Als koelblok los komt van CPU, opnieuw koelpasta aanbrengen?

Pagina: 1
Acties:

• Codin the Coder
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-04 13:59
Beste Tweakers,

Ik heb een geluidruchtige fan op m'n moederbord, waarvoor ik van Asus reeds een vervangend exemplaar heb mogen ontvangen.

De fan draaide vandaag voor het eerst zo krakkemikkerig dat ik bij het opstarten waarschuwingen kreeg over de te langzame draaisnelheid.

Als ik deze fan wil vervangen, moet ik aan de achterkant van het moederbord wezen. En dus moet alles eruit.

Moet ik nu dat moederbord met koelblok erop en al eruit lichten?

En stel dat hij los komt, moet ik dan opnieuw koelpasta aanbrengen voor ik hem weer plaats?

• devguru
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13:39
Welk moederbord heb je, post eventueel een afbeelding van de situatie nu. Zo voorkom je verwarring ;)

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19-05 23:53
Ik neem aan dat jij je Northbridge/Southbridge heatsink/fan bedoeld? Ik heb deze eens vervangen zonder het moederbord los te halen (gewoon de pushpins doorgeknipt) Maar dit is niet ideaal. Het moederbord kun je er gewoon uithalen met CPU heatsink en al, deze hoeft er niet vanaf (in de meeste gevallen).
Wees wel voorzichtig met het verwijderen van de oude heatsink/fan, dat je geen spoortjes beschadigd.

Als je CPU heatsink toch los moet dan kun je deze vaak gewoon weer terugzetten, indien koelpasta nog op de juiste plaats zit en niet verontreinigt is.

My favorite programming language is solder.

• Codin the Coder
devguru schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 13:47:
Welk moederbord heb je, post eventueel een afbeelding van de situatie nu. Zo voorkom je verwarring ;)
Ik heb de ASUS A8N-SLI.

Het kleine moederbord fannetje is de schuldige.

Veel mensen hebben hierover geklaagd de afgelopen jaren. Het is gewoon een beroerd ding.

Vandaar dat Asus gratis vervangende exemplaren rondstuurt.

• Codin the Coder
Puch-Maxi schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 14:03:
Ik neem aan dat jij je Northbridge/Southbridge heatsink/fan bedoeld? Ik heb deze eens vervangen zonder het moederbord los te halen (gewoon de pushpins doorgeknipt) Maar dit is niet ideaal. Het moederbord kun je er gewoon uithalen met CPU heatsink en al, deze hoeft er niet vanaf (in de meeste gevallen).
Wees wel voorzichtig met het verwijderen van de oude heatsink/fan, dat je geen spoortjes beschadigd.

Als je CPU heatsink toch los moet dan kun je deze vaak gewoon weer terugzetten, indien koelpasta nog op de juiste plaats zit en niet verontreinigt is.
Hoe ben jij achter je mobo gekomen dan?

Mijn case heeft een stalen plaat aan die kant die er niet af kan.

Ik zou het niet erg vinden om die push pins door te knippen, maar ik denk niet dat ik erbij kan.

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07-2025
Codin the Coder schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 13:44:
En stel dat hij los komt, moet ik dan opnieuw koelpasta aanbrengen voor ik hem weer plaats?
Voor die 5 cent die een drupje koelpasta kost, zou ik het lekker wel doen. Het kan in ieder geval nooit kwaad en zou wel eens beter kunnen zijn dan de oude laten zitten.

specs

• Puch-Maxi
Codin the Coder schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 15:49:
[...]
Hoe ben jij achter je mobo gekomen dan?
Mijn case heeft een stalen plaat aan die kant die er niet af kan.
Ik zou het niet erg vinden om die push pins door te knippen, maar ik denk niet dat ik erbij kan.
Kort door de bocht, Niet. Ik heb destijds de kop van de pushpins eraf geknipt, dan kun je de heatsink er afnemen. Maar het heeft één (groot) nadeel, als er niet genoeg ruimte is tussen je moederbord en je backplate dan zitten de pushpins ertussen klem. En moet je alsnog je moederbord loshalen. Indien er voldoende ruimte is dan vallen ze gewoon via de achterkant naar beneden.
Je moet ook oppassen dat je geen andere componenten of kabels meeknipt O-)

• freak-ish
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19-05 10:15
Depep schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 15:58:
[...]

