Verwijderd

Topicstarter
Ok ik ben eindelijk zover dat ik wil toegeven dat ik een probleem heb met mijn pc.

Hij werkt prima, maar hij start alleen niet goed meer op. Tijdens het laden van het windows scherm valt hij gewoon weer uit. Er is geen foutmelding, geen raar geluid, geen rook, niets. Het is alsof iemand gewoon de aan en uit knop gebruikt.

Het rare is dat hij af en toe ineens wel weer erin slaagt zich op te starten. Zodra hij opgestart is kan hij ook rustig weken blijven draaien zonder problemen. Echter moet ik hem een keer opnieuw opstarten heb ik het probleem weer.

Het is geen software probleem; er is al verschillende malen een volledige format overheen gegaan en zodra hij is opgestart werkt hij prima. Er zijn verschillende versies van windows gebruiks, zowel vista, zeven als xp. Bij allemaal bestaat het probleem.

Ook verschillende software tests komen allemaal goed uit de bus. Het is ook niet dat mijn voeding slecht werkt; zoals eerder gemeld kan hij rustig dagen achter elkaar werken. En als hij uitvalt hem laten afkoelen heeft ook geen nut. Heb enkele malen het voor de nacht opgegeven en in de ochtend deed hij het nog niet.

Wat het probleem alleen maar leuker maakt is het feit dat mijn hardware prima is; ik speel de nieuwste spellen op maximaal en hij geeft geen krimp.

Kan iemand mij vertellen of hier iets aan te doen is? Of wat mogelijk het probleem is zodat ik het kan testen. 8)

• AlexV
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21:24

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Neem Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens stap voor stap door. En post daarnaast eens volledige specs.

Verwijderd

Topicstarter
Ok wat ik heb gezien ligt het niet aan die dingen;

1) Mijn voeding is het niet; hij kan rustig weken blijven draaien en ook tijdens games geeft hij geen krimp.
2) Het is tijdens het opstarten, maar hij geeft geen foutmelding. Hij schakelt zichzelf gewoon uit.
3) Ik ben geen techneut en de meeste van de dingen die op de lijst staan is chinees voor mij.

Asus moederbord
Athlon 2600 processor
Geforce sli (nogiets) videokaart
Soundblaster pro geluidskaart
4x 250 GB harde schijven

Hoop dat dit helpt.

• AlexV
Om te weten welke videokaart je hebt kan je GPU-z downloaden en even draaien, die geeft alle info over je videokaart. Evt. kan je dan een screenshot maken en die hier posten, CPU-z doet hetzelfde, alleen dan met de cpu ;). En CPU-z laat ook het moederbord type zien, onder het kopje 'motherboard'.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 21:03:
3) Ik ben geen techneut en de meeste van de dingen die op de lijst staan is chinees voor mij.
Dan is het zaak de dingen die je niet begrijpt op te zoeken zodat je deze wel kunt uitvoeren.

Verwijderd

Topicstarter
TERW_DAN schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 21:07:
[...]

Dan is het zaak de dingen die je niet begrijpt op te zoeken zodat je deze wel kunt uitvoeren.
Dat is ook de bedoeling, anders zou ik niet hier gekomen zijn maar gewoon naar de winkel gebracht en laten repareren.

Alleen een aantal dingen in die lijst zijn gevorderd materiaal. Nu wil ik altijd leren, maar dat gaat een beetje ver.

Ik hoopte op dit forum tips van mensen te krijgen, aanwijzingen om iets stuk voor stuk te doen. Echter als ik het aan de hand van die link moet gaan leren heb ik 2 problemen;

1) ik heb mijn pc binnen 2 uur gesloopt.
2) om alles te testen binnen in moet ik telkens mijn pc aan en uit zetten. En zoals ik zei DOET HIJ DAT NIET! Dus kan ik weinig testen.

Dus ik zal mijn vraag anders stellen; heeft iemand anders dit probleem weleens gehad en kan hij mij vertellen hoe hij het heeft opgelost?

Want nogmaals ik wil best leren, maar als ze gaan praten over spanningslijnen en lekkende condensoren houdt het voor mij op. <.<

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Op welk punt loop je dan precies vast?

