Copper Shim, helpt dat?

Pagina: 1
Acties:

• Dr_Frickin_Evil
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:28
Ik wilde binnenkort een nieuwe cooler voor mn Tbird kopen om wat verder te oc'en, maar ik was wat bang om mn core te beschadigen, nou zat ik aan zo'n coppershim te denken (zoals deze van de oc-shop:
Afbeeldingslocatie: http://www.oc-shop.nl/nl/images/cpu_spacer.gif
Wordt op deze manier mn processor beschermt, of helpt dat niks?

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18:50
Yep, het beschermt je core, met name tijdens het bevestigen en verwijderen van je kewler

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Verwijderd

Ik heb er ook 1 en ben er zeer tevreden over, want je kan je core niet meer beschadigen!

• Dr_Frickin_Evil
Ok, thx. Miscchien voor AMD niet zo'n gek idee om zo'n ding standaard te leveren. De zwakke core draagt natuurlijk niet bij aan het vertrouwen van de consument.
Wordt de processor er trouwens warmer van? Of maakt dat niet uit? En als i potloodstrepen ga zetten, hoe "conserveer" ik die dan?

Verwijderd

wordt je cpu ook koeler??? :?

zag dat ze voor intel ook hebben.. heeft dat hetzelfde effect??

• Dr_Frickin_Evil
Waar kan ik zo'n shim nog meer bestellen, behalve bij oc-shop? Die vragen 25.- verzendkosten voor een plaatje van nog geen 100gr.

• Artcore
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Je kan hem ook ophalen in Dordt.

• Dr_Frickin_Evil
Tja, maar ik woon in Eindhoven. Ik heb dan wel OV, maar dan nog.

Verwijderd

dat ding heeft mij een proc gekost maakte kortsluiting op een transistor

• Artcore
  • Niet online
Dan heb je hem er verkeerd opgezet! Hij kan maar op een manier! Anders maakt ie idd contact met allerlei troep :)

Verwijderd

Hier staan een paar reviews:

www.exhardware.com/reviews.php?Id=17
www.2fastcpu.com/dts400shim/page1.html

Ik heb er zelf ook 1 (DTS-400 bij NedCool) en heb 'm voornamelijk gekocht om de core te beschermen. Uit de meeste reviews had ik al gelezen dat het kwa temperatuur niet veel uitmaakt. Tijdens het plaasten moest wel 1 van de vier pads op mijn Thunderbird een beetje verplaasten om hem goed op zijn plaats te krijgen (geen contact maken met een transistor dus!). Op de vraag of ie goed bevalt kan ik geen antwoord geven...ik zie het nut er niet van in om af en toe mijn cooler te verwijderen :). En kwa temp zit ik wel goed. 27/43C bij een casetemp van 22C / MBM 5.05 >:)

• Dr_Frickin_Evil
Hoe zit dat met die pads, kun je die gewoon verschuiven zonder dat ze los raken?

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

Het zijn een soort plakkertjes, dus je kan ze niet zo verschuiven, maar je moet ze ff loshalen. Overigens heb je ze niet echt nodig met een shim :)

Hmm... nou we 't erover hebben, die rubbertjes moet ik es in het 3d modelletje van m'n Athlon zetten (zie logo naast me posting :))...

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-04 07:54
zijn er ook gewone winkels waar ze die shims verkopen ? Ik ben die web(zolderkamer) winkels een beetje zat, ik doe liever face 2 face zaken, dan weet je wat je hebt.

• Artcore
  • Niet online
In die shim zitten speciale gaatjes waar de rubbertjes doorheen moeten. Dat is geen probleem.

Kijk maar op de hoeken op het plaatje van de shim in de eerste post.

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 18:22

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Waarom maak je ze zelf niet, ff de maten weten en dan kun je hem zo maken. ;)

Eigenlijks ook teveel werk. ;)

Hmmz.... mijn core is nog niet gekraakt, dus nog niet nodig.... me superorb zit goed, en de potloodstreepjes zijn gezet, dus zou ik niet weten waarom ik de koeler eraf zou willen halen. :?

Whatever.

Verwijderd

Zo'n coppershim is volgens mij alleen bedoeld voor degene die onder een te grote hoek lomp hun koeler op hun proc drukken.
Als je gewoon eerst je koeler 'recht' (<15 graden) er op zet en dan je clip vastzet is er geen shimmetje nodig.
Overigens heb ik wel eens vaker op GoT gelezen dat mensen met een coppershim hun temp iets zien stijgen (zie search optie).

Dus 'verdiep' je gewoon wat meer hoe je een koeler op een proc moet zetten. Dit bespaard je weer geld voor een betere koeler. Echter sommige coolers hebben een erg strakke clip (Volcano, coolermaster) deze kun je dan van tevoren alvast een beetje 'bijbuigen'.

Een overdenking waard lijkt me!
8-)

Verwijderd

ik heb ook zo'n copper shim, en hij was echt afschuwelijk duur voor een stukkie koper.

Ik zie het nut er eigenlijk niet van in.
Dat plaatje leg je om de core heen. En de heatsink leunt met z'n volle gewicht op de core zelf. Die krachten worden volgens mij niet beter verdeeld. (maar ik vond het toch wel stoer om er eentje te hebben)

hij past trouwens prima. de rubberen voetjes passen door de gaatjes en alle bridges blijven ook vrij, dus je kan nog gewoon tekeningen maken en uitgummen als je dat leuk vind :)

Verwijderd

Het gaat juist om dat die mensen die hun koeler schuin monteren en daardoor hun core crushen niet dat er minder gewicht op de core staat... |:(

Verwijderd

Nah, je hoeft helemaal niet lomp te zijn om je CPU core te kraken. Als je regelmatig de koeler reviews op gerenommerde sites als Hard-OCP leest, zie je dat zij ook zo nu en dan een core kraken.

Het is tot nog toe bij mij goed gegaan, maar ik voel me nu toch een stuk veiliger met die shim.

De temperatuur winst, als je de shim met pasta uitrust of vastlijmt is ca.2 graden, en het afkoelen na stressed gaat ook iets sneller.

Daar tegen spreekt echter, dat de potlood streepjes niet zo best tegen pasta kunnen. Vaak komt er een soort was laagje over de CPU bovenkant zitten na een tijdje. Waarschijnlijk is dat het spul dat de pasta 'vloeibaar' maakt. En dan kun je weer opnieuw gaan strepen als je pech hebt.

Die shim is gewoon een soort verzekering, en 40 piek vind ik niet echt duur daarvoor.
(Da's de prijs in Europa, in de V.S. kun je ze soms voor mider dan $10 vinden, minder dan een geeltje dus..) ;)

• Dr_Frickin_Evil
Ik denk dat ik gewoon meteen een koeler en zo'n shim bij de oc-shop ga kopen.

Verwijderd

Goed idee ;)
Pagina: 1