Adsense effectief voor tech blog?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ariejan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-08 14:45
Deze vraag heeft betrekking op twee zaken:
  1. Is het de moeite om Google Adsense te gebruiken op een tech blog
  2. Zo ja, hoe kan deze optimaal worden ingezet?
Mijn blog ( http://ariejan.net ) ontvangt gemiddeld zo'n 750 page views per dag. Nu heb ik hier sinds kort Google Adsense draaien, maar de resultaten vallen nogal tegen. Officeel mag ik geen cijfers bekent maken van Google, maar laat ik het stellen dat het niet de moeite is om de ads te plaatsen.

Mijn eerste vraag is dan natuurlijk: heeft het wel zin om google ads te plaatsen op een tech site? Techies zijn meestal vrij goed in het herkennen/negeren van ads. Zijn er mede-tweakers die ervaringen heb op dit gebied?

Mocht het toch de moeite zijn een poging te wagen, wat zou dan voor een tech blog zoals de mijne een goede plek zijn voor de ads? Nu staan er twee ads per post-pagina, eentje direct onder de heading en eentje na de post body. Uit de weinige stats die ik heb, lijkt de eerste (onder de titel) de meeste aandacht te krijgen, logisch, deze staat boven de fold.

Wat zouden betere/andere posities/formaten zijn die ik kan proberen? Wat zijn jouw ervaringen? Ik ben er niet zo'n voorstander van om echt alles onder de ads te gooien, maar één of twee per pagina vind ik acceptabel.

Zelf heb ik overwogen om een square (336x300px) in het midden van de post te inserten, maar dat leek me wat rigoreus/storend. Wat is daar de opinie over hier?

Een andere optie is om 'site wide' in de sidebar iets neer te zetten. Maar dan ook de vraag, hoe groot? Iig above-the-fold, denk ik dan.

[ Voor 0% gewijzigd door Ariejan op 24-06-2009 16:39 . Reden: kromme zin gefixt. ]

Computeraar - Part-time Maker van Geluiden - https://neuroslasher.bandcamp.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik vind de ads hier op GoT wel ok (aantal/plaatsing), doch ik zal er wellicht nog nooit "gebruik" van gemaakt hebben. Ads verwijzen immers naar bedrijven die mij doen besluiten dat deze bedrijven zoveel marge draaien dat ze deze ads kunnen betalen (vb: conversie-rate van 25% aan 0.25ç/click is 1 EUR extra marge bovenop een product dat je --als inet-shopper-- toch aan de best mogelijke condities wenst aan te kopen; op een auto maakt dat niet uit, maar op een --ik roep maar wat-- klein electronisch gadget van 20 EUR wél).

[ Voor 1% gewijzigd door moozzuzz op 24-06-2009 17:09 . Reden: zinsbouw ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hexagram
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Is het sowieso de bedoeling om de site echt lucratief te gaan maken? Want dan zijn 750 hits/dag al niet zo heel erg spannend, zou ik me eerst focussen om daar meer van te maken door zelf te gaan adverteren.

Verder is denk ik alles wat je binnenkrijgt mooi meegenomen toch, dus zo slecht kan het ook weer niet zijn ;).

Wat ik wel weet is dat als je al veel techies ontvangt, ga dan geen storende ads in het midden van dingen zetten, oftewel, verneuk de plaatsing van je ads niet. Omdat 'we' d'r zelf ook verstand van hebben en dus al gauw inzien dat iemand een snelle euro probeert te verdienen zijn 'we'/'ze' al sneller geneigd om gewoon niet meer te komen en ergens anders hun nieuws (of iets dergelijks) vandaan te halen.

Hoop dat het lukt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:32
In mijn ervaring is alles onder de ~1000 hits nauwelijks interessant behalve om wellicht je hosting van te betalen. Ik heb een tijdje een paar grote MMO gerelateerde sites gehad die op 10k ~ 50k pageviews per dag zaten, dat was (enkele jaren geleden) een leuk zakcentje, al zou ik er niet van willen moeten leven.

Overigens heeft jou doelgroep ook ongetwijfeld erg vaak een adds-blocker standaard meelopen - ik zie bijvoorbeeld geen enkele add bij artikelen op jou site (met Maxthon 2.1.4). Wat dat betrefd kun je beter gaan bloggen over de laatste mode ;)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ariejan
osc4r schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 17:15:
Is het sowieso de bedoeling om de site echt lucratief te gaan maken? Want dan zijn 750 hits/dag al niet zo heel erg spannend, zou ik me eerst focussen om daar meer van te maken door zelf te gaan adverteren.

