[Ubuntu 9.04] Server + Gnome, VNC laat niet alles zien

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:51

iMars

Full time prutser

Topicstarter
Ik heb een vraagje. Op een server (een laptop) heb ik Ubuntu 9.04 geinstalleerd. Daarna via apt-get de gnome desktop. Alles draait prima en werkt naar behoren. Nu wil ik graag deze server op afstand kunnen beheren. meeste dingen gaan prima via ssh, maar wil ook remote grafische applicaties kunnen gebruiken.

Oplossing leek me simpel: VNC

In het verleden ging dat ook altijd wel makkelijk. Maar nu krijg ik het niet meer aan de praat. Wat ik ook doe, ik krijg niet mijn desktop te zien:
Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/wgz5ue.png

Wel krijg ik verbinding met mijn server zoals je boven ziet (vanaf mijn mac).

Wat heb ik allemaal geprobeerd:
http://imthi.com/blog/lin...erver-without-monitor.php
http://lifehacker.com/317...c-on-ubuntu-in-four-steps
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=122402
https://help.ubuntu.com/community/VNC
... en nog meerdere pagina's die ik nu even niet terug kan vinden.

Kan iemand mij vertellen wat ik nu verkeerd doe?

edit: even uitleggen wat ik percies wil.
Ik wil een soort van remote desktop idee. Er hoeft geen nieuwe loginscherm te komen zodat ik als een nieuwe gebruiker aan kan melden. Mijn server staat aan, gelokt (kom bijna nooit in de meterkast ;)). Als ik een programma start, als een ftp/ssh/scp/nntp om wat te up- en/of downloaden, dan wil ik de sessie kunnen verbreken, en bijvoorbeeld een uur later weer verbinding maken om te kijken of het gelukt is, zonder dat alles weg is.

[ Voor 18% gewijzigd door iMars op 25-06-2009 08:38 ]

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Hoe start je je vnc server? Met welk commando?

[ Voor 26% gewijzigd door Sallin op 24-06-2009 22:31 ]

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Topicstarter
Ja eigenlijk op verschillende manieren:
vncserver :1 -geometry 1024x768 -depth 16
vncserver :1 -query localhost -geometry 1280x1024 -depth 16 -fp /usr/share/X11/fonts/misc -DisconnectClients=0 -NeverShared passwordFile=/root/.vncpasswd
vncserver :1 -query localhost -geometry 1280x1024 -depth 16
vncserver :1
vncserver

Dit zie ik als ik op de server zelf vncviewer opstart:
imars@blackpool:~$ vncviewer localhost:1
Connected to RFB server, using protocol version 3.8
Performing standard VNC authentication
Password: 
Authentication successful
Desktop name "blackpool:1 (imars)"
VNC server default format:
  16 bits per pixel.
  Least significant byte first in each pixel.
  True colour: max red 31 green 63 blue 31, shift red 11 green 5 blue 0
Using default colormap which is TrueColor.  Pixel format:
  32 bits per pixel.
  Least significant byte first in each pixel.
  True colour: max red 255 green 255 blue 255, shift red 16 green 8 blue 0
Using shared memory PutImage
Same machine: preferring raw encoding
ShmCleanup called
imars@blackpool:~$ 

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Volgens mij start je hiermee een nieuwe X server op display :1.

Als je het bureaublad op :0 wil zien (waarschijnlijk een gdm / kdm / xdm scherm), moet je dat scherm onder control van vncserver starten.

Ik ken hier bijvoorbeeld vino-server voor, die na het inloggen van een gebruiker een vncserver opstart voor dat bureaublad.

Als je een "losse" VNC server wil starten, zou je hier eens kunnen kijken:

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=795036

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Topicstarter
Rainmaker schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 23:20:
Volgens mij start je hiermee een nieuwe X server op display :1.

Als je het bureaublad op :0 wil zien (waarschijnlijk een gdm / kdm / xdm scherm), moet je dat scherm onder control van vncserver starten.

Ik ken hier bijvoorbeeld vino-server voor, die na het inloggen van een gebruiker een vncserver opstart voor dat bureaublad.

