[linux] Interne routing uitschakelen (voor router tester)

Pagina: 1
Acties:

• Gabriel-LG
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-01 20:32
Ik heb een laptop met Ubuntu 8.04 en twee gigabit NIC's. Hiermee wil ik graag een aantal ethernet routers testen om te kijken welke meer en welke minder geschikt zijn om mijn toekomstige glasvezelverbinding te routen (50mbit full duplex).

Op een NIC (verbonden met de WAN poort van de te testen router) draait een DHCP server om de router te voorzien van een WAN adres. Op de andere NIC (verbonden met een van de LAN poorten van de te testen router) draait een DHCP client om zo een adres te krijgen van de router.

Als ik een throughput test draai (netcat icm dd) om te kijken watvoor doorvoersnelheid de te testen router kan halen, dan haal ik onmogelijke snelheden omdat linux het verkeer tussen de twee NIC's intern doorroute in plaats van via de te testern router.

Ik kan geen enkele manier vinden om dit probleem te verhelpen.

- Ik heb zelf al geprobeerd om de lo adapter uit te schakelen, dan wordt het verkeer niet meer intern geroute, maar ook niet extern (dan kan ik gewoon geen lokale IP-adressen meer bereiken; externe IP-addressen wel btw)
- Ik heb al geprobeerd om routes toe te voegen om het verkeer over de NIC's te forceren
- Ik heb de bovenstaande oplossingen geprobeerd te combineren
- Ik heb gegoogled.
Allemaal zonder resultaat 8)7 Heeft iemand hier een idee?

• _fm
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

_fm

Je zou kunnen kijken of je de route tabel die er voor zorgt dat je verkeer direct gaat kunt editen, ik weet niet of dat kan, hij zou best readonly kunnen zijn maar dat kan ik even niet testen.
Met 'ip rule show' zie je je routing policy database.
default ziet die er zo uit:
code:
1
2
3
0:  from all lookup local 
32766:  from all lookup main 
32767:  from all lookup default

Met 'ip route show table local' zie je dan de 'local' routing table. 'main' is de table die je ziet als je het route commando gebruikt.
Met ip route < ... > table local zou je hem wellicht kunnen wijzigen.

• Skinkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

je bedoelt niet:

/proc/sys/net/ipv4/ip_forward ?

Respectievelijk:

/proc/sys/net/ipv4/conf/lo/forwarding

[ Voor 37% gewijzigd door Skinkie op 25-06-2009 14:52 ]

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

• Gabriel-LG
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-01 20:32
_fm schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 14:44:
Je zou kunnen kijken of je de route tabel die er voor zorgt dat je verkeer direct gaat kunt editen, ik weet niet of dat kan, hij zou best readonly kunnen zijn maar dat kan ik even niet testen.
Met 'ip rule show' zie je je routing policy database.
default ziet die er zo uit:
code:
1
2
3
0:  from all lookup local 
32766:  from all lookup main 
32767:  from all lookup default

Met 'ip route show table local' zie je dan de 'local' routing table. 'main' is de table die je ziet als je het route commando gebruikt.
Met ip route < ... > table local zou je hem wellicht kunnen wijzigen.
ip route <...> table local <...> commandos zijn erg nuttig :) thnx

Het commando
code:
1
ip route show table local
laat zien dat de scope voor mijn lokale ip adressen "host" is. Dat wil zoveel zeggen dat verkeer naar deze adressen niet op de link gezet worden. Ik heb geprobeerd om de scope te veranderen naar "link", maar dan krijg ik een foutmelding. (De routes in de local table zijn btw wel editable). Als ik local route toevoeg aan de local table:
code:
1
ip route add table local local 192.168.1.1
dan krijgt deze automatisch "host" als scope... :( kan ik ook een route maken met een hogere prioriteit oid?