• AlexV
Ik heb een klein beetje hetzelfde probleem als jij, maar dan komt het maar heel zelden voor. Dit gebeurt alleen als de PC niet correct is afgesloten (BSOD, oid). Dan komt hij niet eens in de BIOS. De enige oplossing in dit geval is de PC net zolang aan/uit blijven zetten totdat ie het weer doet. Steeds als ie het niet doet, dan duw je de powerknop in, houd je hem in totdat hij uit is, wacht je 10 seconden, en zet je hem weer aan, en dit net zo lang totdat hij opstart. Dit werkt bij mij tot nog toe altijd.

Verwijderd

Topicstarter
TERW_DAN schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 21:19:
Op welk punt loop je dan precies vast?
Excuses voor het late antwoord. Moest opnieuw opstarten en dat duurde gewoon zolang.

Hij loopt vast tijdens het laden van windows, altijd op het zelfde punt. Enkele seconde nadat het zwarte windows scherm (met lopende laad balk) verschijnt sluit hij zichzelf af.

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 21:13:
[...]
1) ik heb mijn pc binnen 2 uur gesloopt.
2) om alles te testen binnen in moet ik telkens mijn pc aan en uit zetten. En zoals ik zei DOET HIJ DAT NIET! Dus kan ik weinig testen.
Het is de bedoeling dat je of componenten uit je pc haalt of die vervangt door een component waarvan je zeker bent dat die het in een andere pc werkt. Als je die componenten er uit haalt of vervangt en het probleem is opgelost dan weet je aan welke component het ligt. Als hij het probleem nog heeft dan ga je gewoon kijken naar een andere component.

Je zegt dat je niet wil herstarten alle keren omdat die dat niet doet. Hoe ga je dan de fout willen vinden, je gaat juist dingen moeten doen om te kijken wat die fout triggert of er voor zorgen dat die fout niet meer voor komt. Je pc laten werken als die ongelooflijk stabiel is gaat natuurlijk niet de fout naar boven laten komen.

Dat kan een werk zijn van een half uur maar ook van meer dan een week. Er is namelijk geen hocus pocus magische oplossing of software programmaatje dat na een reeks testen komt zeggen exact welke component in de mist is gegaan. Daarvoor is de hardware van een volledige pc veel te complex en elke bewerking heeft het goed functioneren van meerdere componenten nodig.

Je kan stress testen maar als je bv je gpu laat werken is ook je cpu bezig en als je cpu en/of gpu aan het werk is moet natuurlijk ook je moederbord zijn ding doen en je ram geheugen enz.. En hoe weet je dan als die faalt welke component het nu was.

De eerste verdachten die ik kan bedenken als ik je verhaal hoor zijn:
geheugen, harde schijf, voeding, moederbord en cpu in die volgorde. Misschien kan je daar iets mee. Dan kan je in eerste instantie dingen als grafische kaart, tv-kaart, netwerkkaart en optische drives uitsluiten. Maar indien het niet aan de eerste componenten ligt moet je natuurlijk verder gaan zoeken.

Het kan natuurlijk ook een combinatie van componenten zijn. Bv ram geheugen die niet geheel met het moederbord past, cpu die een bios update nodig heeft om op het moederbord te passen enz. Wat je daar aan kan doen zijn combinaties van je hardware in google ingeven en kijken of er al iemand anders er problemen mee gehad heeft, of natuurlijk weer in een andere pc testen.

Je ziet dus, mogelijkheden te veel en jij bent de enige die fysisch toegang heeft tot jouw pc en dus de dingen kan gaan testen. En zelfs de beste hier op tweakers gaan de "Hangen en Opstartproblemen troubleshooter" gebruiken of hebben dat al zo dikwijls gedaan dat ze hem uit het hoofd kennen.

Hmmm, het is een nogal lange lap tekst geworden :?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 23:23:
[...]

Excuses voor het late antwoord. Moest opnieuw opstarten en dat duurde gewoon zolang.

Hij loopt vast tijdens het laden van windows, altijd op het zelfde punt. Enkele seconde nadat het zwarte windows scherm (met lopende laad balk) verschijnt sluit hij zichzelf af.
Ik bedoelde, op welk punt in de troubleshooter loop je vast op het moment dat je die doorneemt?