Als je een "losse" VNC server wil starten, zou je hier eens kunnen kijken:

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=795036
;) Die heb ik ook geprobeerd, zal het nog een keer proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Topicstarter
Nog een keer geprobeerd, ook alles op de laatste pagina, en nog steeds grijs :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-09 10:57
Op de eerste pagina van de how-to staat een update met een link: http://ubuntuforums.org/s...ad.php?t=795036&page=2#12 waar mensen met hetzelfde probleem als jij zitten. ;)

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gnome heeft een default vnc server vino waarom dan een aparte vnc server gebruiken 8)7

System --> preferences --> remote desktop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Topicstarter
gertvdijk schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 00:56:
Op de eerste pagina van de how-to staat een update met een link: http://ubuntuforums.org/s...ad.php?t=795036&page=2#12 waar mensen met hetzelfde probleem als jij zitten. ;)
Thnx, ga ik morgen maar eens naar kijken, nu eerst slapen :z
Verwijderd schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 01:00:
Gnome heeft een default vnc server vino waarom dan een aparte vnc server gebruiken 8)7

System --> preferences --> remote desktop
Heb ik ge-enabled, maar kon geen verbinding maken via RDC.

Edit: heb deze link gevonden: http://www.debianadmin.co...op-sharing-in-ubuntu.html morgen maar eens proberen.

[ Voor 8% gewijzigd door iMars op 25-06-2009 01:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je niet perse de reeds ingelogde desktop wilt zien kun je ook NoMachine NX gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 08:16:
Als je niet perse de reeds ingelogde desktop wilt zien kun je ook NoMachine NX gebruiken.
Wat ik eigenlijk wil (en ik zal het gelijk toevoegen in mijn startpost) is dat ik een remote desktop idee krijg. Er hoeft geen nieuwe loginscherm te komen zodat ik als een nieuwe gebruiker aan kan melden. Mijn server staat aan, gelokt (kom bijna nooit in de meterkast ;)). Als ik een programma start, als een ftp/ssh/scp/nntp om wat te up- en/of downloaden, dan wil ik de sessie kunnen verbreken, en bijvoorbeeld een uur later weer verbinding maken om te kijken of het gelukt is, zonder dat alles weg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom wil je eigenlijk een grafische omgeving op je Linux server draaien? In de Linux wereld is dit nogal ongebruikelijk. Ik bedoel nu heb je gekozen om eerst een Ubuntu server install te doen en daarna ben je Gnome gaan installeren, je had in jouw geval net zo goed de desktop editie kunnen nemen, maar goed. Verder blijf ik het heel vreemd vinden dat vino niet bij je werkt.

Laat ik het zo zeggen ik heb nog nooit een Gnome desktop gezien waarbij vino niet werkte. Als je netstat -nutap | grep vino-server doet draait vino dan wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 09:21:
Waarom wil je eigenlijk een grafische omgeving op je Linux server draaien? In de Linux wereld is dit nogal ongebruikelijk. Ik bedoel nu heb je gekozen om eerst een Ubuntu server install te doen en daarna ben je Gnome gaan installeren, je had in jouw geval net zo goed de desktop editie kunnen nemen, maar goed. Verder blijf ik het heel vreemd vinden dat vino niet bij je werkt.
Ok ok ok, aap uit de mouw: ik wil kunnen downloaden via nieuwsgroepen. Hellanzb werkt mooi, maar niet zoals ik het wil. Als ik hellanzb als een service/daemon laat draaien, download ie het niet altijd goed. Als ik handmatig hellanzb opstart, werkt het wel goed. Maar zodra ik de ssh sessie sluit, stop hellanzb ermee.

