inderdaad niets, alhoewel je dan wel weer een beschermende voorwaarde heb vwb de km stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evEndzhar
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
paQ schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 11:25:
En er zal nergens in het contract staan dat ze garanderen dat de opgegeven km stand klopt.
Dat hoeven ze ook niet te garanderen, als consument mag je er gewoon vanuit gaan dat de kilometerstand klopt. Als je kan bewijzen dat er met de kilometerstand gesjoemeld is (aan de slijtage van bepaalde onderdelen moet dit redelijk nauwkeurig te schatten zijn) kan je je op dwaling of non-conformiteit beroepen en heb je recht op je geld terug. Maar ja, zo te horen zullen deze lui je dat niet zo makkelijk maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

evEndzhar schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 14:15:
[...]

Dat hoeven ze ook niet te garanderen, als consument mag je er gewoon vanuit gaan dat de kilometerstand klopt.
nouja dat is natuurlij kde vraag.

Ik heb vroeger diverse verhalen gehoord over gedupeerden die iets tekenden, het origineel 'kwijtraakte' en er op het doordrukvel een andere tekst stond, waarmee dus ogenschijnlijk akkoord was gegaan.

Ik kan me zomaar voorstellen dat er een passage in hun contracten staan dat ze de auto verkopen zoals hij is en tussen de regels door te lezen valt dat zijn iet aansprakelijk kunnen worden gehouden voor afwijkende km standen.

Deze mensen zijn er op uit je een poot uit te draaien en daarmee veel geld te verdienen.
Als het te heet onder de voeten wordt, pakken ze het hele boeltje op, laten de boel klappen, en beginnen om de hoek opnieuw op de naam van de schoonzus. Zelfde mensen, nieuw bedrijf, dus niets meer om aanspraak op te maken.

[ Voor 18% gewijzigd door paQ op 26-06-2009 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan

Haan

dotnetter

Topicstarter
Deze mensen beginnen niet eens om de hoek opnieuw, maar gewoon op hetzelfde adres, behoorlijk brutaal dus, ook is de eigenaar al veroordeeld geweest, maar hij kan dus blijkbaar gewoon weer op dezelfde manier door blijven gaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:50

Metro2002

Memento mori

MrSleeves schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 09:22:

Verder hoop ik dat er niet te veel met dat ding aan de hand is, want uit ervaring weet ik dat Peugeots redelijk onderhoudsgevoelig zijn (voor mij nooit meer een Franse auto; ik heb het gehad met die krengen).
Wat een bullshit zeg, franse auto's zijn tegenwoordig prima in orde. We hebben bij ons bedrijf ook behoorlijk wat franse auto 's in de lease en die blijven gewoon maar doorkarren terwijl de duitse bakken om de haverklap in de garage staan. Ik heb zelf ook nooit rare dingen gehad met franse auto's.

En daarbij: elke auto is onderhoudsgevoelig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Ze staan nou niet bepaald in de top 20 van de betrouwbaarste auto's..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan

Haan

dotnetter

Topicstarter
MrSleeves schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 16:38:
Ze staan nou niet bepaald in de top 20 van de betrouwbaarste auto's..
Britse lijst, dus vermoedelijk niet geheel representatief voor ons land ;)

De Peugeot 306 staat op 75 :*)

[ Voor 4% gewijzigd door Haan op 26-06-2009 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:07

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Haan schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 16:48:
[...]

Britse lijst, dus vermoedelijk niet geheel representatief voor ons land ;)
Want...?

Ze rijden er aan de verkeerde kant van de weg, verder is het verkeer, de types wegen en de kwaliteit van het wegdek er goed vergelijkbaar met NL (lijkt meer op elkaar iig dan FR of IT oid)

[ Voor 6% gewijzigd door dion_b op 26-06-2009 18:56 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:37
Daarnaast zegt zo'n lijst helemaal niks. Het zijn statistieken, en die worden verdraaid op de manier zoals het een bepaald iemand uitkomt.
Zo heeft Autoweek elk jaar ook een tevredenheidstrofee, waarbij de Peugeot 206, 307 en 407 vorig jaar als hekkensluiter uit de betrouwbaarsheidsreview kwamen. Cijfertjes zijn leuk, maar zonder bijbehorende verhalen over waarom die dingen niet betrouwbaar zijn heb je niet zoveel aan cijfertjes. Jij kunt net zogoed die maandagmorgen toyota aanschaffen, en je kunt net zogoed de perfecte peugeot of renault hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

En daarom is het handig om vóór je een auto aanschaft even te Googlen op de naam van het bedrijf en zeker op de MyDealer review pagina van Autoweek kijkt. Wat je daar leest aan malafide praktijken...niet normaal.

En eens met sommigen hier, een bij Bovag aangesloten garage zegt an sich niet gek veel. Over het algemeen genomen zijn autobedrijven die de naam van de eigenaar als bedrijfsnaam hebben aardig betrouwbaar, dat is in ieder geval mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:07

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

_JGC_ schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 18:57:
[...]

Jij kunt net zogoed die maandagmorgen toyota aanschaffen, en je kunt net zogoed de perfecte peugeot of renault hebben.
Dat is een argument om de individuele auto goed te bekijken, iets wat je sowieso moet doen.

Maar statistiek zegt wel degelijk iets: als er niets bijzonders aan de hand is met die individuele auto, is de kans dat het fout gaat bij een algemeen betrouwbaar model lager dan bij een algemeen onbetrouwbaar model.

Wel is het relevant om te kijken waar de storingen in zitten. Als de auto met veel storingen vooral problemen heeft met iets triviaals als raammechanisme, zou dat minder zwaar moeten wegen dan een auto met weinig storingen, maar waarbij de motor gelijk ontploft oid.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Laatst online: 01:05

SmartDoDo

Woeptiedoe

offtopic:
Ik wijzig de titel enigszins omdat volgens mij niet is aangetoond dat het oplichters zijn. En een move naar VV waar dit topic beter past :)

[ Voor 4% gewijzigd door SmartDoDo op 27-06-2009 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Laatst online: 08:30
Vorige week heb ik een auto gekocht bij Autocentrum Nieuw-Vennep, op wat kleine puntjes na een prima autootje (Peugeot 306 diesel uit '99, 179.000 op de teller).
Na deze zin ben ik al gestopt met lezen...
Veel succes met de verdere afhandeling.

