Asus p6t del. v2 wil niet booten na installatie waterkoeling

Pagina: 1
Acties:

• Mobomonster
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Allo.

Sinds een paar maanden heb ik een i7 systeem aangeschaft. Op luchtkoeling draaide deze prima, maar had behoefte aan lagere temps en een blits uiterlijk van mijn kast. Tijdens de installatie van de wc setup heb ik tevens mijn voeding en graka vervangen ..

Na het uitvoerig testen van de waterloop was ik er van overtuigd dat er zonder lekkages gestart kon worden. Ik had alle hardware aangesloten, en het enige wat niet aangesloten was is de 24pin mobo connector, deze was verbonden aan een bridging tool om de loop te kunnen testen.

Na het aansluiten van de 24 pin op 't mobo gingen keurig de 'power' en 'reset' switches branden, maar zodra je op de power button van zowel t mobo als de kast drukt, gaat voor 2 sec de fancontroller even aan, om vervolgens weer uit te gaan. Kortom - er gebeurt niks.

Specs:

Asus P6T Deluxe V2
Core i7 920, standaard clock
Sapphire HD 4890
1x Samsung f1 750GB
1x Samsung f1 1TB
Be Quiet! Dark 750W
3x2GB Corsair XMS3 DDR3 1333mhz

Watergekoeld: CPU, GPU, NB/SB, Mosfets

Wat heb ik al geprobeerd:

- BIOS reset
- Kabels opnieuw aansluiten, controleren
- 4/8 pins vervangen
- Geheugenbankjes verwisseld

Het probleem lijkt dus echt aan het mobo te liggen, gezien zonder het mobo aangesloten alles prima werkt. Het probleem doet zich voor zodra ik de 12v 4/8 pin en/of 24pin heb aangesloten. Zodra ik deze on-aangesloten laat, werken de hdd/s fans, controlers, pomp, ed. prima.

Iemand een dergelijke situatie meegemaakt, of enig idee wat ik misschien over het hoofd heb gezien?
Alvast dank! _/-\o_

Woopwoopwoopwoop.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het verstandigst is om Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens door te nemen. De kans bestaat dat het bord beschadigt is tijdens het inbouwen, maar het kan natuurlijk ook aan de voeding of videokaart liggen. Test dat dus eerst eens door deze onderdelen te vervangen.

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Kan je de oude voeding en/of grafische kaart terug proberen?

• Mobomonster
  • Niet online
@ kluyze

Oude voeding zou ik kunnen proberen, de graka is verkocht. Zou dit ook een mogelijkheid kunnen zijn:

Het mobo maakt ergens contact met behuizing/aarde waardoor hij niet wil starten?

@ terw_dan

Ik kan helaas geen onderdelen 'vervangen', heb maar 1 complete set hardware liggen.. helaas.

Woopwoopwoopwoop.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Mobomonster schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 09:45:
@ terw_dan

Ik kan helaas geen onderdelen 'vervangen', heb maar 1 complete set hardware liggen.. helaas.
Kijk dan of je ergens hardware kunt lenen. Alleen door dingen uit te sluiten is hier wat zinnigs over te zeggen. Het kan goed zijn dat je nieuwe voeding of nieuwe videokaart gewoon DOA is natuurlijk.

• Mobomonster
  • Niet online
Ik neem aan dat zonder videokaart 't mobo het gewoon zou moeten doen, en als het aan de voeding zou moeten liggen is de enige optie dat ze ansluiting van 4/8 pin of 24 pin kapot is.. de rest werkt namelijk allemaal, en de voeding slaat ook als enige aan en draait als ik de pc wil starten.

Helaas heb ik als 'vrouw' niet veel vrienden en kennissen die me even wat hardware uit willen lenen :( ik ga zometeen alles weer uit elkaar halen, en dan mijn oude voeding aansluiten.

Woopwoopwoopwoop.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Mobomonster schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 09:52:
Ik neem aan dat zonder videokaart 't mobo het gewoon zou moeten doen, en als het aan de voeding zou moeten liggen is de enige optie dat ze ansluiting van 4/8 pin of 24 pin kapot is.. de rest werkt namelijk allemaal, en de voeding slaat ook als enige aan en draait als ik de pc wil starten.

