Software pakket aanbieden via Terminal Server

Pagina: 1
Acties:

• Davy1982
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 29-11-2021
Hoi hoi,

Als volgt.
Wij maken een software pakket waarin onze klanten hun administratie in bijhouden (elke klant heeft een eigen database). Tot nu toe draait dit pakket bij de klant lokaal. Er staat dan een simpele server met een Xeon cpu van minimaal 24Ghz en 2gb Ram met daar op Microsoft Windows 2003 Std x86 en Microsoft SQL Server 2005 Express Edition.

En dan ook nog een aantal werkstations (gemiddeld 5) voorzien van Windows XP, Office 2007 Basic en ons ledenadministratie pakket. Aan deze werkstations hangt ook hardware. Afhankelijk van de functie van de pc
bijvoorbeeld:

Kassa PC:
  • Touchscreen
  • Bon Printer
  • Kassalade
  • Paslezer
Registratie PC:
  • Paslezer
  • Webcam
Om onze software makkelijker toegankelijker te maken en makkelijker te beheren. Willen wij ons pakket en daarnaast MS Office 2007 op een terminal server gaan draaien .
Wij willen gebruik maken van Microsoft Windows Terminal Server. Zodat onze klanten via de Remote Desktop Client van welke lokatie waar dan ook kunnen inloggen.
Aangezien ik nog weinig tot geen ervaring heb met dit soort oplossingen wil ik graag jullie hulp inroepen om erachter te komen wat ik nu aan hardware en software nodig hebben.

Het zou er bijvoorbeeld zo uit moeten zien:
Klant 1 heeft 4 werkstations
Klant 2 heeft 4 werkstations
Klant 3 heeft 4 werkstations
Klant 4 heeft 4 werkstations
Klant 5 heeft 4 werkstations
Klant 6 heeft 4 werkstations

Dit zouden dan 24 gelijk tijdige connecties naar de terminal server zijn. Waarvan het pakket door ongeveer door 13 werkstations intensief wordt gebruikt.

De grote van de database die aan de Sql server hangt is variërend tussen de 200Mb tot 1,5GB.

Momenteel heb ik een test omgeving draaien die ongeveer lijkt op het onderstaande plaatje.

Afbeeldingslocatie: http://members.ziggo.nl/davyvanhuijkelom/omgeving.JPG

Het CPU verbruik op deze test omgeving is volgens de taskmanager steeds tussen de 6 en 40% Het pakket wordt dan door 2 personen gelijk tijdig gebruikt.

Volgens de taskmanager is het Ram Geheugen verbruik van een database die 600mb groot is:
- SQL Writer 7.932K
- SQL Browser 2.512K
- SQLServr.exe 862.844k
- SQLServr.exe System 69.488K
- SQLServr.exe Network Service 106.548K

Dan de vraag……………… Wat heb ik nodig aan hardware/software. En waar moet ik op letten. Ik heb al veel gegoocheld maar kom er niet goed uit. Ook via de website van Microsoft kwam ik wat test tools tegen. Deze draaien een script zoals bijvoorbeeld Word openen sluiten, outlook openen mail sturen, excel openen, excel sluiten en dat voor meerdere users. Maar dan heb ik nog steeds niet duidelijk wat ik voor ons pakket nodig heb.

Dan heb ik minimaal nodig?:
Terminal server: (1 of meerdere?)
Windows 2003 std 32 of 64bits? Windows 2008 std 32 of 64bits?
5x 5cal client pack
24x Office 2007 Licentie?
Hoeveel ram geheugen? Is 8Gb voldoende?
Hoeveel cpu’s? is een Enkele dual core Xeon voldoende?

Database server: (1 of meerdere?)
Windows 2003 std 32 of 64bits? Windows 2008 std 32 of 64bits?
SQL Server 2005 Express, Standard of Enterprise? (Express kan maar 1gb ram aan dus zal waarschijnlijk de std of enterprise worden)
Hoeveel ram geheugen? 4GB voldoende?
Hoeveel cpu’s? is een Enkele dual core Xeon voldoende?

Ik ben misschien veel informatie vergeten toe te voegen. Ik hoop dat jullie mijn op weg kunnen helpen.

Verwijderd

Voor licenties(cals,msSQL,office) heb je een SPLA nodig.
Wat voor office vrij duur is, ik geloof 10+ euro per maand per user.

http://www.microsoft.com/...rs/licensing/default.mspx

Omdat je een commerciele service aanbied via RDP.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2009 14:41 ]

Verwijderd

TS en db servers lusten flink wat geheugen en capaciteit. Mbt je software versies is het even uitzoeken wat je eisen zijn en adv inkopen. Zeker met 24 clients ruim nemen of als het even kan de mogelijk om uit te breiden inbouwen.
Enterprise klinkt leuk maar in veel gevallen heb je aan Standard genoeg.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:59

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

• Hoe ga je een backup inregelen (denk ook aan licenties voor evt. backupsoftware)
  • Anti-virusmaatregelen?
  • Uitwijkmogelijkheden bij uitval van hardware? (bv door een extra standby server)?
  • Internetverbinding ook redudant?
Denk dus goed na over de beschikbaarheid die je gaat aanbieden. Bij een hoge beschikbaarheid zul je dus veel systemen redudant moeten gaan uitvoeren.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• sh4dow
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:13
En denk ook aan de Kassa PC bijvoorbeeld, kun je de Kassalade en Paslezer mappen naar de rdp sessie?