Misschien de koop terug laten draaien vanwege dwaling?

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

_JGC_ schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 18:57:
Daarnaast zegt zo'n lijst helemaal niks. Het zijn statistieken, en die worden verdraaid op de manier zoals het een bepaald iemand uitkomt.
Zo heeft Autoweek elk jaar ook een tevredenheidstrofee, waarbij de Peugeot 206, 307 en 407 vorig jaar als hekkensluiter uit de betrouwbaarsheidsreview kwamen. Cijfertjes zijn leuk, maar zonder bijbehorende verhalen over waarom die dingen niet betrouwbaar zijn heb je niet zoveel aan cijfertjes.
De gegevens zijn uitgebreider te bekijken op internet. Met 30.000 deelnemers is het een behoorlijk representatieve lijst, en als dan 55% van de Peugeot rijders aangeeft stil te hebben gestaan in het afgelopen jaar, is er dus iets niet goed ;)

heb zelf een nieuwe 206 gereden, die elke maand stil stond :P

Dit geldt alleen voor probleem gevallen, de rest is redelijk arbitrair. Vooral auto's in de doelgroep van wat oudere mensen, of juist voor een smallere beurs, worden vaak beter beoordeeld, wat wss te maken heeft dat een 40-er die 100.000 aan een A8 uit geeft nou eenmaal kritischer is. Dat maakt de Honda Jazz niet een betere auto dan een A8 6.0 W12 ;)

[ Voor 17% gewijzigd door PWM op 27-06-2009 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08:10

swtimmer

Ontrafelt het leven!

PWM schreef op zaterdag 27 juni 2009 @ 18:50:
[...]

Dit geldt alleen voor probleem gevallen, de rest is redelijk arbitrair. Vooral auto's in de doelgroep van wat oudere mensen, of juist voor een smallere beurs, worden vaak beter beoordeeld, wat wss te maken heeft dat een 40-er die 100.000 aan een A8 uit geeft nou eenmaal kritischer is. Dat maakt de Honda Jazz niet een betere auto dan een A8 6.0 W12 ;)
Ik heb juist vernomen uit een onderzoek dat juist mensen met een dure auto niet snel toegeven dat het een miskoop is of een flut wagen, puur omdat het duur is en goed moet zijn. Mensen met een dure BMW zullen niet snel toegeven dat hun auto niet helemaal waar voor zijn geld bied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:37
Dure reparaties hebben dan ook niks met betrouwbaarheid te maken. Als mijn airco stukgaat, is dat een dure reparatie, maar minder betrouwbaar is ie er niet op. Een niet-betrouwbare auto vind ik een auto die op de meest willekeurige momenten je laat staan, zoals de Laguna II van mijn collega die om 0:00 na een lange avond overwerken 2 uurtjes zou gaan rijden om thuis te komen. Kan je 1x gebeuren, maar als je in een week tijd na 3 reparaties de 4e keer renault pechhulp belt omdat je auto weer niet wil starten ben je niet echt blij meer met je auto.

Ik heb met beide auto's (Golf III en Peug 206) niet bijzonder veel problemen gehad wat dat betreft. De Golf heeft me 1x laten staan met een lege accu, maar dan had ik dat ding maar niet 5 weken ongebruikt in de kou moeten laten staan, de oude afgeschreven accu vond dat niet leuk, en ook de nieuwe 63Ah varta vond het na 2 weken al nodig om startkabels te pakken. Verder nog wat probleempjes met de gloeibougies gehad (gloeiers zelf, vervolgens zender die kortgesloten was en dus de verkeerde waarde doorgaf, en later 2x de zekering eruit), maar bij elke keer was dat met een startkabel wel op te lossen (je moest mensen zien kijken toen ik de gloeispiralen stond te hotwiren vanaf mn eigen accu :P).
De 206 heeft tot nu toe alleen een doorgesleten brandstofleiding gehad, wat aan het licht kwam na het doen van een grote beurt: de monteur kreeg de auto niet meer aan. Zonder die grote beurt was dat waarschijnlijk een maand of 2 goedgegaan, om vervolgens me alsnog te laten staan. (reminds me: moderne auto's bestaan uit veel plastic troep. oudere auto's hebben gewoon metalen of aluminium brandstofleidingen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

SmartDoDo schreef op zaterdag 27 juni 2009 @ 14:03:
offtopic:
Ik wijzig de titel enigszins omdat volgens mij niet is aangetoond dat het oplichters zijn. En een move naar VV waar dit topic beter past :)
De rechter vond van wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan

Haan

dotnetter

Topicstarter
Net de gegevens over de kilometerstanden opgevraagd, maar blijkt nog redelijk te kloppen. Standen lopen normaal op, het enige vreemde is dat de stand voor de laatse APK (door ACN uitgevoerd) opeens op 1 staat, daardoor is er natuurlijk een enorm verschil opeens.
Het loopt dus zo:
18/06/2009: 169015
12/08/2008: 1
21/08/2007: 151718

Ik had via 'sms kenteken naar 2020' al gezien dat de vorige APK tot oktober 2008 geldig was, dus dan neem ik aan dat de auto na die tijd niet meer, of iig heel weinig heeft gereden. Dan is 18.000 km in ruim een jaar zeer goed mogelijk, dat is meer dan de jaren daarvoor is gereden (~11-12k van 2004 tot 2007)

Ik ben wel een beetje opgelucht :) Alleen nog even grote beurt afwachten wat daar gevonden wordt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Voor APK-data kan je toch ook gewoon naar www.rdw.nl of www.vwe.nl gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Haan schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 11:16:
Net de gegevens over de kilometerstanden opgevraagd, maar blijkt nog redelijk te kloppen. Standen lopen normaal op, het enige vreemde is dat de stand voor de laatse APK (door ACN uitgevoerd) opeens op 1 staat, daardoor is er natuurlijk een enorm verschil opeens.
Het loopt dus zo:
18/06/2009: 169015
12/08/2008: 1
21/08/2007: 151718

Ik had via 'sms kenteken naar 2020' al gezien dat de vorige APK tot oktober 2008 geldig was, dus dan neem ik aan dat de auto na die tijd niet meer, of iig heel weinig heeft gereden. Dan is 18.000 km in ruim een jaar zeer goed mogelijk, dat is meer dan de jaren daarvoor is gereden (~11-12k van 2004 tot 2007)

Ik ben wel een beetje opgelucht :) Alleen nog even grote beurt afwachten wat daar gevonden wordt..
Dit heet: Kilometerstand onlogisch

De vraag is: hoeveel kms zijn er afgelegd tussen 21/8/2007 en vandaag.
Je hebt een gat van 2 jaar, en bij de vorige APK is er zomaar een getal ingevuld. Opzettelijk? wie zal het zeggen. Hoe dan ook helpt dit de historie helemaal om zeep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-05 16:47
Ik betaal nooit vooraf voor een proefrit. En ook laat ik de auto rustig staan als de verkoper mee moet.