Daarom had ik gekozen voor de server editie, zo kaal mogelijk. Maar op mijn werk kan ik niet altijd alle websites bezoeken, en ftd progs draaien ivm policys en firewalls. Dus dacht ik, ik installeer gnome erop. Kan ik via remote desktop/vnc mijn computer overnemen, en via mijn eigen internetverbinding de websites bezoeken en openftd gebruiken. Plus dat ik dan een locale sessie (terminal) open kan laten staan om te downloaden.
Laat ik het zo zeggen ik heb nog nooit een Gnome desktop gezien waarbij vino niet werkte. Als je netstat -nutap | grep vino-server doet draait vino dan wel?
Ik moet zo naar een ander kantoor van de klant rijden, eenmaal daar aangekomen zal ik even kijken of dat zo is. (leuke policys hebben ze op werk, alles dicht timmeren, maar wel vpn en ssh open zetten (ik klaag niet :+)

[ Voor 19% gewijzigd door iMars op 25-06-2009 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

webmail schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 09:37:
[...]

Ok ok ok, aap uit de mouw: ik wil kunnen downloaden via nieuwsgroepen. Hellanzb werkt mooi, maar niet zoals ik het wil. Als ik hellanzb als een service/daemon laat draaien, download ie het niet altijd goed. Als ik handmatig hellanzb opstart, werkt het wel goed. Maar zodra ik de ssh sessie sluit, stop hellanzb ermee.
Dan draai je hellanzb toch in een screen.
Daarom had ik gekozen voor de server editie, zo kaal mogelijk. Maar op mijn werk kan ik niet altijd alle websites bezoeken, en ftd progs draaien ivm policys en firewalls. Dus dacht ik, ik installeer gnome erop. Kan ik via remote desktop/vnc mijn computer overnemen, en via mijn eigen internetverbinding de websites bezoeken en openftd gebruiken. Plus dat ik dan een locale sessie (terminal) open kan laten staan om te downloaden.
Er zit maar zeer weinig verschil zit tussen de server editie met een volledige gnome desktop en de desktop editie. Dan had je net zo goed de desktop editie kunnen nemen ;)
Ik moet zo naar een ander kantoor van de klant rijden, eenmaal daar aangekomen zal ik even kijken of dat zo is. (leuke policys hebben ze op werk, alles dicht timmeren, maar wel vpn en ssh open zetten (ik klaag niet :+)
Zo wie zo zou ik vnc nooit voor het internet openzetten maar tunnelen over ssh ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 10:45:
Dan draai je hellanzb toch in een screen.
Maar ik wil niet een screen openhouden, extern. Vandaar dat ik wil kunnen reconnecten via vnc/rdc
Er zit maar zeer weinig verschil zit tussen de server editie met een volledige gnome desktop en de desktop editie. Dan had je net zo goed de desktop editie kunnen nemen ;)
Tja achteraf... ;) neem aan dat het niet uitmaakt, omdat ik via apt-get alles alsnog installeer.
Zo wie zo zou ik vnc nooit voor het internet openzetten maar tunnelen over ssh ;)
Inderdaad, heb ik helaas geen ervaring mee nog.... i'm still learning :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
zelf start ik de vncserver op mijn debian bak op met
code:
1
 vnc4server -geometry 1152x864 -depth 24

met 4 dus ipv niets. Ik gok dat dit wellicht een nieuwere versie is?

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Topicstarter
Sallin schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 11:10:
zelf start ik de vncserver op mijn debian bak op met
code:
1
 vnc4server -geometry 1152x864 -depth 24

met 4 dus ipv niets. Ik gok dat dit wellicht een nieuwere versie is?
Hmmm dat heb ik ook geprobeerd, maar dan zonder die 4. Dat ga ik vanavond maar nog even proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
webmail schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 10:57:
Maar ik wil niet een screen openhouden, extern. Vandaar dat ik wil kunnen reconnecten via vnc/rdc
[...]
Inderdaad, heb ik helaas geen ervaring mee nog.... i'm still learning :o
We merken het. Stachteldraht bedoelde het programma screen, zodat je geen SSH sessie open hoeft te houden! :+

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Topicstarter
gertvdijk schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 12:52:
[...]

We merken het. Stachteldraht bedoelde het programma screen, zodat je geen SSH sessie open hoeft te houden! :+
Ah die screen :+ ja ik heb het volgende gebruikt:
screen -S hellanzb -d -m hellanzb

Maar op een 1 of ander manier werkte dat niet.