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil iedereen nog even bedanken voor alle support. Helaas lukte het me niet meer om hem op te starten dus kon ik niet antwoorden.

Maar na een heleboel testen bleek het mijn videokaart te zijn. Ik heb nog steeds geen flauw idee wat er mee mis is, maar dat bleek de oorzaak van het probleem.

Dus iedereen nog bedankt voor de moeite.

Verwijderd

Ok dit gaat heel goed zo. <.<

Omdat het probleem bij mijn videokaart lag heb ik vandaag een Radeon HD 4870 x2 gekocht. Omdat mijn oude voeding maar 600 watt was, en de 4870 x2 heeft 650W nodig, heb ik er gelijk een Silent Pro 700 W van Coolermaster bij gekocht.

Samen met een vriend hebben we de voeding eruit gehaald, de video kaart vervangen en toen gelijk de nieuwe voeding erin gehangen. Alles weer aangesloten en gelijk één van mijn fans vervangen. (die liep wat stroef en ik had nog een exact de zelfde liggen)

Mijn probleem is nu; zodra we hem opstarten lijkt alles goed te werken. De fans slaan aan, de voeding doet het, de spanning is gelijk en er lekt niks. (we hebben de trouble shoot hulp doorlopen, voordat iemand me daarheen verwijst.)

Nu is het probleem dat na een seconde of 5 begint er iets constant te piepen. (we zijn bezig te proberen te achterhalen wat het is, maar we vermoeden dat het of de voeding of de videokaart is aangezien dat de enige verandering is.) Verder krijg ik geen beeld op mijn beeldscherm. We hebben al een aantal dingen eruit gehaald in verschillende combinaties, maar we krijgen het probleem er niet uit.

Weet iemand toevallig iets over problemen met de videokaart? Of kan iemand me advies geven?

Alvast bedankt,
Jordi

Oja ik heb een asus sli moederbord. De HD 4870 X2 gebruikt crossfire. Volgens de medewerkers van Paradigit die het moederbord hebben gezien was het geen probleem. Kan het zijn dat zij het mis hadden?

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-05 22:00

Pathogen

Shoop Da Whoop

Stap 1: zet in Windows de optie "Automatisch herstarten na fout" uit.

In XP:
Druk hiervoor windowstoets + pause/break, ga naar geavanceerd en klik op "Startup and Recovery" of wat het in het NL ook is. Hier zie je een vinkje "Automatisch herstarten".

Stap 2: reboot en kijk of je een BSOD krijgt. Schrijf de codes in je BSOD op.

Stap 3: Google je codes.

(overigens, mocht ik je compleet verkeerd ingeschat hebben: een BSOD is een blauw scherm dus)

EDIT: ah, ik had je laatste post nog niet gelezen.
Beep codes van je BIOS zijn goed te herleiden tot de fout. Zijn het korte biepjes, lange biepjes, een ritme van 3 of 2 biepjes?
http://www.computerhope.com/beep.htm kan misschien handig zijn.

Check overigens eerst even of je de 6 (of 8) pins PCI-E stekkers in je videokaart hebt zitten en de 4-pins 12v stekker in je moederbord, dat zijn de meest voorkomende problemen.

[ Voor 42% gewijzigd door Pathogen op 29-06-2009 19:07 ]

Verwijderd

Het is een constante serie van korte beepjes. Ik ben bij 12 opgehouden.

Trouwens de hd 4870 X2 heeft een 6 pins en een 8 pins aansluiting.

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-05 22:00

Pathogen

Shoop Da Whoop

Die moet je er allebei inprikken voor zover ik weet. Overigens ben ik niet geheel zeker of je Crossfire gaat werken met een SLI board, maar dan zou alsnog je PC moeten opstarten op een enkele core van je kaart.

Werkt het met je vorige videokaart nog wel?

Verwijderd

Nee die was het probleem waardoor ik plotseling een nieuwe kaart moest kopen.

We hebben een deel van het probleem opgelost. Hij geeft nu 1 long, 3 short.

Weet iemand of dat iets betekend bij een asus board?
Pagina: 1