• Davy1982
Hardware mappen zoals kassalade enzo is geen probleem. Ook de licenties niet. Het gaat voornamelijk wat ik nodig heb aan servers.

Dus hoeveel ts sessies tegelijkertijd op één server en hoeveel connecties naar de sql server. En wat voor hardware ik daar minimaal voor nodig heb zoals het ram geheugen en cpu kracht.

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:28
Trouwens RDP over het Internet (met financiele gegevens >:)

Kijk ook meteen eens naar VPN tunnels.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 19:27

leuk_he

1. Controleer de kabel!

32 of 64 bit? Als je (uitbreidingsmogelijkheid) wilt naar meer dan 4GB wil je 64 bits...

dus... vvvv inderdaad.

[ Voor 12% gewijzigd door leuk_he op 25-06-2009 15:27 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Davy1982
Waarschijnlijk 64bits

• Davy1982
Ik denk dat ik de specificaties voor De Terminal Server al heb bedacht. Namelijk het volgende:

Uitgaande van 5 klanten met gemiddeld 5 gebruikers. Dit zijn dus totaal 25 terminal server sessie die maximaal tegelijker tijd gebruikt kunnen worden.

Ram geheugen:
3gb voor het Operating system
5gb voor het user gebruik (25 users x 150MB = 3750MB dus bijna 4gb)

Processor:
2x Xeon Quad Core Processor (Gelijk aan ongeveer 8 single core CPU)
1 User maakt bij intensief gebruikt (klant betalingen etc opvragen) tussen de 5% en 20% gebruik van 1 core. Dus uitgaand van 20%

1 core is 100%
8 core is 800%
800% / 20% = 40 Users
Zeg dat het OS ongeveer 20% van het de cpu kracht gebruikt. Dan zou dus van de cpu 780% over zijn. 780% / 20% van het user verbruik komt op 39 users uit. 25 Users is dus een veilig aantal. Maar hier kijk ik dus naar het feitelijk gebruik wanneer echt iedereen tegelijker tijd gebruik maakt van het systeem. Het gemiddeld gebruik zou waarschijnlijk tussen de 5% en 10% liggen ipv 20% en zouden dus 50 user gebruik kunnen maken van het systeem.

Klopt dit een beetje? Zoja dan nog de Database server :-) hoe kan ik achterhalen wat ik daarvoor nodig heb?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:15
Als je SQL server Express gebruikt heeft het weinig nut om veel CPUs en geheugen in die bak te drukken. Allereerst gebruikt SQL server express hooguit 1GB geheugen, is het een 32bits applicatie, en draait het maximaal op 1 CPU. Een dualcore met 4GB geheugen is dus al redelijk overkill. Je OS zal dit geheugen dus vnml gebruiken voor caching.

Houd er ook rekening mee dat je ook graag failover wilt. Als een van die bakken down gaat, wil je niet dat je klanten de hele dag niet bij hun applicatie kunnen. Je zal die dingen dus redundant uit moeten voeren, of wat misschien efficienter is: 2 identieke machines kopen en virtualiseren met failover.

• Davy1982
Wij gaan waarschijnlijk sql server 2005 std gebruiken. Backup server wordt de volgende stap.

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

_JGC_ schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 12:50:
Je zal die dingen dus redundant uit moeten voeren, of wat misschien efficienter is: 2 identieke machines kopen en virtualiseren met failover.
Identieke machines kopen EN virtualiseren (/en terminal server) is dubbel op. ( IMHO! in dit geval)

Maar 2e set hardware neerzetten is zeker geen slecht idee. Al is het maar om een acceptatie/test omgeving te hebben, waar je nieuwe configuraties/software op kunt uittesten, en die in noodgevallen productie kan overnemen.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken

• _JGC_
Virtualiseren op 1 dikke machine geeft je nog geen failover in het geval van hardware storingen, vandaar dus 2 identieke machines ;)

Wat betreft backup voldoet eigenlijk elk pakket dat VSS kan benutten. Zelf gebruiken we hier Bacula om de Windows servers te backuppen. Backup gaat naar een offsite server met 2x1.5TB in RAID-1. Enige nadeel is dat restores wat langer duren omdat de DSL lijn hier op kantoor niet harder wil dan 1.4Mbit/s upstream (backup server staat hier dus).

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

_JGC_ schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 13:53:
Virtualiseren op 1 dikke machine geeft je nog geen failover in het geval van hardware storingen, vandaar dus 2 identieke machines ;)
Ik bedoel het anders: Als je identieke hardware neerzet hoef je niet OOK te virtualiseren. Het kan wel, maar in het geval van de topic starter zie ik geen extra voordelen. Ja, je kunt altijd extra voordelen bedenken, maar die heeft de TS niet gespecificeerd, dus schiet zijn doel voorbij.

Bedenk ook altijd dat dit soort virtualisatie (hoe goed ook geïmplementeerd, uitzonderingen bevestigen de regel) nog altijd performance kost t.o.v. bare metal. Helaas zijn benchmarks hierover zeer moeilijk te vinden.

• _JGC_
Dan is de vraag of je MSSQL server en Terminal Server in dezelfde windows installatie wilt draaien. Zelf ben ik ook niet echt voorstander van virtualiseren als het om pure prestatie gaat (zoals bij een databaseserver die 20 webservers van data moet voorzien), maar in sommige gevallen is het te overwegen.

• Davy1982
Er komt een apparte mssql server. En apparte terminal servers.
Pagina: 1