550 Relaying denied vanaf 1 netwerk

Pagina: 1
Acties:

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:59

Standeman

Prutser 1e klasse

Topicstarter
Ik heb een vreemd probleem, ik heb een klein en simpel (java) mail programmatje dat een mailtje wilt versturen naar een bepaald adres.

Nu kan ik van mijn machine op verschillende smtp servers inloggen en een mail sturen. Dat gaat prima. 1 van de mail servers is o.a. smtp.xs4all.nl. Maar ook naar onze eigen mail server (die niet in hetzelfde netwerk hangt als mijn machine) werkt als een trein. Ik moet me dan wel authenticeren, maar dat is geen probleem.

Alles is peachy, totdat ik het probeer op een machine van de klant :/

Dan krijg ik opeens 550 relaying denied Het maakt niet uit welke smtp server ik ook gebruik, het gaat altijd fout. Ik denk dus dat het probleem ergens in hun netwerk zit, maar ik heb geen flauw idee waarom.

Op Google kan ik een hoop vinden over "550 relaying denied", maar nog niet echt een antwoord kunnen vinden. De antwoorden die ik vond betroffen het openzetten van relaying (iets wat niet zo handig is).

MIsschien dat hier iemand me de goede kant op kan sturen?

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:39

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Hoe ziet het netwerk van jouw klant eruit? Mochten zij namelijk ook een servertje draaiende hebben, zou je even kunnen kijken in de logboeken. Misschien dat er wat meer informatie beschikbaar is.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• martijnberk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-02 08:12
gebruik altijd de smtp server van de provider alwaar ze internet vanaf nemen, dit mag altijd....

• Racemol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:22
Volgensmij is het toch echt de mailserver die dat antwoord geeft. Opzich ook niet onlogisch, waarschijnlijk heb jij internet van XS4ALL en kan je dus gebruik maken van hun SMTP server, mits je in het XS4ALL netwerk zit. De klant heeft waarschijnlijk een andere ISP.

Hoe dat zit met jullie eigen mailserver zal je na moeten kijken, wellicht kan je hier het ipadres / subnet van je klant toegang geven. Om hier verder mee te gaan hebben we meer informatie nodig over de mailserver die je zelf gebruikt.

Uiteraard is het ook goed mogelijk om de SMTP sever van de ISP te gebruiken bij de klant, dit lijkt mij dan ook de makkelijkste oplossing.

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Topicstarter
Ik iig niet aan het netwerk van xs4all maar van glaslokaal. Ik gebruik de xs4all smtp server ook alleen om mee te testen, omdat ik daarvan zeker weet dat mijn machine niet in het netwerk van xs4all hangt.

Ik snap alleen niet waarom ik vanaf ip adres A wel een mail mag versturen, maar van ip adres B niet :? Kan het zijn dat het IP adres van de klant geblacklist wordt (en zo ja, hoe kom ik daar achter?)
martijnberk schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 10:25:
gebruik altijd de smtp server van de provider alwaar ze internet vanaf nemen, dit mag altijd....
Ik wil daar helemaal geen gebruik van maken. Eigenlijk wil ik gewoon van onze eigen smtp server gebruik maken.

[ Voor 34% gewijzigd door Standeman op 25-06-2009 10:37 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:07
IP B is geen klant van xs4all, en zal dus geen mail kunnen versturen. Als xs4all wel mail zou accepteren vanaf dat IP zou xs4all een open relay draaien, en zouden spammers de vrije loop krijgen. Je zult dus de mailserver van de ISP of van het bedrijf moeten gebruiken, niet die van een willekeurige andere ISP.

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Topicstarter
_JGC_ schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 10:37:
IP B is geen klant van xs4all, en zal dus geen mail kunnen versturen. Als xs4all wel mail zou accepteren vanaf dat IP zou xs4all een open relay draaien, en zouden spammers de vrije loop krijgen. Je zult dus de mailserver van de ISP of van het bedrijf moeten gebruiken, niet die van een willekeurige andere ISP.
En IP A is ook geen klant van xs4all en dat werkt prima. Met authenticatie kan je gewoon mail versturen.

Verwijderd

Standeman schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 10:38:
[...]

En IP A is ook geen klant van xs4all en dat werkt prima. Met authenticatie kan je gewoon mail versturen.
Ik wil daar helemaal geen gebruik van maken. Eigenlijk wil ik gewoon van onze eigen smtp server gebruik maken.
Wat is het probleem dan?
Gebruik de interne mailserver en loop niet te klooien met een mailserver die je toch niet gaat gebruiken.

