Toon posts:

ide poort werkt niet (goed)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb net een nieuw systeem met gigabyte ga-ex58-ud4p moederbord.
Nu is mijn probleem dat volgens mij de ide poort niet (goed) werkt.Heb er 1 harde schijf aanhangen en mijn dvd brander.

De bios herkent beide goed windows ziet ze allebei ook maar daar houd het op de harde schijf staat is disk management op not initialized en wil hem ook niet aan de praat krijgen.

De dvd brander staat er gewoon goed bij daar maar ziet alle schijven als leeg hij spint wel even op maar dan zegt ie dat het een lege schijf is.

Een dvd ermee branden lukt ook niet iets met een melding van illegal request (invalid address for write).
Hierop gegoogeld maar helaas zonder resultaat.

Zowel de brander of de harde schijf loskoppelen heeft geen resultaat.

Bij de eerste x windows installeren wou hij ook niet opstarten vanaf de brander.(misschien iets in bios verkeerd) hij stond wel op boot from cd-rom drive.

Iemand enig idee?

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Begin eens met het 'los' testen van beide apparaten. Wellicht treedt het probleem alleen op met een enkel apparaat en de ander niet.

Vervang de PATA-kabel eens.

Probeer eens een LiveCD en kijk of ze dan wel werken.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Verwijderd

Topicstarter
kalizec schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 21:33:
Begin eens met het 'los' testen van beide apparaten. Wellicht treedt het probleem alleen op met een enkel apparaat en de ander niet.

Vervang de PATA-kabel eens.

Probeer eens een LiveCD en kijk of ze dan wel werken.
Ik heb al deze opties al doorlopen,
Heb het geprobeert met de losse apparaten resultaat blijft hetzelfde
Heb inmiddels 3 pata-kabels gebruikt.
Hij wil helemaal niet vanaf cd starten (hij toert niet eens op)

gebruik btw alle nieuwe drivers en firmware van moederbord.

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-02 22:33
Misschien een domme vraag maar staan de jumpers van de HD en de DVD brander wel goed? Niet beide op master bijvoorbeeld?

Verwijderd

Topicstarter
helaas dat is het ook niet bios ziet hd als master en brander als slave.

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Als een LiveCD niet eens optoert is het in ieder geval een hardware / bios probleem.

Welke BIOS versie gebruik je? Is dat de nieuwste?

Heb je wellicht nog een andere HD of DVD?
Of wellicht een SATA apparaat?

Heb je in je BIOS al eens een reset-to-defaults gedaan? En een CMOS-reset?

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Verwijderd

Topicstarter
kalizec schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 22:25:
Als een LiveCD niet eens optoert is het in ieder geval een hardware / bios probleem.

Welke BIOS versie gebruik je? Is dat de nieuwste?

Heb je wellicht nog een andere HD of DVD?
Of wellicht een SATA apparaat?

Heb je in je BIOS al eens een reset-to-defaults gedaan? En een CMOS-reset?
bios versie is de nieuwste is F8.
heb nog 1 ide apparaat hier liggen andere brander maar geeft hetzelfde resultaat
werkt wel heb nog een gewone dvd speler op sata zitten.
heb zowel de reset to defaults als de cmos-reset.

denk dat ik morgen maar sata brander ga ophalen

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2009 22:33 ]

• D-Three
Verwijderd schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 22:14:
helaas dat is het ook niet bios ziet hd als master en brander als slave.
Mja, soms kan je ook problemen hebben als de jumper van één device op bijvoorbeeld master staat en van de andere op cable select. Misschien toch nog eens controleren voor de zekerheid? ;)

Kijk ook eens of de devices op DMA staan en niet in PIO mode? Ik zou zeggen, zet ook eens AHCI uit in bios maar dat heeft eigenlijk geen invloed op IDE devices. Jouw boot-HD is dan ook sata? En op de IDE HD staat er waarschijnlijk data die je nog wil? Toch eens te overwegen om te booten met een live cd zoals ubuntu en te kijken of je nog toegang hebt tot de HD.

[ Voor 32% gewijzigd door D-Three op 26-06-2009 00:13 ]

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

of je hebt een kabel met "cable select " (dat er vaak master/slave op de kabel) en ej drive staat niet op cs

Iperf

• D-Three
fish schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 00:11:
of je hebt een kabel met "cable select " (dat er vaak master/slave op de kabel) en ej drive staat niet op cs
Dat zou net geen problemen mogen opleveren. Zo'n kabel werkt nog perfect zelfs al stel je drives manueel anders in. Trouwens, alle 80-aderige IDE kabels ondersteunen cable select voor zover ik weet. Enkel bij de oudere 40-aderige kabels is er onderscheid. :)

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Laagvliegerke schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 00:19:
[...]

Dat zou net geen problemen mogen opleveren. Zo'n kabel werkt nog perfect zelfs al stel je drives manueel anders in. Trouwens, alle 80-aderige IDE kabels ondersteunen cable select voor zover ik weet. Enkel bij de oudere 40-aderige kabels is er onderscheid. :)
nee niet helemaal, bij cable select is één ader op één van de twee conectoren los. dat bepaald of de drive die er aan hangt de master of de slave is (mits ingesteld op cable select)

een gewone kabel gaat niet werken met beide drive ingesteld op cable select

bij de oudere (cs) kabels zie je vaak een gaatje in de kabel. bij de nieuwere meer een pin in de conetor die ontbreekt of niet is aangesloten

[ Voor 10% gewijzigd door Fish op 26-06-2009 00:27 ]

Iperf

• D-Three
Mja dat bedoelde ik dus ;) Alle 80-aderige kabels ondersteunen cable select. Maar als de drives met een jumper ingesteld zijn op master/slave dan wordt de CS pin op de kabel gewoon genegeerd. Wat er precies gebeurt wanneer één van de drives ingesteld is met een jumper en de ander niet, weet ik niet. Vandaar dat ik ook nog eens aan de TS zou aanraden om dat nog eens te controleren.

Trouwens, mredd, misschien nog een domme vraag je hebt de IDE kabel toch niet omgekeerd aangesloten? :P

Verwijderd

Topicstarter
na alle mogelijke opties te hebben doorlopen heb ik de ergenis weggegooid en een sata brander op gehaald en die werkt wel perfect.

• D-Three
Is de HD nu terug beschikbaar?

Verwijderd

Topicstarter
nope helaas nog niet neem hem wel even een keer mee naar mijn ouders om de data eraf te halen.
Pagina: 1