Toon posts:

Welk geheugen?

Pagina: 1
Acties:
  • 212 views

Verwijderd

Topicstarter
Dag allen,

Eind vorig jaar heb ik een nieuwe pc gekocht/samengesteld met als moederbord een ASUS P5K-E WIFI-AP.
Daar het ik 2 latjes geheugen ingeklikt van het type: Corsair TWIN2X2048-6400C4 2x1024MB 800MHZ.

Nu zie ik het volgende staan op de site van ASUS:
*The chipset officially supports the memory frequency up to DDR2 800MHz. Tuned by ASUS Super Memspeed Technology, this motherboard natively supports up to DDR2 1066MHz
Wil dit nu zeggen dat ik ook geheugen kan gebruiken van 1066MHz? Bijvoorbeeld DIT?

Ik vraag dit omdat ik graag mijn geheugen wat wil uitbreiden. Tot nu toe gebruikte ik altijd Win XP x86 dus was het niet echt nodig om 4GB geheugen te kopen. Ondertussen heb ik wat centen en begin ik meer en meer aan Windows 7 x64 te denken. Vandaar de "geheugen-upgrade". Maar natuurlijk wil ik wel wat terug voor mijn geld, daarom dat ik graag jullie mening even wil horen.

1. Is er een merkbaar verschil tussen 800MHz en 1066MHz?
2. Kan mijn moederbord dit ook aan? (vrij belangrijk :))
3. Is er een bepaald merk dat er bovenuit steekt? Of zijn er echte aanraders?

Alvast bedankt!

PS: moest het van belang zijn, mijn processor is een Intel Core2 Duo E8400.

Verwijderd

4 x DIMM, Max. 8 GB, DDR 1600*/800/667 Non-ECC,Un-buffered Memory
Dual Channel memory architecture
*The chipset officially supports the memory frequency up to DDR2 800MHz. Tuned by ASUS Super Memspeed Technology, this motherboard natively supports up to DDR2 1066MHz
Please refer to www.asus.com or user manual for Memory QVL.
Die 1600 is daar duidelijk de typfout van 1066 MHz.

Ik denk dat 1066 MHz verder geen probleem moet vormen voor dit bordje, wat mogelijk wel interessant is is geheugen kopen dat met strakke timings gelijk loopt aan je FSB. Wat je nu volgens mij al had met 800 (4-4-4-12) toch?

Anders kan ik je ook OCZ XTC Platinum aanraden, doet uiteraard ook gewoon 1066 MHz CL5 en 900 MHz CL4 nog bij sommige mensen, het is nog goedkoper ook en persoonlijk vind ik het er leuker/luxer uit zien. Ook compatibiliteit zal volgens mij geen probleem zijn met die chipset.

Edit: overigens zou ik zeker in combinatie met die E8400 lekker de FSB opschroeven naar 1600 MHz een piece-of-cake overklok die geen voltage gerommel nodig zou moeten hebben en in een merkbaar sneller systeem resulteert.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2009 14:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
@PaddoSwam:

Ik ben een noob als het op geheugen aankomt, dus heb natuurlijk enkele vraagjes ivm jouw antwoord:

- Het geheugen wat ik nu heb heeft een latency van 4-4-4-12 en een snelheid van 800MHz, is dit dan beter als geheugen met een latency van 5-5-5-15 en een snelheid van 1066MHz?

- Het geheugen van OCZ waar jij naar link heeft volgens mij toch een snelheid van 1000MHz en een latency van 5-5-5-18? Is dit dan niet tragen als hetgeen waar ik naar linkte?
T is inderdaad ook wel goed koper, maar hoe het er uit ziet maakt mij niet uit. (t zit toch maar in de kast)

Overigens vind ik op de website van azerty geen enkel geheugen met een snelheid van 1066MHz en een latency van 4-4-4-12. Bestaat dit niet? (Dit is misschien een stomme vraag maar zoals ik al zei ben ik een noob)

En overclocken, 't is niet dat ik het niet wil, maar hoe? Ik heb zo'n tooltje van ASUS zelf dat zogezegd de snelheid wat opschroeft als de pc gestresseerd geraakt. Maar of het echt werkt... geen idee.

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:59

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Verwijderd schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 15:02:
@PaddoSwam:

Ik ben een noob als het op geheugen aankomt, dus heb natuurlijk enkele vraagjes ivm jouw antwoord:

- Het geheugen wat ik nu heb heeft een latency van 4-4-4-12 en een snelheid van 800MHz, is dit dan beter als geheugen met een latency van 5-5-5-15 en een snelheid van 1066MHz?

- Het geheugen van OCZ waar jij naar link heeft volgens mij toch een snelheid van 1000MHz en een latency van 5-5-5-18? Is dit dan niet tragen als hetgeen waar ik naar linkte?
T is inderdaad ook wel goed koper, maar hoe het er uit ziet maakt mij niet uit. (t zit toch maar in de kast)

Overigens vind ik op de website van azerty geen enkel geheugen met een snelheid van 1066MHz en een latency van 4-4-4-12. Bestaat dit niet? (Dit is misschien een stomme vraag maar zoals ik al zei ben ik een noob)

En overclocken, 't is niet dat ik het niet wil, maar hoe? Ik heb zo'n tooltje van ASUS zelf dat zogezegd de snelheid wat opschroeft als de pc gestresseerd geraakt. Maar of het echt werkt... geen idee.
Zolang je niet overclockt, is 667MHz geheugen met een lage latency het beste dat je kunt kopen. Maar omdat veel mensen hun E8400 overclocken naar 3,6GHz (9x400MHz) wordt vaak 800MHz gebruikt omdat dat dan 1:1 loopt met je NB.

Trek deze redenatie door en je merkt dat je je CPU al moet overclocken naar > 3,6GHz om iets te merken van 1066MHz geheugen t.o.v. 800MHz geheugen, terwijl lagere latencies ongeacht je CPU-snelheid tot betere prestaties leiden...

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Deze dingen kun je prima zelf uit te zoeken door even naar benchmarks, reviews, de handleiding en de QVLs gaat kijken. Welk geheugen je precies moet hebben is iets dat je op basis van die gegevens die je daaruit haalt prima uit te zoeken.

Dit topic gaat daarom ook op slot

Dit topic is gesloten.