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 10:41:
[...]

[...]

Wat is het probleem dan?
Gebruik de interne mailserver en loop niet te klooien met een mailserver die je toch niet gaat gebruiken.
Mijn probleem is:

Vanaf ip A (ISP = glaslokaal.nl) kan ik gewoon mails versturen met $smtp_server.
Vanaf ip B (ISP = KPN) kan ik geen mails versturen met $smtp_server, foutmelding "550 relaying denied".

Ik zit niet te klooien, maar ik probeer achter de logica van dit probleem te komen.

• Foamy
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-02 13:26

Foamy

Fulltime prutser

Heeft er misschien mee te maken dat op vrijwel alle KPN aansluitingen (enkele zakelijke lijnen daargelaten) poort 25 geblokkeerd word. Je zult dan de server van KPN moeten gebruiken om je mails te verzenden.

blub

• mbaltus
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 04-03 09:38
Staat het externe IP B niet op een blacklist? Daarnaast blokkeert KPN misschien nog wat dingen. Ik zou het eens proberen met de KPN SMTP servers. Daarnaast moet je dan misschien ook authenticatie eens proberen uit te schakelen.

The trouble with doing something right the first time is that nobody appreciates how difficult it is

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Topicstarter
Het verbinden met de SMTP server gaat prima:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
EHLO $machine-naam
250-$domain.org ESMTP
250-PIPELINING
250-VRFY
250-8BITMIME
250-SIZE 20971520
250-AUTH LOGIN
250 OK
DEBUG SMTP: Found extension "PIPELINING", arg ""
DEBUG SMTP: Found extension "VRFY", arg ""
DEBUG SMTP: Found extension "8BITMIME", arg ""
DEBUG SMTP: Found extension "SIZE", arg "20971520"
DEBUG SMTP: Found extension "AUTH", arg "LOGIN"
DEBUG SMTP: Found extension "OK", arg ""
DEBUG SMTP: Attempt to authenticate
AUTH LOGIN
334 *************
334 *************
235 Authentication accepted
DEBUG SMTP: use8bit false
MAIL FROM:<$FromUser@domain.org>
250 OK
RCPT TO:<$toUser@domain.org>
550 relaying denied

ik heb wel even de herleidbare zaken zoals domeinnamen aangepast

Dus verbinden via port 25 lijkt me geen probleem.
mbaltus schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 11:08:
Staat het externe IP B niet op een blacklist? Daarnaast blokkeert KPN misschien nog wat dingen. Ik zou het eens proberen met de KPN SMTP servers. Daarnaast moet je dan misschien ook authenticatie eens proberen uit te schakelen.
Zonder authenticatie gaat het altijd fout, ook vanaf mijn eigen machine.

code:
1
553 5.3.0 <user@domain.nl>... Relaying denied,Authenticate with your username and password first

[ Voor 26% gewijzigd door Standeman op 25-06-2009 11:14 ]

Verwijderd

Standeman schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 10:49:
[...]

Mijn probleem is:

Vanaf ip A (ISP = glaslokaal.nl) kan ik gewoon mails versturen met $smtp_server.
Vanaf ip B (ISP = KPN) kan ik geen mails versturen met $smtp_server, foutmelding "550 relaying denied".

Ik zit niet te klooien, maar ik probeer achter de logica van dit probleem te komen.
Ene ip zit wel in de whitelist en de andere niet, dat is de oorzaak van dit probleem.
Met authenticatie kan je dit probleem tackelen, moet je natuurlijk wel credentials hebben op de betreffende mailserver.
Waarom het ene IP wel en het andere niet, tsja. Is het ene toevallig bbned en het andere over een kpn lijn?
Is het uberhaubt interessant waarom het ene IP wel en het andere niet? Feit is dat er een whitelist bestaat (of andersom een blacklist) waarin diverse ranges staan.
1 van deze 2 ranges mag niet relayen, simple as that.