Helaas heb ik als 'vrouw' niet veel vrienden en kennissen die me even wat hardware uit willen lenen :( ik ga zometeen alles weer uit elkaar halen, en dan mijn oude voeding aansluiten.
Dat een voeding aanspring hoeft helaas niet te betekenen dat deze ook daadwerkelijk goed is. Met 11V op je 12V lijn zullen fans en dergelijke wel aanpsringen, maar je mobo zal dat dan niet doen. Als je een multimeter hebt kun je die er eens inprikken en kijken wat die doet. Als je dan 12V meet op de 12V lijn dan weet je dat dat wel goed zit .

• Sayko
  • Laatst online: 16-05 18:56

Sayko

Knowledge Is Power

Heb je een cpu fan aangelsoten? Het kan zijn dat wanneer de mobo geen fan detecteert op de cpu header dat ie dan uitgaat.

• Mobomonster
  • Niet online
@ Sayko
Nee, heb geen cpu fan aangesloten, het is een watergekoelde pc.
Heb ook geen PWM fan liggen, of kan ik ook gewoon een 3 pin er op aansluiten?

Woopwoopwoopwoop.

• Sayko
  • Laatst online: 16-05 18:56

Sayko

Knowledge Is Power

Mobomonster schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 10:00:
@ Sayko
Nee, heb geen cpu fan aangesloten, het is een watergekoelde pc.
Heb ook geen PWM fan liggen, of kan ik ook gewoon een 3 pin er op aansluiten?
Ik snap dat het een watergekoelde pc is. Maar sluit eens een fan aan de cpu header en start de pc dan eens op.

• Mobomonster
  • Niet online
3pin ok?

Woopwoopwoopwoop.

• Mobomonster
  • Niet online
zal anders ff de stock koeler van de i7 eraan hangen..

Woopwoopwoopwoop.

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:59

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

In de BIOS is zoiets vaak wel aan- of uit te zetten. Kijk dan bij 'check for CPU-fan' of 'Halt on errors - Missing CPU fan' of iets dergelijks.

• Mobomonster
  • Niet online
Net een fan eraan gehangen, geen verschil... nog steeds 1 seconde aan, en dan weer alles uit. De Power en reset lampjes op t mobo blijven wel gewoon branden

Niet de missende CPU fan dus. Iemand nog ideeën?

Woopwoopwoopwoop.

• Wannial
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-04 13:04
woelders schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 10:11:
In de BIOS is zoiets vaak wel aan- of uit te zetten. Kijk dan bij 'check for CPU-fan' of 'Halt on errors - Missing CPU fan' of iets dergelijks.
gaat niet echt als hij helemaal niet aan gaat hé :>

misschien je bios eens resetten? (batterij er uit)

[ Voor 8% gewijzigd door Wannial op 25-06-2009 10:18 ]

• Mobomonster
  • Niet online
@ Yeseterror

Al gedaan, hielp niks.. heb op internet ergens gelezen dat iemand het zelfde probleem had, maar dat het kwam door een popnagel onder zn mobo die contact maakte en dat daardoor de stroom aardde. Ik ben absoluut geen natuurkunde genie (...) maar zou dit kunnen?

Woopwoopwoopwoop.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Dan krijg je kortsluiting en dat vind je moederbord niet echt tof natuurlijk. Daarom is het handig om het bord gewoon uit de kast te halen en bijvoorbeeld op de moederborddoos te testen en kijken of het dan wel werkt.

Een fan aansluiten op de fanheader is wel belangrijk, zeker Asusborden doen daar extreem zeikerig over is mijn ervaring.

• Mobomonster
  • Niet online
Okee.. tof, net weer hele kast leeg gehaald.
Ik neem aan dat ik wel de koeling moet aansluiten wil ik kijken of m'n bord het doet? wat dat betreft kan ik kiezen - ff de stock lucht erop, of mn waterset aansluiten (maar dan moet ik weer lektesten, ed...)

Woopwoopwoopwoop.

• Mobomonster
  • Niet online
I het trouwens handig om, mocht het mobo het buiten de kast wel doen, elektronisch isolatie tape tussen mobo tray en de kast te plakken? Heb dat spul nog liggen, en als er dus ergens kortsluiting wordt gemaakt moet ik dat zien te voorkomen. Wat vinden jullie?

Woopwoopwoopwoop.

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:19
Even aan en daarna weer uit is naar mijn ervaring altijd geheugen problemen.
Verder kun je ook zonder processor testen, dan gaat je moederbord vanzelf piepen (en weet je dat hij iig aan is)...