Misschien nog ff een gooi naar geven.

Edit:
Omdat ik VNC toch werkend wil hebben, heb ik het volgende geprobeerd:
Op een windows bak putty geopend, 2x:
1: Om in te loggen en VNC te starten
2: Om de tunnel op te zetten ( http://www.techotopia.com...ion_from_a_Windows_System

Omdat de vnc een screen 2 maakte, heb ik de tunnel naar 5902 gezet aan beide kanten. Dat werkte, want de enige poort die open was, was 22 voor ssh.

Maar weer kreeg ik zo'n grijze scherm (gebruikte nu RealVNC free edition)

Ben wel wat wijzer geworden vanuit de log:
imars@blackpool:~$ vnc4server -geometry 1024x768 -depth 16

New 'blackpool:2 (imars)' desktop is blackpool:2

Starting applications specified in /home/imars/.vnc/xstartup
Log file is /home/imars/.vnc/blackpool:2.log

imars@blackpool:~$ cat .vnc/blackpool\:2.log
Couldn't open RGB_DB '/etc/X11/rgb'

Xvnc Free Edition 4.1.1
Copyright (C) 2002-2005 RealVNC Ltd.
See http://www.realvnc.com for information on VNC.
Underlying X server release 70000000, The X.Org Foundation

Thu Jun 25 13:57:45 2009
 vncext:      VNC extension running!
 vncext:      Listening for VNC connections on port 5902
 vncext:      created VNC server for screen 0
error opening security policy file /etc/X11/xserver/SecurityPolicy
Could not init font path element /usr/share/fonts/X11/TTF/, removing from list!
Could not init font path element /usr/share/fonts/X11/OTF, removing from list!
Could not init font path element /usr/share/fonts/X11/CID/, removing from list!
sh: Can't open etc/X11/xinit/xinitrc

Thu Jun 25 14:00:29 2009
 Connections: accepted: 127.0.0.1::32984
 SConnection: Client needs protocol version 3.8

Thu Jun 25 14:00:30 2009
 SConnection: Client requests security type VncAuth(2)

Thu Jun 25 14:00:35 2009
 VNCSConnST:  Server default pixel format depth 16 (16bpp) little-endian rgb565

Thu Jun 25 14:00:36 2009
 VNCSConnST:  Client pixel format depth 8 (8bpp) rgb max 3,3,3 shift 4,2,0
mars@blackpool:~$

[ Voor 71% gewijzigd door iMars op 25-06-2009 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok dit is het laatste wat ik erover zeg :p De default vnc server van Gnome vino moet normaal gesproken altijd werken. In plaats van het prutsen met allerlei vnc servers probeer gewoon te achterhalen waarom vino het niet doet. Als nautilus in Gnome het niet doet ga ik toch ook niet prutsen met allerlei andere file managers om het probleem op te lossen 8)7 Vino is er juist voor bedoeld om Gnome en vnc probleemloos met elkaar te kunnen laten werken.

Ik zie dit probleem vaker bij windows mensen, iets doet het niet:

1) Rebooten
2) Andere software installeren
3) Herinstallatie

8)7

Terwijl men in de linux/unix wereld niet wegloopt van het probleem maar de oorzaak probeert te achterhalen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
webmail schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 13:39:
Ah die screen :+ ja ik heb het volgende gebruikt:
screen -S hellanzb -d -m hellanzb

Maar op een 1 of ander manier werkte dat niet.
Misschien kan je beter gaan opzoeken hoe mensen screen gebruiken en wat het primaire doel is. :+ Ubuntu Jaunty heeft als bonux ook nog eens geweldige screen profiles. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 17:35:
Ok dit is het laatste wat ik erover zeg :p De default vnc server van Gnome vino moet normaal gesproken altijd werken. In plaats van het prutsen met allerlei vnc servers probeer gewoon te achterhalen waarom vino het niet doet. Als nautilus in Gnome het niet doet ga ik toch ook niet prutsen met allerlei andere file managers om het probleem op te lossen 8)7 Vino is er juist voor bedoeld om Gnome en vnc probleemloos met elkaar te kunnen laten werken.