Wat ik me nog wel kan voorstellen is dat de interne mailserver de mailserver van de isp MOET gebruiken voor uitgaande mail, dit wordt wel vaker verplicht gesteld.
Zoek dit even uit bij de betreffende isp (erg handig dat je elke vorm van herkenning over de isp's weghaald, erg makkelijk advies geven zo).

edit: als je met $smpt_server je mail.domein.nl server bedoelt kan het nog zo zijn dat KPN je verplicht de KPN mailserver te gebruiken voor uitgaande mail (vanaf IP B dus). Dit zou dan inhouden dat uitgaand verkeer over port 25 niet mogelijk is en enkel via kpn's eigen mailserver mag verlopen.
Je client dus instellen op de mailserver van kpn ipv je eigen mailserver zou het probleem moeten oplossen in dat geval.

edit2:
MAIL FROM:<$FromUser@domain.org>
250 OK
RCPT TO:<$toUser@domain.org>
550 relaying denied
Helaas pindakaas lijkt het erop dat de configuratie van je mailserver gewoon niet goed is.
gezien alle adressen veranderd zijn kan hier niets zinnigs op gezegd worden, maar het zit in ieder geval serverside.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2009 11:19 ]

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 11:13:
[...]

Ene ip zit wel in de whitelist en de andere niet, dat is de oorzaak van dit probleem.
Met authenticatie kan je dit probleem tackelen, moet je natuurlijk wel credentials hebben op de betreffende mailserver.
Waarom het ene IP wel en het andere niet, tsja. Is het ene toevallig bbned en het andere over een kpn lijn?
Is het uberhaubt interessant waarom het ene IP wel en het andere niet? Feit is dat er een whitelist bestaat (of andersom een blacklist) waarin diverse ranges staan.
1 van deze 2 ranges mag niet relayen, simple as that.

Wat ik me nog wel kan voorstellen is dat de interne mailserver de mailserver van de isp MOET gebruiken voor uitgaande mail, dit wordt wel vaker verplicht gesteld.
Zoek dit even uit bij de betreffende isp (erg handig dat je elke vorm van herkenning over de isp's weghaald, erg makkelijk advies geven zo).
Ik kan eigenlijk weinig vinden wat betreft een whitelist die xs4all zou gebruiken voor toegang tot hun smtp server. De credentials heb ik wel en die kloppen ook (anders zou ik het van mijn eigen machine ook niet lukken).

Verwijderd

Standeman schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 11:19:
[...]

Ik kan eigenlijk weinig vinden wat betreft een whitelist die xs4all zou gebruiken voor toegang tot hun smtp server. De credentials heb ik wel en die kloppen ook (anders zou ik het van mijn eigen machine ook niet lukken).
Schep nou eerst even duidelijkheid in het topic en gebruik niet 3 keer domain.org in 1 logfile waar waarschijnlijk 2 verschillende domeinen mee bedoeld worden.

- Welke mailserver gebruik je op dit moment?
- Welke machine verstuurd de mail?
- Van welk domein naar welk domein?
- Welk domein wordt gehost door de mailserver waar je mee wilt versturen?

deze dingen zijn nu niet duidelijk en dat maakt het er niet makkelijker op.
Je kunt de boel natuurlijk wel fingeren, maar doe het niet allemaal hetzelfde (dus alles domain.org noemen)

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
Klopt je rDNS naam wel van de aansluiting waar je nu achter zit. En komt die ook over een met het A record? Dit wordt voor mailserver ook gebruikt om controles op te doen die ook een 550 kunnen veroorzaken.

Verwijderd

raymonvdm schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 11:22:
Klopt je rDNS naam wel van de aansluiting waar je nu achter zit. En komt die ook over een met het A record? Dit wordt voor mailserver ook gebruikt om controles op te doen die ook een 550 kunnen veroorzaken.
Als je credentials gebruikt is dat niet van toepassing, lang leve de verwarring in dit topic :)

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-03 11:54
Standeman schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 10:21:
Ik heb een vreemd probleem, ik heb een klein en simpel (java) mail programmatje dat een mailtje wilt versturen naar een bepaald adres.
Wat is je from en to-adres? We hebben inderdaad iets minder gefingeerde data nodig. Dit is koffiedik kijken (en ik hou van koffie, maar kan niet toveren).

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• unglaublich
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 30-03-2025
Ik denk dat je hier wel wat mee kunt.

http://www.mijndomein.nl/docs/faq/mailrelay.pdf

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 11:21:
[...]

Schep nou eerst even duidelijkheid in het topic en gebruik niet 3 keer domain.org in 1 logfile waar waarschijnlijk 2 verschillende domeinen mee bedoeld worden.