Verder is mijn tip om ALTIJD met zijn 2-en te gaan als je de aanschaf echt overweegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Ja met zijn 2e is veel fijner. Toen ik ging kijken ook, soms blijven die verkopers maar tateren als je alleen bent krijg je bijna geen kans om even op je gemak te neuzen in de auto. Of het wel iets is. Daarnaast zou ik nooit betalen voor een proefrit. Dat hoort gewoon bij de garage in zijn prijs te zitten.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Tacoos

i am i

merauder schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 13:48:
Ik betaal nooit vooraf voor een proefrit. En ook laat ik de auto rustig staan als de verkoper mee moet.

Verder is mijn tip om ALTIJD met zijn 2-en te gaan als je de aanschaf echt overweegt.
Ben ooit wezen kijken voor een auto die toch al wat te duur geprijsd was naar mijn zin, met t idee dat wel naar een acceptabele prijs te lullen. Dat liep effe anders: ipv geld eraf, kwamen er nog afleveringskosten bij (iets van 300 euro) en een grote beurt + APK zaten ook nog niet bij die prijs in. Tenslotte moest ik inderdaad om een proefrit te mogen maken al zo ongeveer de koopacte getekend hebben (of een of andere intentieverklaring).
En nee, ik was de 18 al ruimschoots gepasseerd en t was geen louche garage, maar een dorpsgarage hier in de buurt.
Tot mijn grote genoegen heb ik die auto daar nog 2 jr lang wekelijks mogen zien staan.... :+

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan

Haan

dotnetter

Topicstarter
paQ schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 12:26:
[...]

Dit heet: Kilometerstand onlogisch

De vraag is: hoeveel kms zijn er afgelegd tussen 21/8/2007 en vandaag.
Je hebt een gat van 2 jaar, en bij de vorige APK is er zomaar een getal ingevuld. Opzettelijk? wie zal het zeggen. Hoe dan ook helpt dit de historie helemaal om zeep.
Maar in ieder geval is de teller geen ton teruggedraaid waar ik wel serieus bang voor was.Als er al wat is teruggedraaid zal het niet heel veel zijn (zoals ik al zei, de vorige APK verliep in oktober 2008, dus dan zal de auto niet meer gereden hebben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 147846

Ik woon zelf in Nieuw Vennep, en het is inderdaad een redelijk bekend bedrijf hier in het dorp. Dat zij nog bestaan is voor iedereen een vraag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
- 250 euro aanbetalen voor een proefrit (wtf! :D)
- Geen research gedaan hebben naar een bovag-loze handelaar/garage
- Geen onderhoudshistory bekend van de auto.
- Garantie tot aan het hek waarschijnlijk?

En dan toch overgaan tot aankoop is mijns inziens eigen schuld dikke bult als er dan iets mis blijkt te zijn. Echt opmerkelijk dat er dan geen alarmbellen gaan rinkelen bij mensen in dit soort situaties. :/

[ Voor 5% gewijzigd door Luuk op 30-06-2009 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Laatst online: 04-05 16:47
G-PHREAK schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 17:20:
- 250 euro aanbetalen voor een proefrit (wtf! :D)
- Geen research gedaan hebben naar een bovag-loze handelaar/garage
- Geen onderhoudshistory bekend van de auto.
- Garantie tot aan het hek waarschijnlijk?

En dan toch overgaan tot aankoop is mijns inziens eigen schuld dikke bult als er dan iets mis blijkt te zijn. Echt opmerkelijk dat er dan geen alarmbellen gaan rinkelen bij mensen in dit soort situaties. :/
Als de auto niet gejat blijkt te zijn is het al voldoende =) Een peugeot 306 uit 1999 is niet de dealerselectie occassion van een jaartje oud met 20.000 km op de teller.

Je kan best bij dergelijke bedrijven een auto kopen. Je moet dan alleen verstand hebben van auto's (controleren op alle technische zaken), vooraf inschatten dat je garantie tot de deur hebt (alles naar zijn waarde) en verder een beetje geluk hebben.

Ik heb ook eens een autotje gekocht bij een non-bovag garage. 40.000 Km later reed het nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Haan schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 16:08:
[...]

Maar in ieder geval is de teller geen ton teruggedraaid waar ik wel serieus bang voor was.Als er al wat is teruggedraaid zal het niet heel veel zijn (zoals ik al zei, de vorige APK verliep in oktober 2008, dus dan zal de auto niet meer gereden hebben)
de APK is toch gedaan in AUG 2008?
En het feit dát er een APK gedaan is, zou impliceren dat er met de auto gereden is.

[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 01-07-2009 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Ik heb hetzelfde meegemaakt, met een Mondeo. Politie wilde niks doen (ook niet toen de garagehouder mij bedreigde als ik nog langer lastig bleef doen) en ik heb echt alles geprobeerd. ANWB rechtsbijstand, brief laten sturen door advocaat, zelf brieven sturen, bellen bellen bellen, etc. Hij bleef voet bij stuk houden en als ik mijn geld terugwilde moest ik maar een rechtszaak aanspannen.

Het verneukeratieve is dat je wel kan bewijzen dat er zgn. 'dwaling' is wat dus garandeert dat je je geld terugkrijgt (zelfs als de verkoper 'niet wist' dat de stand niet klopte) maar je krijgt de eigen gemaakte kosten voor de rechtszaak alleen terug als je ook kan bewijzen dat het opzet was van de garage, en dat word lastig zonder gegevens van voordat de auto in diens bezit kwam.

Helaas kun je hem alleen dwingen via een rechtszaak, en dan moet de auto al behoorlijk duur geweest zijn wil je dat eruit halen.

