Systeemcrashes door videokaart (denk ik?)

Pagina: 1
Acties:

• Ceauz
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06-03 15:10
Sinds vandaag krijg ik random systeemcrashes. Het begon in World of Warcraft, waar ik ineens artifacts in beeld kreeg waarna mijn hele systeem hing. Omdat ik toen nog dacht dat het aan WoW lag, heb ik het spel opnieuw geinstalleerd, maar het systeem crashte meteen weer. In dit geval hoorde ik echter nog wel geluiden op Ventrilo, maar met ongeveer 1 'frame' per 5 sec. Het hele systeem leek dus enorm vertraagd te zijn. Een hard reset loste het probleem op.

Toen ik net even in Excel aan het werken was, kreeg ik echter weer artifacts in beeld (een soort blauwige horizontale strepen) en reageerde het systeem niet meer. Wel kon ik mijn muispointer nog gewoon bewegen zonder vertraging. Toen ik de pc resette bleven de graphics (zelfs in het opstartscherm van het moederbord) er vreemd uitzien, met 'gaten' in de graphics. Na de PC even helemaal uitgezet te hebben, was ook dit probleem weg en op dit moment zit ik zonder problemen dit bericht te typen.

Ik heb naar de temperatuur van mijn CPU en GPU zitten kijken, aangezien het hier vandaag uitzonderlijk warm is, maar dit lijkt niet te hoog (idle 33-35 graden CPU en 66 graden GPU, in WoW was dit max 45 graden CPU en max 80 graden GPU). Ik heb ook een memory diagnostics gedaan met een opstart-CD, maar deze gaf geen problemen aan.

Enig idee wat ik verder nog kan proberen om er in elk geval achter te komen wat het probleem is (het liefste zonder onderdelen te vervangen uiteraard)? Ik DENK dat het mijn videokaart is, door de vreemde 'gaten' in de graphics, eerder genoemd, maar zoveel verstand heb ik hier niet van, dus zeker weet ik het niet (maar ik moest toch een forum kiezen om dit in te posten). Wellicht is het de CPU of iets heel anders.

Mijn systeem:

CPU: Intel Core 2 Duo E6850, 3.0 GHz
Geheugen: Corsair 2GB XMS2-6400 DDR2
GPU: XFX GeForce 8800GTX 768MB
Moederbord: Gigabyte GA-P35C-DS3R
HD: 2x Samsung Spinpoint T66 320GB
Voeding: Zalman 500 Watt
Monitor: Samsung Syncmaster 226BW

Ik stel alle tips zeer op prijs!

• AlexV
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09:20
Waarschijnlijk is het je videokaart die aan het overlijden is, want artifacts die duiden op het kapotgaan/zijn van het geheugen/de core.

Offtopic
Ligt het nou aan mij, of zijn er hier de laatste tijd wel heel veel vragen over kapotgaande nVidia 8800 kaarten?

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
AlexV schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 22:12:
Waarschijnlijk is het je videokaart die aan het overlijden is, want artifacts die duiden op het kapotgaan/zijn van het geheugen/de core.

Offtopic
Ligt het nou aan mij, of zijn er hier de laatste tijd wel heel veel vragen over kapotgaande nVidia 8800 kaarten?
idd, dat valt me ook op, een record aantal kapot gaande 8800GTX kaarten de afgelopen 2 weken.

Maar 80 graden is niet echt bevorderend voor de levensduur van je videokaart. Ben bang dat hij toch echt kapot aan het gaan is. En als ik een wilde gok mag doen, is het je videokaart geheugen, dit was namelijk bij de meeste dooie 8800GTX kaarten de afgelopen 2 weken zo :P

• Ceauz
Bedankt voor de info! Niet dat ik erg blij ben met de antwoorden natuurlijk, maar nu weet ik tenminste wat ik moet gaan vervangen :) Overigens typ ik dit bericht vanaf mijn oude computer, aangezien mijn huidige systeem nu ook gewoon in Windows crasht, na verloop van tijd. De videokaart sterft in elk geval geen pijnlijke, langdurige dood, zullen we maar zeggen ;)