- Welke mailserver gebruik je op dit moment?
- Welke machine verstuurd de mail?
- Van welk domein naar welk domein?
- Welk domein wordt gehost door de mailserver waar je mee wilt versturen?

deze dingen zijn nu niet duidelijk en dat maakt het er niet makkelijker op.
Je kunt de boel natuurlijk wel fingeren, maar doe het niet allemaal hetzelfde (dus alles domain.org noemen)
Ok, ik zal even de volledige logs tonen:

Het succesvol versturen van een e-mail via mijn eigen machine :
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
DEBUG: setDebug: JavaMail version 1.4ea
DEBUG: getProvider() returning javax.mail.Provider[TRANSPORT,smtp,com.sun.mail.smtp.SMTPTransport,Sun Microsystems, Inc]
DEBUG SMTP: useEhlo true, useAuth true
DEBUG SMTP: trying to connect to host "smtp.xs4all.nl", port 25, isSSL false
220 smtp-vbr9.xs4all.nl ESMTP Sendmail 8.13.8/8.13.8; Thu, 25 Jun 2009 11:01:34 +0200 (CEST)
DEBUG SMTP: connected to host "smtp.xs4all.nl", port: 25

EHLO noordermeer
250-smtp-vbr9.xs4all.nl Hello 203-250-103-145.static.glaslokaal.nl [145.103.250.203], pleased to meet you
250-ENHANCEDSTATUSCODES
250-PIPELINING
250-8BITMIME
250-SIZE 31457280
250-DSN
250-AUTH LOGIN PLAIN
250-STARTTLS
250-DELIVERBY
250 HELP
DEBUG SMTP: Found extension "ENHANCEDSTATUSCODES", arg ""
DEBUG SMTP: Found extension "SIZE", arg "31457280"
DEBUG SMTP: Found extension "DSN", arg ""
DEBUG SMTP: Found extension "AUTH", arg "LOGIN PLAIN"
DEBUG SMTP: Found extension "STARTTLS", arg ""
DEBUG SMTP: Found extension "DELIVERBY", arg ""
DEBUG SMTP: Found extension "HELP", arg ""
AUTH LOGIN
334 VANlcm5hbWU6
aaaaaaaa
334 ACFzc3dvcmQ6
bbbbbbb
235 2.0.0 OK Authenticated
MAIL FROM:<info@flyingbytes.nl>
250 2.1.0 <info@flyingbytes.nl>... Sender ok
RCPT TO:<user@flyingbytes.nl>
250 2.1.5 <user@flyingbytes.nl>... Recipient ok
DEBUG SMTP: Verified Addresses
DEBUG SMTP:   ToName <user@flyingbytes.nl>
DATA
354 Enter mail, end with "." on a line by itself
From: FromName <info@flyingbytes.nl>
To: ToName <user@flyingbytes.nl>
Message-ID: <30223967.01245920491705.JavaMail.user@noordermeer>
Subject: Hello JavaMail
MIME-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=us-ascii
Content-Transfer-Encoding: 7bit

Welcome to JavaMail
.
250 2.0.0 smtp-vbr9.xs4all.nl accepted message n5P91YId040579
QUIT
221 2.0.0 smtp-vbr9.xs4all.nl closing connection
OK Man

Niet succesvolle poging:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
DEBUG: setDebug: JavaMail version 1.4ea
DEBUG: getProvider() returning javax.mail.Provider[TRANSPORT,smtp,com.sun.mail.smtp.SMTPTransport,Sun Microsystems, Inc]
DEBUG SMTP: trying to connect to host "smtp.xs4all.nl", port 25, isSSL false
220 all-in-liften.nl ESMTP

EHLO HP15707184331
250-all-in-liften.nl ESMTP
250-PIPELINING
250-VRFY
250-8BITMIME
250-SIZE 20971520
250-AUTH LOGIN
250 OK
DEBUG SMTP: Found extension "VRFY", arg ""
DEBUG SMTP: Found extension "SIZE", arg "20971520"
DEBUG SMTP: Found extension "AUTH", arg "LOGIN"
DEBUG SMTP: Found extension "OK", arg ""
AUTH LOGIN
334 VANlcm5hbWU6
aaaa
334 ACFzc3dvcmQ6
bbbbb
235 Authentication accepted
MAIL FROM:<info@flyingbytes.nl>
250 OK
RCPT TO:<user@flyingbytes.nl>
550 relaying denied
DEBUG SMTP: Invalid Addresses
DEBUG SMTP:   ToName <user@flyingbytes.nl>
DEBUG SMTP: Sending failed because of invalid destination addresses
RSET
250 OK
QUIT
221 Goodbye.

