Vraag: stereo geluid over headset (Realtek ALC 883)

Pagina: 1
Acties:

• StarWolfer
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 26-01 15:01
Ik heb een vraag over (voor mij persoonlijk irritant) "Stereo" geluid, wat uit een headset komt, en het me maar niet lukt om dit om te zetten naar "Mono" geluid.. Vindt het overigens vrij lastig om uit te leggen, en heb ook even flink zitten zoeken op GoT of Google, maar dit levert me nog niets op.

Het gaat om de volgende combinatie van onderdelen:
- Moederbord: Asus P5K Pro
- Realtek ALC 883 onboard
- Logitech Headset (volgens mij de PC 120)

Ik heb er persoonlijk veel last van als 'constante' geluiden niet evenredig verdeeld worden over beide oorschelpen. Bijv. in games waar er "ambient geluid" of "background music" is, en het geluid vooral uit 1 van de oorschelpen komt, of switched tussen de oorschelpen, en mij dit een naar/doof gevoel geeft. (In tegenstelling tot geluid uit speakers, waar je hier geen tot veel minder last van hebt)

Zelf geprobeerd:
- In het Realtec menu, de mixer settings op "Headphones" gezet (ipv 2CH)
- Bij het inpluggen van de headset jack in de groene front port, of achterin in de line-out groene port, gekozen voor "Headphones", als er wordt gevraagd wat er zojuist ingeplugd wordt
- Proberen de settings in Games aan te passen naar "Headphones", maar dit wordt lang niet altijd ondersteund.

Heeft iemand enig idee of ik iets fout doe, or ik een bepaalde instelling moet/kan doen ? Voor mijn gevoel (maar ik kan het helemaal mis hebben) had ik hier bij mijn vorige PC (waarin een Creative 5.1 Digital kaartje zat) geen last van.. en zou dit geluid bij Headphones eigenlijk niet zo moeten zijn ?

Alle hulp is welkom _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door StarWolfer op 25-06-2009 10:21 ]