Ik heb dit systeem overigens nog geen twee jaar... hebben de 8800GTX kaarten zo'n korte levensduur (gezien het grote aantal kaarten dat nu stuk lijkt te gaan) of zou bijvoorbeeld een slechte koeling of airflow ervoor hebben kunnen zorgen dat mijn kaart er snel mee opgehouden is? Ik heb een Antec Ninehundred, wat in die tijd op tweakers als prima kast werd aangegeven. Ik heb de extra koelers echter wel op de laagste stand gezet, om herrie te voorkomen. Verder heeft mijn processor niet de standaard koeler, maar de videokaart wel. Ook zal de airflow lang niet optimaal zijn, omdat ik zo lui ben geweest om alle kabels gewoon als een zooitje in de kast te laten hangen.

Wat vinden jullie een normale temperatuur voor een videokaart als de 8800GTX als hij idle is?

Ik ga in elk geval nu tweakers verder afzoeken naar tips om een keuze te maken tussen de mogelijke nieuwe videokaarten en hier zal ik dan ook een betere koeler op gaan zetten, denk ik.

• Tankbuster
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12-05 11:27
Idle/fulload zat ik met een 9800GT OC'd op 50/55 graden met een CM 690. Dus ik denk rond 50 graden maximaal idle zou ik normaal vinden

• Ceauz
Prima, dan ga ik morgen op zoek naar een Sapphire 4870, dat lijkt me een prima vervanging van m'n 8800 GTX, kijkend naar prijs/kwaliteit. En ik zal wat meer moeite gaan steken in een goede airflow en koeling. Alleen het kopen van goeie spullen is natuurlijk niet genoeg ;) Even aan de slag om het ook goed te laten werken deze keer!

En nogmaals bedankt voor alle snelle reacties! Zoals gewoonlijk overigens, bij Tweakers :)

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
je zegt dat je hem nog geen 2 jaar hebt, heb je geen garantie meer dan op die kaart? misschien kun je dan ter compensatie een mooie ati kaart van XFX uitzoeken.. zeg een 4890BE. zit je nooit verkeerd mee

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• Ceauz
Helaas, bij XFX geldt een garantieperiode van 1 jaar en bij Salland houden ze dezelfde periode aan. Nou zegt dat op zich niet zoveel, zo'n garantieperiode...als je er logischerwijs vanuit kunt gaan dat een product veel langer dan 1 jaar mee zou moeten gaan, moet een verkoper jouw product gewoon repareren of vervangen. Helaas is dat na dat jaar wel een hoop gedoe, want ze zullen hier niet zomaar mee akkoord gaan. Ik heb het wel eens meegemaakt met een televisie bijvoorbeeld. Na heel lang zeuren krijg je dan toch echt een gratis reparatie/vervanging, maar het kost erg veel tijd en moeite en in dit geval heb ik niet zoveel tijd (ik heb m'n computer gewoon snel nodig). Zo'n garantie is meer een garantie dat je zonder 'gedoe' een reparatie/vervanging krijgt geloof ik :)

Ik zal dus gewoon wat winkels moeten bezoeken vandaag in de hoop ergens een leuke aanbieding voor een 4890 te zien en anders ga ik voor een 4870.

• ötzi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23-04 21:47

ötzi

eclecticus

als Salland maar 1 jaar garantie geeft handelen ze in strijd met de wetgeving ; voor dit soort producten moet de verkoper 2 jaar garantie verlenen.

• Ceauz
Helaas wordt er met garantie maar al te vaak gesjoemeld, aangezien de gemiddelde consument geen idee heeft welke rechten we hebben.

Inmiddels heb ik de Sapphire 4870 gekocht en het draait allemaal prima met een idle temperatuur van 51 graden. Lijkt me prima zo! Misschien dat ik mijn oude Geforce alsnog op zal sturen naar Salland, in verband met de garantie, maar ik moest intussen toch echt een vervanging hebben.
Pagina: 1