Ik zie dit probleem vaker bij windows mensen, iets doet het niet:

1) Rebooten
2) Andere software installeren
3) Herinstallatie

8)7

Terwijl men in de linux/unix wereld niet wegloopt van het probleem maar de oorzaak probeert te achterhalen ;)
Voel me een beetje op mijn tenen getrapt :+ Ben pro unix/linux/apple :o

Ik ga even kijken waarom vino niet werkt.
imars@blackpool:~$ ps -A | grep vino
 3527 ?        00:00:01 vino-server
imars@blackpool:~$ 

Ok, vino-server werkt.

[ Voor 6% gewijzigd door iMars op 25-06-2009 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vino-server werkt, zeg je, betekent dat dat het probleem nu opgelost is?
Zo niet:
start screen gewoon eens met het commando 'screen'. Doe daarna je ding, start alles op wat je wilt dat blijft draaien (hellanzbd), en doe dan ctrl+a en druk op d. Je screen sessie is nu ge-detached. Je kunt uitloggen maar je screen zal blijven draaien. Als je er weer bij wilt, doe je dus weer inloggen op je server, dan 'screen -r'. Dan zit je weer in je screen sessie waar je je programma's hebt daraien. Als je meerdere screen sessies hebt draaien, moet je de pid meegeven aan het -r commando, dat wijst zich vanzelf. Ik snap niet dat dat je probleem in eerste instantie al niet oplost...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 22:36:
vino-server werkt, zeg je, betekent dat dat het probleem nu opgelost is?
Zo niet:
start screen gewoon eens met het commando 'screen'. Doe daarna je ding, start alles op wat je wilt dat blijft draaien (hellanzbd), en doe dan ctrl+a en druk op d. Je screen sessie is nu ge-detached. Je kunt uitloggen maar je screen zal blijven draaien. Als je er weer bij wilt, doe je dus weer inloggen op je server, dan 'screen -r'. Dan zit je weer in je screen sessie waar je je programma's hebt daraien. Als je meerdere screen sessies hebt draaien, moet je de pid meegeven aan het -r commando, dat wijst zich vanzelf. Ik snap niet dat dat je probleem in eerste instantie al niet oplost...
Ja probleem is opgelost *O* Het werkt.

Wat heb ik gedaan, eigenlijk alles ge-undo't, de Xvnc service verwijderd.
Daarna op mijn mac met een terminal een tunnel gemaakt:
ssh -L 5900:localhost:5900 hostname

Vervolgens met VNC verbinding naar localhost gemaakt, en ipv een grijs scherm, kreeg ik een zwart scherm te zien. Ik de laptop/server erbij gepakt, stond er een melding dat iemand verbinding probeert te maken. Aangepast in Remote Desktop Preferences, en daarna werken precies zoals ik het wil.
Zelfs via ssh nu, wat ik alleen maar een pre vind :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooi mooi :)

Wel even in je firewall de vnc poort dichtzetten voor je server en alleen je ssh poort open, anders heeft het tunnelen nog weinig zin ;)

<secret tip>
Overigens kun je ivm met websurfen op je werk ssh ook als proxy gebruiken met de -D optie
Zie: http://osdir.com/ml/user-groups.ale/2003-03/msg01182.html
</secret tip>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenikke
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19:18
Nog een kleine offtopic opmerking:
Voor zo'n server, zou het dan niet interessanter zijn om met web-controlled programma's te werken? Zoals sabnzbd ? Dan heb je helemaal geen grafische omgeving nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 00:43:
Mooi mooi :)

Wel even in je firewall de vnc poort dichtzetten voor je server en alleen je ssh poort open, anders heeft het tunnelen nog weinig zin ;)

