Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• BP_LOZ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12-10-2024
Ik ben de mogelijkheden aan het bekijken om een internet onderneming te starten. Nu begeef ik me met mijn concept uiteraard niet alleen op het web. Er is overduidelijk concurrentie.

Zonder al te veel details te geven zal ik het concept omschrijven.
De markt is gevuld met deeltjes van mijn concept. Vaak met kleine aantallen bezoekers, weinig budget en onvindbaar op het web.
Dit zijn de kleine websites, gerunned door hobbisten en fanatiekelingen.

Door middel van een grote portal wil ik alle doelgroepen van deze tak onder een dak brengen en voorzien van een verzamelbak van functionaliteiten. Alle websites bij elkaar genomen bieden dit, maar kunnen door eerder genoemde redenen niet tot het gewenste resultaat leiden.

Het woord concurrentie kan je van twee kanten bekijken:
  • De grotere clubs. (Die in mijn ogen succesvol zijn op bepaalde punten maar vanuit mijn oogpunt ergens de plank compleet mis slaan)
  • De "kleintjes" zonder budget, zonder bezoekers of compleet onvindbaar zijn.
Ik wil graag weten hoe ik bepaalde zaken m.b.t. de "concurrentie" het makkelijkst in kaart kan brengen.
  • Wie kan ik als concurrent beschouwen en wie niet, waar baseer ik dit op.
  • Wat is of zijn de aantallen concurrenten? En waar haal ik deze gegevens vandaan?
  • Hoe kom ik aan hun stats, lees pageviews, unique views, returning visitors etc. Zijn deze opvraagbaar of openbaar?
Deze gegevens gaan een groot gedeelte bepalen van mijn "SWOT analyse" Strength, Weakness, Opportunities, Threads.

Alle tips zijn welkom.

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:59
Op basis van bijv. de searchresultaten van Google kun je misschien een voorzichtige schatting van de grootste/bekendste websites van concurrenten maken?

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro ESU
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-10 13:47
Beste TS, ik zie mensen heel vaak voorzichtig zijn met conceptjes e.d. Maar spreek gewoon uit wat je wilt doen. Als je naar een bank gaat om de financiën te regelen moet je dit ook. Who cares. Er gaan heus niet allerlei mensen met jou plan aan de haal toch? En zo ja, dan heb je meteen een antwoord op de vraag wie je concurrenten zijn.

Verwijderd

Je moet denken aan je bezoekers. Naar wat voor informatie zijn zij op zoek? Je zegt dat je doelgroep bestaat uit kleine websites, gerunned door hobbyisten en fanatiekelingen. Deze bedienen veelal een kleine nationale of lokale markt. Bijvoorbeeld de de lokale muziekvereniging (=lokaal) of de spelers van Games-Workshopspellen in Nederland (=kleine nationale markt). Binnen hun niche zijn zij prima aangepast. Ik denk dat wanneer zij op de een of andere manier groter groeien ze wel behoefte zullen hebben aan informatie. Bijvoorbeeld informatie die de concurrende sites aanbieden.

Dus: wat is de wens van de doelgroep?

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-10 13:47
dubbelpost

[ Voor 94% gewijzigd door ebia op 25-06-2009 23:55 ]

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:12
@ebia
Behalve dan dat je met je bank een vertrouwensovereenkomst hebt.
Uiteraard ga je niet je plannen publiekelijk maken als je daar serieus mee aan de slag wilt 8)7

OT:
Website statistieken zijn over het algemeen niet openbaar. Google Analytics biedt sinds enige tijd wel inzicht in geanonimiseerde gegevens per doelgroep/categorie. Ook tools als Google Trends kunnen je inzicht bieden in interessegebieden per geografische locatie.

• BP_LOZ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12-10-2024
RAILGUNNER schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 22:32:
Op basis van bijv. de searchresultaten van Google kun je misschien een voorzichtige schatting van de grootste/bekendste websites van concurrenten maken?
Op deze manier kan ik de grotere concurrenten wel in kaart brengen. Echter, ik wil ook de onzichtbare groep in kaart brengen. Kijken hoe en waarop ik in kan spelen.
Beste TS, ik zie mensen heel vaak voorzichtig zijn met conceptjes e.d. Maar spreek gewoon uit wat je wilt doen. Als je naar een bank gaat om de financiën te regelen moet je dit ook. Who cares. Er gaan heus niet allerlei mensen met jou plan aan de haal toch? En zo ja, dan heb je meteen een antwoord op de vraag wie je concurrenten zijn.
Ik hoef geen details te geven over het concept om de vraag te kunnen beantwoorden. Het zou zowel over voetbalclubs, cafe's of verzamelaars kunnen gaan. Zoals frickY verderop ook al zegt, met de bank heb je een vertrouwensband.

• Frogy
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-01 15:37
MIsschien is het ook makkelijk om is naar het 5 krachten model van porter te kijken.
Dit geeft een duidelijk beeld hoe de markt in elkaar zit.

hoe het zit met google resultaten durf ik je niet te zeggen.

Verwijderd

To Threaten someone, is wat anders als een Thread starten ;)

anderzijds inderdaad ff een boekje lezen over E-commerce, Marktwerking etc, Porter model.
Maar zeggen we echt iets nieuws? hoe heb je achterhaald dat je een SWOT analyse moest doen? (als zodanig) je kon ook zeggen een concurrentie analyse ofzo :) maar dat zeg je niet, dus ik heb een vermoeden dat we je niet echt veel nieuws vertellen.
Pagina: 1