Zonder CPU Fan willen sommige borden ook niet starten, dus die moet je sowieso aansluiten (al sluit je er een casefan op aan...)

Probeer zo min mogelijk geheugen (1 reepje), geen proc, geen video, en geen rest...
Piept ie? voeding (waarschijnlijk) ok.

Ga daarna 1 voor 1 dingen toevoegen...

Even niets...

• Mobomonster
  • Niet online
Als ie piept behaal ik al vooruitgang, want zelfs dat deed ie niet :P maar dank voor alle tips. Ik ga proberen!

Woopwoopwoopwoop.

• Mobomonster
  • Niet online
Oke, als volgt: ik heb allereerst mijn mobo ontleed. Vervolgens heb ik mijn oude voeding hier op aangesloten ( coolermaster m850) maar deze ging zelf nieteens aan - alleen de power & reset lampjes gingen branden, voorderest nada. Bequiet 750 weer aan m'n mobo gehangen, dit maal met 1 of 2 reepjes geheugen. Bij alleen de 24 pins aangesloten begint de fan te draaien, stopt vervolgens, draait dan weer, etc.

Hierna heb ik de proc verwijderd, en het zelfde geprobeerd. Nu wil de fan niet meer draaien, en is het weer als vanouds - even de lichtjes, daarna niks meer.

Er is trouwens geen verschil met op het mobo tray of op een kartonnen doos, dus kortsluiting door geleiding kan ik iig. uitsluiten.

Wie helpt me verder?

Woopwoopwoopwoop.

• Mobomonster
  • Niet online
Oja, en trwns - geen piepjes of iets ....
Modbreak:gebruik de editknop eens als je de laatste poster bent. Continu je topickicken is vrij asociaal, dus doe dat liever niet meer.

[ Voor 65% gewijzigd door TERW_DAN op 25-06-2009 15:12 ]

Woopwoopwoopwoop.

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19-05 23:53
Misschien een beetje triviaal, je hebt ook je P4/P8 12V stekker aangesloten?

My favorite programming language is solder.

• Mr.Meeuw
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-05 17:16
Met de asus p6t v1 heb ik gehad dat ik de kabels voor de power/reset knop en HD lampje niet goed had aangesloten. De PC starten toen ook niet verder op. Het goed aansluiten van die kabels zorgde ervoor dat de pc het weer deed. :)

I'm a bird! I'm a plane! I'm a choo-choo train!

• Mobomonster
  • Niet online
@ Puchmaxi

Euhh.. zo niet had ik geen topic op tweakers durven openen denk ik ;) het vreemde is dus, zoals je kunt lezen in mn post, dat zonder 12v aangesloten ik meer bereik dan met ...

@ Mrmeeuw

ik gebruik de power en reset op mn mobo, dus zonder kabeltjes of iets - mobo is immers uit mijn kast. Dus helaas, zo makkelijk op te lossen is het niet :(

Woopwoopwoopwoop.

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19-05 23:53
Mobomonster schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 15:21:
@ Puchmaxi

Euhh.. zo niet had ik geen topic op tweakers durven openen denk ik ;) het vreemde is dus, zoals je kunt lezen in mn post, dat zonder 12v aangesloten ik meer bereik dan met ...
Ik had ook niets anders verwacht hoor maar er lopen genoeg figuren rond, ik moet beter lezen errare humanum est.
Zit er trouwens een onboard buzzer op? Hang er anders even een losse speaker aan, zodat je piepjes kan horen terwijl hij op de doos ligt.

[ Voor 12% gewijzigd door Puch-Maxi op 25-06-2009 15:39 ]

My favorite programming language is solder.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Mobomonster schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 15:21:
@ Puchmaxi

Dat komt me op zich redelijk bekend voor bij Asusbordjes. Als ik moest gokken zou ik zeggen dat je bord stuk is, al is dat nooit met zekerheid te zeggen tenzij je het test met andere hardware.

• Mobomonster
  • Niet online
@ Puchmaxi

Ik had het losse speakertje aangesloten, mocht helaas niet baten.
Ik gok er ook op dat de boel naar de filestijnen is, nieuw bordje is al onderweg... mocht deze toch te fixen zijn, gaat ie de verkoop in.. helaas.

Dank voor jullie hulp,
Wat bij betreft einde topic!

Woopwoopwoopwoop.

Pagina: 1