Mijn garagehouder voegde er nog aan toe dat als ik een fatsoenlijke auto wilde, ik maar wat meer geld uit mijn zak moest trekken (alsof je voor 2000 euro niks mag verwachten !!!). Ik was eigenlijk van plan hem gewoon in elkaar te (laten) trimmen, zo ten einde raad was ik. Mijn vriendin wilde daar uiteraard niks van weten dus ik heb mijn verlies moeten nemen. Echt zuur dat zo iemand vervolgens ongehinderd kan doorgaan met oplichten.

[ Voor 19% gewijzigd door HTT-Thalan op 01-07-2009 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer

swtimmer

Ontrafelt het leven!

HTT-Thalan schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 08:58:
Ik heb hetzelfde meegemaakt, met een Mondeo.
Hoeveel verschil zat er dan tussen? En hoe kwam je daar achter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

het is me wel zoeken zeg:
http://www.opgelicht.nl/index.php?id=194

De uitspraak nog niet gevonden.
Was er wel bij die uitspraak aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

swtimmer schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 10:29:
[...]

Hoeveel verschil zat er dan tussen? En hoe kwam je daar achter?
Op de teller stond 149.000 kilometer. Ik kwam erachter omdat de auto die ik had ingeruild, een BMW 520i met 278.000 op de teller, op zijn site werd aangeboden met een stand van 135.000.....

Ik kreeg argwaan en heb dus ook een NAPcheck gedaan. Nadat die rood licht gaf heeft de ANWB kostenloos een overzichtje opgevraagd en toegestuurd. Daaruit bleek dat de laatst bekende APK een KMstand van 320.000 op de auto werd genoteerd |:(

Naast de acties die ik ondernam over de Mondeo heb ik ook de RDW geprobeerd in te lichten, maar die gaven aan dat ik niet kan klagen over een auto die niet van mij is, dus het feit dat ik kon aantonen met papieren dat er een auto met valse stand op het punt staat te worden verkocht, wilden ze niets mee doen, ook al was de garage wel bij de RDW aangesloten.

Ik heb ook een review willen schrijven bij Autoweek, maar die wilde de aanmelding van die garage niet honoreren, waardoor ik niks kon plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

HTT-Thalan schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 11:23:
[...]

Op de teller stond 149.000 kilometer. Ik kwam erachter omdat de auto die ik had ingeruild, een BMW 520i met 278.000 op de teller, op zijn site werd aangeboden met een stand van 135.000.....
Het zijn deze zaken die bewijzen dat ze willens en wetens mensen oplichten.

Ik vind het ook volstrekt onbegrijpelijk dat nou uitgerekend voor dit soort criminelen geen wetten bestaan waardoor ze gestopt kunnen worden. M.i. toch te ondervangen met de wet op intercedenten bij inschrijving oid.
Ze moeten 5 maanden brommen, en ze gaan weer verder. En dat vinden ze prima |:(

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 01-07-2009 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Goed, maar in dit geval zie je duidelijk een "invoerfout" bij de NAP. En 10K per jaar voor een 2e auto oid vind ik niet heel gek.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TgR_KILLER
  • Laatst online: 22:52
In ieder geval heb je geleerd om van te voren even te googlen op het bedrijf :P

Toen ik mijn auto bij een niet merk gebonden dealer had gekocht heb ik vooraf ook gezocht op het bedrijf. Had het jaar ervoor 1 of andere Bovag award gewonnen voor service en op heel het internet niks negatief gezien. Ook proefrit geen probleem. Niks betaald of wat dan ook.

En toen na een paar maanden ik problemen had met de bak is die gewoon vervangen onder garantie.

Je kan het opnemen met de Politie maar of er wat aan gedaan word. Helaas kunnen zulke dingen gewoon in nederland :/

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Ik heb gegoogled maar de garage in kwestie was niet bekend. Het gaat om Garage G. Damen in Breda, en ik zag hem een paar dagen geleden nog rijden met een auto-ambulance, dus blijkbaar floreert hij nog. Ik heb het kenteken van de BMW gepost op een website met de bedoeling dit in de google cache laten opnemen, dit is gelukt. Mijn hoop was dat de eventuele volgende koper van de BMW het kenteken zou googl'en en zo het verhaal achter de BMW leerde kennen, inclusief de bekende gebreken die hij waarschijnlijk zou wegmoffelen, maar ik heb nooit meer reactie gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvos
  • Laatst online: 04:41

Maar.. gisteren ging ik voor de zekerheid toch een check doen bij de Nationale Autopas, waar je de kilometerstand van je auto door kan geven, en dan een indicatie krijgt of dat klopt, een te verklaren afwijking heeft, of gewoon fout is (mogelijk door terug draaien kilometerstand). En jawel, mijn kilometerstand was fout :/

Nog steeds zocht ik er niet direct iets achter, maar via google kwam ik al snel op de site van autoweek: http://www.autoweek.nl/myreviewdealer.php?ID=4150 en daar werd ik niet echt vrolijk van..

Het bedrijf blijkt een waslijst aan negatieve ervaringen en waarschuwingen om er vooral weg te blijven te hebben -O- en al eerder onder andere namen actief te zijn geweest. Afgaande op de reacties daar schat ik de kans dat er met mijn auto ook geknoeid is, op ongeveer 99%.

Nu is dus de vraag wat ik hier tegen kan gaan doen, ik ga in ieder geval maandag langs bij een garage die is aangesloten bij de Nationale Autopas om de werkelijke kilometerstand op te vragen, en de auto gaat naar een Peugeot dealer voor een grote beurt. Ik heb wel rechtsbijstand afgesloten bij de autoverzekering, maar ik las ook ergens dat je daar niet veel aan hebt als het niet om een garage gaat die bij BOVAG is aangesloten.. Lastigst zal waarschijnlijk zijn om te bewijzen dat zij de kilometerstand hebben teruggedraaid, als dat lukt heb ik wel een sterk punt, omdat dat een strafbaar feit is.
Tot mijn groot verbazing zie ik dit topic nu pas. Ik ben opgelicht door dezelfde garage met een vergelijkbare auto

Het betrof een peugeot 306 sedan op lpg g3. De km-teller functioneerde niet goed.