Verder is denk ik alles wat je binnenkrijgt mooi meegenomen toch, dus zo slecht kan het ook weer niet zijn ;).

Wat ik wel weet is dat als je al veel techies ontvangt, ga dan geen storende ads in het midden van dingen zetten, oftewel, verneuk de plaatsing van je ads niet. Omdat 'we' d'r zelf ook verstand van hebben en dus al gauw inzien dat iemand een snelle euro probeert te verdienen zijn 'we'/'ze' al sneller geneigd om gewoon niet meer te komen en ergens anders hun nieuws (of iets dergelijks) vandaan te halen.

Hoop dat het lukt!
Ik hoef er zeker niet m'n boterham mee te verdienen, en je hebt gelijk dat alles wat binnenkomt mooi meegenomen is, maar dan moet er zo af en toe wel wat binnenkomen. < 5 euro/maand vind ik niet de moeite.

Verder kan ik me wel vinden in je redenatie w.b. het plaatsen van ads in-content. Goed punt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ariejan
FragFrog schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 17:54:
In mijn ervaring is alles onder de ~1000 hits nauwelijks interessant behalve om wellicht je hosting van te betalen. Ik heb een tijdje een paar grote MMO gerelateerde sites gehad die op 10k ~ 50k pageviews per dag zaten, dat was (enkele jaren geleden) een leuk zakcentje, al zou ik er niet van willen moeten leven.

Overigens heeft jou doelgroep ook ongetwijfeld erg vaak een adds-blocker standaard meelopen - ik zie bijvoorbeeld geen enkele add bij artikelen op jou site (met Maxthon 2.1.4). Wat dat betrefd kun je beter gaan bloggen over de laatste mode ;)
Als ik jou een plezier doe met laatste mode posts ;-)

De ±750 is gebaseerd op de stats van Google, dus dat zijn ad impressies. Ad blockers laden deze blokken niet volgens mij? Of heb ik dat verkeerd begrepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07:32

lasharor

7 december 2004

Nee,

Tech gerelateerde ads leveren sowieso al vrij weinig op, het draaien van ads op een website met maar 750 pageviews is alleen maar irritant voor je bezoekers.

Je kan wel overwegen om ads te plaatsen omdat google dat leukt blijkt te vinden. (hogere pagerank)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:47
Suggestie die ik zou doen is om te overwegen mee te doen met sites als TextLinkAds, dan (maak je kans om) een aantal links op je site te verkopen voor een vastgesteld bedrag per maand, dat geeft sowieso meer zekerheid en is, zeker dit soort sites meer op zal leveren. Nadeel is wel dat adverteerders toevallig jou pagina uit moeten kiezen.

@Iasharor, volgensmij is het niet meer dan een mythe dat je PR omhoog zou gaan doordat je AdSense gebruikt, ik zou dit niet meewegen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ariejan
Google PageRank is sowieso geen doel op zich voor mij.

Text Link Ads is wel een goede optie misschien, daar ga ik eens verder naar kijken.

Ik heb ook eens gedacht om b.v. amazon boeken aan te bieden bij artikelen, maar daar heb ik nog geen goede systematiek voor kunnen vinden/bedenken (dus autom. relevante boeken tonen ipv handmatig overal dingen bij zoeken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor

lasharor

7 december 2004

Tja, je moet bij jezelf nadenken hoeveel geld je met je advertenties zou willen verdienen.

Ik had ook een website, zo'n 30k bezoekers per maand en bijna 80k pageviews. Max wat ik ooit per maand heb verdiend is 20 euro, gewoonweg omdat google de kliks niet meetelt (vaak gehad dat er bijv. 40 mensen klikken maar dat er maar 50 cent wordt bijgeschreven.) of de kliks dermate weinig waard zijn dat het gewoon niets oplevert. (0,01 cent per klik ;( )

Adsense is in mijn ogen alleen leuk met zeer grote sites (bijv. tweakers.net) of sites met een specifieke doelgroep (reizen/verzekeringen doen het bijv zeer goed)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10-09 22:00

ByteDelight

Retro computing is alive!

Wil je een voorbeeldje?
www.ssdworld.net loopt nu 3 maanden, en ik heb maarliefst 8 (mag dat echt niet?) enkele euro's binnen gehaald, met 5000 enkele duizenden bezoekers (enkele tientallen per dag).
Je ('ons') doel is dan natuurlijk om meer hits op de site te krijgen, richting de 10.000 per dag is dan eigenlijk wel wenselijk, maar ook al heb je een succesvolle site, dan kan het nog maanden of jaren duren voordat je die hebt.