<secret tip>
Overigens kun je ivm met websurfen op je werk ssh ook als proxy gebruiken met de -D optie
Zie: http://osdir.com/ml/user-groups.ale/2003-03/msg01182.html
</secret tip>
Uiteraard ;) Staat sowieso achter een nat-router die alleen port 22 door stuurt.
Da's trouwens wel een optie, ik had er al meerdere topic met die -D optie gezien, maar nog nooit echt aandacht aanbesteed :Y)
jeroenikke schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 00:51:
Nog een kleine offtopic opmerking:
Voor zo'n server, zou het dan niet interessanter zijn om met web-controlled programma's te werken? Zoals sabnzbd ? Dan heb je helemaal geen grafische omgeving nodig.
Ik heb dat gehad met Hellanzb en Zussaweb, maar dan moet ik php/apache weer aanpassen, en is weer een security issue. Maar als ik bij de volgende klant geen port 22 naar buiten mag, dan zal ik dat wel moeten doen ;)
Maar dan nog, dan moet hellanzb als service/daemon draaien, of in een terminal op de server en die open laten staan.... (uiteraard moet ik ook even naar screen kijken, waarom dat nou niet werkte, want de command had ik wel goed gebruikt...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

webmail schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 08:31:
Maar als ik bij de volgende klant geen port 22 naar buiten mag, dan zal ik dat wel moeten doen ;)
Daarom heb ik een paar ssh servers die draaien op poort 80 want over het algemeen staat die poort wel open naar buiten ;) Een andere optie is ssh draaien op poort 443 (https) of poort 21 (ftp) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 09:39:
[...]

Daarom heb ik een paar ssh servers die draaien op poort 80 want over het algemeen staat die poort wel open naar buiten ;) Een andere optie is ssh draaien op poort 443 (https) of poort 21 (ftp) :)
Ja, daar zat ik ook aan te denken, maar had nog niet de tijd gehad om me daar in te verdiepen.
Wat gebeurt er bijvoorbeeld als ik alleen ssh open zet op poort 80, en iemand surft naar je ip, wat ziet diegene dan? Ik ga sowieso ff kijken welke poorten er nog meer open zijn.

Is het niet mogelijk om twee ssh daemons te draaien? 1 die poort 80 doet, en een ander die op een andere poort draait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-10-2020
webmail schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 01:03:
[...]

Thnx, ga ik morgen maar eens naar kijken, nu eerst slapen :z

[...]

Heb ik ge-enabled, maar kon geen verbinding maken via RDC.

Edit: heb deze link gevonden: http://www.debianadmin.co...op-sharing-in-ubuntu.html morgen maar eens proberen.
Het heet wel remote desktop maar het is wel degelijk vnc, je zult dan ook gewoon met een vnc client verbinding moeten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

webmail schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 09:50:
[...]
Is het niet mogelijk om twee ssh daemons te draaien? 1 die poort 80 doet, en een ander die op een andere poort draait?
Je kan sshd op meerdere poorten draaien. Je kunt bijv. dit in je sshd config opnemen:

Port 22
Port 80

Daarna sshd herstarten en klaar ben je :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jrs77
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22-08 21:29
Misschien off topic, maar waarom gebruik je niet freeNX. Met ubuntu tegenwoordig simpel te installeren en het is zoveel prettiger om mee te werken dan vnc.

https://help.ubuntu.com/community/FreeNX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Topicstarter
jrs77 schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 14:21:
Misschien off topic, maar waarom gebruik je niet freeNX. Met ubuntu tegenwoordig simpel te installeren en het is zoveel prettiger om mee te werken dan vnc.

Waarom niet? Omdat ik het niet ken, zie/hoor het nu voor het eerst :Y)

Ik zal er naar kijken. Wat voor mij belangrijk is, is dat het veilig is en gemakkelijk te benaderen is.
Nu gaat alles over 1 port via SSH.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jrs77 schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 14:21:

QFT :D .

FreeNX is naar mijn mening veel veiliger (via SSH!) en sneller (snelheid komt in buurt van MS RDP) dan VNC :9 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik weet niet of het nog van belang is, maar ter info:

vnc gebruikt een scriptje om te kijken wat hij moet opstarten in de nieuwe vnc-sessie
ik zie dat dit bij jou is ->/home/imars/.vnc/xstartup

x-window-manager & --> startkde &
of
x-window-manager & --> startgnome &

het laatste in jouw geval.
dan moet het werken.
Pagina: 1