Uitendelijk bleek de km-stand 90.000 hoger te staan dan geadverteerd, ik wilde de auto terugbrengen en mijn geld terug maar dit werd niet geaccepteerd. Inmiddels heb ik al voor meer dan 1600 euro aan reperaties moeten uitvoeren aan de auto. Verschillende apkpunten waaronder de handrem, aandrijfas en de lpg installatie (welke op 3 punten lekte) waren niet goed terwijl ik wel een nieuwe apk heb gekregen.
Ik heb ze nu een officiele aangetekende brief gestuurd waarin in een kostencompensatie verwacht voor de vele mankementen (apk en niet apk-gerelateerd) en een compensatie voor de km-stand. Wanneer ze hier niet op reageren ga ik mijn advocaat en de rdw inschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

TgR_KILLER schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 12:48:

Je kan het opnemen met de Politie maar of er wat aan gedaan word. Helaas kunnen zulke dingen gewoon in nederland :/
Als er een nieuwe stroom meldingen binnenkomt zouden ze wellicht weer een onderzoek kunnen instellen.
Als je een van hun namen laat vallen op het bureau dan weten ze precies om wie het gaat hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvos
  • Laatst online: 04:41
paQ schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 11:19:
[...]

Als er een nieuwe stroom meldingen binnenkomt zouden ze wellicht weer een onderzoek kunnen instellen.
Als je een van hun namen laat vallen op het bureau dan weten ze precies om wie het gaat hoor.
Dat dacht ik dus ook. Dus ik ging vandaag aangifte doen maar die willen ze niet in behandeling nemen. Aangezien deze A4 autos/ Autocentrum nieuw-Vennep enkele hele vieze leveringsvoorwaarden heeft kon er volgens de juridisch adviseur van mijn locale politiebureau niets worden gedaan. Je moet namelijk bewijzen dat hij opzettelijk de auto apk -goedgekeurd heeft en hoe doe je dat.

Maargoed er zijn wel kansen voor een civiele rechtzaak en omdat ik recht heb op subsidie ga ik dat denk ik wel proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan

Haan

dotnetter

Topicstarter
Vandaag de auto naar een betrouwbare garage gebracht voor een grote beurt, kosten: €1450 ;(

Wel inclusief vier nieuwe banden, nieuwe distributieriem en nieuw uitlaatsysteem (scheen er bijna onderuit te vallen door de roest) dus dan hebben we de komende paar jaar hopelijk even geen last van dure reparaties..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.B.
  • Niet online
Silvos schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 15:02:
[...]

Dat dacht ik dus ook. Dus ik ging vandaag aangifte doen maar die willen ze niet in behandeling nemen. Aangezien deze A4 autos/ Autocentrum nieuw-Vennep enkele hele vieze leveringsvoorwaarden heeft kon er volgens de juridisch adviseur van mijn locale politiebureau niets worden gedaan. Je moet namelijk bewijzen dat hij opzettelijk de auto apk -goedgekeurd heeft en hoe doe je dat.

Maargoed er zijn wel kansen voor een civiele rechtzaak en omdat ik recht heb op subsidie ga ik dat denk ik wel proberen.
Laat je anders even adviseren door iemand die er verstand van heeft. Niet alle algemene voorwaarden zijn geldig (bij consumentenkoop)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

ja maar dat is civiel (in eerste instantie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beerkeeper
  • Registratie: April 2003
  • Nu online
Haan schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 14:20:
Vandaag de auto naar een betrouwbare garage gebracht voor een grote beurt, kosten: €1450 ;(

Wel inclusief vier nieuwe banden, nieuwe distributieriem en nieuw uitlaatsysteem (scheen er bijna onderuit te vallen door de roest) dus dan hebben we de komende paar jaar hopelijk even geen last van dure reparaties..
Tjsa, banden heb je altijd wel, uitlaat had je eventueel kunnen laten checken bij een ANWB checkpunt ;) Distributieriem ook, vaak staat er een sticker op/rond het motorblok met het aantal km wanneer hij is vervangen

XBO Gamertag: BeerkeeperNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
Hebben jullie ooit gehoord van een RDW herkeuring?
Bent u het niet eens met het resultaat van de keuring?

Als u vindt dat uw voertuig ten onrechte is goed- of afgekeurd en u komt er met de betreffende APK-instantie niet uit, dan kunt u bij de RDW een herkeuring aanvragen.

Aan een herkeuring zijn kosten verbonden. U krijgt dit bedrag terug als uw voertuig inderdaad onterecht is goed- of afgekeurd. U heeft altijd een keuringsrapport nodig om in beroep te kunnen gaan. Vraag hier dus om bij het bedrijf.

Bent u het niet eens met de afkeuring van uw voertuig dan moet u meteen ná de keuring in beroep gaan bij het regiokantoor van de RDW waaronder de keuringsinstantie valt. U mag het voertuig niet verplaatsen en intussen geen reparaties (laten) verrichten. De herkeuring vindt nog dezelfde dag plaats.

Heeft u in een later stadium bezwaar tegen de APK-keuring van uw voertuig dan kunt u dit gedurende de geldigheid van het keuringsrapport schriftelijk melden bij een van de RDW- regiokantoren. Er vindt dan een herkeuring plaats.

Het is echter wel moeilijk om na verloop van tijd vast te stellen of de APK juist is verricht. Immers, hoe langer de termijn is, hoe moeilijker het wordt om te achterhalen of het voertuig op het moment van de oorspronkelijke keuring wel of niet aan de gestelde eisen voldeed. Het is daarom raadzaam in dergelijke gevallen eerst contact op te nemen met de garage waar uw voertuig is gekeurd.
Als je dus binnen korte termijn na aankoop van alles en nogwat tegen komt, zoals een uitlaat die er zowat onderuit donderd en er zijn nog meer gebreken waarbij een andere garage zegt dat ie nooit door de apk had mogen komen zou je dit nog kunnen proberen.
De RDW vind het niet leuk als auto's onterecht goed gekeurd worden ;)

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-05 19:30
HTT-Thalan schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 15:27:
Ik heb gegoogled maar de garage in kwestie was niet bekend. Het gaat om Garage G. Damen in Breda, en ik zag hem een paar dagen geleden nog rijden met een auto-ambulance, dus blijkbaar floreert hij nog. Ik heb het kenteken van de BMW gepost op een website met de bedoeling dit in de google cache laten opnemen, dit is gelukt. Mijn hoop was dat de eventuele volgende koper van de BMW het kenteken zou googl'en en zo het verhaal achter de BMW leerde kennen, inclusief de bekende gebreken die hij waarschijnlijk zou wegmoffelen, maar ik heb nooit meer reactie gehad.
Is dat niet een schuilnaam? G Damen is namelijk een bekende zanger die toevallig ook uit Breda komt.
Wikipedia: Grad Damen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.B.
  • Niet online
paQ schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 14:46:
ja maar dat is civiel (in eerste instantie)
Precies.

