disk clone: osx, windows & meerdere partities

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tektoon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-09 22:36

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Topicstarter
H,

ik werk momenteel op een MBP met drie partities. Eentje voor OS X (Mac journaled), eentje voor Bootcamp (NTFS) en eentje met een bibliotheek (Mac journaled).

Ik wil het geheel clonen op een externe schijf, en die clone up to date houden. Het doel is om die externe schijf indien noodzakelijk in m'n MBP te kunnen zetten en er direct mee verder te werken. Twee schijven met dezelfde inhoud dus.

M'n vraag is vrij eenvoudig; hoe doe ik dat?

Het probleem zit 'm erin dat Bootcamp alleen werkt met 1 partitie. Als ik met Superduper! een clone maak van m'n Mac partities, zal Bootcamp geen windows partitie meer kunnen aanmaken waarop ik m'n Winclone kwijt kan. De enige werkende (!) workaround die ik weet is; OS X partitie clonen, draaien, Bootcamp een partitie laten bijmaken, daar de Winclone opzetten, terug in OS X de derde partitie maken, en de windows installatie repairen.

Maar ja, dan ben ik alsnog uren bezig. Ik weet hoe je een setup maakt met drie partities, ik weet hoe je je schijf kan clonen, maar hoe clone je nu een setup met drie partities? 8)7

Als er iemand suggesties heeft, hoor ik het graag.

Als je iets waagt, verlies je tijdelijk je houvast. Als je niets waagt, verlies je jezelf. (Kierkegaard)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoeloeloe
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-09 19:25
Een programma als dit:
http://www.easeus.com/disk-copy/download.htm
claimt je harde schijf sector voor sector te kunnen kopieren naar een externe harde schijf (draaiend vanaf een bootcd).
Je zult het dus wel buiten OSX of windows moeten draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik denk dat het ook wel kan als je gestart bent vanaf de Mac OS Install CD, dan kun je Schijfbeheer kiezen uit het menu. En het kan natuurlijk ook met een zelfstartende Linux CD, met het dd-commando in de terminal kun je de hele schijf dupliceren, of de partities stuk voor stuk. Evenzo onder Mac OS X trouwens :)

[ Voor 5% gewijzigd door benoni op 25-06-2009 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tektoon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-09 22:36

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Topicstarter
Bedankt voor de hulp.

Disk Copy ziet er goed uit. Daar kan ik de boot-partities in ieder geval mee clonen. M'n bibliotheek partitie wil ik elke dag bijhouden (zonder steeds vanaf een cd te booten), maar daar kan ik dan Superduper voor gebruiken.

Voor wat schijfbeheer betreft; werkt dat ook als m'n interne en externe schijf verschillende formaten hebben? Dat is wat me aanspreekt aan Disk copy; je kunt al clonend de partitie structuur veranderen, en ook naar een kleinere schijf toe werken. Ik ben benieuwd wat dat met de Windows installatie doet trouwens. Eens proberen :9

EDIT;

ik kom er achter dat ik verschillende dingen tegelijk probeer te doen; ik wil bootable clonen, resizen èn op een file-level updaten.
Als ik een block-level app gebruik, kan ik waarschijnlijk niet resizen naar een kleinere partitie, en is het updaten geen eenvoudige bezigheid. Als ik een file-level app gebruik (zonder een image te maken) kan ik niet booten.

Dus; ik heb een combinatie van de twee nodig. Ik maak een image van m'n windows partitie op m'n osx partitie. Dat geheel clone ik naar m'n externe schijf en die boot ik. Daar maak ik met bootcamp een windows partitie aan, en daarna met Disk Utility de tweede mac partitie. Dan zet ik m'n windows image in de windows partitie.

Nu heb ik een double boot, met drie partities, waarbij ik het mac gedeelte met Superduper vanaf m'n originele schijf kan updaten. En ik kan hiervoor twee verschillende schijven gebruiken. Right?

Beetje omslachtig, maar ik ga een poging wagen 8)

[ Voor 45% gewijzigd door Tektoon op 26-06-2009 03:09 ]

Als je iets waagt, verlies je tijdelijk je houvast. Als je niets waagt, verlies je jezelf. (Kierkegaard)