Ik heb alleen het stukje
code:
1
2
3
4
5
AUTH LOGIN
334 VANlcm5hbWU6
aaaaa
334 ACFzc3dvcmQ6
bbbb

aangepast, anders kan iedereen mailen met dat xs4all account.

[ Voor 4% gewijzigd door Standeman op 09-03-2010 11:16 ]

Verwijderd

Kijk eens je netstat -an na met welke mailserver je nou eignelijk verbonden bent want volgens mij is het 2e gedeelte een totaal andere mailserver.
220 smtp-vbr9.xs4all.nl ESMTP Sendmail 8.13.8/8.13.8; Thu, 25 Jun 2009 11:01:34 +0200 (CEST)
220 <servernaam> versie, tijd datum etc is de standaard reactie van een xs4all mailserver.
Dit niet, de mailserver identificeert zichzelf als all-in-liften.nl.

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2009 11:56 ]

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 11:53:
Kijk eens je netstat -an na met welke mailserver je nou eignelijk verbonden bent want volgens mij is het 2e gedeelte een totaal andere mailserver.

[...]

220 <servernaam> versie, tijd datum etc is de standaard reactie van een xs4all mailserver.

[...]

Dit niet, de mailserver identificeert zichzelf als all-in-liften.nl.
hmmm, daar zeg je wat?

wanneer ik: telnet smtp.xs4all.nl 25 doe vanaf mijn machine zie ik
code:
1
220 smtp-vbr6.xs4all.nl ESMTP Sendmail 8.13.8/8.13.8; Thu, 25 Jun 2009 11:59:58 +0200 (CEST)

op de machine bij de klant:
code:
1

Lijkt net of hij toch stiekem met de mail server van de klant verbind :?

(pingen van smtp.xs4all.nl lever in beide gevallen wel het goede ip adres op)

netstat roept:

code:
1
194.109.6.51:25        ESTABLISHED

en dat is het ip van smtp.xs4all.nl

[ Voor 15% gewijzigd door Standeman op 25-06-2009 12:07 ]

Verwijderd

Klopt, dat kan ingesteld zijn op een router dat alle uitgaande traffic op poort 25 naar een specifiek IP gerouteerd wordt.
Gekke is wel dat hij je xs4all credentials accepteerd terwijl het absoluut geen xs4all mailserver is.

Open eens 2 dosprompts en telnet naar smtp.xs4all.nl vanaf de klant (gewoon open laten staan).
In de andere prompt typ dit:
netstat -an |find ":25"
Dat zou je een ip moeten geven waarmee je verbonden bent.

Kan zijn dat die all-in-liften alle user/pass combinaties accepteerd (voor het oog) om bruteforcen te voorkomen.

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2009 12:07 ]

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 12:04:

Kan zijn dat die all-in-liften alle user/pass combinaties accepteerd (voor het oog) om bruteforcen te voorkomen.
Dat klopt inderdaad, ik krijg altijd relaying is denied.

Verwijderd

Nog gelukt?

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Topicstarter
Het bleek dat port 25 altijd geforward wordt naar hun eigen server :/ Dit werd eerst min of meer ontkend, maar het kan niet anders als ik de SMTP debug info zie. Wel maf dat netstat dan wel vrolijk zegt dat verbonden bent met het ip wat je origineel ingetyped hebt, i.p.v. van het IP waarnaa je geforward bent.

Maar het is iig "opgelost". Ik gebruik nu maar hun mail-server in plaats van onze eigen server. Wel een wat minder ideale situatie, maar voorlopig werkt het.

Verwijderd

In ieder geval goed om te horen :)

• Seth4Chaos
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Seth4Chaos

that's me...

Standeman schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 10:20:
Het bleek dat port 25 altijd geforward wordt naar hun eigen server :/ Dit werd eerst min of meer ontkend, maar het kan niet anders als ik de SMTP debug info zie. Wel maf dat netstat dan wel vrolijk zegt dat verbonden bent met het ip wat je origineel ingetyped hebt, i.p.v. van het IP waarnaa je geforward bent.
Dit is niet gek hoor. Je krijgt niet een SNMP bericht terug die zegt je moet naar een ander IP-adres connecten maar hun firewall/router/gateway herschijft de pakketen naar het ip-adres van hun mail-server. De terugkomende pakketten worden weer vrolijk de 'orginele' ip adres in gezet.
Zo lijkt het voor jou dat je connect met de mailserver van xs4all maar in werkelijkheid worden alle pakketen omgeleid.

Mistakes are proof that you are trying...

Pagina: 1