En als civiel aangetoond kan worden dat hij opgelicht is, is het in beginsel ook strafrechtelijk aangetoond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

HenkEisDS schreef op vrijdag 24 juli 2009 @ 12:10:
[...]

Is dat niet een schuilnaam? G Damen is namelijk een bekende zanger die toevallig ook uit Breda komt.
Misschien familie. Damen is een beetje een kampnaam.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
Damen is een scheepswerf in Schiedam :P

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flashin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Damen is niet een beetje maar nogal een kampnaam in brabant.
Staat over het algemeen aardig crimineel bekend :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-03 09:01
Nog een tip voor kopers van auto's (om te checken hoeveel eigenaren het ding heeft gehad en of de kilometerstand NAP-waardig is). Zoek het kenteken op van de auto die je kopen wilt en zet het ding 'te koop' op marktplaats (vanaf 15 euro geloof ik). Dan laat de occassioncheck meteen zien hoeveel eigenaren het ding heeft gehad, en sinds wanneer de laatste eigenaar het ding in bezit heeft. Ook checkt marktplaats of de opgegeven stand mogelijkerwijs legitiem is volgens NAP. Het is een kleine moeite om het zo te doen en de verkopende partij kan hier ook niet achter komen.

Dus als een verkoper roept dat de auto van de 1e eigenaar komt kun je meteen even checken of dat verhaal klopt. Ook zie je vaak garages die een nieuwe APK bij aflevering geven. Dit hoeft niet altijd onbetrouwbaar te zijn natuurlijk, echter neem je het zekere voor het onzekere die APK elders te laten uitvoeren. Je kunt altijd met de verkoper afspreken dat jij de kosten van de keuring op je te zullen nemen, mits de verkoper alle punten die naar boven komen laat repareren. (alhoewel dat ook niet altijd safe is).

Er zijn genoeg trucjes om tijdelijk een auto wat op te kalefateren zodat het lijkt of ie prima is. Wat houtzaagsel in een versnellingsbak gooien en het schakelt weer soepel en lekker (terwijl het ding in werkelijkheid toe is aan een revisie). Naja, die echte oplichters weten natuurlijk wel de methodes om allerlei 'reparaties' uit te voeren op de goedkoopste manier mogelijk.

Ook moet men niet vergeten dat er soms problemen zijn aan een auto (welke niet per definitie voor afkeur van de APK komen). Je kunt je voorstellen dat een verkoper van een auto (niet de handelaar maar de particuliere bestuurder van wie het ding was), niet altijd zonder reden de auto weg doet; vaak mankeert er iets aan of weet men dat er een dure reparatie aan zit te komen. Handelaren kopen vaak een auto terwijl ze überhaupt geen proefrit hebben gemaakt, gewoon even kijken binnen en buiten, motor starten, dat was het. Je kunt je voorstellen dat dus ook zo'n handelaar vaak geen benul heeft van een 'ernstig' mankement van de auto (dat maakt het niet goed als ze het ding aan jou verkopen natuurlijk), maar je moet er wel op bedacht zijn.

Durf een auto bij een proefrit gewoon lekker op z'n staart te trappen. Heel veel mensen rijden vrij voorzichtig en gaan niet de limiet opzoeken met een auto die niet van hun is en die ze niet kennen. Maar toch is het noodzakelijk, maakt het ding geen rare geluiden bij 6K tpm, of stuurt ie ook lekker de bocht door met hoge snelheid, wat als je de bak ff terug in z'n 3 zet op de snelweg, enz. Vaak komen gebreken sneller boven water onder 'extreme' condities, het is van belang de auto flink te berijden.

Nog even over de discussie over de betrouwbaarste auto's. De TÜV maakt ook elke jaar lijsten op van de auto's tijdens de tüv keuring -ernstige- gebreken vertonen welke potentieel levensgevaarlijk kunnen zijn. Niks airco stuk of haperende bougie, nee echt problemen met rem- of stuurinrichting, ophanging, dat soort dingen. Ook daar zie je duidelijk naar voren dat de top 20 lijst gedomineerd wordt door de Japanse voertuigen (vrij gelijkend op die Britse lijst). Geen onderbuik gevoelens over slechte Franse auto's dus, dat is echt gebaseerd op feiten. Ook Audi's scoren in mijn ogen bijzonder slecht (op die Tüv lijsten op plaats 40 ofzo), Mercedes is zijn degelijkheid ook al een jaar of 20 aan het zoeken, die dingen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01-05 16:57

Edmin

Crew Council

get on my horse!

[...]

Mijn buurman heet ok Damen :')

Net als zo ongeveer elke kampsjaak in deze regio BTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:31

DropjesLover

Dit dus ->

kleine toevoeging hierop trouwens, uit eigen ervaring.

koop een auto altijd hij een handelaar, niet particulier. een handelaar is een bedrijf, en een bedrijf kan je aansprakelijk stellen. heeft je 2e hands auto een ernstig gebrek, wat géén verslijtartikel is (dus niet de koppeling, banden, remmen, etc) en kom je daar achter binnen 6 maanden na aankoop, dan mag je (wettelijk vastgelegd) dat het gebrek ook aanwezig was ten tijde van de aankoop. en je dus een product hebt gekocht dat niet aan je redelijke verwachtingen voldoet. en dus het bedrijf daar verantwoordelijk voor is. en een bedrijf altijd een aanspreekpunt is >:)

verdien je onder modaal inkomen, dan kan je een advocaat krijgen op kosten van de staat en kost het je max 90 euro om de zaak in te dienen (griffierskosten). een bedrijf krijgt dat echter niet, dus daar zullen de kosten snel hoog oplopen, of in iedergeval boven de winst die ze op je auto/product hebben gemaakt. kan je leuk mee dreigen als een handelaar niet mee wil werken. nadeeltje is wel dat ze je adres hebben (bij een rechtzaak).