Een collega haalt met zn website 50.000> hits per dag, en verdient daar 15 dollar per dag door. Dat is maandelijks wel een leuk bedrag.
Interessant is dat mijn start met www.ssdworld.net harder van start is gegaan dan zijn site, dus ik heb nog hoop! ;)

En hoe? Dat kun je uitgebreid lezen op de Google sites over Adsense.
Er staat bijvoorbeeld een complete manual over hoe je je site het beste aan kunt kleden (ook tags e.d.).
Dat gaat niemand je hier vertellen als het daar al zo duidelijk staat.

[ Voor 17% gewijzigd door ByteDelight op 24-06-2009 20:36 ]

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor

lasharor

7 december 2004

bverstee schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 20:34:
Wil je een voorbeeldje?
www.ssdworld.net loopt nu 3 maanden, en ik heb maarliefst 8 (mag dat echt niet?) enkele euro's binnen gehaald, met 5000 enkele duizenden bezoekers (enkele tientallen per dag).
Je ('ons') doel is dan natuurlijk om meer hits op de site te krijgen, richting de 10.000 per dag is dan eigenlijk wel wenselijk, maar ook al heb je een succesvolle site, dan kan het nog maanden of jaren duren voordat je die hebt.

Een collega haalt met zn website 50.000> hits per dag, en verdient daar 15 dollar per dag door. Dat is maandelijks wel een leuk bedrag.
Interessant is dat mijn start met www.ssdworld.net harder van start is gegaan dan zijn site, dus ik heb nog hoop! ;)

En hoe? Dat kun je uitgebreid lezen op de Google sites over Adsense.
Er staat bijvoorbeeld een complete manual over hoe je je site het beste aan kunt kleden (ook tags e.d.).
Dat gaat niemand je hier vertellen als het daar al zo duidelijk staat.
Maar dat krijg je dus never nooit uitbetaald, google haalt na een aantal maanden je account weer leeg. (althans hebben ze bij mij gedaan, ik weet niet of dat normaal is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
lasharor schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 20:41:
[...]

Maar dat krijg je dus never nooit uitbetaald, google haalt na een aantal maanden je account weer leeg. (althans hebben ze bij mij gedaan, ik weet niet of dat normaal is).
Wat is dat nou voor onzin? Natuurlijk krijg je dat betaald. Als je het verdient keren ze het uit. Je account halen ze heus niet zomaar leeg en daar hebben ze vast een goede (gecommuniceerde) reden voor gehad.

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 30-08 05:29
Verdiepen in hoe wat waar en welke ads je toelaat en je kan van sub5 euro naar 20 euro per maand gaan, betaal je toch mooi even een 20mbit lijntje van bij wijze van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:32
Ariejan schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 19:49:
De ±750 is gebaseerd op de stats van Google, dus dat zijn ad impressies. Ad blockers laden deze blokken niet volgens mij? Of heb ik dat verkeerd begrepen?
Verschilt per blocker, die van Maxthon zoekt ook op keywords op de pagina dus nadat ze al geladen zijn meen ik, maar pin me er niet op vast B)

Wat bverstee post correspondeert ook aardig met mijn ervaring: met ~50k pageviews per dag zat ik tussen de 10 en 15 dollar per dag - een best leuke bijverdienste maar niet meer dan dat. Sites als m'n blog ed vervuil ik er niet mee, voor die paar euro per maand schotel ik mijn bezoekers liever een ad-vrije site voor :)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor

lasharor

7 december 2004

RobIII schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 01:51:
[...]

Wat is dat nou voor onzin? Natuurlijk krijg je dat betaald. Als je het verdient keren ze het uit. Je account halen ze heus niet zomaar leeg en daar hebben ze vast een goede (gecommuniceerde) reden voor gehad.
Dat is mijn eigen ervaring met Google adsense, dat jij dat gelijk als onzin bestempeld is gewoon kinderachtig. Ik probeer de TS alleen te helpen, ik ga hier echt geen onzin verkondigen hoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ariejan
lasharor schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 20:41:
[...]

Ben je niet in de war met het converteren naar een Euro balance? Dan krijg je een nieuwe (lege) euro balans, en een maand later wordt daar het omgerekende euro bedrag van je dollar balans bijgeschreven.

Ik schrok hier in eerste instantie ook van, maar na wat verder kijken in de FAQ van Google kwam ik hier achter.

[ Voor 10% gewijzigd door Ariejan op 29-06-2009 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ariejan
Ik kijk nog even hoe het verder loopt, en anders serveer ik een advrije site uit. Toch maar een ad in de sidebar proberen.

Bedankt voor alle tips en hulp!

Pagina: 1