[Multiboot] Kan niet meer kiezen tussen Ubuntu & Vista

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_0izO
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11-09 10:43

Mr_0izO

Natural Mystic

Topicstarter
Op mijn PC heb ik Ubuntu en Windows Vista geïnstalleerd. Op twee verschillende HDD's. Dit heeft altijd goed gewerkt. Ik kon gewoon met opstarten kiezen tussen Ubuntu en Vista. Tot het kies scherm plotseling niet meer kwam. Er verschijnt een soort van command scherm. Er staat: grub> en dan kan ik commands invoeren.

Ik heb al geprobeerd om de opstart volgorde te wijzigen, dit helpt niet. Ik heb ook nog geprobeerd om in het grub "commandscherm" boot te typen, maar dan krijg ik een fout melding dat ik eerst een kernel moet loaden(?).

Dus de vraag is hoe krijg ik het multiboot scherm weer terug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk of je met een ubuntu live cd /boot/grub/menu.lst kan controleren. Zo nodig moet je even grub-install of update-grub gebruiken (staan ook op de ubuntu live cd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-09 10:57
Mr_0izO schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 12:01:
Op mijn PC heb ik Ubuntu en Windows Vista geïnstalleerd. Op twee verschillende HDD's. Dit heeft altijd goed gewerkt. Ik kon gewoon met opstarten kiezen tussen Ubuntu en Vista. Tot het kies scherm plotseling niet meer kwam. Er verschijnt een soort van command scherm. Er staat: grub> en dan kan ik commands invoeren.

Ik heb al geprobeerd om de opstart volgorde te wijzigen, dit helpt niet. Ik heb ook nog geprobeerd om in het grub "commandscherm" boot te typen, maar dan krijg ik een fout melding dat ik eerst een kernel moet loaden(?).

Dus de vraag is hoe krijg ik het multiboot scherm weer terug?
Ik gok dat er iets mis is met je /boot partitie. Grub kan wel laden blijkbaar, maar heeft geen configuratie. Ik zou zeggen, google eens voor een leuke commandline how-to om te kijken hoe je moet booten. Is heel leerzaam en eenvoudig te vinden. :)

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.