kilometerstand terugdraaien valt ook onder "voldoet niet aan de redelijke verwachtingen van het product" en komt de kopende partij hier achter, dan kan het bedrijf aansprakelijk gesteld worden.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
DropjesLover schreef op zondag 26 juli 2009 @ 14:46:
koop een auto altijd hij een handelaar, niet particulier. een handelaar is een bedrijf, en een bedrijf kan je aansprakelijk stellen. heeft je 2e hands auto een ernstig gebrek, wat géén verslijtartikel is (dus niet de koppeling, banden, remmen, etc) en kom je daar achter binnen 6 maanden na aankoop, dan mag je (wettelijk vastgelegd) dat het gebrek ook aanwezig was ten tijde van de aankoop. en je dus een product hebt gekocht dat niet aan je redelijke verwachtingen voldoet. en dus het bedrijf daar verantwoordelijk voor is. en een bedrijf altijd een aanspreekpunt is >:)
Volgens mij geldt deze 'garantie' alleen voor de motor en de versnellingsbak. Nu blijven die -hopelijk- meestal wel 6 maanden (ik dacht zelf 3) heel na aanschaf.

Een handelaar vind ik persoonlijk onbetrouwbaarder dan een garagist. Een autohandelaar doet eigenlijk niks meer dan in- en verkoop van voertuigen. De staat van het voertuig is meestal irrelevant voor de handelaar. Als je al bij een handelaar koopt, kijk dan ook eens rond wat voor een auto's hij nog meer te koop heeft staan. Zit dat wat in de hogere prijsklasse, kloppen de (lage) kilometerstanden, zijn de onderhoudsboekjes in orde? In dat geval kun je er van uit gaan dat deze handelaar over het algemeen geen gezeik met slechte oude auto's wil hebben. Ik heb ook bij een dergelijke handelaar mijn eigen auto gekocht. Die zat bij hun relatief aan de lage kant qua waarde in aanschaf (4000,- geloof ik). Ik heb zelfs nog verder kunnen afdingen op de prijs op het feit dat ik absoluut geen garantie wilde hebben. Uiteindelijk kocht ik dus een auto voor een zeer scherpe prijs, waarvan ik nu de 2e eigenaar ben en de kilometerstand nog lekker laag is.

Zelf ruilde ik daar een auto in die wel gaar was. In de kokerbalken stond water en het ding had flinke schades gehad *zeg de halve zijkant aan gort*. (Ik kwam hier achter nadat ik hem gekocht had, ook kwam ik erachter dat de auto heel veel eigenaren heeft gehad en de kilomterstand dubieus was) De handelaar kwam hier vrij snel achter, maar had al na 1 telefoontje een koper voor het ding. Als ik nu in de RDW database kijk zie ik dat het ding nog steeds op kenteken staat, dus dat er waarschijnlijk iemand vrolijk mee aan het rondkarren is.

Een garagist zal wat bewuster kijken naar de auto die hij inkoopt en verkoopt (lijkt me). Want als er teveel kosten aan gemaakt moeten worden doet dat natuurlijk afbreuk aan de winst. Van een particulier kopen kan risicovol zijn (in verband met aansprakelijkheid), echter met wat gezond verstand, mijn marktplaats occassioncheck tip, en een handige kennis kun je een hoop problemen tackelen. Ware het niet dat een particulier jouw meestal niet alleen een proefrit zal laten maken en je moeilijk met de eigenaar in kwestie ff flink de beest uit kan hangen op het lokale industrieterrein op zondag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:31

DropjesLover

Dit dus ->

ebia schreef op zondag 26 juli 2009 @ 17:37:
[...]

Volgens mij geldt deze 'garantie' alleen voor de motor en de versnellingsbak. Nu blijven die -hopelijk- meestal wel 6 maanden (ik dacht zelf 3) heel na aanschaf.
nee, in de wet staat expliciet genoemd alle onderdelen die niet onder verslijtartikelen vallen. dus ook verborgen roestplekken in je dorpels (wat leidt tot APK afkeur) vallen hier onder. dit was bij mij het geval.

het is ook geen garantie, maar een soort koper-bescherming.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01:04

Destruction

(ex-)Automonteur

Mja, er zit imo een verschil tussen racen als en gek, en pittig rijden om de auto te testen..

Ik, als garagist, krijg soms ook auto's voor reparaties waar wat aan mankeert.. Soms moet ik ook hard/wild rijden om te ondekken wat.. Of soms moet ik midden op een parkeerplaats een aantal keer een bocht naar links/rechts maken met maximale stuuruitslag, om te luisteren of idd een homokineet (voor leken: onderdeel van de aandrijfas, wielzijde..) kapot is, en zoja welke.

Ik heb soms ook een auto voor de handel. Ik verkoop standaard met nieuwe APK, en verricht standaard het noodzakelijke onderhoud. Ik zie het namelijk zo: Mijn naam staat op de deur, als die naam eenmaal in slechte zin op het internet komt, kom je daar nooit meer vanaf. Eerlijkheid staat bij mij dus hoog, en als iemand een auto komt bekijken, gaat-ie ook altijd ff op de brug, en laat ik zien waar ik aan gewerkt heb, of waar ik een (komend) defect heb gezien.. De mensen zien dus zelf ook wat eraan mankeert, en na een evt. reparatie laat ik ook zien dat het vervangen/verholpen is..

Voor de rest zal een particulier idd minder meegaand zijn in stevig rijgedrag tijdens een proefrit, persoonlijk zou ik het ook niet kunnen waarderen als iemand rondraced in een auto waarvan hij nog niet zeker is dat hij hem koopt.. Ik ben zuinig op mijn spullen, het is dus frustrerend als e.o.a "testpiloot" je auto koud revved en hard door de bochten vlamt..

Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
Destruction schreef op zondag 26 juli 2009 @ 17:53:
Mja, er zit imo een verschil tussen racen als en gek, en pittig rijden om de auto te testen..

Ik ben zuinig op mijn spullen, het is dus frustrerend als e.o.a "testpiloot" je auto koud revved en hard door de bochten vlamt..
Nee, natuurlijk ga je niet lopen trappen met een koude motor. Dat zou idioot zijn. (alhoewel een auto in goede staat daar wel tegen moet kunnen).

Maar goed, ik snap soms niet dat mensen een proefritje in een kwartier kunnen maken.