Voor die 5 cent die een drupje koelpasta kost, zou ik het lekker wel doen. Het kan in ieder geval nooit kwaad en zou wel eens beter kunnen zijn dan de oude laten zitten.
Dat drupje is iets duurder dan 5 cent maar het probleem is dat een tube (artic silver) alweer voldoende bevat voor > 100 koelers, dus toch weer 5 euri :( Maarja dan heb je wel artic silver _/-\o_

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-05 23:45

tweakerbee

dus..?

Gewoon losmaken en een Zalman Northbridge Cooler erop zetten.

Even werk, maar dan ben je wel van al het geklooi af. (Wel zorgen voor voldoende airflow in je kast.)

edit:

Zie nu pas dat je al een nieuw fannetje hebt liggen. Ik zou toch (als het tientje kan missen) voor de passieve koeling gaan. In ieder geval minder herrie en geen fan die kapot gaat.

[ Voor 29% gewijzigd door tweakerbee op 25-06-2009 16:15 ]

You can't have everything. Where would you put it?

• Puch-Maxi
tweakerbee schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 16:14:
Even werk, maar dan ben je wel van al het geklooi af. (Wel zorgen voor voldoende airflow in je kast.)
edit:
Zie nu pas dat je al een nieuw fannetje hebt liggen. Ik zou toch (als het tientje kan missen) voor de passieve koeling gaan. In ieder geval minder herrie en geen fan die kapot gaat.
Probleem, het is een NF4 die worden best warm en kan je minder goed passief koelen (vooral als er weinig tot geen airflow is) Het wordt althans niet aangeraden om ze passief te koelen, maar alles is mogelijk natuurlijk.
En desalniettemin zit je videokaart behoorlijk in de weg, je moet zoon beetje de helft van een Zalman ZM-NB47J wegknippen wil het passen.

• Codin the Coder
tweakerbee schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 16:14:

edit:

Zou ik kunnen doen, maar deze fan (als ie niet verrot is) maakt al bijna geen herrie.

De videokaart fan is de meest luidruchtigste, en zelfs die is al zodanig stil dat ik geen last heb.

Bovendien is het een oud systeem, dus ik stop gewoon m'n replacement fan erin.

Ik heb een paar keer tegen de case geschopt en wonder boven wonder draait de kapotte fan momenteel alsof er niks mee is. _/-\o_

Ik weet echter uit ervaring dat dit tijdelijk is... 8)7

• Sparks.nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-05 23:04
Ja, altijd!

• Codin the Coder
De vervangende asus stock fan die ik op m'n moederbord heb vervangen, is na minder dan een paar weken weer aan gaan lopen.

Nu moet ik alweer dezelfde fan vervangen, maar het probleem is dat na de laatste keer het moederbord te hebben teruggeschroefd, 1 schroef er niet meer uit wil.

Ik draai linksom en hoor *TAK*.

Wat moet je doen met een moederbordschroef die er niet meer uit wil?

Ik kan er helaas niet bij aan de onderkant om iets vast te houden met een tang of iets dergelijks. M'n kast zit in de weg.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Soms wil het wel eens helpen om bijvoorbeeld je vingernagel onder de schroef te houden terwijl je naar links draait. Zo kan je hem optillen met je nagel terwijl je draait.

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Of i.p.v. een nagel een kleine schroevendraaier (eventueel met wat tape eroverheen om beschadigingen te voorkomen).

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

• Codin the Coder
Dank voor de tips.

Ik zou ook de pushpins kunnen doorknippen van m'n oude cooler, want dan kan ik het mobo laten zitten. Maar de nieuwe cooler moet er dan wel gemakkelijk op te drukken zijn.

Weet iemand ook of deze cooler:

pricewatch: Zalman ZM-NB47J

er opgeprikt kan worden zonder het mobo eruit te halen?
Pagina: 1