Ik rij minimaal een uur om de auto eerst te leren kennen en dan (waar het kan) even de limieten opzoeken om te kijken of het 'goed' aanvoelt. Tijd terug reedt ik in een BMW, dat voelde allemaal prima, totdat ik met hoge snelheid over zo'n 'drempel' op een fly-over reedt, toen voelde ik dat de achterkant niet lekker meewerkte. Na wat verdere inspectie leek de stabistang rot te zijn. Omdat dat verder geen lawaai maakte tijdens rustig rijden had je daar anders nooit achter gekomen.

Een ABS test doe je op een lege snelweg, ABS is leuk als ie het met 40 km/u doet, maar het moet ook werken met 140 (als voorbeeld). Gordelspannertje moet ook ingrijpen, dat soort fratsen. Trekt ie naar een kant toe met hard remmen, trillen de remmen, raar bandengeluid of onbalans, trillingen interieur, enz, enz.? Allemaal zaken die je eigenlijk alleen goed kan testen als je hard rijdt.

Dat is natuurlijk iets anders dan het hok telkens tot de toerenbegrenzen open te trekken en zonder te clutchen opschakelen om die wieltjes maar aan het spinnen te houden om te eindigen met een 180 op de handrem en in volle vaart achteruit door te knallen ;) (maar dan nog moet een auto in goede conditie kortstondig tegen dit extreem gebruik 'kunnen' zonder uit elkaar te vallen)

Btw. Waar zit je bedrijf ergens? Ik zoek namelijk nog een betrouwbare plek om m'n auto te laten servicen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

[...]

Over de nuttigheid van deze kick kun je discussieren, maar ik zit zojuist 'Frans Bauer's zigeunernacht' te kijken (TROS) en Fransje Bauer heeft zojuist voor 5k een oude mercedes gekocht bij deze oplichter _O-. De oplichter in kwestie kwam zelf heel even in beeld toen hij de dealerplaten erop plakte voor een proefrit!

Tijdens de uitzending komt ook al naar voren dat er ook met deze auto e.e.a. niet in de haak is (ondanks dat de verkopers melden dat het ding 100% is natuurlijk :P).

Wel sneu om te zien dat die laaienlichter nog steeds lekker handel kan doen }:O .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj1981
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 02-05 20:34
ebia schreef op maandag 27 juli 2009 @ 02:14:
[...]
Een ABS test doe je op een lege snelweg, ABS is leuk als ie het met 40 km/u doet, maar het moet ook werken met 140 (als voorbeeld). Gordelspannertje moet ook ingrijpen, dat soort fratsen.
Remind me dat ik jou never nooit een proefrit in m'n auto moet laten maken...
De airbag moet zeker ook uitklappen (zelfde sensor als de gordelspanners).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05:50

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Ik hoorde de naam "jet cars" vallen hier.
Die wilde mijn prelude kopen, op foto gezien en 3000 euro afgesproken.

Ok, goed... Na veel zagen van mijn kant dat ze hem zelf moete kome halen, ik ga geen 300km rijden met de kans dat ze hem toch niet moeten hebben.

Ze kwamen hem dus halen met een oplegger, ok, goed... Ik de auto goed gewassen en klaar gezet.
Zijn ze aangekomen en bieden ze plots maar 1300 euro...

Ik heb de auto terug in de garage gezet en hun succes gewenst met de terug reis.

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:21
ebia schreef op maandag 27 juli 2009 @ 02:14:
[...]

Nee, natuurlijk ga je niet lopen trappen met een koude motor. Dat zou idioot zijn. (alhoewel een auto in goede staat daar wel tegen moet kunnen).

Maar goed, ik snap soms niet dat mensen een proefritje in een kwartier kunnen maken.

Ik rij minimaal een uur om de auto eerst te leren kennen en dan (waar het kan) even de limieten opzoeken om te kijken of het 'goed' aanvoelt. Tijd terug reedt ik in een BMW, dat voelde allemaal prima, totdat ik met hoge snelheid over zo'n 'drempel' op een fly-over reedt, toen voelde ik dat de achterkant niet lekker meewerkte. Na wat verdere inspectie leek de stabistang rot te zijn. Omdat dat verder geen lawaai maakte tijdens rustig rijden had je daar anders nooit achter gekomen.

Een ABS test doe je op een lege snelweg, ABS is leuk als ie het met 40 km/u doet, maar het moet ook werken met 140 (als voorbeeld). Gordelspannertje moet ook ingrijpen, dat soort fratsen. Trekt ie naar een kant toe met hard remmen, trillen de remmen, raar bandengeluid of onbalans, trillingen interieur, enz, enz.? Allemaal zaken die je eigenlijk alleen goed kan testen als je hard rijdt.

Dat is natuurlijk iets anders dan het hok telkens tot de toerenbegrenzen open te trekken en zonder te clutchen opschakelen om die wieltjes maar aan het spinnen te houden om te eindigen met een 180 op de handrem en in volle vaart achteruit door te knallen ;) (maar dan nog moet een auto in goede conditie kortstondig tegen dit extreem gebruik 'kunnen' zonder uit elkaar te vallen)

Btw. Waar zit je bedrijf ergens? Ik zoek namelijk nog een betrouwbare plek om m'n auto te laten servicen.
Ik besef mij dat dit een 3 jaar oude post is, maar ik moet hier toch even op reageren.

Als de ABS bij 40km/h werkt, werkt hij ook bij 140km/h. Stevig remmen kun je op een B-weggetje ook wel met 80km/h daar hoef je geen weggegebruikers bij in gevaar te brengen als je dat op de snelweg doet 8)7 Gordelspanners kun je ook testen door er even een harde ruk aan te geven en de spanning erop te houden om te zien of ie niet door schiet.

@ dj1981. Gordelspanners dezelfde sensor als de airbags? Dus als jij je rem volledig intrapt en de gordelspanner gaat erop, dan klapt je airbag uit? Ik heb genoeg auto's gereden waar (met ABS, met airbags) bij extreem hard remmen de gordelspanner 'inschakeld'. Airbags gebruiken toch echt een andere sensor hoor ;) De gordelspanner is volgens mij gewoon een mechanisch iets dat bij een bepaalde kracht gewoon je gordel blokkeert. Airbags gebruiken toch echt elektronische sensors (hoe precies weet ik niet, maar ik vermoed G-krachten van voren)
Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.